Aanschaf Berlingo
klomp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 04:46 PM

Hallo,

Voorheen reden wij (lees: ouders) als boodschappenautootje een Renault 5, maar door een verrot subframe kwam t ding niet meer door de keuring en moet dus vervangen worden door iets anders. Nu is het oog gevallen op een Citroën Berlingo 1.9D uit 1997 met ca. 2 ton op de teller. Autootje ziet er best leuk uit. Geen roest kunnen ontdekken. Maar ik heb een paar vraagjes, en hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

1. Hoe gevoelig zijn deze auto’s voor roest? (Ben ik persoonlijk alergisch voor, en ik ben nog in de waan dat franse auto’s hier gevoelig voor zijn Surprisedops: )
2. Wanneer moet de distributieriem vervangen worden. Deze is bij 115K km vervangen dus zal wel aan de beurt zijn binnenkort. Wa kost da ongeveer bij zon autootje?
3. Ik weet dat de acceleratie van de 1.9D met een scheurkalender gemeten moet worden en dat boeit niet. Maar was is het verbruik van deze motor. In deze auto moet 1 op 18 wel haalbaar zijn dacht ik of niet? Onze A4 1.9TDi 110pk red dit ook, en weegt héél wat meer, en heeft een turbo… die verbeteren het verbruik ook niet.
4. Wat is de algemene indruk van deze motor, ik meende dat ze de reputatie hebben erg degelijk te zijn.
5. Wat zouden jullie voor een dergelijke auto vragen?
6. Wat is kwalitatief beter, een Seat Inca met een SDI, of een Berlingo (okay, dat is op een citroënforum een open deur intrappen, maar mss zijn er mensen die met bijde auto’s ervaring hebben)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 05:41 PM
  [ # 1 ]

dat verbruik van je A4 kan je wel vergeten, die VAG motor is één van de zuinigste dat er bestaat
ik reed met de 1.9D Berlingo 7liter/100km en die was geladen (600kg)
als je steeds eerst weg wil zijn aan de verkeerslichten doe je er maar een litertje bij
ik vond hem heel goed rijden, na het omruilen met een Vito heb ik vaak terug gedacht aan de Berlingo, het heeft toch wel een km of 20000 geduurd eer ik die Bens kon waarderen (en dan nog)
die Seat is echt niet aan te raden, een SDI is een heel gewone diesel met direct injectie, beetje te gevoelig voor pannes, je moet maar eens een testrit met beide maken

en die riem zou ik inderdaad vervangen, kost niet teveel want je kan er goed aan

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 augustus 2005 05:44 PM
  [ # 2 ]

Re: Aanschaf Berlingo

klomp schreef:

Hallo,

Voorheen reden wij (lees: ouders) als boodschappenautootje een Renault 5, maar door een verrot subframe kwam t ding niet meer door de keuring en moet dus vervangen worden door iets anders. Nu is het oog gevallen op een Citroën Berlingo 1.9D uit 1997 met ca. 2 ton op de teller. Autootje ziet er best leuk uit. Geen roest kunnen ontdekken. Maar ik heb een paar vraagjes, en hoop dat jullie die kunnen beantwoorden.

1. Hoe gevoelig zijn deze auto’s voor roest? (Ben ik persoonlijk alergisch voor, en ik ben nog in de waan dat franse auto’s hier gevoelig voor zijn Surprisedops: )
2. Wanneer moet de distributieriem vervangen worden. Deze is bij 115K km vervangen dus zal wel aan de beurt zijn binnenkort. Wa kost da ongeveer bij zon autootje?
3. Ik weet dat de acceleratie van de 1.9D met een scheurkalender gemeten moet worden en dat boeit niet. Maar was is het verbruik van deze motor. In deze auto moet 1 op 18 wel haalbaar zijn dacht ik of niet? Onze A4 1.9TDi 110pk red dit ook, en weegt héél wat meer, en heeft een turbo… die verbeteren het verbruik ook niet.
4. Wat is de algemene indruk van deze motor, ik meende dat ze de reputatie hebben erg degelijk te zijn.
5. Wat zouden jullie voor een dergelijke auto vragen?
6. Wat is kwalitatief beter, een Seat Inca met een SDI, of een Berlingo (okay, dat is op een citroënforum een open deur intrappen, maar mss zijn er mensen die met bijde auto’s ervaring hebben)

1 Roest valt geloof ik wel mee, maar moet ik gelijk zeggen: ik ken ze niet echt goed.
2. Vraag even na bij een dealer voor de zekerheid. Ik vermoed om de 120.000 bij deze.. Ook gezien het moment waarop de eerste vervangen is.
3. Een turbo verslechtert het verbruik alleen als je er ook echt gebruik van gaat maken.  Turbomotoren draaien daarentegen weer minder toeren. De slechte stroomlijn van de berlingo speelt parten (hoog frontaal oppervlak) dus ik denk dat ie meer zal verbruiken dan de a4
4. deze 1.9d is heel degelijk. Ze kunnen wel kapot hoor, sommigen krijgen alles kapot natuurlijk. In de regel zijn ze met goed onderhoud niet kapot te krijgen en behoorlijk hufterproof. Ik denk dat ze zich op dat punt met de beste motoren in de klasse kunnen vergelijken.
5.  Geen flauw idee: kijk op marktplaats, autotrader en naar de anwb koersrichtlijn voor een indicatie.
6. Een berlingo is voor zover ik weet een stuk beter geveerd en dus comfortabeler. Qua motorisatie: zo’n SDI met pompverstuiver is misschien wel zuiniger (direct ingespoten) maar ik ken het niet genoeg om het te kunnen vergelijkn.

Profiel  
 
klomp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 05:52 PM
  [ # 3 ]

Okay, verbruik dus een beetje lager als waar ik had op gehoopt, achteraf ook wel logisch misschien, maar dacht dat een lichtere auto met lichtere motor ook wat minder zou verbruiken. Maar verder wel een leuke auto dus. Vraagprijs is ca. 2k, lijkt me ook niet te veel, en op grijs kenteken is het wel een goedkope auto dacht ik. VW Caddy met een TDI zou natuurlijk ideaal zijn, maar in deze prijsklasse niet te vinden.

Bedankt voor de reacties!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 06:01 PM
  [ # 4 ]

ze zijn echt wel hufterproof, wij hadden op de zaak een Berlingo waar 4 jonge kerels mee gereden hebben (gebeuld eigenlijk), die is na 370000km weggegaan omdat die niet meer rendabel was volgens de boekhouding maar stuk was hij niet

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 augustus 2005 06:07 PM
  [ # 5 ]
klomp schreef:

Okay, verbruik dus een beetje lager als waar ik had op gehoopt, achteraf ook wel logisch misschien, maar dacht dat een lichtere auto met lichtere motor ook wat minder zou verbruiken. Maar verder wel een leuke auto dus. Vraagprijs is ca. 2k, lijkt me ook niet te veel, en op grijs kenteken is het wel een goedkope auto dacht ik. VW Caddy met een TDI zou natuurlijk ideaal zijn, maar in deze prijsklasse niet te vinden.

Bedankt voor de reacties!

Trouwens, die accelaratie met scheurkalender meten valt wel mee. Hij heeft vrij korte versnellingen waardoor het vlottter aanvoelt dan je zou verwachten. Boven de 90 raakt de fut er natuurlijk wel uit.

Meja, als je het genadeloze sleuren van een sterke turbodieselmotor gewend bent dan is het wel ff een stapje terug.

Ik weet niet waarom een Caddy beter zou zijn? Een berlingo HDI (waarmee je hem dan zou moeten vergelijken) komt ook goed van zijn plek. Afgezein van de discussie over de motor (tdi/hdi) heb je met een berlingo een comfortabeler busje met een betere stroomlijn dan zo’n caddy. Welke degelijker is? Geen flauw idee. Maar goed, er rijden genog berlingo’s rond dus het zal wle niet helemaal troep zijn.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 26 augustus 2005 06:13 PM
  [ # 6 ]
klomp schreef:

Vraagprijs is ca. 2k, lijkt me ook niet te veel, en op grijs kenteken is het wel een goedkope auto dacht ik.

Als u een eigen zaak heeft wel ja….maar die regeling is sinds vorige maand veranderd…..particulieren moeten nu het volle pond betalen. (geel)

Ik heb 1,5 jaar geleden een week of 4 met een Berlingo-D gereden en vond het van 0 naar 80 pittig genoeg optrekken….daarboven is het minder en bij 120 km p/u maakt hij behoorlijk wat herrie. (en toeren)

Ik raad u dus aan er eens de snelweg mee op te gaan en even de 120 aantikken.

Profiel  
 
klomp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 06:16 PM
  [ # 7 ]

verstokt VW fanaat he Wink  Tuurlijk realiseer ik me dat je de motor niet met een TDI moet gaan vergelijken. Ook niet met een HDi natuurlijk, dat is duidelijk.

Heb me ook wat in de getallen vergist moet ik eerlijk bekennen. Meende zo uit het blote hoofd dat een SDI een koppel heeft van ca. 150Nm, maar die komt ook maar tot 127 tov 120 van de PSA 1.9D Heb verschillende VAG SDI/1.9D auto’s gereden. Het rijdt goed, motoren zijn redelijk soepel, maar als je een stoplichtsprintje wilt trekken zit je idd in de verkeerde auto.

Profiel  
 
ex0dus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 18-10-2004

Gepost: 26 augustus 2005 06:20 PM
  [ # 8 ]

Ik rijd voor mijn werk een Berlingo, ik vind het best een fijna kar (het is een 1.9D uit 2000), zelf heb ik een Xantia maar die gebruik ik niet meer, want mag de Berlingo ook prive gebruiken.
Hij is inderdaad behoorlijk traag, maar dat went. In het begin had ik er wel moeite mee, vooral op de snelweg ben je gewoon de langzaamste met optrekken, met invoegen is dat best rot. Inhalen kun je in de meeste gevallen wel vergeten, daar heb je gewoon echt niet genoeg power voor.
Maar het went, en nou heb ik er niet zo’n problemen meer mee, en je kunt er gewoon vlot genoeg mee rijden, het is gewoon even wennen.
De teller heb ik op 155 gekregen, niet als te slecht dus. Oja wat hier gezegt word dat ie wel redelijk vlot is van 0-80, dat klopt, boven de 80 krijgt hij het moeilijk, maar voor in de stad is het een goede optrekker.
Verder remt en stuurt het behoorlijk goed, en de wegligging vind ik die van een personen auto benaderen.
Zuinig is hij niet echt, hangt er ook vanaf hoe je rijd, ik rijd met zo’n 40 liter zo’n 600 km, wat ik een beetje tegen vind vallen voor zo’n langzame diesel.

Profiel  
 
klomp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 06:22 PM
  [ # 9 ]
Bram schreef:
klomp schreef:

Vraagprijs is ca. 2k, lijkt me ook niet te veel, en op grijs kenteken is het wel een goedkope auto dacht ik.

Als u een eigen zaak heeft wel ja….maar die regeling is sinds vorige maand veranderd…..particulieren moeten nu het volle pond betalen. (geel)

Ik heb 1,5 jaar geleden een week of 4 met een Berlingo-D gereden en vond het van 0 naar 80 pittig genoeg optrekken….daarboven is het minder en bij 120 km p/u maakt hij behoorlijk wat herrie. (en toeren)

Ik raad u dus aan er eens de snelweg mee op te gaan en even de 120 aantikken.

Ik is geen u Wink

En verder, mijn vader heeft een eigen bedrijf dus dat is geen probleem. De auto zelf zal waarschijnlijk zelden een autobaan van dichtbij zien, dus dat is niet zon probleem. Maar bedankt voor de tip!

Misschien kan iemand de volgende vraag wel beantwoorden: Een grijs kenteken-auto op benzine, diesel of gas(G3), wat is dan onderling het verschil nog in wegenbelasting. Meende ooit eens gelezen/gehoord te hebben dat het gelijk is, maar weet dat niet zeker.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 26 augustus 2005 06:27 PM
  [ # 10 ]
klomp schreef:

verstokt VW fanaat he Wink  Tuurlijk realiseer ik me dat je de motor niet met een TDI moet gaan vergelijken. Ook niet met een HDi natuurlijk, dat is duidelijk.

Heb me ook wat in de getallen vergist moet ik eerlijk bekennen. Meende zo uit het blote hoofd dat een SDI een koppel heeft van ca. 150Nm, maar die komt ook maar tot 127 tov 120 van de PSA 1.9D Heb verschillende VAG SDI/1.9D auto’s gereden. Het rijdt goed, motoren zijn redelijk soepel, maar als je een stoplichtsprintje wilt trekken zit je idd in de verkeerde auto.

150 Nm redt je niet zonder turbohulp.

1.9 SDI (gof)

50 kW (68 pk)
  4200tpm
max. koppel 133 Nm
  2200tpm

1.9 D (berlingo)

max. vermogen 51 kW (69 pk)
  4600tpm
max. koppel 120 Nm
  2000tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting

2.0 HDI (berlingo)

max. vermogen 66 kW (90 pk)
  4000tpm
max. koppel 205 Nm
  1900tpm

—————————-
De TDI’s weet ik niet.. Ze zijn in zoveel varianten geleverd van 90 tot 150 pk dat er geen peil op te trekken is. Het ligt er dus maar net aan welke je pakt of eentje hebt die beter uitpakt dan de HDI. Maar verwacht van die berlingo HDI zeker geen zuinigheidsrecords. De combinatie van een pittige motor “die wel vooruit wil” met de matig gestroomlijnde koets doet het verbruik absoluut geen goed.

Als je echt VW fanaat bent zal het psychologisch wel een hele stap worden in de berlingo. In de praktijk zal het reuze meevallen. De werknemers van veel bedrijven die ermee moeten werken, hebben het ook schijnbaar wel overleefd.

Ik zou zeggen, maak eens een proefrit en oordeel.

Profiel  
 
klomp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 26-08-2005

Gepost: 26 augustus 2005 07:55 PM
  [ # 11 ]

Ach, de psychologische stap valt best mee joh. We hebben het hier niet over Opels he Laughing En als je een R5 gewent bent valt een berlingo denk ik best wel mee, dus in dat opzicht.

@All, bedankt voor de info, ik laat wel ff weten hoe het is afgelopen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook