Hallo,
Vandaag een nogal grote tegenslag. Ik merkte een olielekkage op langs de cilinderkop daar waar de kleine koperen olieleiding de cilinderkop ingaat. Recentelijk heb ik de standaard banjobout vervangen door een andere holle bout met daarop een Jaeger oliedrukmeter. Nu, bij het losdraaien blijkt de schroefdraad in de cilinderkop te zijn vergaan.
Ik hoop niet dat voor zo’n onbenulligheid de cilinderkop eraf moet (zucht…) en dat iemand een andere oplossing weet. Helicole? Proberen de schroefdraad op te tappen?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je zal dus een grotere banjo-bout moeten vinden. Dat is lastig vrees ik. Een helicoil (schroefdraad-repa-ding) kan de oplossing zijn. De kop demonteren lijkt me niet meteen nodig
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: Schroefdraad Cilinderkop vergaan…. wat nu?
Snoekie69 schreef:Hallo,
Vandaag een nogal grote tegenslag. Ik merkte een olielekkage op langs de cilinderkop daar waar de kleine koperen olieleiding de cilinderkop ingaat. Recentelijk heb ik de standaard banjobout vervangen door een andere holle bout met daarop een Jaeger oliedrukmeter. Nu, bij het losdraaien blijkt de schroefdraad in de cilinderkop te zijn vergaan.
Ik hoop niet dat voor zo’n onbenulligheid de cilinderkop eraf moet (zucht…) en dat iemand een andere oplossing weet. Helicole? Proberen de schroefdraad op te tappen?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groet,
Marcel
Van een M8 bout zelf een banjo bout maken:
Goed kijken naar de huidige M7 banjo bout, zelfde lengte nemen, centraal gaatje boren en opzij gaatje boren.
Daarna M8 tappen in het blok.
Zo heb ik het zelfde probleem indertijd opgelost bij mijn kop.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, da’s een tip waar we wat mee kunnen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
OF, M10 in je blok tappen en een M10 bout erindraaien en afzagen. Daarin tap je M7…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hee allen,
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zie het alweer als een uitdaging! Ik denk dat de helicoil de beste oplossing is. De Banjobout voor de Jaeger sensor is namelijk ook weer een speciale bout waar ook de sensor weer opgedraaid kan worden.
Ligt het oliekanaal in de cilinderkop trouwens in de zelfde centerlijn of bevind zich achter de M7 schroefdraad een holle ruimte. Met andere woorden, kan ik iets beschadigen met het uitboren/optappen?
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
schroefdraad
Ik heb dit ook eens meegemaakt. Ik heb toen een helicoil geplaatst, kan prima, nooit meer lekkage daar gehad!
Succes
Snoekie69 schreef:Hee allen,
Ik denk dat de helicoil de beste oplossing is.
Als je helicoyl gereedschap hebt ( of kan lenen) en ook ervaring hebt hoe dit werkt, is een helicoyl ook volgens mij de beste oplossing.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi hoi,
heb zelf dit probleem ook net ondervonden en helicoil is toch echt een zeer goede oplossing. Dan zit het meestal nog steviger dan het originele draad !
Succes !
C’est une voiture du ministre !
Hoi allen,
Probleem opgelost !
Door middel van een M7 Helicoil en nieuwe koperen afdichtringetjes is de olie lekkage verholpen.
Het plaatsen van de helicoil is een precies werkje, echter binnen 45min. was het gepiept. Eerst voorzichtig met een haakse boormachine het gat opgeboord naar 7.3mm (wat is dat ALU zacht, dus wees voorzichtig), tappen en daarna de helicoil erin.
Benodigd materiaal:
- Helicoil reparatie set M7 (EUR 55,00)
- Haakse boormachine (EUR 18,00 huur)
- Houder voor het tappen
- Nieuwe koperen olie afdichtringetjes
Groetjes,
Marcel
Resultaat:
Déesse - Alleen de naam al…...
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Goede actie!
Snoekie69 schreef:M7 Helicoil en nieuwe koperen afdichtringetjes is de olie lekkage verholpen.
Ik heb me eens rot gezocht naar M7 koperen ringetjes, waar kon jij ze kopen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is er geen slijpsel in de kop achtergebleven?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hoi,
Het speciale dubbelzijdige koperen ringetje heb ik kunnen bestellen bij Dirk Sassen. Der Franzose heeft ze ook, of Chyparse ze levert weet ik niet. Gewone kleine koperen ringetjes zijn inderdaad bijna niet te krijgen.
Zo goed en zo kwaad mogelijk heb ik met behulp van een dunne schroevendraaier en een doekje het ALU slijpsel eruit geplukt. Hopelijk is er niet teveel “doorgespoeld”.
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Snoekie69 schreef:
Het speciale dubbelzijdige koperen ringetje heb ik kunnen bestellen bij Dirk Sassen.
Kan je het bestelnr opgeven, of is het:
0080 Ölablass-Schraube-Kupferring?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Hallo CamenBert,
De door jouw afgebeelde ring is volgens mij de koperen ring voor de motorolie aftapplug aan de onderzijde van het carter.
Dirk Sassen heeft de speciale dubbele ring niet op de website staan; ik heb daarom ff gebeld en uitgelegd waarna ik opzoek was. Ik heb geen idee of ze meerdere soorten kleine ringetjes in huis hebben.
Onderstaand een link naar de website van Der Franzose; hun hebben het speciale ringetje wel vermeld.
Succes met de zoektocht,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. in de eendwereld volop te koop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>