Hallo,
Ik ben bezig een Berline om te bouwen naar een Cabriolet Usine.
Ik hoor wat verschillende verhalen over de RDW, echt recente onderwerpen op dit forum vind ik niet, vandaar dit nieuwe onderwero. Ik heb een paar vragen
- Kan ik kiezen of ik een keuring wil volgens de eisen van toen (het is immers maar de vraag of een originele Chapron door de huiidge keuring komt)?
- Kan ik kiezen of de aanduiding Cabrio op het kenteken komt?
- Zijn er ‘omwegen’. Ik heb ergens eens gelezen dat een keuring in de UK mogelijk zou zijn en dan vervolgens weer invoeren (zou (veel) goedkoper) zijn?
Graag jullie reactie?
Groet Mario
DS!





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja bedankt, dit verhaal ken ik maar dat dateert uit 2005…
DS!
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
hangt ervan af of je de officiele, lees moeilijke kostbare weg wilt bewandelen. of gewoon handig wil zijn.
ik heb ooit een 2 motorige eend gebouwd en op kenteken laten zetten.
in engeland krijg je alles op kenteken en invoer uit een EU land is nooit een probleem.je moet wel heen en weer.
invoeren op een buitenlands kenteken kan handig zijn omdat op buitenlandse papieren vaak beperkte gegevens staan. Je kan hem invoeren als zijnde zo gekocht in bijv frankrijk. Heb je dan een franse carte gris en je nummers kloppen krijg je gewoon een kenteken.
met een zelfdragend chassis is een cabrio bouwen zowieso geen probleem en gewoon een wijziging bovenbouw.
succes
Gert-Jan
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DS heeft geen zelfdragend chassis.
Citroen!









Totaal aantal Berichten: 842
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Gert-Jan Brink schreef:
invoeren op een buitenlands kenteken kan handig zijn omdat op buitenlandse papieren vaak beperkte gegevens staan. Je kan hem invoeren als zijnde zo gekocht in bijv frankrijk. Heb je dan een franse carte gris en je nummers kloppen krijg je gewoon een kenteken.
met een zelfdragend chassis is een cabrio bouwen zowieso geen probleem en gewoon een wijziging bovenbouw.
succes
Gert-Jan
Helaas, maar dit is niet meer zo!
Ik ben met mijn dwergauto naar de RDW geweest, mét origineel chassis en bijbehorende Franse papieren, maar met een deels herbouwde carosserie. Deze is keihard afgekeurd! ‘als zijnde zo gekocht’ in Frankrijk is dus ook niet aan de orde. Bij twijfel is het meteen afgelopen. Dus kijk uit met waar je aan begint.
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
dat een DS geen zelfdragend chassis heeft weet ik uiteraard.
weet niet hoe jij je carroserie hebt herbouwd, maar duidelijk niet conform origineel dus (anders had ie wel goedgekeurd geweest)had je beter de auto eerst in kunnen voeren,hoeft ie niet goed te zijn. had je later alleen naar de APK gehoeven.
ik heb zelf verschillende voertuigen uit verschillende landen geimporteerd dus ik weet waar ik over praat.
je moet altijd zorgen dat je spullen in orde zijn en kloppen. Hoe je het kloppend maakt is een ander verhaal.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
vaag hoor,
.komma

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
DriverD schreef:DS heeft geen zelfdragend chassis.
Spraakverwarring? Hebben we het over een zelfdragende carosserie? Nee, die heeft een D niet. Gelukkig wordt het chassis gedragen door de wielen? DriverD; leg het eens haarfijn uit, jij als docent autotechniek?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“Zelfdragend chassis” is geen gebruikelijke term. Normaal spreken we over een “dragend chassis” (de carrosserie zit daar dan -niet-dragend- bovenop, voorbeeld: bijna alle auto’s voor de Traction Avant), of we spreken over een zelfdragende carrosserie. Hierbij zijn de carrosserie (het “huisje”) en het “chassis” geïntegreerd. Een bekend voorbeeld is de genoemde Traction Avant. Bijna alle moderne auto’s hebben zo’n “zelfdragende carrosserie”.
Bij de DS treffen we een hele lichte structuur aan (hieraan zijn de deuren, spatborden, motorkap, achterklep en dak bevestigd) die vast zit op een bodem (met de zijkokers en “9-compartimentenbox” achter de tank) die zoveel doet voor de stijfheid dat het bijna weer een chassis zou mogen worden genoemd.
Zo verwarrend genoeg?
Citroen!
DriverD schreef:“Zelfdragend chassis” is geen gebruikelijke term. Normaal spreken we over een “dragend chassis” (de carrosserie zit daar dan -niet-dragend- bovenop, voorbeeld: bijna alle auto’s voor de Traction Avant), of we spreken over een zelfdragende carrosserie. Hierbij zijn de carrosserie (het “huisje”) en het “chassis” geïntegreerd. Een bekend voorbeeld is de genoemde Traction Avant. Bijna alle moderne auto’s hebben zo’n “zelfdragende carrosserie”.
Bij de DS treffen we een hele lichte structuur aan (hieraan zijn de deuren, spatborden, motorkap, achterklep en dak bevestigd) die vast zit op een bodem (met de zijkokers en “9-compartimentenbox” achter de tank) die zoveel doet voor de stijfheid dat het bijna weer een chassis zou mogen worden genoemd.Zo verwarrend genoeg?
Dus als ik het goed begrijp heeft de ds een zelfdragende carosserie omdat het “huisje” hoe licht het ook mag zijn, geïntegreerd zit in het chassis? klopt dit zo?
grtn





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De manier van bouwen zou ik inderdaad eerder onder het kopje “zelfdragende carrosserie” scharen, hoewel er bij een DS veel stijfheid uit de bodemstructuur komt.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Een essentieel punt is natuurlijk dat het dak een dragend onderdeel is, dus als je dat er af haalt wordt de structuur aangetast. Bij een ‘dragend chassis’ is dat niet zo.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kleine correctie: Het kunststof dak draagt nauwelijks bij aan sterkte en stijfheid, de stalen structuur waar het dak in ligt doet dat wel.
Citroen!


































Totaal aantal Berichten: 15729
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk dat Frederik dat ook iets breder bedoelde dan specifiek bij een DS. Jouw verhaal dat bij een DS de meeste sterkte uit de bodemsectie komt is natuurlijk waar, gezien de toch wel fragiele bovenbouw van een DS. Bij de meer standaard zelfdragende carrosserie zijn het dak en tegenwoordig zelfs ruiten en dergelijke in elk geval zoals Frederik aanhaalde wel degelijk van groot belang voor de stijfheid van de carrosserie. Desalniettemin zul je ook bij het ombouwen van een DS tot cabrio ook niet om het vervangen van de door het afzagen van de dakconstructie verdwenen sterkte heen kunnen. Maar ik neem aan dat de TS, die het toch over ombouw tot een Cabrio Usine heeft, dat ook aan de hand van deugdelijke bouwtekeningen en specificaties aan het doen is






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:Kleine correctie: Het kunststof dak draagt nauwelijks bij aan sterkte en stijfheid, de stalen structuur waar het dak in ligt doet dat wel.
Is het niet zo dat de stijfheid van die stalen structuur enorm verhoogd wordt door dat kunststof dak. Een stalen rechthoek is op zich niet zo stijf, tenzij je de rechthoek opvult zodat de rechthoek niet ‘in kan klappen’. Dat opvullen doet het dak toch?
Volg je hart, gebruik je hoofd.