4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
SM -> XM
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 03 augustus 2005 05:27 PM
  [ # 46 ]

De XM heeft in mijn ogen zeker iets van de SM. Of liever: ik heb ooit eens ergens gelezen dat de vormgeving van de XM een soort hommage aan de SM was. En ik herken bepaalde lijnen in verbasterde vorm wel in de XM. De opgaande lijn van het achterste zijruitje van de SM bijvoorbeeld komt in zekere zin ook terug in de XM, de brede koplampunits… Nou ja, het meeste is wel genoemd. Dit wil overigens niet zeggen dat ik vind dat deze hommage aan de SM geslaagd zou zijn. Een beetje te druk, qua belijning, en in dat opzicht dus volstrekt niet te vergelijken met de SM. Het ontwerp van de XM ontbeert de eenvoud en subtiliteit die de ontwerpen van de SM en de CX wel hadden. Het origineel blijft veruit het mooist.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494
Geregistreerd: 24-03-2005

Gepost: 03 augustus 2005 06:53 PM
  [ # 47 ]
Mulder schreef:

De XM heeft in mijn ogen zeker iets van de SM. Of liever: ik heb ooit eens ergens gelezen dat de vormgeving van de XM een soort hommage aan de SM was. En ik herken bepaalde lijnen in verbasterde vorm wel in de XM. De opgaande lijn van het achterste zijruitje van de SM bijvoorbeeld komt in zekere zin ook terug in de XM, de brede koplampunits… Nou ja, het meeste is wel genoemd. Dit wil overigens niet zeggen dat ik vind dat deze hommage aan de SM geslaagd zou zijn. Een beetje te druk, qua belijning, en in dat opzicht dus volstrekt niet te vergelijken met de SM. Het ontwerp van de XM ontbeert de eenvoud en subtiliteit die de ontwerpen van de SM en de CX wel hadden. Het origineel blijft veruit het mooist.

Dit is dus precies wat ik er over wilde zeggen Razz

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 03 augustus 2005 07:01 PM
  [ # 48 ]

jullie vergeten nog de perfecte uitvinding die de XM en SM beiden hebben: het 3 hoekige ruitje in het voor portier, tot ruim 100 km/uur geen pestherrie en wind.

Verder zetten alle topmodellen van Citroën een traditie voort, namelijk om met hoge snelheid en comfortabel vele kilometers te maken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 augustus 2005 09:12 PM
  [ # 49 ]
Willem schreef:

jullie vergeten nog de perfecte uitvinding die de XM en SM beiden hebben: het 3 hoekige ruitje in het voor portier, tot ruim 100 km/uur geen pestherrie en wind.

Verder zetten alle topmodellen van Citroën een traditie voort, namelijk om met hoge snelheid en comfortabel vele kilometers te maken

Bij de Sm geldt dat dus niet helemaal, het afstellen van de stiijlloze ramen is een crime, met als gevolg dat het nooit goed sluit vooraan en ze bij hoge snelheden naar buiten gezogen worden. Gelukkig wordt het niet veel erger van 100 tot 160km/h. Het driehoekige ruitje is qua constructie een must vanwege het ontbreken van een raamlijst.

Overdreven gezegd, kan je met de Sm beter met de ramen open dan dicht rijden, dan merk je de tocht niet.  Rolling Eyes
Op mijn C5 en daarvoor Xantia en Cx zit niet zo’n ruitje maar je hebt pas echt last van buffeting boven 180km/h met het raampje open.

Die dikke aluminium profielen van de Xm zijn wel weer een uitvinding, daar heeft menig boef zijn schroevendraaier op verbogen.

Als stijlelement is het op de Xm wel geslaagd, maar vooral doordat ook de achterportierruit gedeeld is en er nog een “derde” zijruit is. Op de Sm werkt het als stijlelement pas echt op de Opera.

Je hebt wel gelijk dat het een van die kleine dingen is die de Sm met de Xm linkt.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 augustus 2005 10:08 PM
  [ # 50 ]

Bij de Sm geldt dat dus niet helemaal, het afstellen van de stiijlloze ramen is een crime, met als gevolg dat het nooit goed sluit vooraan en ze bij hoge snelheden naar buiten gezogen worden. Gelukkig wordt het niet veel erger van 100 tot 160km/h. Het driehoekige ruitje is qua constructie een must vanwege het ontbreken van een raamlijst.


Ik weet nog wel een goede truc om je sm een heel stuk stiller te krijgen bij die voorste ruitjes…. Idea

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 03 augustus 2005 11:29 PM
  [ # 51 ]

Kom maar op met die tip, of, als de mods het niet goed vinden, in het Sm-hoekje natuurlijk Confused:

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 04 augustus 2005 12:22 AM
  [ # 52 ]

SM hoekje is handiger voor als later iemand de oplossing zoekt..?

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 04 augustus 2005 02:34 PM
  [ # 53 ]

bij deze  

ik zie je daar wel waterman771  Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook