Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Mij DS (23ie lpg) maakt een soort ‘kever-geluid’ klinkt als ts-ts-.... als ze koud is. Niet bij elke slag maar lijkt bij 1 van de 4 klappen voor te komen.
Nu heb ik ook het probleem dat ie/ze stationair op 3 pitten loopt, als ik de 2e bougiekabel losmaak verandert er nl. niks, blijft ze rot lopen (wel sterke vonk). Bij gasgeven wordt het minder, maar motor loopt wel erg rauw.
Zou dat met elkaar te maken hebben? Ik ga morgen of overmorgen (Kudelstaart) kleppen stellen. Is 5000 km geleden al gedaan. Heb nu nwe bobine en nwe bougiecord kabels, NGK iridium bougies (speciaal lpg) op 0,5mm.
Ik denk zelf aan kompressieverlies door lekke koppakking of lekke uitlaatklep (te strakke of zelfs negatieve speling). Scheurtje in de kop moet ik nog even niet aan denken….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
O,5 mm lijkt me erg weinig voor de bougies. Compressietest kan veel verduidelijken.
Citroen!
Eerst maar eens voor zorgen dat ze weer op 4 poten loopt….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 581
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Ik verwacht niet dat mijn opmerking je probleem oplost, maar misschien dat het deels van invloed is. Mijn oude blok heb ik op LPG gereden met irridium bougies van NGK, geen problemen ,maar nadat het blok gereviseerd is, zijn de bougies problemen gaan geven. Is doorgemeten bij het gasinstalliebedrijf, en bleek dat de irridiums teveel weerstand opbouwen/hebben (hoe het ook moge heten), en teruggegaan op simpele bosch bougies. Geen problemen meer gehad.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
uitlaat spruitstuk dat lekt?
.komma
Eerst compressie meten, dan weet je meer. Ik zeg: meten is weten.

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mijn vorige witte dame had er nog weleens last van dat 1 bougie vet sloeg. Dan liep ze op 3 poten en dat geeft inderdaad en soort Kever effect, qua geluid.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb de kleppen gesteld afgelopen zaterdag in Kudelstaart en de uitlaatkleppen stonden allemaal te strak. De vorige keer heb ik koud gsteld en nu warm, met de juiste bijbehorende waarden.
Ik denk dat warm stellen alijd beter is dan koud stellen.
De motor loopt nu veel beter, misschien nog een keer de originele bougies eens proberen voor het verschil?
Verder heb ik op aangeven van Chyparse op de nieuwe bobine niet weer de voorschakel weerstand gezet, later zag ik dat in de gebruiksaanwijzing van 123 staat dat die er wel op moet?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Moet er, conform de installatie, gewoon op !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Totaal aantal Berichten: 10298
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In het magazijn van de ID/DS-club worden nieuwe BERU-bobines, zonder voorschakelweerstand, verkocht. Dit op aanraden van een DS-partnergarage met meer dan 30 jaar ervaring met het sleutelen aan DS-motoren (sleutelen ze bij Chyparse ook aan DS-motoren?).
Citroen!
Bij mij in de familie rijden een dspecial (DV3) en een break (DX2) al langere tijd probleemloos en storingsvrij met een Beru (of ‘blauwe’ Bosch), zonder voorschakelweerstand, en ‘123’... kan het aanraden!
Nou ja; dat weet ik het ook niet meer….jaren in een DS23inj gereden met voorschakelweerstand: werkte perfect

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien is die 123 zo intelligent dat die zijn vonk aanpast?

Totaal aantal Berichten: 1526
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
ik reed ook al lange tijd met 123 en voorschakelweerstand. Tot anderhalf jaar geleden. Ik kwam in Noorwegen van de veerboot af en in de rij voor de douane sloeg de DS af. Niet meer aan de praat te krijgen.
Nou kon ik in Denemarken geen LPG krijgen en had een beetje gegokt hoeveel benzine ik nodig dacht te hebben.Ik dacht dus zonder benzine te staan maar na een jerrycan gehaald te hebben bleek dat niet het geval. Nog steeds geen krimp.
Inmiddels was de hele boot door de douane en daar het 23.30 was wilde de douane graag naar huis.Die waren niet blij met me. Ik moest echter de wegenwacht bellen. Het probleem had ik al gevonden; de voorschakelweerstand had het begeven. Ik had echter een draadje nodig van de accu naar de bobine en die had ik niet bij me. Controle van de douane heb ik niet meer gehad en dat was prettig daar ik een aanhanger met inboedel bij me had.De wegenwacht hielp me gratis en bracht ons zelf nog naar een benzinestation waar ze LPG hadden. Die zijn vrij schaars in Noorwegen.
Sindsdien rijd ik probleemloos zonder voorschakelweerstand en met 123 dus.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Totaal aantal Berichten: 758
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Eigenlijk is het al dan niet gebruik van een voorschakelweerstand (VSW) een ontwerpkeuze die hoort bij het ontwerp van de bobine. Met andere woorden: sommige bobines gebruik je met, en andere gebruik je zonder weerstand. Welke ontsteking daar voor zit (puntjes of elektronisch) maakt daarbij eigenlijk niet uit.
Het doel van de voorschakelweerstand is het verhogen van de effectieve spanning die de bobine (tijdelijk) op kan wekken, zonder dat daarbij de bobine zichzelf teveel belast door interne opwarming.
Om tijdens normaal bedrijf, dus met een warme VSW, tóch voldoende vonk te maken, is de bijbehorende bobine ontworpen om met (bijv.) 9 volt te werken in plaats van de normale, nominale 12 volt.
Tijdens de koude start is de weerstand van de VSW laag, de primaire bobinestroom zal daardoor zo hoog mogelijk zijn, en daardoor ook de kracht van de vonk. Omdat tijdens een koude start de accu hard moet werken, zal deze op die momenten ook een lagere spanning afgeven, zodat de boel allemaal mooi heel blijft. Naarmate de stroom langer loopt en hoger is, zal de VSW verder opwarmen, de weerstand neemt toe en zo wordt de maximale stroom verminderd. Op die manier beschermt hij de bobine tegen teveel warmteontwikkeling. Tijdens de koude start wordt de 9 volts spoel van de bobine dus eigenlijk even ‘overbelast’ doordat de VSW. Er zijn zelfs systemen (niet bij de DS) waarbij tijdens het draaien van de startmotor de VSW wordt gepasseerd en er dus gewoon accuspanning op de spoel gezet wordt.
Draanaast speelt de voorschakelweerstand nog een rol bij het snel kunnen opbouwen van de electromagnetische flux, om zo sneller tot een volledig verzadigd veld te komen. Die functie is voornamelijk van belang bij hoge toeren, als er tussen de opeenvolgende vonken nauwelijks tijd is om het veld op te wekken.
Dat je met een 123-ontsteking een bobine-met-weerstand ook zonder die weerstand kunt gebruiken, komt deels doordat die bobine wel een stootje kan hebben, en deels omdat de 123 inderdaad een slimme variabele kontakthoekregeling heeft die de de tijdsduur dat de stroom aangeschakeld blijft beperkt, waardoor de bobine niet zo snel oververhit raakt. Het resultaat is inderdaad een sterkere vonk, omdat je de 9 volts spoel op 12 volt zet. Zolang het heel blijft…
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Bij de 123 is het van belang dat de totale weerstand van bobine ( en evt weerstand) niet te laag wordt, want dan brandt de Mosfet in de 123 door. Dit vertelde Albert de Gier tijdens een lezing over de 123. Ik ben helaas vergeten wat de minimale weerstand mocht zijn. Staat misschien op de site van 123 en anders even bij hun navragen.
Ik zou inderdaad niet zo bang zijn voor de bobine zelf, die kan veel hebben en de 123 geeft maar heel kort stroom door de bobine.
Overigens dat verhaal over variabele contacthoek klinkt inteligenter dan het is hoor, de stroom die de 123 afgeeft is gewoon bij alle toerentallen een vast aantal ms, onafh van het toerental.( Bron: genoemde lezing)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper