















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Ook van die mooie meedraiende koplampen? jammer dat je ze alleen bij groot licht in kan schakelen en ze dus eigenlijk nooit gebruikt….
Ik heb er wat op gevonden, heel simpel en alles wat je nodig hebt is een stroomdraadje van een centimeter of 4…
ik heb linksonder de voorruit, ja bestuurderskant, het stekkertje van het dimlicht(groen) en stadslicht(rood) omgedraaid en vervolgens bij het stekkertje van de verstralers (wit) een draadje bijgeprikt en de andere kant naar het rode vrouwtje.(ex stadlicht en nu dimlicht)
2 tellen werk en nu heb je met de schakelaar in de stadslichtstand dimlicht en verstralers, in de normale dimlichtstand nog steeds dimlicht/stadslicht.
Bij twee keer doordraaien van de schakelaar blijft alles bij het oude. Dim/stadslicht en hendel naar je toe grootlicht al dan niet met verstralers (indrukken).
Voor de goede oplettende lezer, inderdaad je kan niet meer met alleen stadslicht rijden. Afgezien dat dat toch niet mag is er waarschijnlijk ook niemand die dat doet anyway.
Misschien moet je je verstralers iets naar beneden zetten ivm verblinden van tegenliggers maar het staat ook wel mooi 4 koplampen…
Je kan nu dus kiezen om je verstralers aan/uit te zetten in combinatie met zowel dim als grootlicht.
Hilsen ut Norge!
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive



Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
dit is inderdaad een simpele oplossing,de mee draaiende koplampen zitten er niet voor niets op en zo doen we er nog iets mee Het is wel tof om zo in het donker te rijden.
gr DS rijder





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt alleen niet meer parkeren met kleine lampjes.























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
zitten daar relais tussen??Opdat je de lichtschakelaar niet zou laten uitbranden door het extra vermogen,waarmee je hem nu belast??





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij een DS met 3e neus loopt alleen het grootlciht af fabriek via een relais (te vinden achter de klokkenwinkel). Het dimlicht en de (kleine) verstralers zijn af fabriek niet voorzien van een relais. Het is waarschijnlijk beter ook de stroom voor deze lampen via relais te laten lopen, hoewel de lichtschakelaar niet zo snel doorbrandt als bij een CX of een GSA.
Citroen!
Inderdaad leuk gevonden, Gertjan.
Nu is het zo dat in Nederland bij de APK verplicht is dat je je stadslichten in kan schakelen. In het geval dat het dimlicht onderweg defect gaat ben je dan toch nog als ‘auto’ te herkennen in het donker, veiligheidsoverwegingen dus.
Het is natuurlijk makkelijk om dan dat korte zelfgeplaatste kabeltje even te verwijderen.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik snap de hele probelmatiek niet. De meedraaiers verblinden. Daarom mag je er normaal gezien niet mee rijden. Als het zo donker is dat het nuttig is om die lampen aan te hebben, zet je toch gewoon grootlicht aan? Even de stengel naar je toehalen en klaar. Ik gebruik ze zo vaak mogelijk.
Mischien is noorwegen anders ( weet ik wel zeker) dan de randstad, maar in jou geval zou ik altijd met grootlicht rijden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Leuk, zo’n schakeling. Maar wel gevaarlijk. De logica van de verlichting is bij een DS normaal al niet al te helder. Met zo’n schakeling weet je in de auto niet of je wel of geen grootlicht voert (blauw lampje?). Zeker niet als er iemand anders in rijdt. Ik zou als je graag vier koplampen wilt laten branden bij dimlicht de binnenste reflectoren vervangen door die van een 2CV. Die hebben dezelfde diameter en tekening op het glas, maar kunnen met een duplo, of H4 lamp worden voorzien. Dan heb je zelfs meedraaiende dimlicht.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GeraldDSuper schreef:Ik zou als je graag vier koplampen wilt laten branden bij dimlicht de binnenste reflectoren vervangen door die van een 2CV. Die hebben dezelfde diameter en tekening op het glas, maar kunnen met een duplo, of H4 lamp worden voorzien. Dan heb je zelfs meedraaiende dimlicht.
Mag je niet mee rijden!
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
er veranderd niks aan je grootlichtstand. dus geen probleem of onduidelijkheid met je blauwe lampje.
enn als je dimlicht kapot is blijft nogaltijd je stadslicht branden, je kan alleen niet met alleen je stadslicht rijden. voor de APK is het draadje eventueel snel te verwijderen. en je lichtskakelaar wordt niet zwaarder belast. is alleen een andere schakeling
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:Ik snap de hele probelmatiek niet. De meedraaiers verblinden. Daarom mag je er normaal gezien niet mee rijden. Als het zo donker is dat het nuttig is om die lampen aan te hebben, zet je toch gewoon grootlicht aan? Even de stengel naar je toehalen en klaar. Ik gebruik ze zo vaak mogelijk.
Mischien is noorwegen anders ( weet ik wel zeker) dan de randstad, maar in jou geval zou ik altijd met grootlicht rijden!
Helemaal mee eens
Volg je hart, gebruik je hoofd.


Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 19-10-2009
- ID/DS DS 21 Pallas
Ik vind het een briljante oplossing. Veel mooier om met vier lampen te rijden.
Is het verblindingsverhaal niet op te lossen door H1 lampen met minder vermogen te gebruiken?
DS 21 M Pallas 1966 Gris Palladium












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. de lamp blijft omhoog schijnen. En minder vermogen? Je wil juist LICHT! geen kaarsjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
je kunt de verstralers makkelijk iets naar beneden stellen, helemaal geen probleem. en ik wil 4 koplampen , als ik veel licht wil zet ik mn groot licht er wel bij.
normaal gebruik ik mn verstralers dus bijna nooit en heb ik er dus geen lol van.
Op deze manier heb ik dus meer plezier van mn meedraaiende koplampen. En wie zegt dat je niet met 4 koplampen aan mag rijden? ze mogen alleen niet verblinden en das logisch.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De wet zegt in NL dat je maar 2 dimlichten aan mag hebben.
Naar beneden stellen zorgt er niet voor dat ze het dimlicht ‘beeld’ krijgen. = verboden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Bogaard heeft helemaal gelijk. De wet zegt twee koplampen, en daarmee wordt expliciet twee bedoeld, niet minder en niet meer.
Daarom werden de afgelopen jaren ook die lefgozertjes in hun opgefokte golfjes met mistlampen aan steeds bekeurd.
Dit gezegd hebbende: ook ik rijdt met vier dimlichten, want ik rijd veel kleine landweggetjes in het diepst van de nacht, ook in de herfst en winter, als het zicht beroerd is. En ik vind het ook veel mooier. Maar daarvoor heb ik dus ook inderdaad een paar andere reflectoren gemonteerd, in mijn geval van een BX Sport. Bedankt voor de tip over de eend-lampen, nooit aan gedacht maar makkelijker te vinden. Doordat ik er dus echte dimlicht / grootlicht reflectoren in heb, is er van verblinden geen sprake meer, want het beeld is helemaal normaal.
De schakeling heb ik perfect op kunnen lossen met een relais (om de stroomsterkte door de schakelaars niet te groot te laten worden) en een drie-standen-schakelaar die origineel al in een groot deel van de DS’en voorkomt. De gewone schakelaar aan het stuur werkt normaal, zowel voor stads-, dim-, als grootlicht en ook voor de verstralers, maar met de extra schakelaar kan ik bij dimlicht selecteren tussen buitenste lampen, binnenste lampen of beide.
Kwisvraag: welke schakelaar heb ik hiervoor misbruikt?
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé