5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
CDPF’s ouwe DSuper: ze rijdt weer!
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 november 2009 05:13 PM
  [ # 61 ]

wat bedoel je precies Dick?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 november 2009 09:25 PM
  [ # 62 ]

Volgens mij volgt Dick ook de bijdragen van CDPF in het topic van mijn break.

knuffel

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 01 november 2009 10:35 PM
  [ # 63 ]

yeah Beste Dick, ik weet niet of jouw multimeter kan ‘doorpiepen’, maar iedere multimeter kan testen of een draad of contact verbinding maakt. Hiervoor kies je de stand “ohm”, ook wel weergegeven met een omega-teken. (zit helaas niet op mijn toetsenbord en ik heb ff geen ASCII-tabelletje bij de hand)
Zet je multimeter op deze stand, dan komt er “1” op je display te staan. Zet nu de meetpennen op de uiteinden van de draad die je wil testen (of op de stekkers van het contact dat je wil testen).
Geeft je multimeter nu “000,0” aan, of een waarde die er dichtbij ligt, dan bestaat er een goede verbinding tussen beide meetpunten. Hoe hoger deze waarde, hoe slechter je contact is.
Blijft je multimeter echter op “1” staan, dan is de draad gebroken, maakt het contact geen verbinding, of heb je simpelweg de verkeerde uiteinden te pakken Laughing
Probeer het eerst maar eens door simpelweg de meetpennen tegen elkaar te houden. Leuk om te lezen dat je mijn topic aandachtig volgt. Succes!

Officieel is het mademoiselle, maar mijn spelling past beter bij jouw spelling.

Pardon? Ik probeer veel aandacht te besteden aan mijn spelling en punctuatie. Hoezo vind je fonetische spelling bij mijn wijze van schrijven passen? Ik voel me niet aangevallen maar ben wel nieuwsgierig daarnaar Wink
Verder heb je natuurlijk gelijk: een mademoiselle is een ongetrouwde (en officieel zelfs nog ‘onbevlekte’) jongedame. In dit geval van 36 jaar oud, haha.

@ Dsuper5 73: BB vind ik inderdaad best een leuke naam. Ach, we zien wel.

Gisteren heb ik overigens een lekzak achter vervangen. Was in iets meer dan een uurtje gepiept, ik word zo langzamerhand ervaren cool smirk
Ben ik daarmee klaar, kijk ik aan de andere kant: ligt ook aan flarden. Bah, en net nu de zaterdag-opening van het magazijn net geweest is. Stom van me, ik dacht gezien te hebben dat die kant OK was. Nou ja, mooie kans voor een vergeijkende warentest: rechts zit nu een originele Citroën lekzak, en links komt nu zo’n nieuwe imi lekzak (die ik morgen ga bestellen). Ik hou jullie op de hoogte.

Aangezien het vandaag k*tweer was, kon ik niets aan de auto doen. Dus heb ik maar de kelder a.k.a. onderdelenmagazijn opgeruimd. Ik heb op het werk een paar magazijnbakken gescoord, een daar heb ik vandaag alle onderdelen en gereedschap netjes in gesorteerd.
Ik was het beu dat ik zeker wist dat ik bepaalde onderdelen had, maar voor aanvang van het klusje een uur moest zoeken voor ik desbetreffend onderdeel in mijn hand had. Al die zoektijd gaat van mijn sleuteltijd af, en sleuteltijd is heilig, weten jullie allemaal Mr. Green

Ook heb ik gisteren voorzichtig geprobeerd om de moeren van de vlampijp te lossen, maar die hadden nog niet veel zin! Afijn, nog maar een paar keer inspuiten, ik heb nog genoeg te doen en niet veel haast.
Ik moet zeggen dat die moeren ook wel heel lastig te bereiken zijn. Hoe iemand de voorste 2 moeren vanaf de onderkant wil doen (zoals gezegd in het topic over de vlampijp van jan D Super 1971) is mij een raadsel, ik ben geen slangenmens.
Maar ik heb vandaag ergens een mini-ratelsleuteltje 1/4 opgeduikeld van redelijke kwaliteit, en daarmee gaan we het van de week weer proberen. Ook hier geldt: ik hou jullie op de hoogte.

Voor ik het vergeet: aangezien ik nu een veel nettere auto heb, vooral qua plaatwerk, heb ik nu een bult verzameld plaatwerk over dat me in de weg staat. (zowat een hele DS rondom)
Heeft één van jullie nog behoefte aan 3de neus spatborden of deuren, PM me dan even. Ik kan het ook op Marktplaats zetten natuurlijk, maar ik gun het liever voor een schappelijke prijs aan een mede-CFer.
Als er geen animo voor is kan ik het altijd nog op MP zetten, of een advertentie hier op CiFo neerzetten. Maar dit forumdeel wordt door de die-hards gelezen, en daar zijn deze delen voor een goede prijs beter op hun plaats denk ik.

En Dirkman: laat ik dan maar hopen dat ik geen blauwtje loop met deze dame
yeah

Tijd om te kappen, het nieuwe forum is erg streng qua berichtlengte. En ik had alleen maar een vervangen lekzak te melden, in beginsel whistle

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 november 2009 10:51 PM
  [ # 64 ]

Ohm = Ω (Hoofdletter griekse letter Omega)

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 november 2009 11:15 PM
  [ # 65 ]

Als de motorsteunen wat verzakt zijn, worden de moeren onder de vlampijpflens steeds moeilijker vervangbaar/bereikbaar.

Citroen!

Profiel  
 
dick ds
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-10-2008

Gepost: 01 november 2009 11:30 PM
  [ # 66 ]

Hoi,Bedankt voor je uitleg van de draad doorpiepen met een multimeter,de functies zitten op me multimeter.Verder sucses met je DS klaar maken voor de RDW-APk,Ik blijf het met belangstelling volgen
Groet Dick

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 02 november 2009 11:35 PM
  [ # 67 ]

@ DriverD: begrijp ik je soms verkeerd? de moeren van mijn vlampijpflens zitten echt tientallen centimeters van de onderkant van het chassis af, en enkele centimeters van de zijkant. Zo ver gaan mijn motorsteunen hopelijk nooit zakken Wink Daarom vraag ik me ook af hoe andere mensen dit vanaf de onderkant bereiken; met 2 verlengstukken en een kniestuk op de ratel? Ik ga de volgende keer van boven proberen met een klein 1/4 duims rateltje. En anders moet de hele santekraam er maar af, en dat had je me al geadviseerd. Maar je weet inmiddels hoe eigenwijs ik ben he?  Surprisedops:

Let wel: ik heb zo’n dubbele vlampijp hé, nieuwe type zeg maar.

Brian: bedankt voor je aanvulling, dat teken kon mijn tobo nou net even niet leveren.

Vandaag heb ik weer wat onderdelen besteld bij mijn hofleverancier. Hij had nét een nieuwe soort lekzakken binnengekregen, en die zouden naar verluid zelfs nog beter zijn dan de originele. Dus de vergelijkende warentest gaat spannend worden: rechts origineel Citroën, links volgens-zeggen-beter-dan-origineel-imitatie. Binnenkort in dit theater!

Ook heb ik nieuwe flipperballen veerstangkogels besteld, en de rubbertjes die ze tegen stof beschermen. Daarna ga ik ook nog nieuwe aanslagrubbers monteren, en dan is het hele achter schokdempingsgebeuren weer fris in orde. Hopelijk komt alles morgen binnen, dan kan ik weer verder klooien.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 03 november 2009 12:10 PM
  [ # 68 ]

Wat bedoelde ik precies: Over het spatbord gebogen, dus vanaf de bovenkant, steek je een ratel onder (vandaar vanaf de onderkant) de vlampijpflens en draai je de moeren los. Als je motorsteunen wat zijn ingezakt wordt dit moeilijker natuurlijk.

Citroen!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 04 november 2009 10:23 PM
  [ # 69 ]

Ah op die manier. Ik verstond onder ‘vanaf de onderkant’ letterlijk vanaf onder de auto. En dat leek me al zeer moeilijk te bereiken.
Dank voor de verduidelijking!

Vandaag wel pakketje met onderdelen binnengekregen, en de nieuwe lekzak ziet er inderdaad stevig uit. Geen langsnaden en lijkt van iets dikker rubber.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 05 november 2009 01:53 PM
  [ # 70 ]

je hebt toch wel de extra verstevigingsring erbij geleverd gekregen?

hier onder het ligarex-bandje:

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 07 november 2009 10:57 PM
  [ # 71 ]

Nee, die zet ik altijd gewoon over van de oude lekzak. Is geen kritisch onderdeel IMHO.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 08 november 2009 11:00 PM
  [ # 72 ]

Hmpf, ben ik vandaag de linker lekzak aan het vervangen, zie ik halverwege dat de behuizing van het kogeltje uitgebroken is. Blij dat ik dat nu zie, lijkt me best akelig als je veerstang van de kogel schiet terwijl je met 60 km/uur een verkeersdrempel neemt! Alleen jammer dat ik die krengen niet heb liggen, dus moeten we het klusje later afmaken. Voordeel: kan ik mooi binnen de lekzak op de veerstang zetten met ‘n Ligarexbandje. En dat heb ik dus gedaan. Best lekker zeg, warm sleutelen.

Morgen dus maar 2 van die huisjes bestellen, en meteen maar 2 nieuwe beugeltjes. dan heb ik werkelijk alles weer mooi in orde daar aan de achterkant. Alles wat glijdt, draait en slijt in ieder geval.
Moet ik wel de rechterkant ook weer opereren, maar so be it. Dan hoef ik daar voorlopig ook niet meer te zijn. (als dat nieuwe type lekzak zo goed is als beloofd, in ieder geval.)

Nog even geprobeerd om de moertjes van het spruitstuk los te draaien, maar ik kan te weinig kracht zetten en er is weinig ruimte om voldoende kracht te zetten.  De ratelringsleutel past heel mooi, maar heeft te weinig hefboom. Toch maar eens die kleine ratel proberen met een klein stukje 15 mm CV buis erop geschoven. Blok een beetje opkrikken zou ook wat meer ruimte kunnen geven, zoals gesuggereerd, maar ik heb er nog niet veel tijd aan besteed.
Back to the drawing board dan maar, we tackelen uiteindelijk dat kreng wel. Is momenteel niet het belangrijkst.

Da’s alles mensen! Ik weet dat jullie meer van mij gewend zijn, maar ik momenteel te kampen met wat omstandigheden waardoor ik even iets minder tijd voor la véhicule heb. Helaas.

En nu ga ik een startrelais voor op de accu, die ik op de kop heb weten te tikken, reviseren. Dan prikken we die later wel eens op de accu.
Ik wens u allen prettige zweeftochten!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 november 2009 11:15 PM
  [ # 73 ]

Ben ooit eens met een gebroken stang teruggereden van Vlissingen (boot Engeland) naar Den Bosch.
Achteraf ging dat (met 120km/u) tóch goed omdat er ook nog een hele aan de andere kant zat die het werk verrichtte…


(De afgebroken stang zat gelukkkig klem, anders gaat het toch fout, hoor: beter zorgen voor goede staat, dus)

knuffel

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 11 november 2009 11:35 PM
  [ # 74 ]

Uiteraard wil ik dat soort dingen in perfecte staat hebben, vlietmansje. Het zijn relatief goedkope onderdelen waar in sommige situaties je leven van kan afhangen.
Daarom heb ik vanavond (nadat ik de onderdelen binnen kreeg) de boel weer in perfecte staat gebracht.
Aan de linkerkant althans, want dat duurde iets langer dan verwacht. (nou, als ik heel eerlijk ben had ik wel verwacht dat het allemaal wat langer zou duren dan verwacht Smile )

Wat heb ik zoal gedaan? Ik heb een nieuwe lekzak gemonteerd, nieuwe kogelkom en nieuwe kogel. Voorts heb ik er nog een nieuw rubbertje om de kogelkom en een nieuw aanslagrubber op geprutst.
Kogelkom en kogel rijkelijk in het kogellagervet gezet, en de aansluiting van kogelkom op de draagarm in het kopervet gezet. Kopervet werd ook ingezet bij het monteren van een nieuw beugeltje wat de veerstang op de kogel houdt.
Ik vertel het hier wel in een paar regels maar het kostte me een (welbestede!) avond. Maar ik kan nu naar bed met het geruststellende idee dat de achtervering aan die kant weer perfect in orde is, en er hopelijk weer wat jaartjes tegen kan.

Vrijdag hopelijk (als het weer het toelaat) aan de rechterkant ook even een nieuwe kogel, kogelkom en afsluitrubber monteren, en als toegift nog even een nieuw aanslagrubber erin frotten. Als dat gelukt is dan ben ik even heel tevreden. Heerlijk al je alle nieuwe onderdelen hebt liggen om iets weer perfect in orde te maken.

Vanavond kwam ik, rijdend in de Xant, een witte dame tegen zoals mijn Dame Blanche. Ik ken de bestuurster, zij rijdt het hele jaar door met haar DS. Het is haar dagelijks vervoer. Toch erg knap hoe zo’n auto zich houdt! En het blijft natuurlijk een elegante verschijning op de weg. De gele koplampen tipten me al van verre om iets fraais te verwachten yeah

Dat was het weer even. Duim met mij dat vrijdagavond het weer hier in het Arnhemse even meewerkt. Alvast bedankt!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 15 november 2009 10:44 PM
  [ # 75 ]

Nou, we zijn weer wat verder gekomen. Vrijdag kwam het er niet van om te sleutelen, zaterdag was een vader-zoon dagje (ook niet te versmaden!) dus moest er op zondag gesleuteld worden.

Ditmaal heb ik rechtsachter bij de achtervering de kogelkom en de kogel vervangen, alsmede het beugeltje wat de veerstang op de kogel houdt, en dan ook nog het rubber hoesje wat eroverheen zit vervangen. *haalt weer adem* Ik vertel ht in 1 zin, maar je bent er toch al gauw een uurtje mee bezig, en veel te nauwe rubbertjes over metalen dingen heen stropen is nou niet echt mijn favoriete deel van deze ziekte hobby.

Het aanslagrubber aan die kant leek ook meer op een pannekoek dan een mooie kegel, dus aangezien ik nog een nieuwe had liggen heb ik die ook maar gelijk vervangen.

Dat wil zeggen dat aan beide kanten alle slijtagedelen weer helemaal nieuw, keurig ingevet en correct gerubberd zijn. En da’s best een lekker gevoel!

En nee, ik heb verder niets meer geprobeerd met de vlampijp. Of met de handrem. Één van die twee wordt het volgende projectje!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
 
5 van de 11
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook