
















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als ik de keuze had tussen een BX en een CX, dan wordt het toch echt de CX.
@cx25gtit2, bedoelde je Citrouw in Dordrecht? Die heeft veel CXen wat Citrouw mij vertelde.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Citrophile schreef:Als ik de keuze had tussen een BX en een CX, dan wordt het toch echt de CX.
@cx25gtit2, bedoelde je Citrouw in Dordrecht? Die heeft veel CXen wat Citrouw mij vertelde.
dus lekker op zoek naar een CX.
ik reed net even in een leen ZX break 1,6i. best grappig, en goed te doen.
toen zat ik weer in mijn CX (GTi T2)....... ahhhhhhhhh, dat voelt goed
en ik dacht inderdaad Citrouw. volgens mij wel OK mensen, alleen zelf geen ervaring met een CX bij ze.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
40.000 km per jaar in een CX en maar 600 euro aan onderhoud incalculeren?
Ik denk dat je met 40.000 km per jaar al eens naar de prijzen van (voor)banden moet gaan kijken. Daar doe je zeker geen 2 jaar mee.
Een CX heeft om de 10.000 km onderhoud nodig. Dan mag er al een litertje of 5 aan olie in. 4x per jaar is 20 liter. Laten we zeggen 12 euro de liter. 240 euro aan olie. Dan hebben we het nog niet over arbeid of filter e.d.
Ga je het onderhoud trouwens zelf doen? Dat zou natuurlijk wel in de kosten schelen
Ik begrijp dat je er het hele jaar in wil gaan rijden, dan zal je ook antiroest behandeling moeten laten doen. Reken op 600 a 1000 euro. Eenmaal gedaan dan elk jaar bijhouden, dat zal in de meeste gevallen nauturlijk wel minder kosten
Dan hebben we het nog niet gehad over de ophanging waar met veel rijden ook regelmatig wat aandacht voor nodig zal zijn. Hydroliekleidingen zijn zo nu en dan ook aan vervanging toe (roest), het is altijd wel handig als de remmen blijven werken natuurlijk
Misschien is het een optie om naar een Turbo diesel te kijken? Die zijn wat zuiniger dan een platte diesel, ik denk dat het onderhoud niet veel duurder zal zijn. Even vanuit gaande dat je niet een CX TRD Turbo 2 neemt, want die kunnen wel weer onderhoud gevoelig zijn.
Verder is een CX natuurlijk prachtig
Maar bespaar niet op het onderhoud, anders wordt het plezier van korte duur…














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor 600 euro onderhoud per jaar kun je niet eens 40.000 km per jaar met een BX rijden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Okay, net even langsgereden, der staat een HY, 2x 2cv + 1 besteleend en deze cx
Ziet er zo van buiten hard uit, deuren zijn wel met roestgaten aan de onderkant.
Het meest zorgelijk vind ik het dakraam, onderkant van het hemeltje zit nog netjes, maar rechtsvoor (bijrijderskant dus) zit er roest bovenop het dak, een plek van +/- 15cm doorsnede tussen het dakraam en hoek van de voorrruit, stopt wel min. 10cm van de ruit nog. Interieur ziet ernog heel netjs uit, ook de deurpanelen lijken allemaal nog netjes.
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Voor een bx (of visa) doe ik al het onderhoud zelf.
Ik ga er nu van uit dat een auto goedkoop is als ik minder dan 5ct per km onderhoud kwijt ben.
Dat zou betekenen met 40.000km—> 2000 euro per jaar
Met een bx of visa diesel haal ik dat makkelijk eerder de helft wegenbelasting reken ik niet mee natuurlijk. Ik hoop dat met een cx ook te halen….
Ik heb ook altijd een reserve auto (nu de visa diesel) staan, geschorst of niet.
Hij hoeft er niet spik en span uit te zien, maar moet wel gewoon goed rijden.
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Da’s allemaal mooi en aardig maar 2000 euro voor een CX met roestgaten in de deuren doorgeroest tussen schuifdak en voorruit en de hemel weet waarom de kofferbak lekt, lijkt me gewoon veel te veel. Kijk verder en je zult na een tijdje voor dat geld een aantal veel betere gezien hebben.






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Ondar schreef:Okay, net even langsgereden, der staat een HY, 2x 2cv + 1 besteleend en deze cx
Ziet er zo van buiten hard uit, deuren zijn wel met roestgaten aan de onderkant.
Het meest zorgelijk vind ik het dakraam, onderkant van het hemeltje zit nog netjes, maar rechtsvoor (bijrijderskant dus) zit er roest bovenop het dak, een plek van +/- 15cm doorsnede tussen het dakraam en hoek van de voorrruit, stopt wel min. 10cm van de ruit nog. Interieur ziet ernog heel netjs uit, ook de deurpanelen lijken allemaal nog netjes.
mbt je roestdak:
wat er onder zit is 2x zo groot als wat je ziet (grove schatting van een niet-schuifdak-rijder)
als je dat echt wil corrigeren moet het hele dak uit elkaar, of ander (dicht) dak.
als alle deuren gaten hebben, ook beetje brak…. maar of bijwerken, of evt andere deur kan ook best.
dan onderhoud…. lagers, koppeling (de slijtage delen). moet daar nog veel van gebeuren? kan ook wat oplopen…..
maar het meest brakke is dat dak. (slijtage delen vind ik niet erg, is gevolg van gebruik). maar vanwege dat dak zou ik er met een boog om heen lopen. of je pakt het anders aan, de CX als gebruiksvoorwerp, en als je zelf wat kan, ook goed. dan wel de aanschafprijs lager inzetten (dat dak is een makkelijk onderhandelingsargument).
wat jij wil.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
par eXeMple! schreef:Da’s allemaal mooi en aardig maar 2000 euro voor een CX met roestgaten in de deuren doorgeroest tussen schuifdak en voorruit en de hemel weet waarom de kofferbak lekt, lijkt me gewoon veel te veel. Kijk verder en je zult na een tijdje voor dat geld een aantal veel betere gezien hebben.
precies !
die 2 andere die hierboven werden gesuggereerd zagen er beter uit, en minder duur.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Ik zeg BX, ze zijn gewoon mooi van simpelheid. Een CX is dat ook wel maar dan op een hele andere manier. Een BX type 1 is idd veel zeldzamer in Nederland, heb hier al tientallen CX type 1’s gespot maar nog geen enkele type 1 BX. Succes met je keuze
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja wat is zeldzaamheid…?
Mijn Gris Perlé Turbo 2 is niet de meest zeldzame CX uitvoering.
Maar er zijn toch weer een aantal puntjes bij elkaar die het toch weer een unieke auto maken
Boven dien heb ik liever mijn “standaard” Gris Perlé Turbo 2 dan een CX 20 RE die je minder vaak ziet in een bijna niet geleverde kleur.
Oftewel gewoon kopen wat je zelf leuk vind en prettig vind, mits je het kan betalen natuurlijk.
Ik heb 4 jaar geleden mijn CX schuifdak laten restaureren. Dat vond ik alleen de moeite waard omdat ze verder kei en kei hard was. Het koste me toen zo;n 1500,-euro en dat was al een vriendenprijsje. Je wilt niet weten wat er achter die hemel allemaal zit. De lekplaat is zo goed als niet behandeld af fabriek! Bij elke buitje en bochtje kwam er links en rechts water het interieur in.
Met 40.000 per jaar moet je niet zo’n CX kopen. Er staat een grijze TRD voor 1.350,- op MP.(Weet niet hoe ik makkelijk een link moet plaatsen) Met een beetje mazzel neem je die voor 1000,- mee. Is een ex Citroville auto en da’s een betrouwbaar adres! Zonder dak en ja, wel met wegenbelasting maar veel nieuwer. Qua onderhoud lijkt me zo’n basis beter. Maar je kmtrage is wel hoog!!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:
Bovendien heb ik liever mijn “standaard” Gris Perlé Turbo 2 dan een CX 20 RE die je minder vaak ziet in een bijna niet geleverde kleur.
Waarom dan?
@TS: als je iets aparts of zeldzaams wilt moet je een BX 4TC kopen….rétezeldzaam!
‘Spirit of avant-garde’
Ik zou met zowel de CX als de BX uitkijken. De CX moet je echt laten staan. Met alle beschreven roestellende is het maar net wat de gek ervoor geeft. Zorg ervoor dat jij niet die gek bent die 2000,- voor een hoop ellende betaalt. Het is maar een CX !! Die BX is op zich wel apart: een serie 1 is echt een zeldzaamheid. Maar dat is ook niet alleen omdat ze ouder zijn. De serie 1 is echt veeeel corrosie gevoeliger. Niet alleen de kitranden van de deuren maar ook het subframe is een zwakke plek, en dat vervang je niet zo maar. Tenzij je een verzamelaar bent die alle Citroen modellen in een hal wil hebben zou ik gewoon gaan voor een serie 2 BX. Een uitermate roestbestendige auto die in goede staat en een jaar apk voor een paar hoinderd euro te vinden moet zijn. De 1,9 of 1.8 turbo dieselmotoren zijn ongelofelijk degelijk maar natuurlijk geldt ook voor een Nederlandse diesel dat een BX van bijna 20 jaar vele malen klokje rond kan zijn gegaan.

















Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Pascal schreef:
@TS: als je iets aparts of zeldzaams wilt moet je een BX 4TC kopen….rétezeldzaam!
Precies een BX 4TC dat is iets geweldigs en zeer zeldzaam. Alleen ben ik bang dat de TS voor een appel en een ei een CX of BX wil gaan rijden
.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker
!