Vanmiddag wezen kijken en rijden bij de cx:
motor slaat goed aan (aleen geen voorgloeilampje) en draait glijk mooi stationair.
Auto komt goed snel omhoog en blijft ook in de hoogste stand staan en (na half uur over eenden ouwehoeren) zakt niet in.
Wegrijden ook goed gaat prima naar de 80-90 toe en schakelt lekker.
Diravi was behoorlijk wennen, alsook het knipperen—> wel leuk trouwes.
Tis wel een veel meer auto auto dan een bx, echt een slagschip gevoel als je erin rijd (das dan positief he)
onderkant van de auto is helemaal hard, de liggers onder de auto van voor naar achter zijn helemaal hard, 1 klein verdikkinkje op te zien. deuren zijn rot van buiten, binnen nog redelijk heel. Wel laat het interieur van de voordeuren los aan de onderkant.
de rest van het interieur is redelijk netjes tot goed zelfs, hier en daar een hoekje beschadigd.
Het hemeltje is nog helemaal netjes, geen vochtplekken in ieder geval. Spatbordschermen voor en achter zonder roest, in de kofferbak bekleding losgehaald en overal helemaal hard (ook achterkant van de wielkasten helemaal gaaf). Lekkage achterbak lijkt van de kofferbakrandrubber te komen. Motorruimte is netjes (niet blinkend natuurlijk).
Er zitten 2 splinternieuwe vredestein banden voor en redelijk goede michelins achter en een nieuwe accu formaat vrachtwagen (geen roest onder de accubak).
Blijft eigenlijk alleen de lelijke plek op het dak als groot nadeel, ik heb nog even met een lampje de rails bekeken, maar zag er niet echt rot uit, ook de buisjes redelijk vrij.
Conclusie:
tja het blijft wel 2000 euro, misschien kan er nog wat vanaf,
Ik zou er nog even over denken en volgende week contact opnemen…
groeten,
Ondar
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik wil niet zozeer de advocaat van de duivel spelen, maar als die deuren zo rot zijn vraag ik me af wat er nog onder die rvs dorpelstrips te vinden is.
Ik vind het een erg spannend exemplaar dat erg nauwkeurig bekeken zou moeten worden.
De roestplekken die deze CX vertoont wijst waarschijnlijk op nog veel meer roest.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Pascal schreef:Arjan Verkade schreef:
Bovendien heb ik liever mijn “standaard” Gris Perlé Turbo 2 dan een CX 20 RE die je minder vaak ziet in een bijna niet geleverde kleur.
Waarom dan?
Even offtopic dan…
Omdat ik gewoon geniet van mijn 20 jaar oude CX Turbo vol met luxe en heerlijke stoelen
Verder vind ik het zwarte dash mooier en het vermogen van de Turbo motor is natuurlijk ook erg leuk.
Ook vind ik de TRX Turbo velgen icm met de grote spoilerachterop erg mooi.
Voor mij dus redenen om een minder zeldzame uitvoering van de CX te rijden, maar dus wel degene die ik het liefste wil. Dat vind ik belangrijker dan bijvoorbeeld een zeldzaam kleurtje.
Overigens niet tegen de 20 RE, maar je moet wel iets hebben dat bij je past. Als dat zo is dan ook prima. Elke CX is natuurlijk mooi (op verprutste uitzonderingen daar gelaten)
Ondar schreef:
1 klein verdikkinkje op te zien. deuren zijn rot van buiten, binnen nog redelijk heel. Wel laat het interieur van de voordeuren los aan de onderkant…
hier en daar een hoekje beschadigd.
Het hemeltje is nog helemaal netjes, geen vochtplekken in ieder geval.Lekkage achterbak lijkt van de kofferbakrandrubber te komen. Motorruimte is netjes (niet blinkend natuurlijk).
Blijft eigenlijk alleen de lelijke plek op het dak als groot nadeel, ik heb nog even met een lampje de rails bekeken, maar zag er niet echt rot uit, ook de buisjes redelijk vrij.
Deze zou ik echt laten staan. Ik heb mijn leergeld betaald met mijn eerste CX. En zelfs mijn tweede, een toch best leuke IE pallas automaat, zou ik nu niet meer kopen voor de 3k, die ik ervoor heb betaald. Er zat op een paar plekken op de onderkant van de deuren en op 1 plekje in de bodem laswerk. Voor de rest nog een hoop dingen. Zo’n zelfde auto zou ik opnieuw kopen, maar dan wel voor veel minder geld. Zeker als het de bedoeling is zonder restauratiewerk direct te rijden, dan koop je er één zonder gaten. Dit werk repareren levert in totaal meer kosten op, dan een harde bij een CX-specialist te halen. Die hebben er zat in de aanbieding waar dit werk niet op zit en per saldo voor minder…
En oh ja, ga ‘ns kijken in Raamsdonkveer. Daar staat een echt leuke GTI met wat werk, maar wel hard. Rood met bicolor leer. En op leboncoin staan er ook zat.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:En oh ja, ga ‘ns kijken in Raamsdonkveer. Daar staat een echt leuke GTI met wat werk, maar wel hard. Rood met bicolor leer. En op leboncoin staan er ook zat.
Ik denk niet dat het de bedoeling is om 40.000 km te gaan rijden met een GTi op benzine





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:
Ook vind ik de TRX Turbo velgen icm met de grote spoilerachterop erg mooi.
Voor mij dus redenen om een minder zeldzame uitvoering van de CX te rijden, maar dus wel degene die ik het liefste wil. Dat vind ik belangrijker dan bijvoorbeeld een zeldzaam kleurtje.
En ook dát is blijkbaar persoonlijk:
juist die grote Turbo spoiler vind ik weer een afknapper; het kleine TRS-ding is veel subtieler.
Toen ik op zoek was naar een CX ging ik voor een 22 TRS; een beetje vermogen en toch carb dus simpel.
Donkerblauw met zwart plastic vond ik erg mooi.
Uiteindelijk zag ik mijn huidige CX staan naast zo’n donkerblauw exemplaar en vond het bruine toch chique-er.
En ondanks de ‘slechts’ 2 liter motor er toch voor gegaan.
Wat de één ‘verprutsen’ vindt, vindt een ander juist weer mooi: zo is niet iedereen gecharmeerd van een achterruit-klimrek…
Maar ik geef je weer 100% gelijk als je zegt dat iedereen die keuze voor zichzelf moet maken en iets moet rijden/ kopen/ kiezen dat bij zijn/ haar smaak past.
‘Spirit of avant-garde’
Wees voorzichtig met het aanschaffen van deze CX, kijk in de wielkasten verwijder het rubber dopje, neem een lampje die je erin kan steken dan zie je wat er binnen aan de hand is. kijk ook naar de bovenste bevestigingsplaaten deze zijn dubbel uitgevoerd ( de linkerkant is het meest kwetsbaar) aan het subframe onderzijde binnenspatbord, de deuren alleen al geven een verkeerd beeld van deze CX weinig of geen preventieve middellen gebruikt, het dak vervangen is een kostbare reparatie ook als je het zelf kan.
Kijk gerust nog even rond er is vast een betere, en laat die keuren bij een Citro-Specialist, dan weet je precies waar je aan toe bent.
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Nog even van de andere kant, een bx serie 1 is ook erg leuk en voor het bedrag wat je aan een rottedak CX uitgeeft koop je een mooie harde import TRD uit 84 oid.
Ondanks dat ik nu in een paar CXXen gereden heb rij ik met veel plezier in de bixxen. De GT rijdt zelfs bijzonder lekker.
Heb net ff alle reacties doorgelezen en kom tot dezelfde conclusie als alle anderen, laten staan deze CX, het zal best een leuke auto zijn en technisch goed, maar voor t zelfde geld koop je een betere! Ik rij nu c.a. half jaar in mijn CX (ook 2500D) en heb tot nu toe ‘geluk’ gahad met storingen/ kapotte dingen alleen tot nu toe alleen dynamo moeten vervangen, verder wel veeeeeel tijd in gestoken, achterbak opnieuw bekleed, dash er recht in gehangen, 10 cm deur rv onder vervangen (links moet komend weekend) stoel opnieuw gevuld, lekkage brandstoftank opgelost (3x eronderuit gehad incl. trekhaak….) nog wat andere roestplekjes voorzien van nieuw staal, lhm lekkages, en dan ben ik vast nog wel heel wat dingen vergeten…. CX is gewoon duur, ook de onderdelen!
maar het is wel een hele fijne auto! toch zou ik in jou geval zeker voor de BX gaan!!! ik heb ook een tijdje mogen sturen in de BX van mijn broertje en ja, het is een hele andere auto, maar als die ruim /groot genoeg is voor je ben je daarmee echt veeeeeel goedkoper uit (kijk alleen maar naar setje banden….) en een gode BX rijdt ook erg fijn!
Trouwens, als je echt goedkoop wil rijden kun je ook kijken naar een Xantia op G3, dat kost je ook de kop niet, en wat betreft kosten, onderhoud (veel meer km’s voor onderhoud nodig is), roest, e.d ben je veel beter af! maar ja is dat wat je wil….
iig suc6 met zoeken en een keuze maken!~
greetzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

























Totaal aantal Berichten: 6204
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Ondertussen doet iedereen net alsof een type I BX niet zal roesten. Zéker een 84’er kan dat heel goed, bij voorkeur op plaatsen waar je dat niet direct kunt zien. Zoals het subframe voor, de aanhechting van het subframe achter, kokerbalken achter, kofferbak, dakplaat…
Hoe je het ook wend of keert, 40K met een klassieker kost altijd geld. Ongeacht welke klassieker.
Elke auto kost geld. Het hangt er vanaf in welke klasse auto je rijdt, hoeveel dat is. Maar ik kan me niet aan de indruk ottrekken, dat ik met mijn CX serie ongeveer evenveel kwijt ben als destijds met mijn Peugeot 206 Hdi. Ik ben in ieder geval veel goedkoper uit dan met mijn Volvo. Ik heb zojuist een casco-verzekering geregeld voor ongeveer E 18,- in de maand tegen ongeveer E 75,- voor mijn Volvo. Wat betreft wegenbelasting heb ik geen centje pijn met de CX. Nu aan de CX bijna alles is gedaan, is het voor het reguliere onderhoud ongeeer hetzelfde. De laatste keer kostte een onderhoudsbeurt voor mijn Volvo met nieuwe remschijven, nieuwe remblokken, nieuwe banden en nog wat dingetjes ook gewoon ongeveer E 1.000,-. En dat was de schade voor, als ik me niet vergis, ongeveer een jaar en 15.000 km rijplezier.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Hilko16TZI schreef:Ondertussen doet iedereen net alsof een type I BX niet zal roesten. Zéker een 84’er kan dat heel goed, bij voorkeur op plaatsen waar je dat niet direct kunt zien. Zoals het subframe voor, de aanhechting van het subframe achter, kokerbalken achter, kofferbak, dakplaat…
Hoe je het ook wend of keert, 40K met een klassieker kost altijd geld. Ongeacht welke klassieker.
*schuift even het bord voor z’n kop weg*
Klopt, maar ik bedoel met name in vergelijking met een CX. Natuurlijk moet je ook met de aanschaf van een oude, ahum, hele oude BX goed uitkijken.






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ik begrijp dat Ondar ondertussen een TRD aangeschaft heeft.
CX of BX??? de TRD aanduideling is immers bij beide gebruikt
nee geen trd,
Ik heb een TZD S aangeschaft
oa na advies van mijn forummers hier, had ik eerst besloten om mijn huidige bx toch maar te laten repareren (a 700 euro)
En last minute wezen kijken bij de bx van Harm en meteen maar gekocht.
groeten,
Ondar
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km