Ik heb mijn DS 20H al 9 jaar en nog nooit heb ik echte reparaties hoeven uit te(laten) voeren. Sinds dit voorjaar rammelt mijn motor stationair opeens. Volgens deskundigen is de kettingspanner overleden. Dus deze winter gaat mijn motor met behulp van een ervaren sleutelaar eruit. De motorsteunen zijn 3 jaar geleden vervangen dus ik denk dat die nog wel goed zullen zijn. Mijn linker aandrijfas lijkt ook niet helemaal zuiver, gelet op het pok-pok-geluid bij een scherpe rechterbocht, dus die moet nader onderzocht. Als de motor er toch uit is, wat is dan handig gelijk aan te pakken? Ik heb het volgende lijstje:
vervangen treiterslang
vervangen versnellingsbakrubbers
vervangen (hand)remblokken en schijven indien nodig
aandrijfashoezen
Ik heb vast wel iets gemist.
Verder heb ik de aluminium geluids/warmteschilden van de 21 en 2300 motoren bij het clubmagazijn gehaald. Die wil ik tegelijk inbouwen. Het oude isolatiemateriaal is smerig en laat op de meeste plaatsen los. Heeft iemand ervaring met dit oude materiaal of is vervangen door moderner isolatiemateriaal beter. Hoe lijm ik overigens de spullen vast want het wordt daar wel erg heet heb ik gemerkt. Voorlopig wel genoeg vragen dacht ik.
De rest van de motor vervangen !! daar hij er uitligt kun je overal makkelijk bij dus: stoterbusjes,koppaking,keerringen, lagerschaaltjes,DB-ketting, cilinderbussen laten honen enz….buiten de motor nog ophangrubbers van de versnellingsbak,toestand radiateur ????,oliedrukzender. D’r zullen nog wel wat dingen zijn maar dit schoot me als eerste te binnen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kom op zeg… als die motor lekker liep en geen olie verbruikte is het écht onzin om te gaan honen enzo. Gewoon even een nieuwe oliekeering op de nokkenas en een nieuwe distributieketting met spanner en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De motor loopt inderdaad prima. Hij trekt onze Constructam caravan goed. Ik moet wel ron 98 tanken anders pingelt de motor maar dat gebeurt wel bij meer rijders heb ik al gelezen. Van de zomer brandde het koelwaterlampje eventjes maar misschien is 100 km/uur helling op bij 27 graden wel iets te veel. Is het misschien verstandig de radiateur preventief te vervangen. Die is al meer dan 10 jaar oud. Beter nu dan halverwege Frankrijk?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een nieuwe, 3-rijen, radiateur kan zeker geen kwaad. Meteen de thermostaat even meepakken en de waterpomp even controleren op speling.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, overwegen om de koppelingsplaat/drukgroep te vervangen. Als je de boel toch los hebt liggen. Zijn ook de kosten niet.
Rijden als een Godin in Nederland.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een 3-rijenblok in de radiateur laten zetten bij oranjeboom in Breda kost je €170!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Koppelingetje meteen maar nieuw erin?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pieter Bas schreef:Ik zou, afhankelijk van het aantal gereden kilometers, overwegen om de koppelingsplaat/drukgroep te vervangen. Als je de boel toch los hebt liggen. Zijn ook de kosten niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Alle ‘commodities’ waar je nu goed aan kunt, vervangen :
- alle rubbers en afdichtingen LHM
- check en eventueel drukgroep en koppeling vervangen + lager
- reviseer je remklauwen : o-ring, viltring en rubber bushes
- handrem blokken vervangen+afstellen
- check/vervang remschijven
- diabolorubbers ( versnellingsbak rubbers )
- check/vervang koppelingscilinder ( veertje is meestal gebroken )
- treiterslang vervangen ( leg eventueel een reserve naast + afdoppen )
- voorraadbol bijvullen/vervangen
- oliezender vervangen
- benzinepomp vervangen
- check voor lekkages
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Bedankt voor alle reacties. Ik wil tijdens de motorwissel de aluminium geluids/warmtebeplating van de 2100/2300 motoren plaatsen. Het oude dempingsmateriaal aan de achterzijde is grotendeels vergaan dus daar wil ik modern materiaal gebruiken. Ik neem aan dat je het materiaal weer aan de achterzijde moet plaatsen, of is er ook aan de binnenzijde wat ruimte om bv dun materiaal van 2,5 mm te plaatsen? Weet iemand hoe dik het nieuwe materiaal aan de achterzijde mag zijn?
Groeten pieter





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Er is wel ruimte aan de binnenzijde, maar vervuiling kan je moeilijker weghalen van stof dan van aluminium.
Achter het aluminium zit normaal vilt, circa 10 mm dik schat ik.
Citroen!
Na 2 weekeinden sleutelen rijdt de wagen weer perfect.Geeft een goed gevoel en ik ben best wel trots op mijzelf dat het gelukt is(nog meer op Rob die het echte werk deed). Koppeling en drukgroep, wat slangen vervangen.En natuurlijk de distributie. Het rammelen is gelijk over, gelukkig. Voor de rest geen gekke dingen tegengekomen. De geluidsisolatie met de 2100/2300 beplating achter de motor lijkt goed te werken. De scherpe kantjes zijn van het geluid af en het is minder hinderlijk. In mei maar de caravan erachter en op naar België.
wat mag een ds eigenlijk trekken ? ik heb een ds21m , die heb ik pas maar er zit een trekhaak achter dus das interesant om te weten.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sorry, maar dat is wel heel erg off-topic hier
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
oops was een zo ineens te binnen geschoten vraag