1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Vooropening koud lassen van deuren
Dick Borneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-10-2005

Gepost: 08 oktober 2009 07:14 PM

Binnenkort ga ik de buitenhuid van mijn deuren van nieuwe plaat voorzien.
Er zijn aan de onderkant een paar plekjes verschenen.
Mijn plan is om de onderste 5 cm te vernieuwen omdat naar mijn idee de vorm beter blijft bestaan door 5 cm weg te halen dan het hele stuk totaan de knik.
Nu wil ik het plaatwerk niet in verzet lassen omdat je dan met dubbel plaatwerk komt te zitten waar weer vocht tussen kan komen.
In plaats hiervan wil ik de nieuwe plaat koud tegen de overblijvende deurplaat zetten.
Om een goede verbinding te krijgen, moet je lassen met een bepaalde vooropening.
Hoe groot moet die zijn? of is het plaatwerk dun genoeg om beide delen gewoon tegen elkaar te zetten en dan te lassen?

Profiel  
 
Jos K
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 08-10-2009

Gepost: 08 oktober 2009 09:09 PM
  [ # 1 ]

Plaat tegen elkaar plaat is heel dun,met vooropening brand je er gaten in als je weinig ervaring hebt met lassen,neem de tijd met lassen anders krijg je een HY deur type golfplaat

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 08 oktober 2009 10:13 PM
  [ # 2 ]

Of kiezen voor het maken van een verzet en dan lijmen.

Citroen!

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 08 oktober 2009 10:42 PM
  [ # 3 ]

Wat ie je laservaring ? Lassen is namelijk niet moeilijk. NETJES lassen is juist ONTZETTEND moeilijk. Door lassen trekt vlakke plaat krom omdat het plaatselijk krimpt. Als het dan her en der ondersteund wordt, krijg je een soort golfplaat (maar dan lelijk, dus niet zoals op de HY). Als je het netjes wilt hebben en je hebt nog niet vaak gelast: laat het dan doen of neem eerst een goede lascursus (google maar eens op rustbuster).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 oktober 2009 11:36 PM
  [ # 4 ]
DriverD schreef:

Of kiezen voor het maken van een verzet en dan lijmen.

Helemaal mee eens, je moet verdomd goed kunnen lassen met die dunne plaat en dan nog heb je veel krimp, wat je dan weer moet rekken. Dat is een moeilijke vakwerkje, als je een verzetnaad maakt, de boel helemaal blank schuurt/slijpt en je lijmt de boel met twee componenten metaallijm dan heb je een ‘las’ met een treksterkte van bijna 200kg/cm² en het strakmaken is vrij simpel. De vraag is of je de gelijmde las voldoende kan klemmen want dat is wel nodig.

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 08 oktober 2009 11:52 PM
  [ # 5 ]

Je kunt natuurlijk wat kleine gaatjes boren (m4-5)en de zaak met boutjes en moeren en grote ringen,(of een stalen stripje met gaatjes erachter ) aandraaien, naderhand dichtlassen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 oktober 2009 11:55 PM
  [ # 6 ]

Woensdag toevallig via de DS-club de lascursus bij Rustbuster gedaan. De afstand voor koud op elkaar lassen is volgens die mannen 1 mm. En volgens deze mensen feitelijk niet te doen op dit soort lange niet-ondersteunde platen, zelfs niet als je het in korte stukjes doet en telkens koelt etc. Dont’t blow against the wind, zoals de fransen zeggen. Dus gewoon een verzet maken. En overweeg de tip van DriverD.

Profiel  
 
Dick Borneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-10-2005

Gepost: 09 oktober 2009 09:33 AM
  [ # 7 ]

Even wat reakties op reakties,

Ik heb wel laservaring. Momenteel ben ik bezig rotte plekken van een eend te vervangen door nieuw plaatwerk. Deze nieuwe stukken maak ik uit vlak plaatstaal dat ik in de juiste vorm buig/sla/slijp e.d.
Deze klus gebruik ik vooral om ervaring op te doen voordat ik met de deuren van mijn DS ga beginnen. ( De basis van de eend ( koets en chassis is te slecht om kant en klaar plaatwerk aan te schaffen. Wel kan ik de eend op deze manier nog een aantal jaren op de weg houden. Daarna misschien een nieuw chassis en koets aanschaffen en de overige onderdelen overzetten.


Lassen doe ik met de Cebora 155 op de laagste stand. Hierbij gebruik ik een 0,6 mm lasdraad.
Het resultaat valt me niet tegen. Wel valt op dat als je een stukje wilt lassen waarbij iets ruimte is tussen de nieuwe en oude plaat, de oude plaat vrij snel wegbrandt en er zo een gat ontstaat.

Omdat de DS echt goed moet worden, en ik alles aan de ds zelf wil doen, mijn vraagje over de vooropening.
De 1 mm in een van de reakties genoemd lijkt me erg groot gezien mijn 0,6 mm draaddikte. Bij Booglassen heb ik geleerd dat de vooropening ongeveer gelijk moet zijn aan de electrodendikte. In dit geval dus 0,6 mm.
Omdat dit bij mijn eend wel eens gaten veroorzaakte mijn vraag hierover. De gaten bij de eend zullen ook wel eens te maken gehad hebben met het niet voldoende aangetast metaal te hebben verwijderd zodat er heel dun plaatwerk moest worden gelast, en dat gaan natuurlijk niet goed.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 09 oktober 2009 05:25 PM
  [ # 8 ]

Je hebt dus al wat ervaring. Toch denk ik dat je niet direct een erg mooi en strak resultaat zult krijgen omdat het vlakke plaat is. Maar wellicht weet je mij in positieve zin te verbazen en dat hoop ik ook wel.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 09 oktober 2009 07:15 PM
  [ # 9 ]

Deze kerel weet hoe moet  (plaatwerken in ieder geval…)

ff oefenen Smile

Als je zoveel hitte in de plaat brengt, krimpt het op de plek van de las. Dan moet je weer rekken met een hamer en een tas is zijn idee. Rek je het te veel? Krimp je het weer met een roestvrij stalen schijf op een haakse slijper, dat veroorzaakt een beetje hitte, dus krimpt het weer (shrinking disc). Handige jongen, maar doe je niet zomaar na.

Hij last zo wie zo niet aan 1 stuk, maar puntlasjes dicht bij elkaar.

Je hebt ook deze jongen, is niet van het niveau van de eerste link.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 oktober 2009 07:28 PM
  [ # 10 ]

Die eerste link is echt vakwerk. Tig blijft het mooist, maar dat is een dure lasmachine dus gebruiken de meesten Mig en dat kan goed werken hoor, altijd beter dan dat gelazer met slakinsluitingen met de dunne electroden en het goedkope bouwmarkt transformatortje.

Eind jaren 50 werkte ik als jong pikkie in de garage en toen werden deuken nog echt uitgedeukt. Met een klein autogeen laspitje een stukje bijna witheet stoken en met de hamer en tas er omheen kloppen zodat er een bultje ontstond, die dan weer werd platgeslagen als hij nogmaals heet werd gestookt. Het echte vakwerk dus en iets dergelijks maak je mee als je een DS deur over de hele lengte gaat lassen. Je zult een golfplaat krijgen en je moet alle spanning er weer uithameren en dat laatste is veel moeilijker dan het lassen.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 09 oktober 2009 08:26 PM
  [ # 11 ]

Han s schreef:

Je zult een golfplaat krijgen en je moet alle spanning er weer uithameren en dat laatste is veel moeilijker dan het lassen.

Hier kan ik over meepraten, ik heb bij mijn oefendeur ook met een hamer en een tas de golven eruit proberen te hameren.
Dit is niet volledig gelukt, maar ik had toch minder plamuur nodig dan zonder deze aktie.
Bij de hoedenplankrestauratie heb ik het zonder verzet gelast en inderdaad met de puntlasjes over elkaar heen, dit gaf een goed resultaat.
Je moet wel af en toe pauzeren en een ander plekje opzoeken zodat het allemaal niet te heet wordt.

Groeten Peter.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 oktober 2009 08:57 PM
  [ # 12 ]

Dat ziet er netjes uit. Een deurplaat over de gehele lengte lassen is niet gemakkelijk (als je niet wilt dat ie vervormt).
Je kan je deur(en) ook naar het magazijn van de DS-club brengen. Dan wordt daar een schatting van de kosten gemaakt, waarna je deur(en) echt goed gelast wordt/worden.

Citroen!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 09 oktober 2009 09:04 PM
  [ # 13 ]

Als er deze winter vanuit de club nog een info-avond over deuren lijmen wordt georganiseerd, kan ik je sterk aanraden om die bij te wonen. Lijmen heeft zoveel voordelen, o.a. geen hitte-inbreng (waardoor geen spanningscorrosie), over de volle lengte even sterke verbinding, je kan de ondernaad mee dichtlijmen waardoor hier geen water meer tussen kan kruipen op capillaire wijze (ontstaansoorzaak nr.1 van de plekken onderaan in the first place), makkelijker, goedkoper indien je nog geen lasapparaat hebt, minder bijwerken nodig, iedere aap kan het, etc etc.
Het zal inmiddels duidelijk zijn dat ik een lijm-fan ben, maar niet zonder reden IMHO. Informeer eens rond!

Natuurlijk kan je ook altijd nog overwegen om geheel nieuwe buitenhuiden op je deuren te kloppen.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 oktober 2009 10:06 PM
  [ # 14 ]

Ik heb bij mijn andere auto Very Happy van een merk dat berucht is om zijn roesthobby de spatbordranden welke wat mottengaten hadden gerepareerd. Daar zijn randen voor te koop die je er zo in of op kunt lassen, maar ik heb het gelijmd. De boel helemaal blank geschuurd, ook de binnenkant van de nieuwe randen en met twee componenten metaallijm ruim ingesopt en die er op gezet. Een flink aantal klemmen er op met een stukje hard schuimrubber er tussen en zo 24 uur laten uitharden. Het resultaat is een strakke verbinding die met een klein laagje filler helemaal strak is geworden. Als je dat er weer wilt afhalen zul je de brander er op moeten zetten. Ik had als proef eerst twee stukken kaal metaal op elkaar gelijmd en dat na een paar dagen uit elkaar gehaald. Maar dat moet dan met een moker en een scherpe beitel want het zit echt muurvast.

Als je dus geen lasspecialist bent is lijmen de beste methode, twijfel ik niet aan en ik heb mijn lasdiploma’s, maar ga toch voor lijmen. Hele vliegtuigen zitten met lijm in elkaar.

Profiel  
 
Dick Borneman
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 17-10-2005

Gepost: 10 oktober 2009 11:36 AM
  [ # 15 ]

Gezien de berichten overweeg ik nu ook het lijmen.
de overlappende delen moeten natuurlijk geklemd worden. Doe je dit met kleine parkertjes? Hoeveer moeten ze van elkaar geplaatst worden? Wat doe je daarna met de gaten, Lassen of vullen met mplamuur of misschien zelfs wel lijm?

Welke merken lijm zijn geschikt?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook