Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Waar te beginnen, lieve lezers, na al die tijd?
Zoals de meesten hier weten, begon ik mijn DS-loopbaan met deze Dspécial, op dit forum beter bekend als de Dame Blanche.
Aangezien ik ga voor een DS die ik lange tijd kan vertroetelen en rijden, én nadat bleek dat de Dame Blanche aardig wat laswerk nodig had om de volgende APK te doorstaan (die pas na januari 2011 nodig is, maar toch), besloot ik om de Dame Blanche te verkopen, en om te zien naar een andere DS.
Zo gezegd, zo gedaan. Er belde een liefhebber om de Dame Blanche te bekijken, hij werd op slag verliefd, maakte een proefrit en een afspraak voor het ophalen en overschrijven.
Aangemoedigd door dit succes ging ik op zoek naar een andere dame. Verschillende opties bekeken en verworpen, totdat mijn vaste sleutelmaatje me SMS’te vanaf zijn vakantie adres in Zuid-Frankrijk: ‘Er staat hier een behoorlijk harde DS met goed plaatwerk maar matig interieur. Echt iets voor jou, had jij niet toevallig nog een nieuw interieur liggen? Als je wil ga ik haar vanavond beter bekijken’
Kriebels rezen op vanuit de onderste regionen van mijn buik. Een mooie DS uit Zuid-Frankrijk halen, zou dat nog bestaan? Aan de andere kant, als echte DS-liefhebber moest je dat natuurlijk een keer gedaan hebben… En dit zou weleens één va de laatste DSen kunnen zijn die nog de moeite waard is om naar Nederland gehaald te worden. Eerst maar eens de resultaten van de nadere inspectie afwachten, voordat ik begin te dromen!
Later die avond belde hij: de dame in kwestie zag er toch echt zeer goed uit, hij had er diverse plaatwerkdelen af mogen slopen om de conditie te kunnen controleren, er zaten diverse originele piefjes, nippeltjes en rubbertjes op plekken waar hij niet eens wist dat ze daar hoorden, en de eigenaar had aangeboden om de motor even te laten lopen. Maar ze liep niet… Nogal wiedes, de accu was leeg. De eigenaar was echter zó a-technisch dat hij slechts verbaasd op zijn neus keek, en besefte dat hij de prijs nog verder zou moeten laten zakken.
Verder zeer weinig roest, en veel hard staal. Enige minpunt was dat de blanke lak op de achterklep los begon te laten van de kleurlak. Voor de rest zag het er veelbelovend uit.
Na nogmaals bij de verkopende partij op bezoek te zijn geweest, inclusief wederom een speurtocht naar roest- en andere duivels, kwam mijn sleutelvriend een goede prijs overeen.
Ik had inmiddels, na uitvoerig contact via email, SMS en telefoon afspraken met hem gemaakt over financiën en hoe we het ding zouden gaan ophalen. Daarover later meer.
Ondertussen hield de koper van mijn Dame Blanche uitvoerige radiostilte. Regelmatig belde ik hem, en sprak voicemails in, maar ik kreeg hemzelf niet te pakken.
Ik heb nooit meer iets van hem gehoord. Daarom besloot ik gisteren om haar opnieuw te koop te zetten, ik heb nu meer dan anderhalve maand gewacht en dat vind ik lang genoeg.
Dus bij deze: zoek je een DS om nog lekker mee rond te rijden, in ieder geval tot en met januari 2011?Inmiddels heb ik er een rood stoffen interieur in gezet. Of zoek je een donorauto voor de hydrauliek, elektronica en RVS-delen? (allemaal in goede staat!) Kijk dan a.u.b. eens naar deze advertentie. 2 Dames voor mijn huis is toch echt wat teveel van het goede, hoe fraai de aanblik ook is…
Het relaas over het Frankrijk-avontuur wordt vervolgd… Vraag ondertussen eens aan die zwager/vriend/collega die al een tijdje twijfelt, of ze niet voor een luttel bedrag bijna anderhalf jaar DS-rijden willen proberen… Na die tijd kunnen ze hun geld met winst terugkrijgen als ze haar los in onderdelen verkopen! Au revoir!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die DSuper lijkt me Bleu Delta van kleur? Mooi!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Super CDPF! Je hebt weer wat te doen van de winter!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Da’s goed nieuws ( van je aanwinst natuurlijk ). Gefeliciteerd!
Enne vergeet de foto’s niet te posten, of moet het ophalen nog plaatsvinden?

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Super CDPF! Je hebt weer wat te doen van de winter!
We hebben weer wat te lezen op de lange winteravonden, proficiat met je aanwinst, hoor!

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gefeliciteerd!!, heb je die franse DS al in je bezit?
of hangt dat nog af van de verkoop van de witte Dame.
Groeten Peter.

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Getverderrie, heb ik weer een enorme lap tekst hier getypt -zoals jullie van mij gewend zijn- , wil ik vervolgens nog wat foto’s uploaden naar mijnalbum.nl, krijg ik een beveiligingswaarschuwing dat mijn browser alle actieve tabbladen afsluit vanwege de invoegtoepassing die mijnalbum.nl wil installeren. Die probeert blijkbaar onvriendelijke dingen met mijn PC te doen. Bah! Daar gaat een uur typewerk.
Krijg a.u.b. iets heel lelijks, mijnalbum.nl!!
Nieuw epistel volgt. Eerst een andere host voor mijn pica’s vinden. Grmbl.
dag CDPF,
ik ga weer genieten de komende tijd van jou verhalen, heb je gemist maar gelukkig ben je weer terug!!
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Zoooh, we gaan het nog eens proberen.
Eerst even wat reacties op de reacties, anders kom ik niet aan mijn minimum hoeveelheid woorden per post
Snoek1: leuk om te lezen dat iemand me gemist heeft. Ik heb het sleutelen en het eindeloos leuteren over DSen gemist. Ik beloof je dat ik jullie regelmatig weer zal vervelen met o.a. ellenlange lappen tekst, kinderachtige semi-toneelstukjes (Waarop hij zei: “nee hoor”... etc) en voorbeelden die iedereen allang volstrekt duidelijk waren!
Pavang: Ja, ik heb haar al in mijn bezit. Het hing eigenlijk wél af van de verkoop van de witte dame, maar ik was in de veronderstelling dat ze verkocht was, dus haalde ik deze gewoon op. Wie koopt nu een fraaie witte dame en haalt haar vervolgens niet op?
vlietmansje en GW-tje: jazeker heb ik weer wat te doen deze winter! Zo heb ik mezelf -blijkt na een korte inspectie- weer getrakteerd op het vervangen van, onder meer, minimaal 2 lekzakken (moh, routineklusje), alwéér handremblokken (krijg al buikpijn als ik eraan dénk), stuurhuishoes enz. enz. enz.
Ik heb nog niet eens naar de aandrijfashoezen durven kijken… Wat doet een mens zichzelf toch allemaal aan onder het mom van ‘hobby’?
DriverD: You spotted right! Bleu Delta it is, en dan ook nog eens de mooie donkerder variant. Ik begrijp nu wel waarom mensen dit weleens de mooiste kleur voor een DS noemen. Het staat niet verkeerd, zeker niet voor een metallic-kleur. Ik vind het zeker mooier dan Blanc Meije i.i.g.
Nou, waar was ik? Ohja, we gingen haar ophalen, hadden mijn sleutelmaatje en ik besloten. Als ik haar na nadere inspectie niet zelf wilde, dan was het altijd nog een té mooie auto om ergens langs een weg in Frankrijk te verrotten. Een Hollandse liefhebber verdiende deze kar, en ik had het gevoel dat ik dat ging zijn.
Aan de slag dus! Het moet gezegd dat ik mijn sleutelvriendjes wel weet uit te zoeken - met grote voortvarendheid regelde hij een auto-ambulance mét Toyota Landcruiser om het geheel te trekken. Terwijl suffige ondergetekende nog op Internet zat te surfen omdat hij per sé een oprijwagen wilde, dan kon je tenminste lekker met 130 naar huis knallen met die DS achterop, was mijn gedachte.
Toen kwam de volgende hindernis: het thuisfront en je werk van je snode plannen op de hoogte brengen. Gelukkig kunnen beide wel sympathie opbrengen voor mijn ziekte verslaving afwijking hobby. Toch werd een en ander niet geheel juichend ontvangen natuurlijk (thuis: ‘Je gaat ons hoe lang alleen laten? voor een auto? Hmph’. En op het werk: ‘En daar wil je natuurlijk vrij voor hebben. In de drukste periode van het jaar, hmmh? Ik zal eens kijken hoor.’ Waarna het tot de laatste dag spannend bleef of dat zou gaan lukken
En zo volgden er nog vele complicaties die het reisje op losse schroeven dreigden te zetten… Af en toe vroegen we ons af of er een vloek op ons voorgenomen Frankrijk-avontuur rustte. Anderhalve dag voordat we daadwerkelijk zouden vertrekken, kregen we bericht dat de Toyota niet meer ter beschikking was: deze moest vanwege een mankement naar een garage, waar werd vastgesteld dat dát wel een weekje zou gaan duren. Tsja, en nu? Twee paar ogen keken scheef naar een Zeer Bepaalde Xantia Pallas… Hmm - comfortabel, best een behoorlijk maximum trekgewicht, slecht 235.000 km gelopen (net goed ingelopen dus), best wel een optie. Helaas wel een benzine-auto, dus het brandstofbudget zou verdubbeld moeten worden. Echt veel keus was er niet, de enige andere auto die me aangeboden werd, was een automaat. Leek me geen goede optie, en de bak van iemand anders’ auto verkl**ien al helemaal niet.
Dus kreeg de arme Xant een bliksembeurtje, wat neerkwam op de olie checken ops: Geen druppel verbruikt sinds de laatste grote beurt, zo’n 5000 km geleden. En dat had ik ook niet verwacht. Ze moest er maar klaar voor zijn!
Zaterdagochtend moest ik werken (de trade-off voor wéér DS-gerelateerde vrije dagen), en eigenlijk ‘s middags ook. Gelukkig werd ik rond 1 uur door een grijnzende bedrijfsleider naar huis gestuurd (“Ik zie dat je er met je hoofd niet bij bent, joh” Oh, is it that obvious? )
Gauw naar huis, nog wat broodjes en aanverwante artikelen inladen voor onderweg, en sleutelmattie bellen met de vraag of hij al klaar stond? Niet dus, zat nog met z’n handen in zijn DS.
Gelukkig woont hij drie kwartier rijden bij mij vandaan, voldoende tijd om zijn handen te wassen dus. The Game Was On!
Vanwege pijnlijke type-vingers moet ik jullie nu echt in spanning laten hoe het verder ging… Maar dit is een té mooi cliffhanger-moment om niet uit te buiten. *Hoort meerstemmig gejoel vanaf het forum*
OK OK, alvast 1 fotootje dan, hoe ze erbij stond in la France…

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mooi verhaal cdpf, maar waar is die foto dan?
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Ik zie geen foto…...enneuh, wanneer pas je je onderschrift aan?
Copain van DS-TT

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Tjee, lagen jullie in hinderlaag te wachten ofzo?
Wijs geworden door het debacle van eergisteren, besloot ik om éérst de lap tekst te posten, en daarna pas met IMG-code en een tweede tabblad open te gaan rommelen. Sorry als ik jullie 2 héle minuten in spanning hield.
Je maakt mij niet wijs dat jullie mijn hele litanie gelezen hebben in de tussentijd!
Onderschrift: ohja!, Ehm, ergens klopt ie nog steeds, alleen is ie nu onvolledig. Ter verdediging: mijn register entries zijn netjes up-to-date! Ik zal het aanpassen als ik de witte dame verkocht heb, OK? Want daarna lieg ik gewoon…
moooooooooooie auto cdpf, veel sleutelplezier en tis dat ik geen spiegeltje heb liggen, anders mocht je dez hebben
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Echt waar, alle letters alweer gelezen….. Héérlijk leesvoer….
Copain van DS-TT

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Echt waar, alle letters alweer gelezen…..
Héérlijk leesvoer….
Je komt er gewoon niet tussen…
Citroën-das-pas-fën schreef:Maar dit is een té mooi cliffhanger-moment om niet uit te buiten.
Het zal toch niet een Hyundai zijn.
Ben in ieder geval erg benieuwd naar het vervolg en alvast veel plezier met de voiture..