schokken uit aandrijving -> slippende koppeling
C4MySelf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 30-05-2007

- (Grand) C4 Picasso GC4P EB6V 2.0HDIF
Gepost: 19 juni 2009 02:52 AM

Het draadje van picassoke werd wel snel gesloten, waterman771. Ik wil daar toch nog een serieuze reactie op kwijt. Bij iets steviger optrekken liep het toerental harder op dan de snelheid, om vervolgens met een schok toerental en snelheid weer in sync te krijgen.

Bij de dealer heb ik dat gemeld als “slippende koppeling”, want zo heette dat bij mijn Yamaha FS1 toen daar een druppeltje olie op de koppelingsplaat was achtergebleven. Maar de dealer van een moderne auto als de C4GP met EB6V doet natuurlijk eerst een software reset Rolling Eyes

Ook toen ik na twee maanden terugkwam met hetzelfde euvel: software reset Rolling Eyes
Eén Exclamation  week daarna ben ik toch wat ongeduldig teruggegaan naar de dealer om te vertellen dat de koppeling toch nog steeds slipte.

Nu, met schoon 80.000 op de teller, en na twee weken “vakantie” bij de dealer rijdt mijn electronisch wonder weer als een zonnetje.

Onder al die electronica zit nog steeds en wel degelijk ouderwetse mechaniek, die ouderwets moet worden vervangen als ze stuk is Wink

Nu dat trillen nog ...

Grand C4 Picasso 2.0 HDIF Excl EB6V
Icare, Panoramadak en Bluetooth
Sinds 2 augustus 2007
111000 kilometer gereden

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 24 juni 2009 12:25 AM
  [ # 1 ]

Re: schokken uit aandrijving -> slippende koppeling

C4MySelf schreef:

Het draadje van picassoke werd wel snel gesloten, waterman771. Ik wil daar toch nog een serieuze reactie op kwijt. Bij iets steviger optrekken liep het toerental harder op dan de snelheid, om vervolgens met een schok toerental en snelheid weer in sync te krijgen.

Bij de dealer heb ik dat gemeld als “slippende koppeling”, want zo heette dat bij mijn Yamaha FS1 toen daar een druppeltje olie op de koppelingsplaat was achtergebleven. Maar de dealer van een moderne auto als de C4GP met EB6V doet natuurlijk eerst een software reset Rolling Eyes

Ook toen ik na twee maanden terugkwam met hetzelfde euvel: software reset Rolling Eyes
Eén Exclamation  week daarna ben ik toch wat ongeduldig teruggegaan naar de dealer om te vertellen dat de koppeling toch nog steeds slipte.

Nu, met schoon 80.000 op de teller, en na twee weken “vakantie” bij de dealer rijdt mijn electronisch wonder weer als een zonnetje.

Onder al die electronica zit nog steeds en wel degelijk ouderwetse mechaniek, die ouderwets moet worden vervangen als ze stuk is Wink

Nu dat trillen nog ...

Heb je enig idee wat ze gedaan hebben?
- de resets heb ik ook gehad.
- de drukgroep is ondertussen vervangen
- volgende week weer een sessie… dus als je wat info hebt…GRAAG

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
ronald1963
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 28-06-2007

Gepost: 29 juni 2009 09:09 PM
  [ # 2 ]

Ik heb hier ook gekl**t mee gehad, en nog steeds.
Dat van het slippen van de koppeling daar heb ik een eigen idee over.

Idd denk ik ook dat na het opschakelen de koppeling slipt.
Echter, de intelligente elektronika in de EB6V ‘smoort’ de motor om een al te veel slippende koppeling te voorkomen.
Vervolgens ‘pakt’ de koppeling op een goed moment wel, met een schokje.
Tenslotte ziet de elektronika geen verschil meer in toerental tussen voor en na de koppeling, concludeert dat ie niet meer slipt en laat daarom het vermogen weer in alle hevigheid (nou ja ...) los waardoor je weer goed accelereert.

Bij mij is na 48.000km de koppeling vervangen vanwege dit euvel. Echter wat blijkt; aan de platen was niets te zien! De software was natuurlijk wel gereset en hij greep na het vervangen bijzonder fel. Na een ‘inleerperiode’ ging het perfect.

Vorige week kwam ik echter na 2 uur file bij Parijs weer op gewone snelheid richting Nederland, en wat bleek: die klere koppeling deed ‘t weer!! grrr!
Nu doet ie het meestal goed, en soms gaat ‘t fout.
Ook met bescheiden rijstijl overigens, want sinds het vervangen van de koppeling heb ik nog niet anders gedaan.

Het is naar mijn idee ook niet echt de koppeling zèlf die het laat afweten.
Want na overleg met de garage bij stilstand in “N” het toerental op 2500 te houden en de hendel dan in “A” te zetten, klapt de koppeling erin en gaat er met slippende wielen vandoor. De platen slippen bij deze mishandeling dus niet.

Conclusie: het zit in de bediening.
Nader uit te zoeken, als iemand al een idee heeft?

C4P7 2.0 HDiF 164pk, EB6V Exclusive Noir Onyx, Xenon, Yellowstone integraal leer, RT3e + Hifi, 18" Krakatoa, Panoramadak, Pac det. 2, afn. trekhaak, dorpelbeschermers, Protech behandeling, alarm.
Parbleu, quelle qu’une voiture!

Profiel  
 
Arpic
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 85
Geregistreerd: 07-09-2008

Gepost: 09 juli 2009 01:58 AM
  [ # 3 ]
ronald1963 schreef:

Conclusie: het zit in de bediening.
Nader uit te zoeken, als iemand al een idee heeft?

Nop, nog geen idee, ondertussen wel een afspraak bij een andere dealer gemaakt…

GC4P 2.0 HDiF EB6V Exclusive Icare
(de eerste 71.000 km zitten erop)

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 09 juli 2009 02:37 PM
  [ # 4 ]

De mijne gaat maandag (oa hiervoor) binnen bij citroen belux voor onbepaalde duur. De mechanieker die een testrit ging doen merkte het al direct op dat er iets niet normaal was met de bak, terwijl de testrit eigl voor iets anders bedoeld was, en ik dus nog niets gevraagd had over die versnellingsbak die nogal brutaal werkt met momenten. Terwijl mijn vorige dealer alles afdeed als “normaal”.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Segerfan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 333
Geregistreerd: 16-08-2006

- DS 5 So Chic
- DS 5 Jubeleum editie
Gepost: 09 juli 2009 06:34 PM
  [ # 5 ]

Joh, ik hoop oprecht dat jij snel zorgeloos kunt en mag rondrijden in je mooie auto. Ik gun het je van harte.

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 juli 2009 09:57 PM
  [ # 6 ]

klopt het nou dat die klachten vooral met de 2.0hdi zijn.

hoe is dat nu bijvoorbeeld met de nieuwe 1.6thp of vindt dit pas plaats na een x aantal km en zijn die nog te jong Confused:

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 10 juli 2009 12:19 AM
  [ # 7 ]

het lijkt wel vooral met de 2.0HDI voor te vallen, niet exclusief weliswaar. Als je zo de draadjes erover naleest valt op dat het niet per se na tienduizenden km is, maar soms zelfs van quasi uit de garage te rijden, maw het lijkt sterk te varieren. De 1.6thp is korter uit, procentueel bekeken rijden er een pak minder van rond en korter dus, met gevolg dat er waarschijnlijk nog weinig forumleden zijn die al problemen hebben gehad met de eb6v.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
wimZ
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 28-12-2006

Gepost: 10 juli 2009 01:55 AM
  [ # 8 ]

bij mijn 1.6 HdI hetzelfde probleem, deze gaat morgen naar de garage hiervoor. Wordt er momenteel helemaal moe van, ongeveer 30 schokken op een afstand van nog geen 20km
Ik hoop dat ze iets kunnen vinden, de auto gaat nu naar een universele garage ipv de dealer die dit afdeed als niet geconstateerd in de computer dus is er ook geen probleem

GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 10 juli 2009 02:06 AM
  [ # 9 ]

De mijne schokte er ook goed op los deze avond, bij iedere schakelovergang de koppeling lang laten slippen en dan brutaal aangrijpen. Ook bij het remmen steeds schokken bij het terugschakelen Crying or Very sad

Ook mijn dealer zei dat dit normaal was en ze er niets kunnen aan doen, bij citroen belux gaven ze echter wel aan dat het niet normaal was en de bak te brutaal werkte.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Sep
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005

- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 10 juli 2009 03:05 AM
  [ # 10 ]

tja en hoe is het met de 2.0 benzine, maar ja die rijden natuurlijk minder km.

tis net of de motoren met het koppel (de diesels) meer problemen hebben. daarom was ik benieuwd naar die 1.6thp maar ja die is er inderdaad nog te kort.

Profiel  
 
Thijs de Haan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-05-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP
Gepost: 10 juli 2009 11:59 AM
  [ # 11 ]

Ronald 1963!!
Kunnen jouw problemen zijn ontstaan doordat jouw diesel is getuned? 164PK
dan zal ook het koppel wel boven de 280Nm uitkomen. Ik kan me zo voorstellen dat, bij 2500 toeren, wanneer de koppeling er met een klap inkomt er wel het “nodige"gebeurt in de versnellingsbak. Trouwens ook in de koppeling.
Ben wel blij te horen dat het mogelijk is met slippende wielen weg te rijden . In sommige gevallen nodig met een caravan, en beter wat extra bandenslijtage, dan aan de koppelingsplaten.
Groet,
Thijs de Haan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook