1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
versleten bougiegat kaboem !
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:15 AM

Ik heb een probleempje met mijn 4de bougiegat, gisteren is met een gigantische klap de bougie eruit gesprongen en ben ik erachter gekomen dat de draad van de bougie niet meer de bougiedraad in het blok “pakt”. Kan hem dus niet meer vastdraaien.
Eerst gisteren nog met een beetje locktite geprobeerd de bougie vast te zetten en dit heeft het ook ongeveer 150 km gehouden maar vandaag sprong hij er alweer uit. Motor liep trouwens na afstellen van de kleppen prima met deze oplossing.
Voordat ik nu de kop eraf ga halen wil ik graag eerst wat alternatieven proberen. Heeft iemand dit al eens bij de hand gehad ?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 24 juni 2009 01:23 AM
  [ # 1 ]

Er bestaan zgn ‘helicoils’ die in het opgeboorde gat gedraaid worden, dan kan de gewone bougie er weer in. Door de constructie (soort van veer) blijft de helicoil zitten als je de bougie later weer wil vervangen.

Heb zelf keertje laten doen bij 1e bougie, met gemonteerde kop.
Geen idee of dit bij de 4e (=onder de ruit) ook zo kan.

knuffel

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 juni 2009 01:24 AM
  [ # 2 ]

Helicoil er in ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:29 AM
  [ # 3 ]
vlietmansje schreef:

E
Heb zelf keertje laten doen bij 1e bougie, met gemonteerde kop.
Geen idee of dit bij de 4e (=onder de ruit) ook zo kan.

Ja dat is het punt ook ben ik bang de 4de, daar kom je nooit recht boven met een boormachine tenminste ik weet niet of ik A zo’n lange boor zou kunnen vinden en B het zou aandurven.

Ik dacht eerst meer aan een lijm verbinding die nog beter werkt dan Locktite.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 24 juni 2009 01:29 AM
  [ # 4 ]

Met het juiste gereedschap moet dit absoluut mogelijk zijn.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 01:30 AM
  [ # 5 ]

Vorige week nog aan de hand gehad bij de muppet, vraag me niet precies hoe het werkt, maar het is iets met een tap en een bus en het gebeurt gewoon in situ.

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 01:31 AM
  [ # 6 ]
pete72ds schreef:
vlietmansje schreef:

E
Heb zelf keertje laten doen bij 1e bougie, met gemonteerde kop.
Geen idee of dit bij de 4e (=onder de ruit) ook zo kan.

Ja dat is het punt ook ben ik bang de 4de, daar kom je nooit recht boven met een boormachine tenminste ik weet niet of ik A zo’n lange boor zou kunnen vinden en B het zou aandurven.

Ik dacht eerst meer aan een lijm verbinding die nog beter werkt dan Locktite.

Je hebt daar geen boormachine voor nodig, ik heb het zien doen met de speciale tap en een ratel. Als er een bougiesleutel op past, dan past dit ook.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:31 AM
  [ # 7 ]

ook de 4de graddus ?

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:33 AM
  [ # 8 ]
graddus schreef:

Je hebt daar geen boormachine voor nodig, ik heb het zien doen met de speciale tap en een ratel. Als er een bougiesleutel op past, dan past dit ook.

ah oke maar is dat dan een Helicoil geweest ? waar koop je dat trouwens ?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 24 juni 2009 01:39 AM
  [ # 9 ]

Je kunt het beste een garage proberen of een motorenrevisiebedrijf bij je in de buurt. Voor 1 bougiegat loont het niet om zelf gereedschap hiervoor aan te schaffen. Laten doen is de beste oplossing in deze…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 01:43 AM
  [ # 10 ]

Ik meen dat die tap en die helicoilbus iets van 33 euro waren bij de Brezan. Pete, ik ben niet heel erg op de hoogte van een DS, maar was het niet zo dat het vierde bougiegat onder een rubber dop in de rand van de voorruit zit, zoiets? Je kunt er dan toch van bovenaf bij met een ratel?

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 01:44 AM
  [ # 11 ]

Ben je die GTi eigenlijk al kwijt?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 24 juni 2009 01:45 AM
  [ # 12 ]

Als je gaat werken met een helicoil: kijk goed uit dat je geen metaalsplinters in je cilinder krijgt.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
pete72ds
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 679
Geregistreerd: 25-06-2004

Gepost: 24 juni 2009 01:52 AM
  [ # 13 ]
graddus schreef:

Je kunt er dan toch van bovenaf bij met een ratel?

Klopt dus misschien is dit toch een optie.

nee de Gti heb ik nog steeds, heb het te druk gehad om me ermee bezig te houden, staat ook niet in de weg maar op zich moet ze vanuit liefhebber oogpunt wel weg denk ik. blijkbaar is een zachtprijsje nog niet aantrekkelijk genoeg Very Happy

maar nu weet ik nog niet welke methode en welke tools jij hebt gezien bij muppet Confused:

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 24 juni 2009 01:52 AM
  [ # 14 ]

ik heb zon setje, kun je gebruiken, maar weet niet of het loont hem te komen halen.anders pb?

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2009 01:56 AM
  [ # 15 ]
pete72ds schreef:
graddus schreef:

Je kunt er dan toch van bovenaf bij met een ratel?

Klopt dus misschien is dit toch een optie.

nee de Gti heb ik nog steeds, heb het te druk gehad om me ermee bezig te houden, staat ook niet in de weg maar op zich moet ze vanuit liefhebber oogpunt wel weg denk ik. blijkbaar is een zachtprijsje nog niet aantrekkelijk genoeg Very Happy

maar nu weet ik nog niet welke methode en welke tools jij hebt gezien bij muppet Confused:

Helicoil met bijbehorende tap. Met de tap maak je het gat in een keer iets groter, deze draai je er in met een gewone ratel. Dan tap er uit, motor starten zonder ontsteking, zodat de splinters van het tappen er zoveel mogelijk worden uitgeblazen, dan helicoilbus van de juiste lengte (= even lang als de draadschacht van je bougie) op de bougie draaien en dan de bougie met de helicoil in het verse bougiegat draaien. Eventueel de helicoil vastzetten met een beetje loctite (alleen de bus in het gat, niet de bougie in de bus) en klaar. Bij het tappen best een beetje tapolie of vet gebruiken. Het klinkt makkelijk, ik zou het zelf niet meteen aandurven, maar iemand ie een beetje handig is met draad tappen moet dit probleemloos kunnen.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook