c15d amperage koelwaterfans (bypass op accu)
knolleman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 27 juni 2005 06:13 PM

Omdat mn c15d het nogal warm kreeg en de radiateurfans niet aansloegen heb ik ze gebypassed, parallel geschakeld direct op de accu, met een mooie grote lichtschakelaar op mn dashboard om ze aan en uit te zetten.

Allemaal heel mooi geworden, maar ik hebn liever niet dat mn kabelboom doorsmelt of om in een brandende c15 door de stad te rijden, dus vandaag geprobeert om er een zekeringetje tussen te planten.

De zekering in de kast waar de fans oorspronkelijk op zaten zijn 20A, dus dat leek me voldoende. Ik heb dus een steekzekeringkastje gemonteerd tussen de + van de accu en de schakelaar. Met een steekzekering van 20A erin knalt hij er meteen uit als ik de schakelaar om zet.

Ik kan het amperage niet meten, maar is het raadzaam er een 25A of 30A zekering in te doen? Ik heb voor de bedrading gewoon 220v installatiedraad voor in huis gebruikt, tussen de kabelboom naar de cabine geprikt, en met lasdoppen geschakeld.

Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1609
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 27 juni 2005 09:50 PM
  [ # 1 ]

Re: c15d amperage koelwaterfans (bypass op accu)

Je kunt er toch ook gewoon een nieuwe temperatuursensor in draaien van 7 euro?

Profiel  
 
knolleman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 27 juni 2005 11:01 PM
  [ # 2 ]

Als dat het was had ik het wel gedaan he?

Intussen wel kontakt gehad met mn mannetje en die zegt dat er normaal een relais tussen zit en dat je er dan een 15/20A zekering tussen kan zetten. Nu krijgt hij volgens hem het volledige startvermogen van de accu (+/- 60A).

Sorry als ik onzin uitkraam maar ik ben geen elektrisein weetje..

Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 28 juni 2005 12:01 AM
  [ # 3 ]

Dat klopt wel.
Ooit een schuurband machine gehad?
Als je die aanzet dan knippert in het begin even je lampen in het hele huis.
Dus trekt hij veel meer stroom als hij op gang komt.
Een keer op snelheid is dat niet meer zo.

Dat gaat ook op voor je fan.
theoretisch als hij op snelheid is zou het wel goed werken.

Een relais zou dan een oplossing zijn.

knolleman schreef:

Als dat het was had ik het wel gedaan he?

Intussen wel kontakt gehad met mn mannetje en die zegt dat er normaal een relais tussen zit en dat je er dan een 15/20A zekering tussen kan zetten. Nu krijgt hij volgens hem het volledige startvermogen van de accu (+/- 60A).

Sorry als ik onzin uitkraam maar ik ben geen elektrisein weetje..

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
knolleman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 28 juni 2005 04:12 AM
  [ # 4 ]

Als de installatiedraad dik genoeg is om de spanning te verdragen en niet gaat smelten oid, dan zou ik er toch ook een 40A zekering tussen kunnen zetten?

Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...

Profiel  
 
dappieman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 10-04-2005

- C15 2.1TD
Gepost: 28 juni 2005 06:16 PM
  [ # 5 ]

Ja hoor.
Maar als je hem aanzet knippert je hele interieur wel even.
En waarschijnlijk gaat je radio even uit (als je die hebt).
Maar dat is niet echt een grote ramp.

knolleman schreef:

Als de installatiedraad dik genoeg is om de spanning te verdragen en niet gaat smelten oid, dan zou ik er toch ook een 40A zekering tussen kunnen zetten?

C15 2.1td op naar de 200+bhp!

Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!

Profiel  
 
knolleman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 28 juni 2005 06:30 PM
  [ # 6 ]

Thanks.

Wat pas echt een grote ramp is en waar ik net achter kom is dat waarschijnlijk mn cilinderkop gescheurd is; Ik moet mn koelwater bijna elke dag bijvullen en er vormt zich grijs schuim in het expansievat. bahbahbahbahbah. nie leuk…..

Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 08 juli 2005 01:20 AM
  [ # 7 ]

Ik geloof dat er sprake is van een klein electronisch misverstandje hier.
Het is niet zo dat waneer je accu 60 ampere kan leveren, dat hij die dan ook levert als je er iets op aansluit. En het is al helemaal niet zo dat je zekering een soort begrenser is ofzo.

Je ventilator neemt een bepaald vermogen op.
Laten we zeggen 100 watt.  100 watt delen door 12 volt is 8,3 ampere.
Je ventilator ‘trekt’ dus 8,3 ampere. De zekering die je ertussen zet neem je inderdaat iets groter, vanwege de inschakel-piek. Als je een electromotor inschakeld, neemt deze ongeveer 2 keer het nominale vermogen op. Dat is dus 16,6 ampere.Er wordt waarschijnlijk dus een zekering van onegveer 20 ampere gebruikt. ‘Trekt’ de venti. veel meer dan die 16,6 ampere, dan slaat je zekering door.

Het werkt met vraag en aanbod. Niet alleen met aanbod.

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 10 augustus 2005 07:30 PM
  [ # 8 ]

Probleem opgelost?

Test

Profiel  
 
knolleman
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 15-09-2004

Gepost: 20 augustus 2005 01:59 PM
  [ # 9 ]

Thanks, ik heb er nog een tijdje mee gereden maar heb mn c nu overgedaan aan een vriendinnetje die er nog wel een tijdje in wilde rijden, ik moet voor mn werk nu iets groters hebben. Bedankt voor de hulp.

Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook