Probleem met koude motor
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 27 juni 2004 09:10 PM

Hai allemaal,

Ik heb met m’n ZX Reflex 1.4i uit 92 het probleem dat ie weleens wil afslaan als je de koppeling intrapt. Hij heeft dit alleen met een koude motor. En na ong. 2 minuten rijden heb ik er ook geen last meer van. (Dan is de motor immers warm Very Happy Laughing )
Weet iemand waar dit aan zo kunnen liggen? Kan het aan de injectie liggen?

Thnx,
Giel

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 28 juni 2004 12:22 AM
  [ # 1 ]

Er zit een sensor in je thermostaat, welke doorgeeft aan je motormanagement dat de motor koud is/warm is.
Als de motor koud is, dan draait deze op een ander programma als wanneer de motor warm is (warm = normaal programma).
Dit is eigenlijk ongeveer wat je vroeger met de sjook handmatig regelde.

Het mankement waarschijnlijk
De sensor op de thermostaat geeft geen of een verkeerd signaal door. Grote vraag is hierbij of dan de motor op het warme motor programma draait???

Kan iemand adviseren welke van de twee sensoren op het thermostaathuis voor de koude start is?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juni 2004 01:06 AM
  [ # 2 ]

Dit is niet helemaal hetzelfde als wat ik heb bij een koude motor, maar misschien heeft het ook iets met die thermostaat te maken? Bij het starten en wegrijden met een koude motor, houd de motor 1 keer flink in, slaat soms gewoon uit. Hierna heb je er gedurende de rest van de dag geen probleem meer, pas bij het starten de volgende dag heb je het weer. De thermostaat is onlangs preventief vervangen door de garage, tijdens het vervangen van de koppakking.

Profiel  
 
theiz
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 517
Geregistreerd: 25-04-2004

Gepost: 28 juni 2004 01:49 AM
  [ # 3 ]

Als de thermostaat preventief vervangen wordt, zullen de sensoren blijven zitten denk ik.
Het inhouden is naar mijn idee redelijk normaal, doet mijn motor ook. Waarschijnlijk doet de motor het als deze als iets warmer aan het worden is (na 30 sec / 1 minuut)? Daarna zal deze denk ik overschakelen op een ‘normaal’ programma en dus gewoon aanvoelen.
Koude start programma wordt volgens mij maar heel even gebruikt door de auto. Motor is snel warm genoeg om te kunnen blijven draaien.

Profiel  
 
giellie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 28 juni 2004 11:20 AM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

Bij het starten en wegrijden met een koude motor, houd de motor 1 keer flink in, slaat soms gewoon uit. Hierna heb je er gedurende de rest van de dag geen probleem meer, pas bij het starten de volgende dag heb je het weer.

Ja dit heb ik ook. En als je dan wegrijdt bv 1st achteruit en je trapt de koppeling in om naar je z’n 1 te schakelen slaat ie gewoon af. Als je dan wegrijdt houdt ie 1 of 2 keer heel erg in. Dan nog paar minutjes dat ie af en toe aflsaat als je de koppeling in trapt. (doet ie niet altijd hoor)

Maar ik zal eens gaan kijken of ik die sensor kan vinden en daar een signaal op staat.

Thnx
Giel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook