1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
RDW Keuring Cabrio
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 02 september 2009 02:59 AM

Hallo,

Ik ben bezig een Berline om te bouwen naar een Cabriolet Usine.
Ik hoor wat verschillende verhalen over de RDW, echt recente onderwerpen op dit forum vind ik niet, vandaar dit nieuwe onderwero. Ik heb een paar vragen
- Kan ik kiezen of ik een keuring wil volgens de eisen van toen (het is immers maar de vraag of een originele Chapron door de huiidge keuring komt)?
- Kan ik kiezen of de aanduiding Cabrio op het kenteken komt?
- Zijn er ‘omwegen’. Ik heb ergens eens gelezen dat een keuring in de UK mogelijk zou zijn en dan vervolgens weer invoeren (zou (veel) goedkoper) zijn?

Graag jullie reactie?

Groet Mario

DS!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 september 2009 03:04 AM
  [ # 1 ]

Zie deze link

Citroen!

Profiel  
 
mario123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 20-06-2008

Gepost: 02 september 2009 03:15 AM
  [ # 2 ]

Ja bedankt, dit verhaal ken ik maar dat dateert uit 2005…

DS!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 september 2009 05:20 PM
  [ # 3 ]

hangt ervan af of je de officiele, lees moeilijke kostbare weg wilt bewandelen. of gewoon handig wil zijn.
ik heb ooit een 2 motorige eend gebouwd en op kenteken laten zetten.

in engeland krijg je alles op kenteken en invoer uit een EU land is nooit een probleem.je moet wel heen en weer.

invoeren op een buitenlands kenteken kan handig zijn omdat op buitenlandse papieren vaak beperkte gegevens staan. Je kan hem invoeren als zijnde zo gekocht in bijv frankrijk. Heb je dan een franse carte gris en je nummers kloppen krijg je gewoon een kenteken.

met een zelfdragend chassis is een cabrio bouwen zowieso geen probleem en gewoon een wijziging bovenbouw.
succes
Gert-Jan

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 september 2009 05:54 PM
  [ # 4 ]

DS heeft geen zelfdragend chassis.

Citroen!

Profiel  
 
Michiel van G.
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 842
Geregistreerd: 29-05-2006

- Dyane 6 Commerciale
Gepost: 02 september 2009 06:29 PM
  [ # 5 ]
Gert-Jan Brink schreef:

invoeren op een buitenlands kenteken kan handig zijn omdat op buitenlandse papieren vaak beperkte gegevens staan. Je kan hem invoeren als zijnde zo gekocht in bijv frankrijk. Heb je dan een franse carte gris en je nummers kloppen krijg je gewoon een kenteken.

met een zelfdragend chassis is een cabrio bouwen zowieso geen probleem en gewoon een wijziging bovenbouw.
succes
Gert-Jan

Helaas, maar dit is niet meer zo!

Ik ben met mijn dwergauto naar de RDW geweest, mét origineel chassis en bijbehorende Franse papieren, maar met een deels herbouwde carosserie. Deze is keihard afgekeurd! ‘als zijnde zo gekocht’ in Frankrijk is dus ook niet aan de orde. Bij twijfel is het meteen afgelopen. Dus kijk uit met waar je aan begint.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 september 2009 08:41 PM
  [ # 6 ]

dat een DS geen zelfdragend chassis heeft weet ik uiteraard.

weet niet hoe jij je carroserie hebt herbouwd, maar duidelijk niet conform origineel dus (anders had ie wel goedgekeurd geweest)had je beter de auto eerst in kunnen voeren,hoeft ie niet goed te zijn. had je later alleen naar de APK gehoeven.
ik heb zelf verschillende voertuigen uit verschillende landen geimporteerd dus ik weet waar ik over praat.

je moet altijd zorgen dat je spullen in orde zijn en kloppen. Hoe je het kloppend maakt is een ander verhaal.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 03 september 2009 04:33 AM
  [ # 7 ]

vaag hoor,

.komma

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 03 september 2009 11:06 AM
  [ # 8 ]
DriverD schreef:

DS heeft geen zelfdragend chassis.

Spraakverwarring? Hebben we het over een zelfdragende carosserie? Nee, die heeft een D niet. Gelukkig wordt het chassis gedragen door de wielen? DriverD; leg het eens haarfijn uit, jij als docent autotechniek?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 september 2009 01:11 PM
  [ # 9 ]

“Zelfdragend chassis” is geen gebruikelijke term. Normaal spreken we over een “dragend chassis” (de carrosserie zit daar dan -niet-dragend- bovenop, voorbeeld: bijna alle auto’s voor de Traction Avant), of we spreken over een zelfdragende carrosserie. Hierbij zijn de carrosserie (het “huisje”) en het “chassis” geïntegreerd. Een bekend voorbeeld is de genoemde Traction Avant. Bijna alle moderne auto’s hebben zo’n “zelfdragende carrosserie”.
Bij de DS treffen we een hele lichte structuur aan (hieraan zijn de deuren, spatborden, motorkap, achterklep en dak bevestigd) die vast zit op een bodem (met de zijkokers en “9-compartimentenbox” achter de tank) die zoveel doet voor de stijfheid dat het bijna weer een chassis zou mogen worden genoemd.

Zo verwarrend genoeg? Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
vikingo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 736
Geregistreerd: 10-05-2005

Gepost: 03 september 2009 01:54 PM
  [ # 10 ]
DriverD schreef:

“Zelfdragend chassis” is geen gebruikelijke term. Normaal spreken we over een “dragend chassis” (de carrosserie zit daar dan -niet-dragend- bovenop, voorbeeld: bijna alle auto’s voor de Traction Avant), of we spreken over een zelfdragende carrosserie. Hierbij zijn de carrosserie (het “huisje”) en het “chassis” geïntegreerd. Een bekend voorbeeld is de genoemde Traction Avant. Bijna alle moderne auto’s hebben zo’n “zelfdragende carrosserie”.
Bij de DS treffen we een hele lichte structuur aan (hieraan zijn de deuren, spatborden, motorkap, achterklep en dak bevestigd) die vast zit op een bodem (met de zijkokers en “9-compartimentenbox” achter de tank) die zoveel doet voor de stijfheid dat het bijna weer een chassis zou mogen worden genoemd.

Zo verwarrend genoeg? Very Happy

Dus als ik het goed begrijp heeft de ds een zelfdragende carosserie omdat het “huisje” hoe licht het ook mag zijn, geïntegreerd zit in het chassis? klopt dit zo?

grtn

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 september 2009 03:09 PM
  [ # 11 ]

De manier van bouwen zou ik inderdaad eerder onder het kopje “zelfdragende carrosserie” scharen, hoewel er bij een DS veel stijfheid uit de bodemstructuur komt.

Citroen!

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 september 2009 05:00 PM
  [ # 12 ]

Een essentieel punt is natuurlijk dat het dak een dragend onderdeel is, dus als je dat er af haalt wordt de structuur aangetast. Bij een ‘dragend chassis’ is dat niet zo.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 september 2009 05:12 PM
  [ # 13 ]

Kleine correctie: Het kunststof dak draagt nauwelijks bij aan sterkte en stijfheid, de stalen structuur waar het dak in ligt doet dat wel.

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 03 september 2009 05:16 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat Frederik dat ook iets breder bedoelde dan specifiek bij een DS. Jouw verhaal dat bij een DS de meeste sterkte uit de bodemsectie komt is natuurlijk waar, gezien de toch wel fragiele bovenbouw van een DS. Bij de meer standaard zelfdragende carrosserie zijn het dak en tegenwoordig zelfs ruiten en dergelijke in elk geval zoals Frederik aanhaalde wel degelijk van groot belang voor de stijfheid van de carrosserie. Desalniettemin zul je ook bij het ombouwen van een DS tot cabrio ook niet om het vervangen van de door het afzagen van de dakconstructie verdwenen sterkte heen kunnen. Maar ik neem aan dat de TS, die het toch over ombouw tot een Cabrio Usine heeft, dat ook aan de hand van deugdelijke bouwtekeningen en specificaties aan het doen is Very Happy

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 03 september 2009 05:26 PM
  [ # 15 ]
DriverD schreef:

Kleine correctie: Het kunststof dak draagt nauwelijks bij aan sterkte en stijfheid, de stalen structuur waar het dak in ligt doet dat wel.

Is het niet zo dat de stijfheid van die stalen structuur enorm verhoogd wordt door dat kunststof dak. Een stalen rechthoek is op zich niet zo stijf, tenzij je de rechthoek opvult zodat de rechthoek niet ‘in kan klappen’. Dat opvullen doet het dak toch?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook