




























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee hoor, die gaten hebben een diameter van ruim een cm. Je boortje zit gewoon klem in de sleuf. Gewoon rijden! Als het boortje ergens tegenaan komt breekt het gewoon af en valt naar beneden, daar is maar weinig voor nodig!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik zou toch nog ff proberen met een nieuw boortje, (geborgd) met een snotje 2 componenten lijm aan de onderkant, nacht laten drogen, kijken of je het oude boortje kunt opvissen.
Nee heb je etc…

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik mag een boon worden, maar dit sleufje kan mijns inziens niet fungeren als pengat voor de ontsteking. Hier kunnen nooit problemen mee optreden want het is niet meer dan een sleufje als je kijkt naar de richting waarin de pen in het vliegwiel gestoken moet worden. Deze sleuf is ergens anders voor of functieloos….....(denk ik)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het boortje steek je in een gat in het koppelingshuis, daarachter komt ie pas in de getoonde sleuf in het vliegwiel.
Die sleuf kan dus heel goed dienen voor bepaling B.D.P.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hij kan er niet alleen voor dienen; hij dient ervoor!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
En waar blijft een pen of boor dan in vastzitten als deze afbreken? En waarom zouden ze überhaupt afbreken bij deze sleuf?Als ze afbreken in het vliegwielhuis en in combinatie met deze sleuf kan er nooit een probleem zijn…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De sleuf is iets breder als hat gat in het vliegwielhuis. Het deel van het boortje dat tijdens langzaam draaien van het vliegwiel in de sleuf valt kan daar dus nooit klem in komen te zitten. Ik weet vrijwel zeker dat dat deel van het boortje op de bodem van je koppelingshuis ligt. Niets aan de hand dus. Om dit vast te stellen kun je het beste nogmaals met een boortje (ik neem altijd 5 mm!) het punt van het vliegwiel opzoeken. Als dit lukt weet je zeker dat er niets in de sleuf vast is blijven zitten!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik ben het met Jantje1948 eens.
Het vliegwiel heeft een gleuf van 6 mm breed, het huis een gat van 6 mm.
Boortje wordt door het gat gestoken, men draaie het vliegwiel zodat de gleuf voor het gat zit en het boortje valt op z’n plek, waarna het stuk dat door het gat in de gleuf steekt kan afbreken. Dat stuk ligt zeer waarschijnlijk nu onderin het huis, vast in het vet waar het geen kwaad doet.
In het ergste geval zal het héél misschien ooit ergens terecht komen waar het wèl kwaad kan, en dan moet de bak er alsnog af. Dan ben je nauwelijks erger af dan als je nu, preventief, de bak er (waarschijnlijk voor niks) af haalt.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee hoor. dat stukej kan nergens heen behalve naar buiten/beneden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
bogaard77 schreef:Nee hoor. dat stukej kan nergens heen behalve naar buiten/beneden.
Sorry Bogey, ik begrijp niet waar je op reageert of wat je bedoelt…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik was van het weekend niet thuis en lees nu van alles.
Het lijkt me duidelijk.. De kans op schade hierdoor is waarschijnlijk nog kleiner dan dat je ooit midden in een tornado terecht komt en dat de naam van de tornado met de zelfde letter begint als die van je eigen naam.
Dat avontuur durf ik wel aan,
Dank!














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gisterenavond ontsteking gecontroleerd, maar kon het gat voor de 6 mm pin nergens vinden. Bij mijn HY (1911 cc langeslag) was dat gat makkelijk te vinden, maar de motor van de HY zit wat verder weggestopt. Ik heb volgens mij een 2 liter motor. Waar zit dat gat? van het fotootje in mijn manual wordt ik niet veel wijzer.
In het werkplaatshandboek staan wel 10 verschillende vervroegingscurves, ontstekingen etc, maar nergens kon ik de contactpunt afstand vinden. Wat moet dit zijn?
Groeten uit Afrika,
Stef












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gat zit onder je dynamo in het bakgedeelte.
open afstand is 4mm maar dat is om te starten. Je moet dwell meten. die is afhankelijk van het ontstekingstype.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ha! een van de laatste dingen die ik in Nederland heb gekocht vordat ik ging emigreren was en dwell meter / toerenteller. Lang leve Marktplaats! Wat moet de dwell zijn? Ik zie dat er erg veel verschillende motortypes zijn (dx,dv, dj, dy, df etc; 12 verschillende advance curves!) hoe weet ik welke de mijne is? staat er ergens een plaatje op het blok? Ik dacht altijd dat je alleen maar de 1,9 (hy blok) de 2 liter, de 2,1 liter en de 2,3 liter had (met en zonder IE)
Als ik het goed begrijp moet je dus eerst de punten op 0,4 zetten, dan starten, dwell controleren en evt nastellen met contactpuntafstand. (mijn contactpuntafstand is ongeveer 0,3) Interessante manier, technisch beter eigenlijk.
Groeten,
Stef














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:open afstand is 4mm maar dat is om te starten. Je moet dwell meten. die is afhankelijk van het ontstekingstype.
4mm? dan loopt ie echt nooit meer hoor
0,4 mm dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste