1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Sturen van een DS
GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 06 december 2009 01:55 PM

G middag,

Ik zit met een half oog te kijken om een oude liefde aan te schaffen.
2 weken geleden heb ik een “proefrit” met een DS Breek gemaakt, kijken hoe dat eigenlijk rijdt.
Comfort staat bij mij bovenaan.
Ik had daarbij wel 1 minpunt: de stuur gaat bij het draaien iets schoksgewijs met een tiktak. (rechtuit moet ik continu een klein beetje bijsturen) Volgens de eigenaar (citro classique) was dit heel normaal bij DS’en.
Ik ben benieuwd wat jullies ervaringen zijn.

Hart cit groet

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 december 2009 02:18 PM
  [ # 1 ]

Een Ds moet vloeiend sturen en een uitstekende rechtuit-stabiliteit hebben. Wat jij nu beschrijft klinkt als een gaar stuurhuis én een verkeer afgestelde recht-uit stand.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 06 december 2009 02:35 PM
  [ # 2 ]

Och, blij om dit te horen.
Want als dat normaal zou zijn, dan was het DS rijden voor mij niks.
Want ik heb daar totaal geen zin in in tik tak schoken bij het rijden.
Bedankt.
Off topic een ander issue maar dit eerst even via PB.

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 06 december 2009 05:35 PM
  [ # 3 ]
GoofdeWijze schreef:

Och, blij om dit te horen.
Want als dat normaal zou zijn, dan was het DS rijden voor mij niks.
Want ik heb daar totaal geen zin in in tik tak schoken bij het rijden.
Bedankt.
Off topic een ander issue maar dit eerst even via PB.

Bedenk wel dat ze natuurlijk ongeveer 40 jaar oud zijn, geheel vlekkeloos rijden etc zoals een nieuwe auto is dus niet echt vanzelfsprekend…..

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 december 2009 06:26 PM
  [ # 4 ]

Natuurlijk heb je daar een punt. Maar een DS met een goed stuurhuis stuurt heel fijn en soepel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10599
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 december 2009 07:26 PM
  [ # 5 ]

Misschien het appeltje afstellen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43431
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 december 2009 07:30 PM
  [ # 6 ]

Wat denk je? Als de verkoper zegt “dat het zo hoort” ....

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 december 2009 07:46 PM
  [ # 7 ]

Die ‘71-er break die ik pas gekocht heb stuurt vloeiend, zonder schokken en gaat heel goed rechtuit, geen correctie nodig.

Citroen!

Profiel  
 
pvanessen
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003

- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Gepost: 06 december 2009 08:29 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:

Natuurlijk heb je daar een punt. Maar een DS met een goed stuurhuis stuurt heel fijn en soepel.

Dat wel natuurlijk (de mijne heeft net een heeeele goeie gekregen), maar vergeleken met de C5 stuurt en remt en…. de C5 toch wel wat beter…Veren doet de DS natuurlijk veeel beter….

Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 december 2009 09:27 PM
  [ # 9 ]
GoofdeWijze schreef:

G middag,

Ik zit met een half oog te kijken om een oude liefde aan te schaffen.
2 weken geleden heb ik een “proefrit” met een DS Breek gemaakt, kijken hoe dat eigenlijk rijdt.
Comfort staat bij mij bovenaan.
Ik had daarbij wel 1 minpunt: de stuur gaat bij het draaien iets schoksgewijs met een tiktak. (rechtuit moet ik continu een klein beetje bijsturen) Volgens de eigenaar (citro classique) was dit heel normaal bij DS’en.
Ik ben benieuwd wat jullies ervaringen zijn.

Hart cit groet

Dit wijst inderdaad op een niet goed stuurhuis. Komt doordat de plunjertjes in het stuurhuis die voor de bekrachtiging zorgen te zwaar lopen. Je moet redelijk kracht zetten voordat het plunjertje in komt en dan komt hij helemaal in met als resultaat iets doorschieten van het stuur, dus je moet weer corrigeren etc. Het zou aan de overlappingsdrukken kunnen liggen, maar met die bijstellen heb ik dit fenomeen nog nooit weg kunnen krijgen.
Remedie: een goed gerevisieerd stuurhuis. En? een andere verkoper zoeken?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7616
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 december 2009 09:45 PM
  [ # 10 ]

Ik herken het ook niet. Het moet vloeiend gaan. Maar mijn ervaring is wel dat mensen die nooit eerder in een DS reden rechtuit de hele tijd een beetje blijven corrigeren. Het vraagt enige gewenning voordat je de auto het werk durft te laten doen. Overigens: als het stuurhuis het enige probleem is, kan het nog steeds een prima Break zijn ...

Met andere woorden: maak nog eens een proefrit elders en ontdek het genieten. Zien we je vast binnenkort hier terug als trotse nieuwe bezitter.

Profiel  
 
GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 06 december 2009 10:20 PM
  [ # 11 ]

O, nee, komend week rij ik in elk geval proef in een gewone DS super 5 (geloof ik) Ik heb al een CX Breek diesel, en dat vind ik al lawaaiig. Nu bij deze DS Breek 21 (van de eigenaar van de citro classique, overigens wel een aardige man) ook al. Nou ga ik kijken voor een gewone DS 21 of DS super 5. Eens kijken wat de geluidsproductie ervan is, anders valt er wel iets aan te doen via noise killer.
Zo gezegd rij ik proef met een bordeaurode DS super 5 van le garage in Wassenaar. Iemand bekend met zijn voorhistorie?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 06 december 2009 11:06 PM
  [ # 12 ]

Een DS blijft een rumoerige auto (naar hedendaagse maatstaven) met matige/slechte ventilatie/verwarming.

Wél 100% rijplezier!

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25717
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 december 2009 12:15 PM
  [ # 13 ]

En er valt bijzonder weinig aan te doen met noise killer. Lees aan paar clubbladen terug maar eens…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 07 december 2009 01:11 PM
  [ # 14 ]

De DS Pallastypes schijnen wel beter geïsoleerd te zijn de DSupers, ID’s of DSpecials.
Maar als je het gaat vergelijken met hedendaagse standaarden, blijven het allemaal herriebakken.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 december 2009 02:42 PM
  [ # 15 ]

Uit betrouwbare bron, maar nog steeds off-topic: De extra isolatie heeft niets te maken met Pallas, maar met de motor: De ID’s en DS-en met 21- en 23-motor hebben de extra isolatie tegen het schutbord (achter de motor).

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook