2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
12 V positief of 12 V negatief
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 oktober 2009 09:59 PM
  [ # 16 ]
Frank Selen schreef:

Uh, maar als er 12 Volt op de auto staat, hoe gaat dat dan als je in de regen rijdt? Als je met je deur even tegen een andere auto aan tikt en je iemand een hand geeft terwijl je in de auto zit??? Massa genoeg in de buurt lijkt me…
stupid

Elektriciteit blijft voor menigeen moeilijk.
Maar inderdaad er zal niets gebeuren.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 10 oktober 2009 10:18 PM
  [ # 17 ]
Ree schreef:

Als het circuit niet gesloten is, zal er geen stroom uit de accu stromen.

Als je alleen de plus van zo’n blokbatterij tegen je tong houdt gebeurt er niets. Alleen de min voel je ook niets. Pas wanneer je ze allebei aanraakt voel je dat er wat gebeurt Smile

Hm. Maar, Ree, als je tijdens het geven van starthulp de plus van de ene auto op de min van de andere zet krijg je toch ook kortsluiting!? Dus wat ik wil zeggen is dat er volgens mij stroom vloeit van een plus (chassis van de auto) naar een min of massa. Ik hoef toch ook maar alleen de plus van een stopcontact vast te houden om een schok te krijgen… Laughing

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 10 oktober 2009 10:27 PM
  [ # 18 ]
Frank Selen schreef:

Hm. Maar, Ree, als je tijdens het geven van starthulp de plus van de ene auto op de min van de andere zet krijg je toch ook kortsluiting!?

Nee, dan heb je geen kortsluiting.

Pas als je van de min van de andere auto weer verbindt met de plus van de eerste auto heb je korsluiting. Je hebt toch ook twee startkabels nodig om een auto te starten? Met jouw theorie zou het met één startkabel kunnen.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 10 oktober 2009 10:30 PM
  [ # 19 ]

In Engeland hebben ze miljoenen auto’s gebouwd met positieve aarde. Dat die krengen geen van allen willen starten is volledig aan de incompetentie van de firma Lucas te danken Very Happy

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 10 oktober 2009 10:39 PM
  [ # 20 ]
Ree schreef:
Frank Selen schreef:

Hm. Maar, Ree, als je tijdens het geven van starthulp de plus van de ene auto op de min van de andere zet krijg je toch ook kortsluiting!?

Nee, dan heb je geen kortsluiting.

Pas als je van de min van de andere auto weer verbindt met de plus van de eerste auto heb je korsluiting. Je hebt toch ook twee startkabels nodig om een auto te starten? Met jouw theorie zou het met één startkabel kunnen.

Precies, zet een accu naast je auto en sluit de plus met een startkabel aan op je chassis en er gebeurt niets. Doe het alleen met de min en er gebeurt ook niets. Het circuit is niet gesloten. Alleen als het circuit gesloten is van de plus via een geleider naar de min gaat er stroom lopen. De min moet wel van dezelfde bron zijn als de plus. Dus een accu kan zich nooit via 1 aansluiting ontladen op een andere accu. Dat je een schok krijgt van een stopcontact als je maar een aansluiting aanraakt komt omdat alle stopcontacten op dezelfde aarde (massa) zijn aangesloten, hier gaat het maar om 1 bron en niet 2.

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 10 oktober 2009 10:43 PM
  [ # 21 ]

Dus een eigenschap van een accu is dat hij alleen werkt indien en net zoveel stroom -beetje plastisch gezegd- uit de plus komt als er bij de (eigen) min weer in gaat!?

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 10 oktober 2009 10:45 PM
  [ # 22 ]

Dank voor de uitleg!!

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 10 oktober 2009 10:50 PM
  [ # 23 ]
Frank Selen schreef:

Dus een eigenschap van een accu is dat hij alleen werkt indien en net zoveel stroom -beetje plastisch gezegd- uit de plus komt als er bij de (eigen) min weer in gaat!?

Juist, en dit geldt voor iedere stroombron, van je accu, dynamo tot kerncentrale.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 oktober 2009 01:25 AM
  [ # 24 ]

Elektriciteit is zo te zien voor sommige mensen nog net zo magisch als 100 jaar geleden.
De + en - zijn relatief. De elektronen hebben, als ze vertrekken van de - pool meer energie dan wanneer ze bij de + pool aankomen, vandaar dat je lampjes gaan branden. (toen de afspraken over + en - gemaakt zijn wisten ze nog niet dat het de elektronen zijn die door een draad gaan, en die zijn negatief) Als je de + aan een voorwerp hangt met een potentiaal van +100 V is de -
automatisch +88 V. Potentiaal wordt normaliter gemeten t.o.v. de aarde, omdat die een bijna onuitputtelijke bron van elektronen is en dus qua lading constant blijft. Daarom krijg je ook een opdonder als je in huis de bruine draad pakt. In de centrale is de blauwe draad verbonden met de aarde. Je (liefst blote) voeten zijn dat ook, vandaar de gesloten stroomkring. Bij mijn weten verbinden ze in Engeland de + met het chassis (is heel wat anders als de “aarde”) omdat dat minder corrosie geeft dan wanneer je de - met het chassis verbindt.
Het chassis dient trouwens alleen maar als een gezamelijke draad naar een pool van de accu uit oogpunt van kostenbesparing. Als je elke verbruiker van een + en een - draad voorziet hoeft geen enkele van de accupolen met het chassis verbonden te worden. Verder kan het ook nog zo zijn dat als je auto flink statisch geladen is, het chassis een potentiaal heeft van pak ‘m beet 5000 V. Dan heeft de + pool dus een potentiaal van 5012V.
Iets duidelijker of nog meer verwarring??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 11 oktober 2009 10:47 AM
  [ # 25 ]

Verwarring niet van deze kant, maar ik zou het wel leuk vinden als je je een-na-laatste zin nog even uitlegt.
En ik ben ook wel benieuwd waarom het ‘positive earth’ systeem minder corrosie zou geven.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 oktober 2009 04:04 PM
  [ # 26 ]
C15GrandVolume schreef:

Verwarring niet van deze kant, maar ik zou het wel leuk vinden als je je een-na-laatste zin nog even uitlegt.
En ik ben ook wel benieuwd waarom het ‘positive earth’ systeem minder corrosie zou geven.


Ik ben tot het volgende theorie’tje gekomen maar corrigeer me als het geen hout snijdt.

Bij contact tussen 2 metalen zal altijd het minst edele metaal gaan corroderen. dit komt door het potentiaal verschil. Hoe edeler het metaal hoe hoger het potentiaal.

Ik heb op schepen gewerkt die van aluminium zijn gemaakt. Aluminium is niet echt edel (laag potentiaal) en zal dus ook snel corroderen als er een ander metaal tegen aan zit. Nu monteren ze aan de buitenkant enorme stukken zink want dat heeft nog minder potentiaal. elk jaar moesten die zinkblokken vervangen worden omdat ze compleet weggevreten werden maar het aluminium bleef (relatief) goed.

Ik denk dat als je het chassis positief maakt, door de plus van de accu hierop aan te sluiten, het potentiaal hoger wordt. Nu ik hierover aan het nadenken ben lijkt het mij dat alles na het chassis dus een lager potentiaal heeft en dus eerder zou gaan corroderen (verbruikers en accu). Misschien verklaart dit wel de bloemkolen op je accupool maar ik denk dat Jantje 1948 hier misschien meer over kan vertellen.

zoals gezegd alles uit de hoge hoed en ik wacht op bevestiging clap of op een complete afgang… idiot

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 12 oktober 2009 05:38 PM
  [ # 27 ]
Jeroen ID19P schreef:

Ik heb op schepen gewerkt die van aluminium zijn gemaakt. Aluminium is niet echt edel (laag potentiaal) en zal dus ook snel corroderen als er een ander metaal tegen aan zit. Nu monteren ze aan de buitenkant enorme stukken zink want dat heeft nog minder potentiaal. elk jaar moesten die zinkblokken vervangen worden omdat ze compleet weggevreten werden maar het aluminium bleef (relatief) goed.

Dit noemt men: kathodische bescherming, wordt ook gebruikt voor stalen (olie&gas;) leidingen in de grond (platform-konstrukties in zee) waar zelfs een gelijkstroom (+) op wordt gezet om voldoende bescherming over de volle ondergrondse lengte te garanderen. De (-) is een anodebed in de grond van o.a. zink.

Spanningsverschil tussen 2 auto’s is niet mogelijk doordat beide auto’s een zwevend systeem hebben, maakt dus niet uit of + aan massa of - aan massa. Voorwaarde is een stroomkring die door onderling contact gesloten wordt.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 12 oktober 2009 06:06 PM
  [ # 28 ]

Spanningsverschil tussen 2 auto’s is niet mogelijk doordat beide auto’s een zwevend systeem hebben, maakt dus niet uit of + aan massa of - aan massa. Voorwaarde is een stroomkring die door onderling contact gesloten wordt.

Dat klopt en is ook al een aantal malen uitgelegd maar ik probeerde te verklaren waarom er minder corrosie aan je chassis komt als de plus word aangesloten op het chassis i.p.v. de min (zoals gesteld door jantje1948).

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 oktober 2009 07:26 PM
  [ # 29 ]

Ik had het een keer ergens gelezen.
Maar ik heb even gegoogled (je wil niet weten wat je allemaal tegenkomt als je “positive earth” intypt)
en ik heb het volgende gevonden: “It’s cathodic protection. With negative-ground supplies the positive potential on lines would result in galvanic corrosion where earth leakage occurred (and remember that in earlier times the lines were typically open wires on porcelain insulators). Earthing the positive side of the battery thus became the norm”. Duidelijk voot het geval van blote draden, maar voor auto’s…...
@granvolume: vanwege de rubber banden is een auto geisoleerd van de aarde en kan hij statisch geladen worden. Als de auto dan statisch geladen wordt tot een spanning van +5000V is dit dus de potentiaal van het chassis en dus ook de -pool. Dan krijgt de +pool automatisch een potentiaal van +5012V.
Groeten
Jan

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
joostie62
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 09-02-2009

Gepost: 15 oktober 2009 10:31 PM
  [ # 30 ]

maar om dus even terug te komen op het eerste bericht van dit draadje…..
Die gast die mn radio moderniseert zorgt er dus voor dat de originele oude PO-GO radio ook perfect FM ontvangt, 4x 45 watt stereo en een audio-in aansluiting heeft voor i pod of aandere muziekbron.
alles ingebouwd in de originele radio , boven de asbak. Kan ook met andere modellen natuurlijk continental edison, philips etc.
Het is niet goedkoop a gbp 275 ( gelukkig nu maar € 1.07 )maar je houd wel de originele look!!

stuur Adrian een emailtje als je meer wil weten voor je DS radio music :
  .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

enne…. we weten nu inmiddels dat de citroen ds “negative aarde” heeft Laughing

grt

keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!

BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook