Garantie verlengen???
APB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-07-2009

Gepost: 12 december 2009 03:37 PM

Hoi allemaal,

Ik heb een aanbod van Citroen gehad om de garantie te verlengen met 1 of 2 jaar. Dat is nu ivm het 90 jarig jubileum van Citroen goedkoper. Toch vraag ik me af: is die extra garantie nodig? Natuurlijk weet je niet alles van te voren. Maar of het wagentje lekt bij regenbuien, piept of kraakt, weet je toch binnen 2 jaar ook wel? Of zeggen jullie: dóen die extra garantie?

Pieter

Profiel  
 
broker
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 04-03-2009

Gepost: 12 december 2009 04:17 PM
  [ # 1 ]

Hallo Pieter,

het hangt er vanaf hoe lang je van plan bent om met je C1 te rijden. Ik heb er nu de eerste 10000 km opzitten en mijn algehele kwaliteitsindruk is best positief. Nog geen rammeltjes, lekkages en andere ongemakken. Aangezien ik 25 tot 30duizend kilometer per jaar rijd en er ook airco in zit, heb ik wel gebruik gemaakt van het aanbod om de garantie te verlengen. Ik was met de korting € 485 kwijt hiervoor. Maar als binnen die 4 jaar bijv. je airco pomp de geest geeft, dan heb je je garantie al terugverdiend. Ook de waterpomp schijnt niet helemaal jofel te zijn en het gebeurt niet zelden dat die net na de 2 jaar gaat lekken. Ook dan heb je je kosten terugverdiend.
Bovendien is de garantie overdraagbaar, dus als je hem na twee of drie jaar verkoopt, bied je een auto aan met nog 1 of 2 jaar garantie en dat doet de prijs beslist geen kwaad.
Mijn beslissing weet je dus nu.

Groeten, Jan.

Life is too short for bad cigars

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 12 december 2009 06:32 PM
  [ # 2 ]

Ik weet niet of u in NL of België woont, maar volgens mij maakt dat niet uit omdat het europees zo geregeld is dat je garantie na het verlopen van de garantieperiode echt niet voorbij is. Eigenlijk bestaat een garantie periode van xxxx jaar niet meer.

Als na twee jaar en één dag bij 45000 km. de koelvloeistofpomp stuk loopt is het nog gewoon garantie. Loopt je airopomp na 4 jaar stuk, nog gewoon garantie. Een defect aan de versnellingsbak na 3 jaar is ook gewoon garantie.

Voor elk product heeft de consumentenbond een levensverwachting opgesteld. Gaat het product binnen deze periode stuk dan is het gewoon garantie. Een auto moet dan natuurlijk wel zijn onderhoud gehad hebben.

Dus die €485,00 is voor Citroën een mooie inkomstenbron. En voor de consument weggegooid geld.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
broker
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 04-03-2009

Gepost: 12 december 2009 09:41 PM
  [ # 3 ]

Hallo Berlingo,

theoretisch heb je gelijk maar de praktijk in Nederland is toch wat anders. En Citroën staat wat dat betreft niet echt als coulant te boek. Zeker niet bij een C1 waar ze toch al niet veel marge op hebben. En als je voor ieder geval van een paar honderd euro je recht MOET halen, dat werkt niet. De relatie met je dealer raakt verstoord, je ergert je rot en verliest dan het hele plezier aan je auto. Lees maar eens op het citybug forum hoe vaak mensen met (terechte) claims het bos in worden gestuurd.
Waterpompen die na 2 jaar kapot gaan worden 100% zeker door Citroën Nederland afgewezen voor garantie. Dan ben je overgeleverd aan de coulance van je dealer die misschien 500 euro aan je C1 heeft verdiend. Voor die € 485 heb ik gewoon 4 jaar lang geen gezeik en dat is het mij best waard. Bovendien wordt er bij twijfel gewoon gerepareerd, de dealer krijgt het toch betaald. Bovendien ben ik het geld dat ik er extra voor betaald heb allang vergeten.

Bij een merk als Volvo is de garantie wel heel goed geregeld. Ik rijd als meer dan 20 jaar ook Volvo’s en daar is het zelfs zo dat als ik nu van mijn 12 jaar oude Volvo S90 met 2 ton op de teller, mijn motor in de soep draai, ik nog 1/3 van de kosten betaald krijg. Dat is hun politiek: Volvo is degelijk en een motor dient minimaal 3 ton mee te gaan. Wel moet je het onderhoud dan altijd bij een officiële dealer laten doen. 23 jaar geleden heb ik het zelf mee gemaakt dat bij mijn toenmalige Volvo 245 de motor eruit liep bij 180000 km. Uit eigen beweging heeft Volvo 40% vergoed. En die politiek hebben ze nog steeds. Dus bij zo’n merk is een uitgebreidere garantie van minder belang. Want een dergelijke coulance heb ik in de ruim een miljoen kilometers die ik in diverse Volvo’s heb gereden ook bij andere problemen meegemaakt. Maar ja, ze kosten ook een beetje meer dan een C1. Alle waar is naar zijn geld.

Maar goed, iedereen maakt zijn eigen afwegingen. Ik voel me prettig met de wetenschap dat ik voor nog geen €500 4 jaar lang ben ingedekt voor allerlei mogelijke problemen en discussies. En dus voor mij vind ik het geen weggegooid geld.

Groeten, Jan.

Life is too short for bad cigars

Profiel  
 
Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 15 december 2009 03:05 PM
  [ # 4 ]

Klopt, hier kan ik mij bij aansluiten.

Relatie te behouden is dit een zeer goede oplossing + je hebt geen wegenwacht kosten meer dus dat is natuurlijk weer een meevaller Smile ennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn europees gedekt!!

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 15 december 2009 10:24 PM
  [ # 5 ]

ik heb het op de c1 niet genomen en niet op de c5
en op mijn huidige c5 doe ik het ook niet..

nooit spijt van gehad..

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 15 december 2009 11:12 PM
  [ # 6 ]

€485,00 gaan betalen om de relatie met je dealer goed te houden !?
Vreemd, volgens mij is het de taak van de dealer om de relatie met de klant goed te houden. En als hij dat niet wil zijn er nog genoeg andere Citroën dealers of andere merken. Klant is koning !

Van de €485,00 kun je bijna 10 jaar wegenwacht betalen !

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
broker
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 04-03-2009

Gepost: 16 december 2009 12:24 AM
  [ # 7 ]

Hallo Berlingo,

het is ieders vrije keuze om ergens wel of niet geld aan te besteden.
En je schrijft: klant is koning, anders een andere dealer of een ander merk. Maar als ik een jonge auto heb dan ga ik niet zomaar wisselen naar een ander merk. Dat gaat pas goed geld kosten. En op een budget auto zit nu eenmaal weinig marge en dat maakt de speelruimte van een dealer erg klein. Op klanten waar alleen maar geld bij moet zit niemand te wachten. Dan mag ie heel graag ergens anders de koning uit hangen. En dat is de realiteit. Maar goed we zijn het eens dat we het niet eens zijn. Ik heb geld besteed aan een stukje zekerheid.
Ik voel me prettig met die keuze, jij met de jouwe. En uiteindelijk zal de tijd leren of het zinnig was of niet.

Groeten, Jan.

Life is too short for bad cigars

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 16 december 2009 12:58 AM
  [ # 8 ]

Extra garantie bijkopen heb ik met mijn vorige C5 gedaan, maar als je dan in mijn geval wat heb dan moet je dealer contact opnemen met CNL die geven op hun beurt niet thuis.
Direct CNL benaderen dan verwijzen ze je naar je dealer en dan is het cirkeltje weer rond.
Van de 9 problemen/storingen zijn er 2 direct opgelost 4 afgewezen en 3 nooit opgelost
Ik beschouw het als weggegooid geld

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
sinistr
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 22-12-2008

Gepost: 16 december 2009 03:15 PM
  [ # 9 ]

Ik heb het met mn vorige c1 ook gedaan garantie met 1 jaar verlengt omdat ik al wat klachten had aan het begin toen ik hem net had, maar als je de 1e 2 jaar niks hebt gehad gebeurt er het 3e jaar ook vrij weinig aangezien er maar weinig op zo n auto zit wat kapot kan gaan. De meest voorkomende klachten zijn waterlekage, en een defecte waterpomp. Op mn huidige c1 ga ik de garantie niet meer verlengen aangzien de auto mei/ juni volgend jaar ingeruilt gaat worden wanneer hij dus maar 1,5 jaar oud is dus hoef hem dus niet te gaan verlengen rijd er max 2 jaar mee dus vind ik het onnodig. Als je zoals ik al zijn vanaf de start al gezeur hebt zou ik het wel overwegen als je er langer dan 2 jaar mee rijd. Bij geen klachten zou ik het niet doen gevoelquestie 2 jaar niks 3 jaar ook niet. Smile

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 16 december 2009 06:53 PM
  [ # 10 ]
Berlingo2.0HDi schreef:

Van de €485,00 kun je bijna 10 jaar wegenwacht betalen !

Maar dan heb je geen Europese dekking!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
markwilts
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-01-2009

- C1 ambiance 3 drs
Gepost: 16 december 2009 10:33 PM
  [ # 11 ]

hallo,

het heeft bij een c1 niet zo heel veel nut om een garantieplan af te sluiten…

zelfs al zou je alle problemen (waterpomp/ waterlekkage bij de deuren) in het 2e of 3e jaar krijgen, zou je bij een dealer die je geen poot uitdraait geen 485 euro kwijt zijn. en dan moet je dus nog de pech hebben dat je alle problemen krijgt, wat bij lang elke c1 niet het geval is.

verder moet ik wel toegeven dat cnl een stuk moeilijker doet qua garantie/coulance (soms terecht, soms onterecht) maar goed dan hoor ik ook wel eens andere merken (peugeot/renault/fiat) waar die kraan al zo goed als dicht is gedraaid.
een waterpomp wordt trouwens meestal in het 3e jaar wel vergoed, maar goed zo niet ben je nog geen berg geld kwijt…

greetz mark

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 614
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 16 december 2009 11:33 PM
  [ # 12 ]
25trd schreef:
Berlingo2.0HDi schreef:

Van de €485,00 kun je bijna 10 jaar wegenwacht betalen !

Maar dan heb je geen Europese dekking!


Je denkt toch niet dat ik met dat kleine autootje de grens over ga. Zou ik dat toch doen dan heb ik nog altijd de reisverzekering.

hallo,

het heeft bij een c1 niet zo heel veel nut om een garantieplan af te sluiten…

zelfs al zou je alle problemen (waterpomp/ waterlekkage bij de deuren) in het 2e of 3e jaar krijgen, zou je bij een dealer die je geen poot uitdraait geen 485 euro kwijt zijn. en dan moet je dus nog de pech hebben dat je alle problemen krijgt, wat bij lang elke c1 niet het geval is.

verder moet ik wel toegeven dat cnl een stuk moeilijker doet qua garantie/coulance (soms terecht, soms onterecht) maar goed dan hoor ik ook wel eens andere merken (peugeot/renault/fiat) waar die kraan al zo goed als dicht is gedraaid.
een waterpomp wordt trouwens meestal in het 3e jaar wel vergoed, maar goed zo niet ben je nog geen berg geld kwijt…

greetz mark


En als er iets aan is dan ruil je hem na drie jaar toch gewoon weer in. Een C1 kost bijna niets en je schrijft er bijna niets van af. Kijk maar eens wat ze vragen voor een C1 van een paar jaar oud. Kun je beter een nieuwe kopen.

Kreeg toevallig vandaag een brief van CNL, één jaar garantie erbij (3 jaar totaal) voor €169,00 !

Jammer dat ik dat niet op mijn Berlingo III kan doen, want daar heb je echt extra garantie nodig. Wat een ellende.

C5 Aircross 181 PK EAT8 Shine Full options

Profiel  
 
gerbenh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 11 januari 2010 04:23 PM
  [ # 13 ]

Ben het ook eens met Broker, ik heb 3 jaar garantie. Puur om eventueel gezeik te voorkomen en te weten dat ik 3 jaar geen rare kosten zal hebben los van het onderhoud. Als er net na de garantie iets gebeurt dan moet het wel heel raar lopen willen ze dat kosteloos repareren. Ik heb daar weinig vertrouwen in.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook