Beste,
Ik ben van plan een ander dak aan te schaffen voor mijn 1973 DS.
Het oude dak was echter voorzien van een “open dak” , ik wil de auto in originele staat terug brengen en wil een ander dak plaatsen.
Hoe kan ik zien welk dak geschroefd zit of verlijmd. Mijn oude dak zat verlijmd en kende geen specifieke schroefgaten om de zaak mee aan de dakrail te krijgen.
Laat hem maar weer horen :-0)
Alvast bedankt.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Alleen gelijmd? Die hoorde ik nog niet eerder. ‘t Hoort af fabriek toch gewoon in een rubber te liggen en dan geklemd?


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Er zijn idd geschroefde en gelijmde daken.
Je kunt echter geschroefde daken ook gewoon verlijmen met ruitenkit en een apart dakrubber voor verlijmde daken.
-Rik
Yep, it’s me.
Ik heb gisteren mijn dak weer terug geplaatst (met nieuw rubber plus kit). Ik was vergeten dat er boven de achterruit een rubber strip geplakt zit (tussen dak en frame/chassis)
Ik heb op die plaats wat kit aangebracht maar nadat het dak vastgemaakt was, blijft er een flinke kier zichtbaar tussen dak en frame! Zal het volstaan om de kier dicht te kitten of is het toch beter om helemaal opnieuw te beginnen?
MVG


Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 27-09-2009
- C5 X7 Exclusive V6.24 BVA6
- XM V6 VSX 12V Aut.
- GS/GSA GSA Break Spécial
- XM V6 Exclusive
Sneu, als je het dak niet gelijmd hebt kun je het losmaken en aan de achterkant iet optillen zo dat je het rubber er als nog onder kunt lijmen.
Het rubber heeft nl. ook als functie de bewegingen van het chassis op te vangen.
Als je het dak achter vast lijmt loop je het risico dat het scheurt als gevolg van vorm veranderingen van het chassis.
Ondanks dat het chassis van een DS redelijk stijf is beweegt het toch en krmpt en zet het uit ten gevolge van temp. veranderingen. Een rigide vast geplakt dak kan dan geen kant op en kan gaan scheuren, als het dak echter wat kan bewegen gebeurt dit veel minder snel (of niet). Overigens zijn alu-daken hier nog gevoeliger voor dan de kunstof daken.
Gr. Rik
Yep, it’s me.











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
He SPAM,
Ik ben van plan om op korte termijn met hetzelfde project te straten, met mijn 72-er D-super,
Het huidige dak zit geschroefd, en ik heb de boel van binnen open liggen.
Probleem is vaak met een dak opnieuw plaatsen dat de metalen rand aan het dak rot is en dat (alleen) schroeven dan geen optie meer is, ik vermoed dat bij jouw snoek de rand er af gehaald is om deze reden…
Als je wilt zien hoe het geschroefd zit dan stuur maar een pb, ik woon in Arnhem.
Ik ben van plan het nieuwe dak met sikaflex te lijmen / kitten en te schroeven (op de plekken waar de rand dit nog toelaat) dan spanbanden erom om alles goed op zijn plek te houden.
(En deze er weer af als alles goed vast zit.)
Groet
Pascal
pascalvm schreef:He SPAM,
Ik ben van plan om op korte termijn met hetzelfde project te straten, met mijn 72-er D-super,
Het huidige dak zit geschroefd, en ik heb de boel van binnen open liggen.Probleem is vaak met een dak opnieuw plaatsen dat de metalen rand aan het dak rot is en dat (alleen) schroeven dan geen optie meer is, ik vermoed dat bij jouw snoek de rand er af gehaald is om deze reden…
Als je wilt zien hoe het geschroefd zit dan stuur maar een pb, ik woon in Arnhem.
Ik ben van plan het nieuwe dak met sikaflex te lijmen / kitten en te schroeven (op de plekken waar de rand dit nog toelaat) dan spanbanden erom om alles goed op zijn plek te houden.
(En deze er weer af als alles goed vast zit.)Groet
Pascal
Pascal,
Ik ben sinds vorige week in het bezit gekomen van een ander schroefdak, de metalen rand hieraan is in perfecte conditie, eveneens als de metalen schroefgedeelten. Binnenkort ga ik het geheel conserveren en een verfje geven, uiteindelijk zal het dak opnieuw worden gespoten en weer op het chassis worden gebracht.
Weer bedankt voor je reactie.
SPAM








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Een gelijmd dak zit maar vast met ongeveer een bout of zeven. Een geschroefd dak met een veelvoud daarvan.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik weet het niet meer zeker. Maar zaten de schroeven van een dak niet vast met bouten en platen waardoor je in dakrand alleen gaten terug zult vinden?
dr.emiel schreef:Sneu, als je het dak niet gelijmd hebt kun je het losmaken en aan de achterkant iet optillen zo dat je het rubber er als nog onder kunt lijmen.
Het rubber heeft nl. ook als functie de bewegingen van het chassis op te vangen.
Als je het dak achter vast lijmt loop je het risico dat het scheurt als gevolg van vorm veranderingen van het chassis.
Ondanks dat het chassis van een DS redelijk stijf is beweegt het toch en krmpt en zet het uit ten gevolge van temp. veranderingen. Een rigide vast geplakt dak kan dan geen kant op en kan gaan scheuren, als het dak echter wat kan bewegen gebeurt dit veel minder snel (of niet). Overigens zijn alu-daken hier nog gevoeliger voor dan de kunstof daken.Gr. Rik
Dat klinkt wel aannemelijk! Ook al is mijn dak niet echt gelijmd maar geschroefd! Ik heb flexibele kit gebruikt samen met een nieuw dakrubber tegen evt. lekkages. Dus echt rigide is de verbinding tussen dak en chassis niet.
Maar denk toch dat ik opnieuw ga beginnen
Bedankt!












































Totaal aantal Berichten: 25724
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijn dak is gelijmd. Het heeft 7 ‘vingers’ die in het polyester gelamideerd zitten. Deze vingers zitten op het chassis gebout. Ik heb een ruber gebruikt en sikaflex kit. Zit muurast en beweegt niet. De DS haalt net als de meeste auto’s zn stijfheid uit het dak. (doos constructie)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
in mijn dak zit een Coenen schuifdak, dit zit in een polyeesterdak vast gemaakt. Toen ik het kocht zat er niets om de rand heen…....
Gewoon netjes in de kit gelegd en mooi afgekit. Zit er al 5 jaar op zonder enig teken van loszitten. Net als bogaart zegt het zit hem niet in de stijfheid van het dak.
gr.
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.