Hi,
ik heb het plan om mn radio een beetje te moderniseren van binnen. Oude look - nieuwe techniek.
Nou is de vraag of een citroen DS ( 23 ie BVH ‘74 ) “12V negatieve aarde” heeft of “12V positieve aarde”.
iemand een idee?
bedankt
grt
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
- = massa
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Negatieve aarde dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bestaat dat ook al,positieve aarde?
positieve aarde schijnt ook te bestaan.
die gast die de radio doet zit in de UK en je weet hoe die engelsen zijn…...
alles andersom en net even anders…
dus maar even het zekere voor het onzekere en het aan de forum specialisten vragen…
keeping a DS on the road is 90% science and 50% luck…!
BMW 745E 2020
Mini countryman cooper works
Harley Davidson Springer FLSTSI
KTM 1290 superadventure S
DS 23 i.e BVH Pallas airco ‘73
DS 19 BVH Pallas Cabriolet ‘67
Alumax 22Ft 250PK Evinrude
Karmann ghia 2.2 Cabrio
Ford Thunderbird 55 Cabrio
Chevrolet 3100 54
Volvo p1800 64
Ford mustang GT350 6
Range Rover evoque
Buggy VW
Porsche 356 speedster























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Tja als het van Engeland komt.
Het slechte weer schijnt ook altijd van
ginder te komen.
Blooper1963 schreef:Bestaat dat ook al,positieve aarde?
Ja hoor, vroeger werd weleens de plus op het chassis aangesloten en de min op de verbruikers. Is precies andersom van nu. Maakt voor de werking niks uit, alleen oppassen dar de verbruikers niet verkeerd om geschakeld worden. Beschouw je chassis maar als een boel kabeltjes die van de gebruikers weer naar de accu gaan.
joostie62 schreef:Hi,
ik heb het plan om mn radio een beetje te moderniseren van binnen. Oude look - nieuwe techniek.
grt
Kan je daar wat meer over vertellen? Je laat het in Engeland doen begrijp ik?
Is zeker een interessant idee, waar ik ook wel voor zou voelen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een radio maakt vaak massa via de behuizing, dus montage van een ‘engelse’ radio in een ‘nederlandse’ auto geeft zonder voorzorgen bij montage sluiting in de radio.
Uh, maar als er 12 Volt op de auto staat, hoe gaat dat dan als je in de regen rijdt? Als je met je deur even tegen een andere auto aan tikt en je iemand een hand geeft terwijl je in de auto zit??? Massa genoeg in de buurt lijkt me…
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Frank Selen schreef:Uh, maar als er 12 Volt op de auto staat, hoe gaat dat dan als je in de regen rijdt? Als je met je deur even tegen een andere auto aan tikt en je iemand een hand geeft terwijl je in de auto zit??? Massa genoeg in de buurt lijkt me…
Maakt niks uit zoloang je maar met 1 pool contact maakt. Het word een probleem als je de kring sluit.
Jeroen ID19P schreef:Frank Selen schreef:Uh, maar als er 12 Volt op de auto staat, hoe gaat dat dan als je in de regen rijdt? Als je met je deur even tegen een andere auto aan tikt en je iemand een hand geeft terwijl je in de auto zit??? Massa genoeg in de buurt lijkt me…
Maakt niks uit zoloang je maar met 1 pool contact maakt. Het word een probleem als je de kring sluit.
Dat bedoel ik. Via de pluspool van de accu naar het chassis en dan naar een of andere massa, bv andere auto, een lantaarnpaal (deur er tegen) of de weg. Als zo’n auto een nacht in de regen staat is de accu volgens mij leeg…
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Frank Selen schreef:Dat bedoel ik. Via de pluspool van de accu naar het chassis en dan naar een of andere massa, bv andere auto, een lantaarnpaal (deur er tegen) of de weg….
maar je bent nog steeds niet bij de minpool van dezelfde accu terecht gekomen om het circuit te sluiten
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi




















Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Frank Selen schreef:Dat bedoel ik. Via de pluspool van de accu naar het chassis en dan naar een of andere massa, bv andere auto, een lantaarnpaal (deur er tegen) of de weg. Als zo’n auto een nacht in de regen staat is de accu volgens mij leeg…
Ree schreef:Frank Selen schreef:Dat bedoel ik. Via de pluspool van de accu naar het chassis en dan naar een of andere massa, bv andere auto, een lantaarnpaal (deur er tegen) of de weg….
maar je bent nog steeds niet bij de minpool van dezelfde accu terecht gekomen om het circuit te sluiten
Dat hoeft niet, als de stroom maar ergens naar toe kan…
Toch?
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als het circuit niet gesloten is, zal er geen stroom uit de accu stromen.
Als je alleen de plus van zo’n blokbatterij tegen je tong houdt gebeurt er niets. Alleen de min voel je ook niets. Pas wanneer je ze allebei aanraakt voel je dat er wat gebeurt
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi