1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Kunststof dorpels monteren bij Série 2
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 17 april 2009 12:42 AM

Ivm laswerkzaamheden waren de kunststof dorpels gedemonteerd toen ik de auto kocht.

Ik vond het vandaag wel weer eens tijd om ze te gaan monteren (niet dat ik het heel lelijk vind zonder die dingen, maar het staat net iets netter met).

Alleen, ben ik een uur aan het prutsen geweest en heb het toen voorlopig maar even opgegeven, ik krijg de dorpels bovenaan niet onder de deurrubbers geschoven.

Is daar een trucje voor of moet ik de rubbers helemaal demonteren oid? Ik zag het even niet meer.

Ik heb al even gezocht op het forum, maar ogenschijnlijk kreeg ik hierover niets gevonden.

tnx voor het meedenken!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3909

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 17 april 2009 12:56 AM
  [ # 1 ]

Re: Kunststof dorpels monteren bij Série 2

je bedoelt de zwarte plastic delen die je v/d buitenkant ziet toch ?

uit mijn hoofd:
geloof eerst die plastic instap profielen los maken die aan de binnenkant zitten, om de rand van het tapijt netjes af te dekken, die liggen ook op de deurrubbers. dan deurrubber er aftillen onderaan. dan pas de dorpels er op/tegenaan, en dan weer de deurrubbers eroverheen plooien…....  anders lukt het denk ik niet om ze er tussen te duwen.  er tussenuit trekken lukt vast wel.
zo heb ik dat gedaan geloof ik.

25trd schreef:

Ivm laswerkzaamheden waren de kunststof dorpels gedemonteerd toen ik de auto kocht.

Ik vond het vandaag wel weer eens tijd om ze te gaan monteren (niet dat ik het heel lelijk vind zonder die dingen, maar het staat net iets netter met).

Alleen, ben ik een uur aan het prutsen geweest en heb het toen voorlopig maar even opgegeven, ik krijg de dorpels bovenaan niet onder de deurrubbers geschoven.

Is daar een trucje voor of moet ik de rubbers helemaal demonteren oid? Ik zag het even niet meer.

Ik heb al even gezocht op het forum, maar ogenschijnlijk kreeg ik hierover niets gevonden.

tnx voor het meedenken!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

Falk
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 299

- CX 22RS brk "Jacky Brown"
- Jumpy 2.0HDI
- Xantia 2.0 16V
Gepost: 17 april 2009 01:50 AM
  [ # 2 ]

Klopt, eerst de instapprofielen loshalen dan de rubbers, de dorpelbeschermer heeft een opstaande rand die binnen het rubber valt. Als je toch probeert ze zo te monteren kun je alsnog alles loshalen en nieuwe rubbers plaatsen.

Succes

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 17 april 2009 03:29 PM
  [ # 3 ]

ik was na ruim een uur prutsen eigenlijk ook al tot dezelfde conclusie gekomen; dat het niet lukt zonder die profielen los te halen.

Prettig dat dat bevestigd wordt…. bedankt!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3137

Gepost: 23 oktober 2009 01:36 AM
  [ # 4 ]

Ik heb toch nog een vraagje hierover: Het is dus niet eenvoudig om bij aankoop van een CXserie2 de dorpels op roest te controleren? Die afdekplaten (skirts noem ik het maar even)gaan ver over de dorpels heen onder de auto. Is er een trukje om het relatief snel te controleren???

Alvast bedankt voor de hulp!

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27973

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 oktober 2009 07:55 PM
  [ # 5 ]

Tja, het controleren is max een half uur werk.

Maar toch wel een heel belangrijk punt om te controleren bij een CX Wink

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 23 oktober 2009 08:03 PM
  [ # 6 ]

Dat ben ik helemaal met je eens Arjan.
Het is echt een plek waar die auto’s onder wegrotten. Nochtans, hoe zit dat bij de APK? Dan gaan ze er toch ook niet vanaf?
Ik heb geen ervaring met keuringen omtrent de serie 2 met die stukken plastic.

Profiel  

DSuper1970
> 3000 berichten

Gepost: 23 oktober 2009 08:19 PM
  [ # 7 ]

Da’s inderdaad dus een belangrijk maar lastig punt van de CX. ALs ik lees hoe moeizaam het gaat…
Je kunt moeilijk bij iemand de dorpels los halen met de kans dat je het niet meer fatsoenlijk terug kunt monteren.
En dan “bedankt maar ik kijk toch nog eens verder” zeggen. Surprisedops:

Zou je niet kuunen stellen dat als bv de binneschermen in de koffer rot zijn de dorpels dat ook altijd zijn? Of hoeft dat geen wetmatigheid te zijn..

Probeer maar wat..

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 23 oktober 2009 08:32 PM
  [ # 8 ]

Eigenlijk heel simpel, als de onderkant van de achterklep onder dat plastic weggerot is, als de onderkant van de achterruit roest vertoont, als op de kopse kanten van de deuren roest zit, als je in de kofferbak tegen de zijkanten klopt en er valt roest op de grond, als de accubak weggerot is, als je nog meer roest ziet, ga er dan gewoon vanuit, dat er onder de plastic dorpels ook roest zit. Wink

Profiel  

DSuper1970
> 3000 berichten

Gepost: 23 oktober 2009 09:01 PM
  [ # 9 ]
garagestmarien schreef:

Eigenlijk heel simpel, als de onderkant van de achterklep onder dat plastic weggerot is, als de onderkant van de achterruit roest vertoont, als op de kopse kanten van de deuren roest zit, als je in de kofferbak tegen de zijkanten klopt en er valt roest op de grond, als de accubak weggerot is, als je nog meer roest ziet, ga er dan gewoon vanuit, dat er onder de plastic dorpels ook roest zit. Wink

Ha ha ha..ja tot die conclusie zou ik dan ook komen! Maar het gaat dus over de grens gevallen.

Ik begrijp al dat het CX verhaal anders is als bij de DS. Daar heb je wel van die makkelijk snel te controleren plekken. En de DS achterschermen kinnen er vlot af, scheelt ook veel!

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 23 oktober 2009 09:03 PM
  [ # 10 ]
garagestmarien schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens Arjan.
Het is echt een plek waar die auto’s onder wegrotten. Nochtans, hoe zit dat bij de APK? Dan gaan ze er toch ook niet vanaf?
Ik heb geen ervaring met keuringen omtrent de serie 2 met die stukken plastic.

Bij de APK gaat er niets af Wink
Maar als er getwijfeld wordt of je dorpels echt gevaarlijk zijn denk ik wel?

Dit kan je tegen komen:

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1136

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 23 oktober 2009 09:05 PM
  [ # 11 ]

Je kan ook gewoon tegen de plastic afdekplaten duwen. Als je geknisper hoort aan de andere kant, dan kun je je zorgen gaan maken. Zo deed ik dat bij mijn GTi en heb zo ongeveer wel de plekken vast gesteld. Zat dan ook een flink gat ergens achteraan, plus wat kleinere bij de opgelaste stukjes draadeind…

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1289

- C1 serie II
Gepost: 24 oktober 2009 08:26 AM
  [ # 12 ]
bx-cannes schreef:

Je kan ook gewoon tegen de plastic afdekplaten duwen. Als je geknisper hoort aan de andere kant, dan kun je je zorgen gaan maken. Zo deed ik dat bij mijn GTi en heb zo ongeveer wel de plekken vast gesteld. Zat dan ook een flink gat ergens achteraan, plus wat kleinere bij de opgelaste stukjes draadeind…

Als je geknisper hoort is het toch wel al een beetje te laat lijkt me? Elk jaar er “even” eraf halen lijkt me het verstandigst. Bij mij zit de ruimte tussen de dorpel en (in mijn geval chroom of rvs) afdekplaat vol met Dinitrol. Dat houdt vocht en troep zoveel mogelijk buiten. Geen garantie natuurlijk.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 24 oktober 2009 10:07 AM
  [ # 13 ]

Dat ben ik ook van plan elk jaar er even af halen.

Er komt ook veel zand tussen, ik kan me voorstellen dat dat behoorlijk gaat schuren op de lak.

Profiel  

bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1136

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 24 oktober 2009 04:18 PM
  [ # 14 ]
Sable Doré schreef:
bx-cannes schreef:

Als je geknisper hoort is het toch wel al een beetje te laat lijkt me? Elk jaar er “even” eraf halen lijkt me het verstandigst. Bij mij zit de ruimte tussen de dorpel en (in mijn geval chroom of rvs) afdekplaat vol met Dinitrol. Dat houdt vocht en troep zoveel mogelijk buiten. Geen garantie natuurlijk.

Er werd toch gevraagd hoe je een dorpel beoordeelt bij aankoop, als er nog een plastic kap voorzit? Ik ben het met je eens dat het inmiddels te laat is als het knispert, maar dan weet je als koper wel wat meer. Als je hem eenmaal hebt gekocht dan kun je het inderdaad periodiek checken, maar dat is dan een ander verhaal.

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1289

- C1 serie II
Gepost: 24 oktober 2009 06:42 PM
  [ # 15 ]
bx-cannes schreef:
Sable Doré schreef:
bx-cannes schreef:

Er werd toch gevraagd hoe je een dorpel beoordeelt bij aankoop, als er nog een plastic kap voorzit? Ik ben het met je eens dat het inmiddels te laat is als het knispert, maar dan weet je als koper wel wat meer. Als je hem eenmaal hebt gekocht dan kun je het inderdaad periodiek checken, maar dat is dan een ander verhaal.

Daar heb je inderdaad gelijk in echter:
Toen ik de Athéna kocht of eigenlijk ging bekijken heb ik de eigenaar gevaagd of ik minimaal één strip kon loshalen. Met wat aarzeling heeft hij dat toegestaan. Natuurlijk zal daar niet elke verkoper daar vrolijk van worden. Resultaat was wel dat ik de auto uiteindelijk daadwerkelijk kocht. Natuurlijk niet alleen daarom maar als het onder die strips goed uitziet schept dat wel een stukje vertrouwen in de zaak.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook