Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Een Xant (Break) met trekhaak op kenteken mag inderdaad 1500 kg trekken.
En wij gebruikten zo’n lichte auto-ambulance dat we niet boven dat gewicht kwamen hoor!
Serieus: in de praktijk deed de Xant het voortreffelijk, anders hadden we echt geen 1300+ kilometers ermee gereden. De Xant was gewoon veruit de beste keuze uit de beschikbare auto’s nadat de Toyota Landcruiser plotseling wegviel.
Voor de mensen die zich afvroegen waarom ik het laatste deel van het verhaal in 2 postings moest doen: het blijkt dat men op het nieuwe forum slechts berichten mag posten van maximaal 6000 tekens. Dat hebben ze vast ingesteld voor sommige langdradige idioten!
In de afgelopen weken heb ik niet veel aan de blauwe dame kunnen werken, enerzijds omdat ik nog wat klusjes aan la Dame Blanche wilde doen voor ik haar te koop zette, anderzijds omdat ik al een paar weken lelijk verkouden ben.
Wat heb ik al wel gedaan? Nou, de massakabel naar het motorblok was een dun draadje garen (16 mm² ofzo, echt waar) en deze was dus door de jaren heen af en toe goed heet geworden. Meteen vervangen voor een mooie nieuwe 25mm², gelukkig heb ik dat soort spul altijd wel liggen uit hoofde van mijn beroep
Vervolgens heb ik er een frisse, volgeladen accu in gezet.
En toen! Het uur der waarheid…. ik steek de sleutel in het contact, draai hem om EN… niks. Alleen een klikje van het relais. Huh?
Net doen of ik dom ben, gewoon de sleutel terugdraaien en nog eens proberen. Ja, nu draait de startmotor wél. Die is dus niet helemaal fris meer, puntje van aandacht voor de toekomst. Voor nu is het ff genoeg als ie draait. Tsjiehiehiehiehie <choke-choke, gasgeef gasgeef>. Na drie keer proberen zet ik grovere middelen in: tijd voor de beproefde truc met de remmenreiniger als starthulp. Na het luchtfilter helemaal high gemaakt te hebben met remmenreiniger probeer ik het nog eens. Ha, een kuchje! Maar ze slaat nog niet aan… Nog eens inspuiten die handel dus. En JAWEL< WE HAVE SOUND!!
En wat voor geluid! Christus, dit horen ze in Arnhem Zuid nog. ( Ik woon in Noord, dus…) Terwijl ik de motor aan het lopen hou, verwacht ik ieder moment mijn vrouw uit de deur te zien vliegen onder het roepen van: ‘Ben je nou helemaal van de pot gerukt? Je zoon slaapt! Nou ja, sliep!”
Maar het valt gelukkig mee. Mijn aandeel genen in het jochie zorgt ervoor dat hij zich waarschijnlijk met een tevreden glimlach op zijn gezichtje nog eens omdraait, dromend van toekomstige ritjes met papa in dat blauwe monster.
Met andere woorden:toen bleek dat de vlampijp niet helemaal fris meer was. Ik had wel gezien dat de flexpijp loshing, en hoopte dat ik deze gewoon weer even op de vlampijp kon klemmen. Helaas, het ronde uiteinde van de vlampijp stak nog in het flexstuk: afgebroken. Later heb ik dit even provisorisch gedicht zodat ik de motor kan starten zonder dat de hele buurt moordneigingen krijgt. Binnenkort ergens een vlampijp scoren, gelukkig zien de moeren aan het uitlaatspruitstuk er redelijk fris uit. Wie weet heb ik geluk!
Ook heb ik een paar verklikkerlampjes vervangen, achter het dashboard. Natúúrlijk bleek daarbij dat de glaasjes voor dim- en grootlicht helemaal zwart waren. Deze heb ik vervangen met exemplaren uit een ander klokkensetje dat ik al eerder op de kop getikt had. Het blauwe glaasje voor grootlicht was natuurlijk ook in dat setje slecht, dus die mocht ik uit een deksel latexverf knippen
Verder ben ik even om de auto heengelopen om een lijstje te maken met APK-punten. Niks schokkends, lekzak achter enzo. Nog even kijken of ik de handremkabel aan kan spannen, anders mag ik ook bij deze dame weer de handremblokken vervangen (kreun). Even een buitenspiegeltje erop (de huidige is afgebroken), binnenspiegel lag los op het dashboard maar heb ik inmiddels alweer op de voorruit gelijmd. Misschien nog een aandrijfashoesje, daar moet ik nog naar kijken.
En natuurlijk heb ik als eerste de bezemstelen uit de voor-veercilinders gehaald, en deze minutieus schoongemaakt voor ik er weer LHM in goot en de bollen er terug op draaide.
Opvallend aan deze blauwe dame: Het is 1 van de 4 DSen in Nederland met een werkend klokje! En dat zonder dat ik er iets voor hoefde te doen. Ook zat er netjes het bijbehorende instructieboekje bij. Daar leer ik niets meer van, maar het is wel leuk en handig. In de opbergzak zat nog een Revue Technique Automobile voor de DSpécial en DSuper van betreffend bouwjaar. Deze had ik al in PDF, maar is ook erg leuk om op papier te hebben. Gelukkig kan ik Frans lezen, maar anders had ik nog altijd mooie plaatjes kunnen kijken.
Wat ook erg leuk was: Zowel mijn vriend als ik waren er vanuit gegaan dat er lelijke/gescheurde stoelen onder de oude stoelhoezen zouden zitten.
Nou trekken we op een gegeven moment de stoelhoes van de bestuurdersstoel af, en daar komt een fris, mooi blauw stoeltje onder tevoorschijn zeg! Typisch geval van een plaid over je nieuwe bankstel leggen, haha. Dat was dus nog een meevaller: kan ik straks een mooi blauw compleet DSuper interieur verkopen. Nice!
Hmmm, 6000 tekens-alert! Laat ik maar weer eens stoppen.
Volgens mij zijn jullie redelijk up-to-date nu. Aangezien ik dus ziek ben, zit er de laatste weken niet veel schot in de zaak. Hopelijk kan ik over een paar daagjes weer lekker in weer & wind buiten staan en een nieuwe verkoudheid oplopen
Je vous souhaite le plus bon mes amis!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Beterschap en veel plezier met het blauwe gevaar!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 249
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Citroën-das-pas-fën schreef:Opvallend aan deze blauwe dame: Het is 1 van de 4 DSen in Nederland met een werkend klokje! En dat zonder dat ik er iets voor hoefde te doen.
Dat overkwam me bij mijn blauwe dame ook, zou het aan de kleur liggen…. Ben dan we benieuwd waar die andere twee rondrijden
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
pvanessen schreef:Dat overkwam me bij mijn blauwe dame ook, zou het aan de kleur liggen…. Ben dan we benieuwd waar die andere twee rondrijden
Helaas, Mijn wagen is niet blauw maar het klokje doet het wel (weer na 20 jaar stilstand). deze wagen wil nog welleens rondrijden in Enschede en omgeving.
Dat maakt de DS toch zo tijdloos?
.komma

Totaal aantal Berichten: 249
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Dirkman schreef:Dat maakt de DS toch zo tijdloos?
klopt, blijkbaar blijft het in een groot aantal gevallen 10 over drie in 1974…..
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace
Ik schrok even van de opmerking, een DS ophalen met een Xantia… Bracht bij mij meteen alarmbellen in mijn hoofd van toen ik mijn DS op een auto-ambulance naar Nijmegen heb gebracht met een Xantia ervoor en dat was maar 100 km.
Zelfde scenario, zou eigenlijk een XM meekrijgen maar die had een kapot contactslot op het moment dat ik hem mee zou krijgen. kreeg in plaats daarvan een Xantia 2 liter met 240.000 km op de teller en gare koppelingsplaten. Kon in de eerste versnelling gas geven wat ik wilde met compleet opgekomen koppeling maar vooruit komen ho maar.
Nu was dat een 600 kg auto-ambulance. Tel daarbij op natuurlijk de 1.300 kg zware DS en dan zit je al gauw aan een 1.800 kg wat toch een beetje aan de zware kant is, vooral als je bedenkt dat een Xantia maar ongeveer 1.200 kg weegt.
Anyway, leuk verhaal. Ik houd het in de gaten. Succes met de blauwe dame!!
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wanneer krijgt de dame een naam??

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
En welke naam?
(Om in de lijn van CDPF te blijven: Dame Bleu?)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Geweldig verhaal heb het met veel plezier gelezen. Prachtige blauwe dame ik ben jaloers op je plaatwerk hehe mijn deurtjes zien er stukke minder uit. Zie uit naar het vervolg en wat meer close ups van je dame.
:offtopic: ben hier even niet geweest sinds de Grote Forumcrash maar jeee wat werkt het forum langzaam nu. Ik zit gewoon te wachten en te wachten als ik op reply klik… ga nog maar even een bakkie thee zetten.
Dont eat yellow snow…

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Fijn om te horen dat mensen mijn gezwatel leuk vinden om te lezen.
Ja Goldfishie, ik heb nu ook zo’n blauw gevaarte! Forum werkt inderdaad vervelend langzaam, ik hoop dat ze dat gauw kunnen oplossen. Allemaal een donatie doen dus! Dan kunnen ze fijne snelle hardware aanschaffen
Welke naam, tja, ik had zelf ook al La Dame Bleue bedacht, maar dat is me toch iets te simpel IMHO.
Diamonde Bleu, is dat wat? Aangezien ze zo mooi fonkelt als de zon schijnt. Verder sta ik altijd open voor suggesties. Shoot!
Afgelopen week heb ik een stapeltje onderdelen aangeschaft voor deze dame, waaronder een nieuwe vlampijp (is hard nodig, hoewel ik ondertussen een noodreparatie heb gedaan waardoor het uitlaatgeluid binnen de perken blijft), een andere startmotor (die van mij zegt soms alleen maar ‘klik’, zonder dat de startmotor gaat draaien, en aangezien ik toch van plan ben om de vlampijp eraf te halen…), een paar mooie wieldoppen, een zeer mooie voorbumper (degene die er nu op zit lijdt aan typisch Franse parkeerdeukjes overal, zo erg dat ie inmiddels scheef is) en alles wat ik tegenkwam wat nog weleeens handig kon zijn in de toekomst (een startrelais op de accu, een complete stuurconsole met schakelaars, originele lekzak achter, etc. etc.)
Vandaag heb ik die startmotor even getest op de accu, en wat blijkt? Hij doet helemaal niks
Hij klinkt niet eens, dus is de Bendix defect. Jammer! Gegokt en verloren… Gelukkig had ik er niet zo gek veel voor betaald. Toch maar een gereviseerde of een Valeo kopen. Moet ik alleen nog wel even sparen…
Wat me wel is gelukt vanavond, is het repareren van de ruitensproeier. Dat was nog een heel geklooi, maar het werkt nu. Nou lijkt dit een onbenullig iets, maar ik zweer je dat ze zonder werkende ruitensproeier echt niet de APK doorkomt. Dat is dus weer 1 puntje op mijn APK-checkpunten-lijstje wat ik af kan strepen.
Grappig detail: de ruitensproeierpomp die op deze DSuper gemonteerd is, is echt de electronische versie van het ouderwetsche balgpompje dat je met je hand moest bedienen. Als je de ruitensproeier bedient komt er een ‘shot’ ruitensproeiervloeistof op je ruit, en als je meer wil moet je nogmaals drukken, haha.
Mijn DSpécial (die witte) had gewoon een modern pompje dat bleef sproeien zolang je het knopje ingedrukt hield.
Ook heb ik nog even het massacontact aan het blok schoongeschuurd, hopelijk verbetert dit de werking van de startmotor die er nu in zit enigszins.
Over de Witte Dame gesproken: de nieuwe eigenaar heeft haar vandaag eindelijk opgehaald. Het einde van een hoofdstuk in mijn DS-geschiedenis! Mijn eerste DS is verkocht, en weg. Nu kan ik me eindelijk volledig op de blauwe dame (Diamonde Bleu??) richten.
Ook heb ik ergens tijdelijk een spiegel kunnen lenen, zodat ik i.i.g. de dame hiermee kan invoeren en eventueel door de APK kan loodsen. Later koop ik wel een mooie nieuwe, momenteel heb ik even andere prioriteiten. I’m on a budget here, you know!
Nou, meer nieuws heb ik momenteel niet. Morgen weer even de tapeinden van de vlampijp inspuiten met kruipolie, want ik wil er een nieuwe vlampijp op monteren. Dus ga ik een paar dagen achtereen de boel inspuiten met kruipolie. Zie ook het draadje van Jan over het vervangen van de vlampijp a.u.b.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Met die ruitensproeierpompjes van Citroen heb ik zoveel geklooid dat er nu een duitse op zit: klaar voor 20 jaar!

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“Betty Blue”?
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 11895
- Xantia TD SX
Hahaha, Diamonde Bleu… Noem ‘r dan meteen Ramona
Maar hoe dan ook, mooier dan een Bleu Delta DS moeten ze ‘t nog maken… En je voortvarendheid is weer heerlijk om over te lezen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Penny Lane schreef:Noem ‘r dan meteen Ramona
![]()
Derk
Klinkt goed, hoor, mee eens!