2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

CDPF’s ouwe DSuper: ze rijdt weer!
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 249

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 12 oktober 2009 10:38 PM
  [ # 16 ]

meer, meer, meer….

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 oktober 2009 10:28 PM
  [ # 17 ]

Sorry, beste mensen die dit topic volgen. Door allerlei omstandigheden ben ik er tot nu toe niet aan toegekomen om een vervolg te posten. Echter! Wederom ga ik u lastigvallen met mijn wedervaardigheden:

waar was ik gebleven? Ohja, ik was op weg naar mijn sleutelmaat om samen naar Frankrijk af te reizen, n’est-ce pas? Goed. Aangekomen bij mijn vriend stond de auto-ambulance al klaar. Na even de hoeveelheden eten, drinken en aanverwante artikelen gecheckt te hebben (“Heb jij yoghurtgums meegenomen? Wow! Je denkt echt aan alles he! Ooh- én Shandy. Had ik al verteld dat ik van je hou?”) hebben we de koelbox, gereedschap en nog wat losse dingetjes ingeladen. Vervolgens haakten we de aanhanger aan de Xant en weg waren we!

Kriebels in mijn buik; nu ben ik officieel een die-hard DS-freak. Want ik heb over 2 dagen mijn eigen DS uit Zuid-Frankrijk opgehaald. Ernstig hoe snel zo’n virus je binnen 2 jaar kan overnemen. Nieuwkomers onder ons DS-adepten: run while you still can! Je leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Maar je houdt er de mooiste auto ter wereld aan over, da’s dan ook wel weer waar. But I digress.

Na een voorspoedig stukje blazen (90 km/u sleep ) op Nederlands grondgebied reden we België in. Halverwege ons schoon Vlaams land even gestopt om een steak + bijbehorende frites naar binnen te werken, en doorrijden maar weer. Onderwijl kletsend en dromend over hoe fantastisch die blauwe dame ging zijn, en hoe weinig ik eraan op zou hoeven te knappen. Mind you: ik had het ding nog nooit in het echie gezien he! Maargoed, mensen hebben wel raardere dingen gedaan, zeg ik dan maar. Vertrouwen op de kennis en kunde van je vrienden is ook een mooi iets.

België reden we in een zucht doorheen, opmerkelijk hoe smal dat land is als je haast hebt om in la France te komen. Éénmaal de Franse grens gepasseerd, ging het gas erop (Je mag in Frankrijk 130 met een lege aanhanger). Ik kom eraan, ma belle! Tussendoor nog even getankt ( neem nóóit koffie uit een automaat in Frankrijk! Trust me on that…) en doorgaan maar weer. We waren allebei zo high op onze adrenaline dat we beurtelings doorgereden hebben tot een uur of 6 ‘s ochtends. Toen hebben we toch maar even een truckstop naast de Route National opgezocht (we hadden de péages inmiddels al achter ons liggen) om te gaan slapen.

2 uur later was ik alweer klaarwakker, haha. Echt waar. Ik had al iets opgemerkt over de ernst van het Citrovirus he? Mijn vriend had iets langer nodig: om 9 uur waren we weer en route.
Even het eerste het beste tankstation opgezocht om ons gezicht te wassen en wat koffie te scoren. (Herinner je je nog wat ik zei over Franse automaten? Echt, ik méén het hoor! Zélfs ‘s ochtends als je nog geen koffie gehad hebt- en dat wil heel wat zeggen toch.)
Vervolgens alvast de verkoper gebeld om te melden dat we op schema lagen, en hoogstwaarschijnlijk netjes op de afgesproken tijd zouden arriveren. Hetgeen uiteindelijk ook lukte.
Na nog enkele uurtje stroosteloos Zuid-Frans landschap doorkruist te hebben, waren we er eindelijk.
Na het overschrijven van de auto (Heerlijk ambteloos Frans: men schrijve “vendu” op het kentekenbewijs , alsmede de datum van verkoop. C’est tout.) en het betalen van de overeengekomen koopsom, was ik dus 1 DS rijker!!
En wat voor één! Een fraaie DSuper uit 1973 met deuren zonder roestpukkels, kokerbalken die geen verrassingen lijken te herbergen (en ik weet inmiddels waar te checken!) en voor de rest ook heel aardig plaatwerk. We gokken er maar op dat het motortje ook nog wel aardig in orde is, je kan niet overal zeker van zijn in het leven, nietwaar?
Na nog wat bijzonderheden van de verkoper te hebben gekregen -ik blijk pas de derde eigenaar!- beginnen we de dame op de auto-ambulance te laden. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan…

Daarover een volgende keer mes amis! *Forumleden: Aaahh!* Sorry, maar het is alweer laat. Maar we zijn al halverwege! Mais je faux aller dormir. En hopelijk heb ik morgen heuglijk nieuws! We gaan het zien. Thanks for bearing with me.

@ Jeroen ID19P: Hyundai???? Ga je mond spoelen! Serieus, ik snap hem ff niet?

@ Snoek1: Dank je, maar dat spiegeltje vind ik vast nog wel. Vóór de APK, hoop ik Wink

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 17 oktober 2009 08:11 AM
  [ # 18 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Na nog wat bijzonderheden van de verkoper te hebben gekregen -ik blijk pas de derde eigenaar!- beginnen we de dame op de auto-ambulance te laden. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan…

Fraai verhaal, mijn eerste keer opladen van een snoek met de buik op de grond duurde de hele middag…

knuffel

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 17 oktober 2009 10:25 AM
  [ # 19 ]

Une belle histoire!!  bravo  

Ik wacht op het vervolg, je kan het wel in boekvorm uitbrengen.

Groeten Peter.

Profiel  

Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1012

Gepost: 17 oktober 2009 03:37 PM
  [ # 20 ]

Mooi verhaal weer. Ik wacht met spanning op het vervolg.

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 17 oktober 2009 06:56 PM
  [ # 21 ]

@ Jeroen ID19P: Hyundai???? Ga je mond spoelen! Serieus, ik snap hem ff niet?

Ik heb m’n mond gespoeld, zal het nooit meer doen.

Dit brengt wel leuke herinneringen naar boven. Een D super rijdend ophalen. Nooit doen, om de 100 km stil om o.a. de carburateur (vaak) schoon te maken, Hydraulische lekkages verhelpen, ruitenwissers repareren, lekke benzineleiding vervangen voor slang, etc.

Hier wijs door geworden later een 2cv met een ambulance achter de BX opgehaald. Nooit doen. Hoogteregelaar gerepareerd. Lekke band aan de aanhanger (waar is dat reservewiel, oh ja, thuis stupid ) en de laatste 300 km constant koelvloeistof bijvullen zodat de Bix thuis meteen de sloop op kon met een gescheurde kop.

Dus Citroen-das-pas-fen: Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Krijg bijna weer zin om het nog eens te doen.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 17 oktober 2009 10:03 PM
  [ # 22 ]

Dit brengt wel leuke herinneringen naar boven. Een D super rijdend ophalen. Nooit doen, om de 100 km stil om o.a. de carburateur (vaak) schoon te maken, Hydraulische lekkages verhelpen, ruitenwissers repareren, lekke benzineleiding vervangen voor slang, etc.

Hier wijs door geworden later een 2cv met een ambulance achter de BX opgehaald. Nooit doen. Hoogteregelaar gerepareerd. Lekke band aan de aanhanger (waar is dat reservewiel, oh ja, thuis ) en de laatste 300 km constant koelvloeistof bijvullen zodat de Bix thuis meteen de sloop op kon met een gescheurde kop.

Hmm, ik vroeg mezelf ook af of de Xant ons wel helemaal uit & thuis zou brengen… Leeftijd enzo. Aan de andere kant, ik had 3000 km geleden nog de distibutieriem, waterpomp en spanrollen vervangen (meteen nadat ik haar gekocht had), en de veerbollen achter heb ik in juni nog vervangen, waarbij ik natuurlijk het hele hoogteregelingsgedoe achterin weer gangbaar mocht maken. Als ik er dan toch mee bezig ben, dan knap je het hele zaakje daaromheen natuurlijk ff op. Dus aan de andere kant had ik er ook wel weer vertrouwen in. Zoals mijn vriend zei: No guts, no glory! En daar heeft hij gelijk in.

De Dsuper wakker kussen en vervolgens naar huis rijden hebben we eigenlijk nooit serieus overwogen, dat móet haast wel misgaan. Nog ff los van het gedoe met verzekering etc.

Fraai verhaal, mijn eerste keer opladen van een snoek met de buik op de grond duurde de hele middag…

‘t Is grappig dat je dat zegt… je geeft me een heerlijk ingang naar de voortzetting van mijn verhaal. Ik was gebleven bij het moment dat we haar op de kar wilden zetten toch? Wel, laat ik voor één keer een lang verhaal kort maken dan: het kostte ons zeker 3,5 uur. Al snel bleek dat starten met die lamme accu écht niet ging lukken, zelfs niet met mijn brave Xantje die hulpstroom leverde via startkabels. Dus dat plan lieten we snel varen.
Vervolgens opkrikken, assteun eronder, ander kant ook opkrikken en steun eronder, hydrauliek druk eraf, bollen eraf draaien (waarom zitten die krengen altijd zo vast? nono ), en vervolgens stukjes bezemsteel in de veercilinders gestopt. Bolletjes er weer op, en voorzichtig laten zakken. En passant mijn mooie zelfgemaakte bollentang gesloopt, die toch altijd de meest ellendige bollen loskreeg.
Voilá, nu stond ze alvast aardig wat hoger. Aan de voorkant, that is. Je raad het al: als we dachten haar hierna gewoon op de kar te kunnen lieren, dachten we natuurlijk te simpel. Het simpele feit dat de achterkant nog laag lag, verpestte ons mooie plan.
Na flink geklooi en enkele slapstick-situaties, stond ze op een gegeven moment voor driekwart op de aanhanger - en ze stond vast.
Uit pure frustratie heb ik toen geprobeerd om één van de oprijplaten, met de achterwielen van de DSuper erop, op te tillen om haar de benodigde bodemvrijheid te geven. Na een hartstochtelijk GRRRR! lukte het! Mijn vriend stond nog aan de lier, dus ik beet de vorige eigenaar toe: ‘Garde-ça!’, liet hem de rijplank vasthouden die ik al opgetild had (wat hij van verbazing ook nog deed) en trok vervolgens de andere oprijplank omhoog. YO, LIEREN! RAPIDO! En zie, daar ging ze!
Piepend en hijgend frunnikten we een paar stevige spanbanden eromheen. Ze stond erop!!!

Et maintenant, quelque chose de boire, eh? We waren helemaal kapot nu, en we hadden iets meer tijd verloren met opladen dan we hadden ingecalculeerd. En we wilden er al helemáál niet over nadenken hoe we er haar straks af gingen halen!
Na wat gedronken en gekeuveld te hebben met de vorige eigenaar en zijn vriendin, stapten we weer in om de thuisreis te aanvaarden.

Da’s best even wennen hoor, zo’n enorm gewicht achter je auto! Ook de Xant moest even 2 keer slikken, geloof ik. Maar die zette de spreekwoordelijke tanden op elkaar, en daar gingen we.
Eenmaal weer op de RN probeerden we de vaart er een beetje in te houden, we waren immers wat tijd verloren, en ik moest de dag ná de geplande aankomst gewoon weer werken.
Maar we hadden flink moeten werken om haar op de aanhanger te krijgen, en we voelden beiden wel dat we niet zoveel uur achtereen zouden kunnen rijden als gisteren. Toen we overlegden over de eerstvolgende stop, hadden we allebei het idee dat we daarna niet meer verantwoord zouden kunnen sturen. Dus moest de volgende stop maar een hotelletje worden. Oooh, douchen!!! en daarna crashen!!! Soms bestaat luxe uit de simpele geneugten das levens Mr. Green

We draaiden de parkeerplaats van het-eerste-het-beste hotel op, en stelden vergenoegd vast dat we in goed gezelschap waren: zowel een gezelschap Alpine A310’s als een trosje TVR’s waren er reeds neergestreken. Jammer voor hen dat wij kwamen natuurlijk; nu hadden ze niet meer de fraaiste auto’s van de parkeerplaats. Maarja, verschil moet er zijn nietwaar.
Snel gedoucht, gaan slapen, en de volgende morgen vroeg weer vertrokken. Péage, péage, grens, België, en we kwamen alweer dichter bij huis. Ondertussen hield de Xant zich uitstekend! We hadden inmiddels beiden een diepe doch stille bewondering ontwikkeld voor de auto die zonder mankeren die brute last achter zich aansleepte, en dat op zijn leeftijd. Petje af! Al zou hij kort na aankomst in Nederland ontploffen of in onderdelen uiteenvallen, ik ging het ding niks kwalijk nemen.

Na ,koud over de grens, nog 14 km. file ontweken te hebben -welkom in Nederland!- kwamen we aan bij het huis van mijn vriend, alwaar zijn lieftallige vriendin een heerlijk echt Hollands kostje voor ons bereid had. Bedankt nog lieve F! Uiteraard ging dat erin als koek.

Vervolgens nog éénmaal in die brave, goede Xant om de DSuper op haar nieuwe thuisadres te krijgen. Ook dit verliep vlekkeloos. En toen was het hele avontuur eindelijk over en…

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 17 oktober 2009 10:04 PM
  [ # 23 ]

Ja, dat dacht je! Het geval moest ook nog van de aanhanger AF, weet je nog.
Laat ik dit weer kort houden, met slechts enkele steekwoorden: geklooi, inmiddels donker, sleepkabel en rokende koppelingsplaten, gelukkig een altijd-tot-helpen-bereid-zijnde buurman, een inventieve oplossing die iets met stoeptegels te maken had (don’t ask!) en weer 2,5 uur later stond ze bij mij, en niet meer op de kar. Totaal 2615 kilometer verder, qua Xant.

Dodelijk vermoeid namen mijn vriend en ik afscheid, en bezwoeren elkaar nóóit meer zoiets te doen.
(Echt niet? Nee joh, volgende keer nemen we een goede, volle accu mee, en een accuboor met een poelie erop, en dan kunnen we de HD-pomp… Vervolgens werd ik door mijn vrouw aan mijn haren naar binnen gesleept yeah)

Sorry als dit je tegenviel qua problematiek, Jeroen ID19P. Smile Ik vond het echter een behoorlijke onderneming, al met al.

Oh, en het heuglijke nieuws van gisteren? De witte dame is vandaag verkocht. Ik kan me nu dus volledig op deze fraaie blauwe verschijning richten!! Zijspiegel bestellen bijvoorbeeld Wink
Ik zal nog een berichtje doen over de kleine werkzaamheden die ik tot nu toe al gedaan heb, zo tussendoor. En dan zijn we wel weer ongeveer up-to-date hierzo.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 oktober 2009 10:25 PM
  [ # 24 ]

Heb je nu een DS op een trailer gesleept, getrokken door een Xantia? Wat heeft je Xantia voor maximum trekgewicht geremd op kenteken?

Verder: Veel plezier met je nieuwe DS!

Citroen!

Profiel  

Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 17 oktober 2009 11:01 PM
  [ # 25 ]

Sorry als dit je tegenviel qua problematiek, Jeroen ID19P. Smile Ik vond het echter een behoorlijke onderneming, al met al.

Hoe kan een verhaal als dit tegenvallen. Ik heb genoten en vind het leuk dat er nog steeds mensen zijn die mooie dingen uit Frankrijk halen. Veel plezier ermee….

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 oktober 2009 06:58 AM
  [ # 26 ]
DriverD schreef:

Heb je nu een DS op een trailer gesleept, getrokken door een Xantia? Wat heeft je Xantia voor maximum trekgewicht geremd op kenteken?

In mijn studententijd heb ik een jongen leren kennen die een GS gebruikte om een DS op te halen in Bosschenhoofd: de GS ging met zijn achterwielen de lucht in bij het oprijden van de DS op de aanhanger…

Overigens is de combinatie door de politie van de weg gehaald (snelweg 65 km/u…)

knuffel

Profiel  

pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 IE Pallas
Gepost: 18 oktober 2009 09:05 AM
  [ # 27 ]
DriverD schreef:

Mijn eerdere Xant (2.0HDi) mocht 1500 kg trekken. Dat is iig minder dan de combi trailer + DS. Maar goed, die Xantia’s kunnen het prima, ik kwam daar ook proefondervindelijk achter bij het volladen van een tandemasser met stoeptegels. Het hele zooitje woog toch rustig meer dan 2 ton.
PS: wel goed dat er weinig blauw op staat is tegenwoordig

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  

pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 IE Pallas
Gepost: 18 oktober 2009 09:53 AM
  [ # 28 ]

Wat ik nog vergat:

Wat een heerlijk verhaal om te lezen: [Barry Stevens accent mode aan]vooral doorgaan zou ik zeggen [/Barry Stevens accent mode uit]

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 oktober 2009 04:47 PM
  [ # 29 ]
pvanessen schreef:
DriverD schreef:

Mijn eerdere Xant (2.0HDi) mocht 1500 kg trekken. Dat is iig minder dan de combi trailer + DS. Maar goed, die Xantia’s kunnen het prima, ik kwam daar ook proefondervindelijk achter bij het volladen van een tandemasser met stoeptegels. Het hele zooitje woog toch rustig meer dan 2 ton.

Het kan wel, zoveel gewicht achter je Xantia, maar als je aangehouden wordt of bij een ongeluk betrokken raakt, ben je goed zuur….

Citroen!

Profiel  

pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 IE Pallas
Gepost: 19 oktober 2009 09:24 PM
  [ # 30 ]
DriverD schreef:
pvanessen schreef:
DriverD schreef:

Het kan wel, zoveel gewicht achter je Xantia, maar als je aangehouden wordt of bij een ongeluk betrokken raakt, ben je goed zuur….

Dat besef(te) ik me maar al te goed, maar toen lag alles er al in, en om dan de boel weer te gaan lossen gaat ook weer zo ver…..

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  

2 van de 11
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook