1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Kleppen maken geluid
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 03 april 2009 12:53 AM

Ik heb vorige week mn kleppen gesteld en naar aanleiding van info hier op het forum heb ik ze gesteld op 0,20/0,25 omdat ik op LPG rijd.
Voorheen stelde ik ze op 0,15/0,20. Ik heb ze ook wat ruimer willen zetten omdat ze (weliswaar na 15000km) wel erg krap stonden.
Nu hoor ik de kleppen bij koude motor echter duidelijk. Bij goed warme motor is het nagenoeg weg.
Wat is wijsheid, ze opnieuw stellen op 0,15/0,20 Confused  of kan dit tikken geen kwaad?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 april 2009 01:50 AM
  [ # 1 ]

Het kan geen kwaad. Je kunt weer opnieuw stellen op 0,15/0,20 maar dan moet je wel vaak controleren, bv elke 5000 km. Ik doe dit bij mijn CX omdat die toch lekkerder rijdt op strakkere klepspeling…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2009 01:53 AM
  [ # 2 ]

0,20 en 0,25 stellen omdat je op gas rijd is onzin. Ik heb dat in 10 jaar nooit gedaan. Gewoon 0,15 en 0,20 stellen en netjes iedere 10.000 km opnieuw.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 03 april 2009 11:20 AM
  [ # 3 ]

kleppen stellen

Heb je ze gesteld bij koude motor, dus na een nachtje slapen?
Als je dan bij de inlaat stelt op 0,15 en er net, heel strak, een 0,20 door kan halen, en bij de uitlaat 0,20 (en 0,25 heel strak), dan is het wel goed..
Als je dan de kleppen iets hoort tikken kan dat geen kwaad…

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 03 april 2009 11:45 AM
  [ # 4 ]

Ik heb er inderdaad een nacht je over geslapen Wink
buiten temp was een graad of 10. 0,20/0,25 er makkelijk doorheen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 april 2009 11:54 AM
  [ # 5 ]

Ik doe ze ook zoals repelsteeltje met motor die net heeft gelopen. Volgens mij moet je volgens het WPH stellen bij warme motor.

Een tikkende klep staat in ieder geval niet te strak!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43373
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 april 2009 12:06 PM
  [ # 6 ]

Het WPH geeft aan dat je de kleppen van een carbu-motor zowel koud als warm mag stellen, waarbij dient te worden aangetekend dat koud betekend: minimaal 5 uur niet gedraaid, en warm betekend bedrijfstemperatuur (90 graden). Injecties mag je NIET warm stellen, ivm natrium gevulde kleppen. ( zie notitie in het WPH). De methode van stellen zoals Repelsteeltje aangeeft is de juiste. inlaat stellen zodat 0,15 er fijn door heen gaat en 0,20 er nog maar net ( dus strak!) door heen gaat. Je hebt dan feitelijk een klepspeling van 0,17, wat perfect is omdat je de kleppen dan nog niet gaat horen. Voor uitlaat geldt dit ook: stellen op 0,20 en zorgen dat 0,25 er nog maar net ( dus wederom strak!) door heen gaat.

Ik heb hier spelingen genoemd bij KOUDE motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 04 april 2009 12:30 PM
  [ # 7 ]

Is er iemand die in de buurt van Heiloo woont en mij wil leren hoe je kleppen stelt?

salut

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 04 april 2009 02:52 PM
  [ # 8 ]
J.Werges schreef:

Is er iemand die in de buurt van Heiloo woont en mij wil leren hoe je kleppen stelt?

Kom de eerste zaterdag van de maand naar de sleuteldag Kudelstaart (ja dat is o.a. vandaag) en dan is er zeker iemand die je wilt helpen.

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 04 april 2009 03:49 PM
  [ # 9 ]

Dat wil ik wel, maar dan lijkt het mij handig als ik met iemand afspreek. Ik was daar vorige maand voor het eerst en mij viel op dat iedereen, en dat is natuurlijk begrijpelijk, bezig is om zijn eigen klus te klaren. Een afspraak met iemand lijkt mij dan beter, omdat je dan rekening houd met de tijd die er voor nodig is.

Ik begrijp uit voorgaande berichten dat de auto dus gewoon warm mag zijn. ik ging er van uit dat dat niet het geval was.

Jeroen

salut

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 13 december 2009 12:13 PM
  [ # 10 ]

Gisteren mijn auto op steunen gezet en kleppendeksel verwijderd, dus nu staat de boel klaar om de kleppen te stellen. Gisteren al gemeten dat de speling te ruim is geworden. Nu is mijn vraag: als je de bout los draait om de stelschroef te draaien, welke kant op moet je deze schroef draaien wil dat een kleinere afstand op leveren? Ik neem aan dat het draaien slechts een zeer kleine slag is.

Groeten,

Jeroen

salut

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 december 2009 12:21 PM
  [ # 11 ]
J.Werges schreef:

Gisteren mijn auto op steunen gezet en kleppendeksel verwijderd, dus nu staat de boel klaar om de kleppen te stellen. Gisteren al gemeten dat de speling te ruim is geworden. Nu is mijn vraag: als je de bout los draait om de stelschroef te draaien, welke kant op moet je deze schroef draaien wil dat een kleinere afstand op leveren? Ik neem aan dat het draaien slechts een zeer kleine slag is.

Groeten,

Jeroen

Gaat om een fractie van een slag, bv 1/8 of 1/4. Rechts om is minder speling. Let op, bij het weer vastzetten van de moer verloopt de speling, dus pas weer meten na het vastzetten van de moer. Ook moet je het geode gevoel van de voelermaat hebben. Als hj er met voelbare weerstand, maar zonder dat je kracht moet zetten door heen gaat, dan is de speling goed.
En hou het stel schema aan zoals in het handboek staat:

Open UITlaat     stellen INlaat       stellen UITlaat
  1                             3                     4
  3                             4                     2
  4                             2                     1
  2                             1                     3

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 13 december 2009 12:49 PM
  [ # 12 ]

Oke, dank je wel voor je snelle reactie. very good

Ga vanmiddag proberen ze goed af te stellen.

salut

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 13 december 2009 01:55 PM
  [ # 13 ]

even ter info. Klepspeling wordt door slijtage te klein, niet te groot.
De klepschotel slijt in in de kop(klepzitting) Daardoor wordt de afstand tussen klepsteel en tuimelaar, daar waar je de klepspeling meet dus kleiner.
Je moet de kleppen stellen om er zeker van te zijn dat de speling groot genoeg blijft. wordt de speling te klein verkort dat de tijd dat de klep gesloten wordt. Dat betekent dat de uitlaatklep minder tijd krijgt om warmte af te geven aan de kop met het risico dat hij verbrandt.
voor de inlaatklep betekend het een langere openingstijd = meer benzineverbruik, minder tijd om compressie op te bouwen = vermogen verlies
dus beter iets teveel speling dan te weinig.

overigens tikken mijn kleppen nu 5000 km verder beduidend minder dan aangegeven aan het begin van dit topic.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 13 december 2009 07:05 PM
  [ # 14 ]
Gert-Jan Brink schreef:

even ter info. Klepspeling wordt door slijtage te klein, niet te groot.
De klepschotel slijt in in de kop(klepzitting) Daardoor wordt de afstand tussen klepsteel en tuimelaar, daar waar je de klepspeling meet dus kleiner.
Je moet de kleppen stellen om er zeker van te zijn dat de speling groot genoeg blijft. wordt de speling te klein verkort dat de tijd dat de klep gesloten wordt. Dat betekent dat de uitlaatklep minder tijd krijgt om warmte af te geven aan de kop met het risico dat hij verbrandt.
voor de inlaatklep betekend het een langere openingstijd = meer benzineverbruik, minder tijd om compressie op te bouwen = vermogen verlies
dus beter iets teveel speling dan te weinig.

overigens tikken mijn kleppen nu 5000 km verder beduidend minder dan aangegeven aan het begin van dit topic.

Hier is een nuancering nodig.
Er zijn 2 processen, de ene maakt speling kleiner en de andere groter.
1)Inderdaad het inslaan van de kleppen en zittingen verkleint de klepspeling.
2)Maar de gewone slijtage van nokkenas, klepstoters, stoterstangen, tuimelaars vergroot de klepspeling

Bij gas overheerst meestal 1). Bij oude gelode benzine overheerste 2).

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 december 2009 12:06 AM
  [ # 15 ]
Egbert schreef:

Gaat om een fractie van een slag, bv 1/8 of 1/4. Rechts om is minder speling. Let op, bij het weer vastzetten van de moer verloopt de speling, dus pas weer meten na het vastzetten van de moer. Ook moet je het geode gevoel van de voelermaat hebben. Als hj er met voelbare weerstand, maar zonder dat je kracht moet zetten door heen gaat, dan is de speling goed.
En hou het stel schema aan zoals in het handboek staat:

Open UITlaat     stellen uitlaat       stellen inlaat
  1               3                 4
  3               4                 2
  4               2                 1
  2               1                 3

Kleine correctie: In het boek staat als kolom 1: Uitlaat open

Citroen!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook