3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Automaatbak CX
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 februari 2009 08:39 PM
  [ # 31 ]

De automaat motor heeft een andere krukas….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 28 februari 2009 08:41 PM
  [ # 32 ]
Pascal schreef:

Da’s ook shit: heppie een 2.5 injectie en dus de power onder je kont, mag je er maar 120-130 mee omdat anders de bakverhouding voor krukaslagerschaaldodende (3 x woordwaarde) toerentallen zorgt…
Dan mag een ZF nóg zo prettig rijden, maar wat heb je dan aan zo’n groot blok?

Zo’n groot blok trekt lekker snel op. En inderdaad zoals eerder gezegd, waar kan je nou keihard rijden. Ja ert over die Grenze bie Hengelo Wink
Ik zie een 25 autoomaat toch vooral als een lekkere kruiser, helemaal als het een break beteft. Het was natuurlijk ook de enige automaat die leverbaar was, op zijn voorganger de 2400 na dan.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Gepost: 02 maart 2009 12:32 AM
  [ # 33 ]

Waar ik ook mee zit is dat ik nu 85% binnendoorrij, en als ik autostrade rij is het meestal gewoon 120, af en toe maar trappen.

Zeker voor het binnendoorrijden is de automaat natuurlijk wel het beste…

Op een blok met 2 ton de lagerschalen vervangen is vroeg, maar het ligt er dan idd uit, en het kost toch niet gek veel.
Wss dan toch maar ineens doen.

Ach, binnenkort beslissen, eerst zien dat ik het legaal krijg

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 02 maart 2009 11:00 PM
  [ # 34 ]

ik vind m voor binnendoor ideaal! heerlijk vlot rijden en redelijk geluidloos. Op de snelweg is het goed te doen, maar inderdaad had ie bij 120 nog wel een extra verzetje mogen hebben. Ik heb de mijne verkocht omdat ie zo idioot veel verbruikte op b-wegen. Binnendoor komt ie met mijn rijstijl niet verder dan 1op 5-6-7 oftewel 1 op een emmer Confused  Op de snelweg is het mogelijk om de 1 op 10 aan te tikken bij 110-115 per uur. Een gemiddelde wat je weer geheel de grond in boort door bij de benzinepomp een blikje cola te halen Laughing  Stoppen, opnieuw starten en weer op gang komen kost weer 1-1,5 liter Laughing

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2009 01:02 AM
  [ # 35 ]

LPG erin en klaar, zal niet van het verbruik wakker liggen…
Draai met me C5 btw ook op een 1:7 gemiddeld.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2009 01:03 AM
  [ # 36 ]

Miss hier niet echt on-topic, maar neem aan dat die koppen best omgebouwd kunnen worden naar lpg zittingen(uitlaat op zen minst)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2009 01:05 AM
  [ # 37 ]

Niet nodig, CX koppen zijn lpg proof voor tenminste 300.000 km.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2009 01:07 AM
  [ # 38 ]

Prima!

Hebben de 2.4’s er toevallig wél last vast?
Kennis heeft met een 2.4 gereden op lpg en die moest toch om de 20d de (enkel uitlaat) kleppen stellen.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 maart 2009 01:20 AM
  [ # 39 ]

Iedere 20k stellen is écht super netjes. Beter doe je het iedere 10k. 2400-2500 maakt geen verschil. De koppen doen het goed op gas, net als de Ds.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 04 maart 2009 01:25 AM
  [ # 40 ]

Kijk, weeral wat kosten uitgespaard, kan ik de krukas laten slijpen Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Jelte Feenstra
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 28-09-2009

- CX 25 GTi
Gepost: 28 september 2009 11:10 AM
  [ # 41 ]
Ami8 schreef:

Ik heb een proefrit gemaakt in een 25 tri break automaat. volgens mij ca. 3500 rpm @ 120 km/u

Was reden voor mij om automaat van mijn lijstje te strepen. Verder rijdt het wel als een soort super variomatic…. vanaf 50 in zijn 3 tot 180!

Wat ik in deze thread mis is het onderscheid tussen de automatic I en II. Als ik de versnellingsbak specificaties bekijk op de CCCN website, aannemende dat die kloppen, moet ik concluderen dat het hoge toerental bij 120km vooral een II ‘probleem’ is. De opgegeven verhoudingen zijn:
ZF 3-sp automatic I     3     1.814     1.082     0.73     0     0     1980     1982
ZF 3-sp automatic II     3     2.479     1.479     1     0     0     1983     1991
5 speed standard II     5     3.16     1.83     1.25     0.93     0.73     1980     1991
Je zou volgens mij kunnen stellen dat een ZF-3-I wat lui in z’n 2 optrekt, dan een 3à4 als 2 gebruikt om uiteindelijk met een echte 5 als 3 op snelheid te komen. Ik zou hier schakelmomenten verwachten rond de 45 en 80km/u.
De ZF-3-II trekt beter op, dichter bij een normale 1, gebruikt dan een 2à3 als 2, om uiteindelijk met minder dan een 4 op snelheid te komen. Daar verwacht je inderdaad schakelmomenten rond de 30 en 50km/u en dus hoge toerentallen boven de 120.

Iemand commentaar? Zit ik er helemaal naast?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7611
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 30 september 2009 07:51 PM
  [ # 42 ]
waterman schreef:

Het vroegtijdig overlijden van de krukaslagers ( iets wat bij een handbak cx �cht niet voor de 3,5 ton zal gebeuren, een enkele tubo daargelaten) geeft al aan dat het blok niet van langdurig toeren maken houd.

Mij is verteld dat het blok er juist niet van houdt om bij stilstaan stationair tegen de koppelomvormer aan te moeten duwen. En dan zou de remedie zijn: bij stilstand in N i.p.v. de voet op de rem in D.  oh oh

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 30 september 2009 09:49 PM
  [ # 43 ]

Zou kunnen hoor, want moderne automaten schakelen zelf naar N als je wat langer in D op de rem staat.
Nee, die van m’n XM doet dat niet, maar ik doe het wel altijd zelf als ik een half minuutje of zo stil sta.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook