Ik heb een probleempje met mijn 4de bougiegat, gisteren is met een gigantische klap de bougie eruit gesprongen en ben ik erachter gekomen dat de draad van de bougie niet meer de bougiedraad in het blok “pakt”. Kan hem dus niet meer vastdraaien.
Eerst gisteren nog met een beetje locktite geprobeerd de bougie vast te zetten en dit heeft het ook ongeveer 150 km gehouden maar vandaag sprong hij er alweer uit. Motor liep trouwens na afstellen van de kleppen prima met deze oplossing.
Voordat ik nu de kop eraf ga halen wil ik graag eerst wat alternatieven proberen. Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad ?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er bestaan zgn ‘helicoils’ die in het opgeboorde gat gedraaid worden, dan kan de gewone bougie er weer in. Door de constructie (soort van veer) blijft de helicoil zitten als je de bougie later weer wil vervangen.
Heb zelf keertje laten doen bij 1e bougie, met gemonteerde kop.
Geen idee of dit bij de 4e (=onder de ruit) ook zo kan.
Helicoil er in ?
Schijt aan originaliteit.
vlietmansje schreef:E
Heb zelf keertje laten doen bij 1e bougie, met gemonteerde kop.
Geen idee of dit bij de 4e (=onder de ruit) ook zo kan.
Ja dat is het punt ook ben ik bang de 4de, daar kom je nooit recht boven met een boormachine tenminste ik weet niet of ik A zo’n lange boor zou kunnen vinden en B het zou aandurven.
Ik dacht eerst meer aan een lijm verbinding die nog beter werkt dan Locktite.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Met het juiste gereedschap moet dit absoluut mogelijk zijn.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vorige week nog aan de hand gehad bij de muppet, vraag me niet precies hoe het werkt, maar het is iets met een tap en een bus en het gebeurt gewoon in situ.


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
pete72ds schreef:vlietmansje schreef:E
Heb zelf keertje laten doen bij 1e bougie, met gemonteerde kop.
Geen idee of dit bij de 4e (=onder de ruit) ook zo kan.Ja dat is het punt ook ben ik bang de 4de, daar kom je nooit recht boven met een boormachine tenminste ik weet niet of ik A zo’n lange boor zou kunnen vinden en B het zou aandurven.
Ik dacht eerst meer aan een lijm verbinding die nog beter werkt dan Locktite.
Je hebt daar geen boormachine voor nodig, ik heb het zien doen met de speciale tap en een ratel. Als er een bougiesleutel op past, dan past dit ook.
ook de 4de graddus ?
graddus schreef:
Je hebt daar geen boormachine voor nodig, ik heb het zien doen met de speciale tap en een ratel. Als er een bougiesleutel op past, dan past dit ook.
ah oke maar is dat dan een Helicoil geweest ? waar koop je dat trouwens ?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Je kunt het beste een garage proberen of een motorenrevisiebedrijf bij je in de buurt. Voor 1 bougiegat loont het niet om zelf gereedschap hiervoor aan te schaffen. Laten doen is de beste oplossing in deze…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik meen dat die tap en die helicoilbus iets van 33 euro waren bij de Brezan. Pete, ik ben niet heel erg op de hoogte van een DS, maar was het niet zo dat het vierde bougiegat onder een rubber dop in de rand van de voorruit zit, zoiets? Je kunt er dan toch van bovenaf bij met een ratel?


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ben je die GTi eigenlijk al kwijt?
Als je gaat werken met een helicoil: kijk goed uit dat je geen metaalsplinters in je cilinder krijgt.
Schijt aan originaliteit.
graddus schreef:Je kunt er dan toch van bovenaf bij met een ratel?
Klopt dus misschien is dit toch een optie.
nee de Gti heb ik nog steeds, heb het te druk gehad om me ermee bezig te houden, staat ook niet in de weg maar op zich moet ze vanuit liefhebber oogpunt wel weg denk ik. blijkbaar is een zachtprijsje nog niet aantrekkelijk genoeg
maar nu weet ik nog niet welke methode en welke tools jij hebt gezien bij muppet :
ik heb zon setje, kun je gebruiken, maar weet niet of het loont hem te komen halen.anders pb?


































Totaal aantal Berichten: 15759
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
pete72ds schreef:graddus schreef:Je kunt er dan toch van bovenaf bij met een ratel?
Klopt dus misschien is dit toch een optie.
nee de Gti heb ik nog steeds, heb het te druk gehad om me ermee bezig te houden, staat ook niet in de weg maar op zich moet ze vanuit liefhebber oogpunt wel weg denk ik. blijkbaar is een zachtprijsje nog niet aantrekkelijk genoeg
![]()
maar nu weet ik nog niet welke methode en welke tools jij hebt gezien bij muppet
:
Helicoil met bijbehorende tap. Met de tap maak je het gat in een keer iets groter, deze draai je er in met een gewone ratel. Dan tap er uit, motor starten zonder ontsteking, zodat de splinters van het tappen er zoveel mogelijk worden uitgeblazen, dan helicoilbus van de juiste lengte (= even lang als de draadschacht van je bougie) op de bougie draaien en dan de bougie met de helicoil in het verse bougiegat draaien. Eventueel de helicoil vastzetten met een beetje loctite (alleen de bus in het gat, niet de bougie in de bus) en klaar. Bij het tappen best een beetje tapolie of vet gebruiken. Het klinkt makkelijk, ik zou het zelf niet meteen aandurven, maar iemand ie een beetje handig is met draad tappen moet dit probleemloos kunnen.