









Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
par eXeMple! schreef:Off topic in m’n eigen draadje:
Waar is het draadje over de 25 GTI bleu romantique van Jelte gebleven?
is inderdaad verdwenen
Mods? wat is er gebeurd?
par eXeMple! schreef:Off topic in m’n eigen draadje:
Waar is het draadje over de 25 GTI bleu romantique van Jelte gebleven?
Die ben ik ook even kwijt. Schijn ik zelf (indirect) veroorzaakt te hebben. De beheerder is er mee bezig.
Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
par eXeMple! schreef:Ree schreef:
Hoe zit het met je airco? Heb je R12 of R132a? Ik ben ook van plan om mijn airco te gaan fixen omdat het gewoon erg stoer is
![]()
Ree
Ik heb nu R12, maar ik twijfel nog. Vullen met R12 kost 150 euro. Ombouw naar R134a heb ik een prijsopgaaf van 349 euro.
Maar ja hoelang vind je nog mannetjes die met R12 kunnen bijvullen? En het moet toch om de 2 a 3 jaar gebeuren.![]()
Aan de andere kant, ook R134a loopt op z’n eind. Dat middel wordt vanaf 2011 afgebouwd en hoelang is het dan nog verkrijgbaar?:
Ja een werkende airco is natuurlijk stoer maar ook errug lekker! Hoewel ik in deze auto ook erg graag met het raam open rijd!
Heeft er iemand ervaring met R401a (R12/R401a) als vervanging van R12 zonder de noodzaak tot ombouw? Ik ga vanmiddag eens kijken.
Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Jelte Feenstra schreef:Heeft er iemand ervaring met R401a (R12/R401a) als vervanging van R12 zonder de noodzaak tot ombouw? Ik ga vanmiddag eens kijken. Jelte.
Jelte, als ik jou was, zou ik in vrede met de mods opnieuw een eigen topic starten om een antwoord te krijgen op al je vragen die je gaat tegenkomen over je eigen auto.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Jelte Feenstra schreef:
Heeft er iemand ervaring met R401a (R12/R401a) als vervanging van R12 zonder de noodzaak tot ombouw? Ik ga vanmiddag eens kijken.
Jelte.
Ik heb het in mijn Volvo 940. Werkt perfect! Ik heb zelf het gevoel dat het iets minder koud is dan in mijn vorige 940, die wel omgebouwd was, maar ik kreeg afgelopen zomer alsnog klachten van reisgenoten die het onaangenaam koud vonden.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik had er nog niet van gehoord. Wat is het voordeel van R401a t.o.v. R134a als je een systeem hebt dat op R12 werkt?
Het voordeel bestaat alleen als je een R12 systeem hebt. Als de boel geretrofit is, dan is er geen voordeel meer. Het is een vloeistof die voldoet aan de huidige milieu eisen, maar die werkt met een R12 systeem. Het zou misschien ook wel in een R134a systeem kunnen, maar waarom zou je? Het koude verschil dat ik ervaar kan ‘m trouwens ook zitten in het verschil tussen een sedan en estate, waarbij bij de laatste een veel grotere ruimte gekoeld moet worden.
par eXeMple! schreef:Ik had er nog niet van gehoord. Wat is het voordeel van R401a t.o.v. R134a als je een systeem hebt dat op R12 werkt?
Dat je niet hoeft om te bouwen en toch volgens de huidige normen werkt. Ik heb het net voor €130 incl. laten doen; uurtje werk en meteen resultaat. Ik begrijp dat zowel R134a als R401a (iets) minder koud zijn dan R12.
Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Als je hem nog kan vullen met R12, waarom ombouwen. Is R12 niet meer voorhanden, dan is ombouwen onvermijdelijk.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Misschien omdat R12 inmiddels verboden is…?
Trouwens:
het gebruik van R-401A is volledig verboden in nieuwe installaties sinds 31.12.2003
het gebruik van maagdelijke R-401A is verboden voor onderhoud vanaf 01.01.2010
het gebruik van R-401A, zelfs gerecycleerd, is volledig verboden vanaf 01.01.2015.
TRSarno schreef:Als je hem nog kan vullen met R12, waarom ombouwen. Is R12 niet meer voorhanden, dan is ombouwen onvermijdelijk.
R12 is niet meer legaal te verkrijgen in NL. Je kunt dat aan je laars lappen, maar persoonlijk vind ik dat je daar een goede reden voor moet hebben.
Als PE gelijk heeft is R401a ook nog maar beperkt verkrijgbaar. Maar datzelfde wordt van R134a gezegd (met andere uiterste data waarschijnlijk). We zullen ons moeten blijven aanpassen.
Jelte.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is er al een opvolger voor R134a dan?
Arjan Verkade schreef:Is er al een opvolger voor R134a dan?
Even googlen levert Opvolger R134a. Wat R401a is voor R12, directe vervanging, lijkt R152a voor R134a. Niet treuren als je al een retrofit gedaan hebt, je kunt gewoon overschakelen. Mijn R401a was alleen uitstel van executie. Er is trouwens wel een smeermiddel toegevoegd; R12 is van zichzelf smerend.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik heb na de R12 de 134a versie gekregen. Van 401a had ik nog nooit van gehoord, maar zal ook weer een variant zijn op of die van mij op de 401a
nog even een tip voor degenen die denken dat overschakelen van R12 op R134a een kostbare geschiedenis is: mijn airco is ‘omgebouwd’ door toevoeging van een additief aan de compressor olie. Dit is gedaan door Auto Airco Wilp. Zij gebruiken een product van Cliplight, zie http://www.cliplight.com/automotive/products.php?pageID=Product_Details&productID=221&catID=4
Mijn airco doet het al jaren probleemloos en je kan overal terecht voor een hervulling met R134a. Ik zou niet anders meer willen.