







Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Wat is nu de definitieve geweldige oplossing om de velgen (DSuper5 1974) er weer als nieuw uit te laten zien en voor langere tijd ook zo te houden?
Ik heb er vier jaar geleden vier gestraalde en gepoedercoate velgen onder gegooid, maar die roesten inmiddels alweer een jaar flink op de naad. Het probleem schijnt te zijn dat de poedercoatlaag tijdens het afbakken krimpt. Zo ziet de laag er weliswaar heel strak uit, maar hij krimpt dus ook over de naad heen, waardoor het een soort bruggetje wordt en het roesten er onder weer kan doorgaan.
Mijn idee is om ze helemaal kaal te maken (stralen?) en toch gewoon te laten spuiten, maar ze vantevoren goed voor te behandelen met RLS/Owatrol. Ik begreep dat dit een capillaire werking heeft (en zou dus zo ver als mogelijk in de naad moeten kunnen trekken)?
Iemand ervaring hiermee of een betere tip? Merci!








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Hé Kees-Jan, geweldige gozer!
Ik zou ze inderdaad gewoon kaalhalen, goed behandelen en ze dan keimooi laten spuiten. Staat je wagen er weer prachtig bij!








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Dank je!
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gebrek aan aandacht of zo?
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
nee gebrek aan motivatie om er aan te beginnen en geen gebrek aan glazen rood gisteravond…















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
De velgen van mijn eend heb ik 5 jaar geleden laten stralen, 2 x in een primer gespoten, spuitplamuur, helemaal glad schuren en toen in de lak gespoten. Nu 5 jaar later (staat wel in garage) zien ze er nog steeds als nieuw uit… Inmiddels wel zo’n 7 dznd km gereden en ook welles in de regen.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben benieuwd of jouw oplossing duurzamer blijkt. Meldt je jezelf weer over een jaartje of zo? Mijn gepoedercoate velgen gingen al heel snel weer roesten op het ‘gootje’ - het enige wat je ziet met een DS-wieldop er op. De rest blijft prachtig, maar daar zie je dus niets van.






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zou je die velgen niet kunnen doen verzinken in een zinkbad? Of geeft dat problemen met de warmte die de structuur van het staal verandert zodat het niet meer geschikt is?
Ik heb ooit eens een bedrijf hier in de buurt (Vergo Galva in Kruishoutem) benaderd die dat doet, ik meende dat ze ook elektrolytisch verzinkten maar dat bleek niet waar, maar ze leken wel bereid kleine series te aanvaarden om volbad te verzinken.
Mijn velgen zijn bij een velgenspecialist gestraald geweest, geschooperd en gespoten, maar een half jaar en een bandenwissel later waren er weer roestvlekken in het gootje, en ook waar de wieldoppen zich vastklemmen. Jammer van mijn geld dus.
Zandstralen-volbad verzinken-poederlakken lijkt me een mooie combinatie mits het de velgen niet aantast.








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Ja ik zat eigenlijk een beetje op zo’n antwoord als van Martin te wachten om mij een duwtje in de rug te geven. Ik heb zelf dit voorjaar ook de velgen van mijn eend op die manier gedaan en tot nu toe blijven ze prachtig, maar dat is nog maar een half jaartje met selectief gebruik dus niet toerekeningsvatbaar.
Bon, ik ga op jacht naar vijf goede velgen om die op m’n gemakkie te laten stralen, vervolgens voor te behandelen met smek en daarna inderdaad in twee lagen grondlak zetten en schuren schuren schuren, daarna een paar lagen (laten) spuiten in de juiste AC kleur.
Omdat ik met van die kleine petjes rondrij zie je relatief veel van de velg en dan moet dat ook net zo mooi zijn zoals de rest van de auto inmiddels ook is.
Wordt vervolgd
In de goot blijft altijd water staan helaas, maar dat naadje daarboven heb ik met heel weinig kit dichtgestreken na het verzinken, dan laten poedercoaten. Nu 5 jaar later enkel een beetje beschadidging door de wieldoppen (kleine petjes), maar geen roest what so ever.
vikingo schreef:In de goot blijft altijd water staan helaas, maar dat naadje daarboven heb ik met heel weinig kit dichtgestreken na het verzinken, dan laten poedercoaten. Nu 5 jaar later enkel een beetje beschadidging door de wieldoppen (kleine petjes), maar geen roest what so ever.
Kon de kit tegen dan tegen de warmte die nodig is voor het bakken van de poedercoating?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik heb een vijf, zes jaar terug mijn velgen laten stralen en ‘epoxyprimeren’. Daarna heb ik ze geschuurd en zelf in AC gris rose of zoiets gespoten. Ten slotte heb ik de naad tussen binnen-en buitenvelg vol Dinitrol laten lopen. Nu, jaren en 60.000 km later hebben de velgen zout, zon water en aardappelland doorstaan zonder roest. Door de grote doppen worden de velgen vrijwel nooit gewassen. Bij iedere grote beurt (10.000 km) maak ik de velgen wel goed schoon. Het enige wat roest, zijn de stoeprandbeschadigingen.
K-J, let je voortaan een beetje op je LHS-gebruik? Voor je het weet staat de Forum-Ambulance voor je deur en mag je in de witte jas ops:
BasisBIX schreef:vikingo schreef:In de goot blijft altijd water staan helaas, maar dat naadje daarboven heb ik met heel weinig kit dichtgestreken na het verzinken, dan laten poedercoaten. Nu 5 jaar later enkel een beetje beschadidging door de wieldoppen (kleine petjes), maar geen roest what so ever.
Kon de kit tegen dan tegen de warmte die nodig is voor het bakken van de poedercoating?
Kan er geen onregelmatigheden in vinden, kit is bij deze bestand!








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
GeraldDSuper schreef:
K-J, let je voortaan een beetje op je LHS-gebruik? Voor je het weet staat de Forum-Ambulance voor je deur en mag je in de witte jas
ops:
Jazzekerrrkzaldrroplettennnbzzhik! Mijn interne pomp slaat dan ook regelmatig en vooral ‘s avonds vaak aan…















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Owja das waar, ik heb de velgen wel toen ze klaar waren nog met een spuitbus blanke tectyl behandeld, alle naden enzo… Verder heb ik er ook nog nooit mee tegen een stoeprandje aangezeten en dat scheelt ook wel heh