graddus schreef:Even nagedacht of ik het hier moet vragen, maar ik ga het toch doen. Mijnheer de TS, vanwaar bovenstaande volledig not to the point zijnde vergelijking? Je geeft soms de indruk vragen te stellen alsof je er offtopic reacties mee wil uitlokken…
Beste Heer Graddus. Ik heb geen enkel benul waarom u mij hiervan beticht en denk ook dat u niet lang genoeg heeft nagedacht om het te vragen. Vervelend als mijn opmerking voor u niet voldoende “to the point” was…
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Waar gaat dit over?
Gaat over een uit de hand gelopen misverstand tussen beide heren, wat uit lijkt te monden in een niet bedoeld meningsverschil. Zie pagina 1 van dit topic.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
f.rockefeller schreef:Beste mensen houden we er rekening mee dat mensen van buiten de inrichting ook dit forum kunnen lezen,dus liever die intieme vertroetelwijzes via pb lijkt me.
Gaat het misverstand hier over? Want ik snap de opmerking ook niet, of er is ondertussen een reply gewijzigd?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Neen, over deze en het daarop volgende bericht.
DSuper1970 schreef:
Het is me wel duidelijk, er zijn winterslapers en winter-doorrijders. Hoewel de DS veel taaier is als een CX laat ik ze toch even een paar maandjes met rust dus bedankt voor de tips!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
volgens mij is ‘t tijd voor een slot.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik had toch noch wel een vraagje over de opmerking dat je 40 kilometer moet rijden voordat je je auto wegzet. Wanneer is een DS warm? ik rijd 13 km naar mn werk en 13 terug. ben ik mn uitlaat aan het verzieken ivm condens?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Koude uitlaat + warme gassen = condensatie van water in die gassen tegen wanden uitlaat aan. Dat dit soms niet weinig is zie je ‘s-ochtends bij auto’s die voor je rijden: het water loopt soms uit de uitlaat. Als de uitlaat opwarmt dan verdampt het gecondenseerde water weer.
Je kunt inderdaad dus beter een stuk rijden voordat je de auto langere tijd wegzet.
Alleen CLL Martin: hoe weet jij dat dit na 40 km het geval is, waarom niet na 30 of bv 50 km?
Hoe korter de stukjes die je rijdt, hoe sneller de uitlaat zal roesten.












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Bij verbranding komt er water vrij, ik zou een flink eind rijden zodat de uitlaat goed heet is dan weet je zeker dat ook uit de laatste demper alle vocht nagenoeg verdampt is








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Bij een omaatje dat elke dag met haar Dafje brood gaat halen in het dorp 500m verderop is 10 km rijden al “een flink eind”. Bij haar zou dan alle vocht nagenoeg verdampt zijn uit de laatste demper??
Ik bedoel alleen te zeggen dat de TS niet zoveel heeft aan uitspraken als minimaal “40 km” rijden of een “flink eind” rijden. Het ligt m.i. ook aan de rijstijl tijdens dat rijden hoe heet de uitlaat wordt. Ik herinner me dat de eindpijpen van mijn DS in de winter met de blote hand gemakkelijk aan te raken waren na een rit van een 200 km. Dat is dus verre van heet. Ik waag dus te betwijfelen of nagenoeg alle water dan uit je uitlaat is verdampt….
En waarom geen klein gaatje boren in de potten om het water te laten uitkomen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan best. Heel veel DS’sen hebben dat kleine gaatje. Het was zelfs af-fabriek standaard geboord.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dit verhaal lijkt de lading wel zo’n beetje te dekken. Afgezien van het feit dat het over Fiat gaat, lijken me daar nuttige tips in te staan: