drukgroep?
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 02 juli 2009 03:02 AM

Ben bezig aan een legere, gisteren (erg warm)ineens problemen met de koppeling, als hij ingetrapt word slaat de motor af, of gaat merkbaar zwaarder lopen,maar ontkoppeld niet meer, ik verdenk de drukgroep. Kan het zo zijn dat doordat er wat vingers gebroken zijn(of erger) dat de drukgroep het zaakje klem duwt tegen de prise as? De pedaal voelt ook onnatuurlijk zwaar aan bij het intrappen. Iemand een idee?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 02 juli 2009 11:05 AM
  [ # 1 ]

Maakt de koppeling ook een raar geluid? Heeft een Trax een glijlager zoals een HY?  En zou deze niet gewoon “op” kunnen zijn waardoor hij veel zwaarder rond gaat?

Het zwaar intrappen zou inderdaad weer duiden op een brakke drukgroep. Maar gebroken vingers zouden naar mijn idee toch wel hoorbaar moeten zijn.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 02 juli 2009 03:41 PM
  [ # 2 ]

Zolang je met je voet van het koppelingspedaal af blijft, klinkt alles zoals het hoort.Verder ben ik nog niet zo ver gekomen dat ik het van binnen bekeken heb, maar indien een glijlager gemonteerd zou dat natuurlijk ook heel goed versleten kunnen zijn, oude eenden hadden toendertijd ook nog van die koolstof glijlagers die nogal kwetsbaar waren.

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 07 juli 2009 07:29 PM
  [ # 3 ]

Hey Rockefeller,

Klink heel bekend. Had precies hetzelfde.
Na demontage bleek dat de vingers van de koppeling enorm versleten waren en er 1 vinger compleet was afgebroken.

Druklager (bij mij met kogellagers) was kansloos verroest.

Dit vervangen door nieuwe drukgroep, koppelingplaat en druklager.
Nu blijk overigens dat er bij ons een plaatje ontbreekt bij de schakelvorken. Dit moet vocht en vuil tegengaan. Vocht had / heeft dus nog steeds gemakkelijk toegang tot het druklager.

Dit weekend eens kijken in Arras of ik zo’n plaatje kan vinden

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 10 juli 2009 03:29 AM
  [ # 4 ]

De zaak opengegooid en idd vingers erg afgesleten en druklager(ook met kogels) zo vast als een huis.Het smeerkanaaltje zit er dus niet voor niks, zullen we maar zeggen.Hier zat trouwens wel nog die afdekplaat met een soort vilten lapje eronder.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook