Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Ramona? Nee sorry, dat gaat ‘em niet worden vrees ik… Het klinkt niet eens Frans. Dan vind ik Bleu Betty een betere suggestie. (wordt trouwens Betty Bleue in het Frans) En dan tijdens het rijden keihard een aangepaste versie van het liedje “Black Betty” van Ram Jam draaien
Ach, een naam komt vanzelf, vaak ook door ervaringen met de dame in kwestie. Ik blijf openstaan voor suggesties though!
Wat hebben we vanavond gedaan, Pierre? Wel, we hebben er een buitenspiegel opgeschroefd die de luxe van een echte spiegel bezit! Zo zie je nog eens wat achter je. Dit in combinatie met de inmiddels weer op de voorruit gelijmde binnenspiegel zorgt voor het minimale zicht naar achteren wat de gemiddelde DS biedt.
Verder heb ik nog wat gerommeld op de keukentafel met de onwillige startmotor van gisteren, wat gekkigheden veranderd en zie: daar draaide het ding vlotjes rond, bij de test. Mooi! Die gaat dus mooi gemonteerd worden als ik straks de vlampijp vervang. Met het oog op dat klusje heb ik nogmaals de tapeinden ingespoten met kruipolie, en dat zal ik de komende dagen blijven doen. Ondertussen zal ik wat koperen moeren en uitlaatspruitstukpakkingen (3x woordwaarde!) bestellen, zodat ik straks alle benodigde onderdelen in huis heb.
Als laatste heb ik nog flink wat koelvloeistof uit het koelcircuit gehaald, en dit vervangen voor zeker-weten-geschikt-tot -20 graden celsius koelvloeistof. Je weet het met die Zuid-Franse maar nooit: wie weet hebben ze er gewoon water in gemikt! En dan bij de eerste flinke nachtvorst mijn fraai lopende blokje kapot laten vriezen zeker… dacht het niet, dat ga ik voor zijn. Vandaar deze actie. De vloeistof die eruit kwam was weliswaar wel blauw, maar toch kan het nooit kwaad om het te verversen natuurlijk.
Dat was alles wat ik vanavond gedaan heb aan de dame. Net als bij de witte komen we d.m.v. kleine stapjes uiteindelijk aan de finish.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Citroën-das-pas-fën schreef:
Als laatste heb ik nog flink wat koelvloeistof uit het koelcircuit gehaald, en dit vervangen voor zeker-weten-geschikt-tot -20 graden celsius koelvloeistof. Je weet het met die Zuid-Franse maar nooit: wie weet hebben ze er gewoon water in gemikt! En dan bij de eerste flinke nachtvorst mijn fraai lopende blokje kapot laten vriezen zeker… dacht het niet, dat ga ik voor zijn. Vandaar deze actie. De vloeistof die eruit kwam was weliswaar wel blauw, maar toch kan het nooit kwaad om het te verversen natuurlijk.
Ik heb hiervoor speciaal rode koelvloeistof gekocht om lekkages sneller te onderscheiden van de hydr.olie of motorolie.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Best goede overweging CamemBert. Die rode KVS heb ik ook in de Xant zitten, en dat blijft bloedrood als het lekt. Een kleine hoeveelheid van die blauwe zie je echter niet zo heel duidelijk. Vanuit dat oogpunt is rood idd handiger.
Wat hebben we vanavond aan de dame gedaan? Ik heb de ashoezen gecheckt. Bakzijdig OK, halvemaanrubbers mogen wel wat frisser zijn maar kom ik hopelijk wel de APK mee door.
Stuurhuishoezen lijken ook in orde.
Daarna heb ik de verlichting gecontroleerd. Ik moest 1 kentekenplaatverlichtingslampje (haha, weer 3x woordwaarde!) vervangen, en de massa naar het RV-knipperlicht en linkerkoplamp herstellen. Bedenk me net dat ik vergeten ben om de achteruitrij-lampen te checken: het is voor mij wennen dat ik die heb…
Ook bleek het blauwe verklikkerlampje voor grootlicht niet te werken, dus heb ik de klokkenhandel er maar uit geschroefd en mee naar binnen genomen. Maar hier op de keukentafel werkt alles perfect, dus het moet aan stekkertjes of de aansturing vanuit de lichtschakelaar liggen. Gelukkig heb ik alles daarvan hier nog in reserve liggen. Moet goed komen dus. Wat is dat toch met mij en blauwe grootlichtlampjes? Bij de witte dame heeft het me 3 avonden gekost om dat kreng te laten branden!
Het rechtervoorspatbord zat niet vast binnen in de wielkast, dus daar heb ik even een boutje, moertje en 2 ringetjes aan gewaagd.
Toen had ik nog wat tijd over, en ik bedacht me dat de binnenverlichting totaal niks doet… Een eerste check wees uit dat ooit de schakelaar bij het linkervoorportier verdwenen is, en de draadjes dus verdwenen zijn in de A-stijl
Dat wordt 3 uur frunniken met een haakje van ijzerdraad… ooit. Niet nu, daarvoor heb ik nog teveel serieuzere dingen te doen. Wat ik wél gedaan heb, is nieuwe lampjes plaatsen in de beide binnenlampjes. Waarna alleen de linker het deed, helaas. Morgen dus maar even de multimeter meenemen de auto in, kan ik kijken of de rechter geen plus óf geen massa krijgt. Maar eerst ga ik doormeten waarom dat (*&^$% grootlichtlampje niet brandt!
Én natuurlijk weer allerlei bouten en moeren rond het uitlaatspruitstuk ingespoten met kruipolie. Nog even en hij glibbert er vanzelf af (Sprak hij tegen beter weten in )

Totaal aantal Berichten: 4695
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Wat de naam betrefd voor de Dame,weet ik niet tot welke leeftijdsgroep julie behoren,maar toen ik jong was
zong er ene zekere Joe Dolan,een gepast liedje.
namelijk “LADY IN BLUE”.
Zou dat geen perfecte naam zijn voor Uwe wagen?

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Citroën-das-pas-fën schreef:Én natuurlijk weer allerlei bouten en moeren rond het uitlaatspruitstuk ingespoten met kruipolie. Nog even en hij glibbert er vanzelf af (Sprak hij tegen beter weten in
)
Heb je er nu al eens voorzichtig een dopsleutel op gezet en eens rustig proberen te lossen?
Het kan héél erg meevallen, hoor. Beetje afhankelijk van de historie van de auto uiteraard, maar je moet er toch een keer die sleutel opzetten. Heb je soms drempelvrees?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
GW-tje schreef:Heb je er nu al eens voorzichtig een dopsleutel op gezet en eens rustig proberen te lossen?
Lossen: stukje los, weer vast, weer stukje los (iets verder evt) en weer vast. Heen-en-weer jutteren geeft ruimte aan de roest/aankoekresten/etc. en blijven spuiten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Hmmmja, ik ben wel bekend met de techniek. Het geval is echter: ik wil binnenkort even met haar langs de RDW gaan, en momenteel heb ik een acceptabel geluidsniveau weten te prutsen.
Stel dát er een of twee bouten afbreken, dan heb ik geen acceptabel geluidsniveau meer, en moet ik dat akkefietje eerst weer fiksen voordat ik haar kan invoeren. Voorlopig neem ik dus de gok nog ff niet. Maar alvast zoveel mogelijk inspuiten kan nooit kwaad IMHO. Beetje drempelvrees heb ik ook wel Bedankt voor jullie tips en aanmoedigingen!
En wat is er gisteren en vandaag gebeurd?
Ik heb de achteruitrijlampen nagekeken, en natuurlijk deden ze het geen van beide
Van de linker was ik niet verbaasd, daar is het glaasje van kapot dus heeft vocht en vuil vrij spel. Contacten en lampjes schoonmaken en ze deden het allebei weer netjes.
Daarna enige tijd bezig geweest met het doormeten van de bedrading vanaf de verlichtingsschakelaar. (vanwege het onwillige grootlicht-lampje, weetunogwel?) Gaat enig tijd in zitten, maar logica wees op een gegeven moment uit dat het in de bedrading tussen schakelaar en relais moest zitten. Inmiddels vond ik het alweer laat genoeg om naar binnen te gaan, maar toch kon ik het niet laten om even de 2 draadjes voor de binnenverlichting uit de A-stijl te hengelen (in 1 keer raak met een omgebogen spaak ) en daar een schakelaar op aan te sluiten die ik op de kop had getikt. En voilá, we hadden weer netjes verlichting als de deur opengaat. Klein dingetje en niet verplicht voor de APK, ik weet het. Maar toch kon ik het niet laten voor die 10 minuutjes dat het me kostte. En bovendien best wel handig nu het ‘s avonds zo donker is. Toen ik binnen was nog even het elektra-diagram uitgeprint van mijn dame, en daarop de bedradingskleuren van lichtschakelaar naar relais opgezocht. (fantastische uitvinding trouwens, zo’n diagram! Echt geniaal)
Vandaag ben ik weer achter het dashboard gekropen, en het bleek al snel dat de verbinding tussen schakelaar en relais goed was. Toch maar ff opgeschuurd. Vervolgens het relais zelf op de korrel genomen. Ik voelde dat ie aantrok als ik naar grootlicht schakelde. En toch deed het controlelampje het nog steeds niet. Met enig rotzooien aan de blokstekker van het relais werkte hij wel, maar niet betrouwbaar. Contacten van het relais opgeschuurd, en de stekkertjes uit de blokstekker gehaald, schoongemaakt en iets aangeknepen.
Nog steeds niet consequent betrouwbaar! Nu was ik het beu. Open dat relais! Dat is wel het mooie van oude auto’s: je kan de meeste onderdelen nog netjes uit elkaar halen.
Kapje van het relais af, kartonnetje tussen de contacten van het relais doorgehaald en zie! Het wonder is geschied: we hebben terug een oplichtend getuigelampje op ‘t bord (zoals de Belgen zo mooi kunnen zeggen)
En nu had ik ook pas echt grootlicht! Tot die tijd brandden blijkbaar alleen de verstralers… Wist ik veel.
Pfff… al met al wéér enkele avondjes mee zoet geweest. Snertdingen, die grootlicht-controlelampjes.
Nu ik toch achter de klokkenwinkel zat, meteen maar even alle lampjes aan het branden gemaakt. Handschoenenkastjeverlichting, verwarmingspaneel, tellerverlichting, uiteinde van glasvezeltje schoongemaakt (Scheelt veel!) asbakverlichting, alleen de verlichting van de sigarettenaansteker kwam ik niet bij: iemand heeft ooit dat opbergbakje boven de asbak creatief vastgezet. Komt een andere keer wel, ga ik nu niet een uur (of waarschijnlijk meer ) aan besteden. Rechter binnenlampje laat ik voorlopig ook ff zitten.
De rest is wel een lust voor het oog!
Bovenklep weer op stuurkolom geschroefd, en de klokkenwinkel er weer in gezet. Ta-dah! Met een goed gevoel sluiten we af.
Gisteren heb ik er ook even wat verse benzine in gedaan trouwens, en daarna startte ze na enig aandringen zonder starthulp (lees: remmenreiniger).
Vandaag nogmaals gestart, en nu startte ze vrijwel direct. Volgens mij loopt dit blokje best goed!
Stuk beter dan de Dame Blanche in ieder geval.
Oh, en Blooper: ik weet dat ik een zeikerd ben, maar eigenlijk zoek ik een Franse naam… Bedankt voor je suggestie toch!

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Handige hengelaar, ben al twee keer middagje bezig geweest met het opduikelen van die twee @#$$%-draadjes in de A-stijl!
Kom een keertje hengelen in Oss?

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@ Citroën-das-pas-fen: Hoe maak je de uiteinden van het glasvezelkabeltje schoon?
Citroen!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Vlietmansje: ik kom binnenkort weer eens langs met m’n gebogen spaak, OK?
DriverD: ik heb alleen het uiteinde wat in de klokkenwinkel steekt schoongemaakt. En dat dan gewoon met een brillendoekje. Miscchien was de mijne wel erg ranzig, maar het scheelde veel in mijn geval.
AH1828: Madammaselle klinkt wel heel erg als een dame van 50+ he? Ze is slechts bouwjaar ‘73.
Ik begin eraan te denken haar gewoon géén naam te geven, behalve ‘mijn DS’ of ‘die lichtblauwe’ ofzo…
Haha, geen slecht plan Citroën-das-pas-fen:P
Uiteindelijk is en blijft het een auto;)
Wachtend op alle reacties:):P
Proud owner of a 71’ Citroen DS
Dan wordt het de DSSN van CDPF.
Ik zou voor BB gaan, kan staan voor Betty Bleue, maar was ook de bijnaam van Brigitte Bardot. Maar ach het is inderdaad maar een auto.
Net als met katten: Blauwtje!
.komma
Hoi,Kan je me uitleggen: Gewoon de draad volgen en doorpiepen met een Multiemeter,Op welke stand van de Multiemeter voer je die handeling uit.Ik heb een eenvoudige Multimeter van Aldi.Als begineling volg ik je toppic aandachtig.Ik heb zelf een Volvo PV 544 bj 1965.Maar de DS heeft alle aandacht,ben dagelijks op het Citroen ID/Ds Forum.
Groet Dick.