6 van de 11
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
CDPF’s ouwe DSuper: ze rijdt weer!
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 november 2009 11:12 AM
  [ # 76 ]

Genieten van “kleine” overwinningen/sucessen is belangrijk als je aan een oude auto werkt…. Smile

Citroen!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 16 november 2009 10:56 PM
  [ # 77 ]

Inderdaad. En genieten van het feit dat 1 ‘afdeling’ van je dame weer als nieuw is, is misschien nog wel leuker!
Het sleutelt ook zo lekker als je alle benodigde onderdelen netjes nieuw hebt liggen, en ook alle vetsoorten en gereedschap etc. Heerlijk gewoon.

Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken: ik ben begonnen met het uitlaatspruitstuk eraf te halen. Mede aangemoedigd door Jan’s ervaringen in het topic ‘vlampijp verwijderen’ heb ik besloten om toch maar de hele zooi te slopen demonteren.
Geheel in Citroën-stijl moet je natuurlijk eerst het luchtfilter verwijderen, een veerbol eraf draaien (nadat je het systeem drukloos hebt gemaakt of course) en het hitteschild met bijbehorend slangetje eraf halen. En dan kan je al beginnen! Dit zijn de momenten dat je blij bent dat je geen IE hebt…
Na nog eens de moeren met goede kruipolie ingespoten te hebben (zonder hitteschild kan je er pas echt goed bij) heb ik me even een half uurtje vermaakt met andere kleine onvolkomenheden onder de motorkap alvorens een zeer slank setje wringijzer, verlengstuk en dopje 12 uit te zoeken.

De eerste… Hnnng… hmmmpf! Nog een keer, nu met een kort verlengstukje voor iets meer hefboom… Hrngh… KNAK!~ Da’s altijd wel akelig he, of ze nu heel blijven of afbreken, ze zeggen in beide gevallen “knak”. Voorzichtig voelen… ha, deze moer is netjes losgekomen! Volgende: zelfde verhaal. Volgende: same ol’ sh*t… etc, etc. Allemaal kwamen ze netjes los, behalve nummer twee en drie vanaf het schutbord. Daar kon ik met het verlengstukje wat ik nu heb, niet tussen (te lang, het chassis zit in de weg huh ) en zonder verlengstukje kom ik met de dop niet goed op de moer.
Morgen of overmorgen even een korter verlengstukje regelen dus. Ik geloof dat mijn vader nog een mooie heeft. Meteen weer een item voor op mijn gereedschap-verlanglijstje: een echt goede, en iets uitgebreidere, 3/8” doppenset. Tot nu toe heb ik vrijwel alles kunnen doen met de goede 1/2” set die ik al heb. behalve de handremtangen, (brrrr…  Wink ) daar heb ik destijds een goed wringijzer 3/8"voor gekocht met een crappy doppenset. Ach ja, zo blijft er altijd wat te wensen over. Ik zal de Goedheiligman eens lief aankijken… ik ben toch erg braaf geweest dit jaar?


We blijven aanklooien, en ik blijf u vermoeien met mijn wedervaardigheden.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 november 2009 11:30 PM
  [ # 78 ]

1/2” is waarschijnlijk te grof voor deze toepassing, volgens mij gebruik ik altijd 3/8” daarvoor.

Verder: Goed bezig!

Citroen!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 17 november 2009 10:06 AM
  [ # 79 ]

Hee Roger, je hoeft het niet te ingewikkeld te maken voor jezelf, die drie moeren vanaf het schutbord kun je gewoon met een standaard (hoge)ringsleutel 12/13 losdraaien…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 17 november 2009 08:14 PM
  [ # 80 ]

Smalle pijpsleutel!

knuffel

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 18 november 2009 12:00 AM
  [ # 81 ]

Dank voor de tips en het meedenken. Ha, een ringsleutel. Ik gebruik altijd platte ringsleutels met ratel of en ratelsleutel met dop. Ik heb wel een goed setje normale ringsleutels, maar ik gebruik ze zo weinig dat ik er niet eens aan gedacht had!  stupid

Uiteindelijk lukte het vanavond om de laatste moeren met mijn oude, trouwe 1/4” rateltje te lossen (met een klein verlengstukje, en weer een pijpje om de steel voor extra hefboom)
Toen had ik alle moeren los. Stuk voor stuk heb ik ze toen eraf gedraaid, en alles kwam echt voorbeeldig los. 3 Hoeraatjes voor goede kruipolie! Alleen het tapeind dichtst bij het schutbord kwam mee, de rest bleef netjes zitten.
Vervolgens heb ik de auto opgekrikt en de flexpijp tussen vlampijp en middendemper uit gehaald.
Daarna heb ik de startmotor losgemaakt, gekanteld zodat ik de aansluitingen los kon maken (eerst pluspool losgehaald natuurlijk!) en die tussen het blok en het spruitstuk uit gewurmd. Nadat ik het spruitstuk zo ver mogelijk naar me toe had gekanteld, anders krijg je de startmotor er natuurlijk niet tussenuit.
Toen die eenmaal weg was, kon ik de combinatie vlampijp-spruitstuk zo uit de motorruimte tillen. Je hoeft zelfs niet eens je veerbol te verwijderen, of je motorsteun los te maken!
Dit had ik me ook zo voorgesteld, maar Boogaard77 schreef:

Het is het een of het ander. Als de starter weg is kan de vlampijp er makkelijk uit. Als de Vlampijp weg is kan de starter er makkelijk uit.
Veerbol weghalen, motorsteun los. Eitje.

Soms is stronteigenwijs zijn dus een goede eigenschap (héél soms…) want het ging perfect en snel. En aangezien ik toch al de startmotor moest vervangen, is het voor mij werk dat toch al moest gebeuren.

Was het dan allemaal hosanna vanavond? Nee, helaas niet. Als afsluiter wilde ik natuurlijk nog even de oude vlampijp van het spruitstuk afhalen. Dus ik wil de eerste moer losdraaien (er zaten nog van die mooie originele moertjes op met krimpsleuf) en dat tapeind breekt gelijk af. Tweede en derde tapeind: idem nono
Alleen het vierde moertje wilde er netjes vanaf komen. Het zal ook niet geholpen hebben dat deze vlampijp blijkbaar al enige tijd zonder de correcte klem aan het blok bevestigd was, maar gewoon met een standaard uitlaatklem vast zat aan de flexpijp.
Qua tapeinden is er dus nog wel wat werk te doen.
Geeft niet, ik moet toch nog eerst spruitstukpakkingen bestellen, en nieuwe moeren en tapeinden.
Wie weet kom ik er nog aan toe om mijn afgebroken-tapeinden-uitdraai-setje nog eens te proberen. Komt dat ook nog eens van pas.
Overigens bleek na demontage dat de spruitstukpakking van cilinder 4 al lekte. Achteraf zeer goed idee dus om toch maar het hele zaakje eraf te slopen, zo zie je nog eens wat.


En zo rotzooien we weer verder, stapje voor stapje naar een technisch goed koekblik.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
jan D super 1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005

- ID/DS D super
- C1 hatchback
Gepost: 18 november 2009 12:20 PM
  [ # 82 ]

Hoi
Veel succes verder ,en laat de tapeinden op het motorblok verder lekker met rust.Want hiermee ging ik de mist in.Ook op de vlampijp van mij zijn er 2 afgebroken, maar het voordeel hiervan is dat alles uit de motor ruimte is en je deze goed kan uitboren evt.

Groeten Jan

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 22 november 2009 10:25 PM
  [ # 83 ]

Gisteren heb ik een -door mij zéér gevreesd- klusje lekker snel kunnen doen: het vervangen van de handremblokken.
Ik haalde de dynamo eraf, en pakte het wringijzer met de korte dop 19 die ik inmiddels had aangeschaft sinds dit klusje op de Dame Blanche ook moest gebeuren.
De rechter handremklauw kon ik heerlijk ruim bij, omdat mijn uitlaatspruitstuk en vlampijp er nog steeds af liggen. Wat een luxe in een Citroën, sleutelen met ruimte!
Deze klauw was dus in no-time voorzien van nieuwe remblokken. Voordat ik deze weer vastdraaide heb ik eerst de andere kant ook nog even van verse blokjes voorzien, en toen alles weer vastgedraaid.
Overigens bleek dat de oude handremblokjes niet zo erg versleten waren als ik dacht. Maar ach, ik had toch al nieuwe bij de auto gekregen, en ik kon er nu makkelijk bij dus dat is dan in ieder geval weer mooi in orde.
Bij controle vond ik echter dat ik het handrempedaal nog steeds vrij ver moest intrappen. Té ver naar mijn smaak.
Dus meteen maar “go for the kill”: linkervoorspatbord eraf gesloopt en de handremkabel flink aangespannen, totdat ik tevreden was over de pedaaldiepte.
Dat was weer eens wat nieuws voor mij, ik had namelijk nog nooit een voorspatbord eraf gehaald. Dat gaf me wel meteen de kans om de lekzak vóór te controleren, en die was blijkbaar niet lang geleden nog vervangen. Mooi, da’s weer een meevaller. Voordat ik het spatbord terugzette nog wat kritische delen ingesproeid met roestpreventie. Alles wat ik tegenkwam zag er weer keurig uit! Fijn gevoel geeft dat.

Vandaag ging ik met mijn zoontje naar mijn ouders. En aangezien mijn vader een enorm lomp grote en sterke bankschroef heeft, gingen de uitlaatspruitstukdelen met hun afgebroken tapeinden ook mee. Deze lagen al drie dagen lekker in te trekken met kruipolie, en ik hoopte dat ik er enkele tapeinden uit zou kunnen draaien.
Wel, dat lukte bij 2 van de 3 tapeinden keurig! Alleen het tapeind dat in het ‘dichte’ draadgat zit wilde niet loskomen en brak gewoon nog een stukje korter af… Nou ja, 1 tapeind uitboren is beter dan 3. Ik was eigenlijk al heel blij met het feit dat die twee andere zo makkelijk eruit kwamen.

Dus! Zo langzamerhand vorderen zelfs de vervelendste klusjes goed. Als de spruitstukken met een nieuwe vlampijp eenmaal weer gemonteerd zitten, hoef ik alleen nog maar de koplampen met hun hoogteverstelling na te kijken en af te stellen waar nodig. En dan is de dame APK-waardig!
Ik kan bijna niet wachten… maar het zal nog wel wat voetjes in de aarde hebben voordat ik zover ben.
Geeft ook niet, we buffelen gewoon voort. Voorlopig zijn we alweer een station verder.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 november 2009 10:38 PM
  [ # 84 ]

Goed bezig!

Fijn he, goed gereedschap? En ruimte moet je gewoon maken onder de kap door onderdelen te verwijderen. Dat heb je goed gedaan.

Citroen!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 23 november 2009 09:28 PM
  [ # 85 ]

Goed gereedschap is het begin en eind van een nette klus. Als je zelf dan ook nog netjes werkt en een goed assortiment oliën, vetten en smeerseltjes hebt kan je alles aan. Er zijn weinig dingen waar ik zoveel profijt van heb gehad (en nog steeds heb!) als mijn investeringen in goed gereedschap door de jaren heen.

Slecht gereedschap daarentegen zorgt alleen maar voor ergernis, kapotte vingers en/of handen door uitschieten, en een flinke verlenging van de tijd die je nodig hebt voor de klus.

Ruimte maken bespaart je vaak ook meer tijd dan dat het kost. En met een Citroën kan je vaak niet anders! Smile

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 31 december 2009 09:14 PM
  [ # 86 ]

Het is alweer een tijdje geleden dat ik hier postte over de voortgang van mijn blauwe dame.
Door allerlei omstandigheden heb ik er niet zoveel aan kunnen werken als ik zou willen, maar gelukkig betekent dat niet dat ik geen enkele voortgang geboekt heb.

Wat is er zoal gebeurd?
Ik heb het enige tapeind dat mijn spruitstuk niet op de normale manier wilde verlaten, uitgeboord. Met behulp van een tapeind-verwijderingssetje (3x woordwaarde) kon ik het resterende stukje eruit krijgen en zo hield ik netjes alle gaten M7.
Vervolgens heb ik nieuwe tapeinden gedraaid in de gaten voor de bevestiging van het luchtfilter, en die tussen spruitstuk en vlampijp. Ook kon ik ergens nog mooie M7 moertjes mét krimpsleuf bestellen!
Vlampijp en spruitstukdelen heb ik daarna weer tot één geheel gemaakt, en dat geheel weer in de motorruimte weten te frunniken.

In de tijd dat het spruitstuk eraf lag, had ik ondertussen mijn stukkende startmotor van het blok af gedraaid. Ik had inmiddels ook een andere startmotor opgeduikeld, en die leek het goed te doen.
Die startmotor heb ik dus voorbereid voor gebruik met een startrelais (lees: een verbinding aangebracht tussen de stuuraansluiting en de dikke plusdraad vanaf de accu) en gemonteerd voordat ik het spruitstuk weer op het blok zou zetten, om wat extra werkruimte te hebben.
Natuurlijk test je zo’n startmotor nog even voordat je het kreng weer helemaal klem bouwt achter je spruitstuk (toch?).
Die test verliep jammer genoeg niet zoals gehoopt: hoewel de startmotor los van het blok prachtig draait, blijkt hij onder belasting hetzelfde te reageren als mijn oude startmotor. Misschien nog wel slechter Confused  Mja, dat krijg je natuurlijk met gebruikte onderdelen.
Nog eens overwogen of ik toch niet de portemonnee nog eens wijd open zou trekken voor een Valeo, toen ik op mijn werk aan de praat raakte met een vaste klant die liet vallen dat hun bedrijf een aparte afdeling heeft waar ze niets anders doen dan startmotoren en dynamo’s reviseren. Heh, maar da’s mooi!  Mr. Green
Mijn probleem utgelegd aan de beste man, en hij zei dat ze regelmatig oudere startmotoren deden, vooral oude Volvo-starters werden blijkbaar veel aangeboden daar. Hij bood aan om mijn startmotor mee te nemen, dan legde hij hem daar op de afdeling met de melding dat deze van een belangrijke crediteur kwam en dus piekfijn in orde gemaakt moest worden clap
Ik heb er wel bij gezegd dat als ze alleen de koolborstels of de Bendix vervangen, dat het dan niet hoeft. Lagers, Bendix, koolborstels, anker doormeten, de hele rataplan graag. Natuurlijk met de toevoeging dat ik het gewoon wil betalen!
Dat was weer een mooi meevallertje, en ik heb het er graag voor over dat ik nu even wat langer moet wachten voordat het spruitstuk er weer op kan.

Dan was er nog wat minder leuks: Net terwijl ik flink zat te strepen op het to-do lijstje, en zelfs al zat te plannen wanneer ik naar de RDW zou gaan, vond één of andere @##%&((* het nodig om de sleutels van mijn fraaie dame te stelen…
Natuurlijk baalde ik hier enorm van. Nu moest ik nieuwe deur- en kofferbakcilinders monteren, maar nog veel erger: er moest een nieuw contactslot komen (dúúr!) en ik moest het oude slot uit mijn dashboard zien te peuteren zonder de sleutel te hebben…
Gelukkig was vrouwe Fortuna me inmiddels weer goed gezind: Niet alleen bleken mijn vrienden in Borculo na heel lang zoeken nog een goed tweedehands contactslot te hebben (Bedankt nog jongens!), ook bleek dat het oude contactslot niet met de pin in de stuurkolom te zitten, zodat het toch nog vrij makkelijk was om eruit te slopen. Kwam ook nog bij dat het slot met fraaie verlengede moeren vastzat i.p.v. met de breekbouten, zodat die ramp me ook al bespaard bleef.
Natuurlijk bleek daarbij wel dat in mijn dame een slot met penaansluitingen zat, terwijl het nieuwe slot voorzien was van een blokstekker (zal je altijd zien)
Dit kon ik echter in een uurtje oplossen, door lekker warm binnen aan de keukentafel beide contactdelen om te wisselen. Kon ik alles meteen mooi schoonmaken en opnieuw invetten.
Als je die contacten in zo’n contactslot ziet, Shocked dan ben je trouwens direct overtuigd van het nut van een relais plaatsen tussen je slot en je startmotor! Die contacten hebben echt zwaar te lijden.
Is ook geen wonder, ze zijn ook veel te licht uitgevoerd voor de flinke stroom die een Bendix trekt.
Maargoed, ik was toch al doende om er een startrelais in te prutsen. Als ik toch bezig ben met het hele startgebeuren…

En daar ben ik zo ongeveer gebleven… Er ligt hier een fraai contactslot naast me te wachten op montage, en ergens komende week krijg ik hopelijk een prachtig gereviseerde startmotor in mijn handjes.
Als we dan nog ergens een avondje krijgen met zacht droog weer, dan kan ik alles weer terugprutsen.

Na het checken van de hoogteverstelling en de afstelling van de koplampen, kan ik dan eindelijk weer voorzichtig gaan denken aan RDW-waarts gaan… (droomt verder…)

Nu ik toch jullie aandacht ff heb: Iedereen alvast een gezond, zweefrijk en sleutelarm 2010 gewenst!
Dat onze dubbel gechevronneerde dames en heren ons maar veel prettige kilometers over ‘s heeren wegen mogen voortstuwen.  points

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 december 2009 09:48 PM
  [ # 87 ]

Dag CDPF,

Goed bezig weer. Lekker aan de keukentafel aan componenten sleutelen is nu inderdaad een goed idee, doe ik ook. Beter dan buiten in het koude vriesweer, met noordoosten wind….
Die APK komt vast goed.

Vanaf hier wens ik jou en alle anderen hier alles wat zij mij wensen!

Citroen!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 05 januari 2010 10:36 PM
  [ # 88 ]

En vandaag kreeg ik een mooi kadootje op mijn werk…

Mooie nieuwe Bendix en koolborstels, beugel om startkrans te bewegen is vervangen, lagers waren nog goed volgens de heren specialisten.

Ook nog even een nieuw oogje aan de pluskabel naar de startmotor geknepen. Dat oogje gaat straks aan het startrelais bevestigd worden. Ook heb ik besloten nog een extra relais tussen het contactslot en startrelais te plaatsen, nadat ik zag dat zo’n origineel startrelais meer dan 1A trekt. En dus ook flink vonkt. Vandaag heb ik dus ook een mini-relaisje meegenomen van de zaak.

Zo langzamerhand beginnen alle onderdelen zich te verzamelen. Nu moet ik nog moed verzamelen (of een noordpool-pak) om alles te monteren.

Afbeelding Bijlagen
IM004186 800x600.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 23 januari 2010 11:01 PM
  [ # 89 ]

En gelukkig kan ik eindelijk weer wat voortgang melden in mijn blauwe project.
Ik wilde de hele week al verder sleutelen aan de dame, maar het was óf te koud, óf ik was gewoonweg te moe/lui (doorhalen wat niet van toepassing is) om kwalitatief goed te kunnen sleutelen.
Maar vanavond moest ik van mezelf! Anders komen we nooit aan het rijden… Nou kon ik kiezen uit 2 klusjes: onder de kap duiken en de startmotor vervangen voor die mooie gereviseerde die ik hier nog in de gang heb liggen, of het contactslot weer monteren dat ik enige tijd geleden pasklaar voor deze auto heb gemaakt.
Nadat ik de buitentemperatuur (en vooral de wind!) hier in het Arnhemse voelde, koos ik vrij snel voor het klusje binnen in de auto; die van het contactslot dus.  cheese
Nou klinkt dat als een vrij simpel klusje, en ik had het contactslot zelf er ook wel in een half uurtje weer in gebeund, maar dan wil je ook weer het hele dashboard netjes dicht hebben he. Voor de mooie looks en dat goede ik-heb-weer-een-klusje-helemaal-afgewerkt gevoel.
Dat valt echter niet mee als je handen in rap tempo tot ijsklompjes verworden. En de bedrading is ook nog eens allemaal zo stug als maar zijn kan.
Maar deze jongen heeft voor hetere vuren gestaan!
Nu ik toch bezig was, meteen even het ID-vorkstekkertje verwijderd dat ervoor zorgt dat het contactslot de plus schakelt om de Bendix aan te trekken, en hierop het min-draadje aangesloten dat Citroën destijds in 1973 netjes met Leukoplast aan mijn kabelboom plakte.
Als ik nu straks mijn startrelais aan de accu monteer dan werkt dat in ieder geval ook allemaal.
Toen werd het tijd om de stuurkolombekleding weer terug te monteren (note to self: ooit nog eens 2 kooimoer-achtige dingsels opsnorren waarmee die zelftappers onder het dashboard vastzitten)

Daarna mocht ik eindelijk weer de klokkenwinkel terug monteren. Ik ben wel 10 minuten bezig geweest om de tellerkabel op de snelheidsmeter te prutsen, zúlke kouwe klauwen had ik tegen die tijd! Maar uiteindelijk is ook dat weer gelukt, en kon ik het hele zooitje weer netjes op zijn plaats schroeven. En toen was het interieur weer netjes, en leek het weer een auto waar je zó mee weg kan rijden!
(CiFo-bezoekers weten wel beter tho…  Wink )

Nu nog hopen op een zacht dagje waarop het niet waait, dan kan ik even de startmotor wisselen en het uitlaatspruitstuk/vlampijp geval weer monteren. Dan zijn we een heel stuk verder!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 24 januari 2010 12:16 AM
  [ # 90 ]

Goed bezig!
Wink

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
 
6 van de 11
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook