Zoals denk ik bij de meeste DS dashboards is het chroom op de kunststof onderdelen van mijn dashboard nogal versleten. Hierbij bedoel ik de dunne randjes rondom de klokken en op de ventilatieroosters. Ik wil dit ook graag restaureren.
Nu zijn er zoals ik nu kan overzien twee opties:
1. Spuiten met chroomverf en daarna stevig aflakken;
2. Chroomfolie met het setje zoals verkrijgbaar bij Dirk Sassen.
Wie heeft er ervaring met een van deze methoden?
Citroentechniek is magnifiek!
Ik heb weleens chroomverf gebruikt. Heeft een glans die een beetje neigt naar zilver en het effect is het beste op een zwarte ondergrond. Werkt wel voor onderdelen die niet vol in het zicht zijn maar zal niet de echte glans van chroom halen.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geen eigen ervaring ermee, ben wel benieuwd.
Citroen!
Ik heb het gedaan met een zilverstift uit de modellenwinkel. Eerst goed reiningen. Je krijgt een heel aardig resultaat. Na een paar jaar wel weer eens overdoen.
Afplakken lijkt me toch bijna niet te doen!? Dat setje van Stassen lijkt me ideaal, kost 29 euro zie ik. Dat is zelfklevend neem ik aan? Ik beschouw het als een goede tip, dank je!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland
Ik ga de set van Dirk Sassen proberen. Ik zal foto’s van het resultaat posten. De folie kan je denk ik met zeepsop aanbrengen zodat je het nog kan verschuiven. Het droogt dan mooi strak op.
CitroJaap schreef:Ik ga de set van Dirk Sassen proberen. Ik zal foto’s van het resultaat posten. De folie kan je denk ik met zeepsop aanbrengen zodat je het nog kan verschuiven. Het droogt dan mooi strak op.
Succes, ik ben benieuwd!
Groetjes, Frank
Ik heb weleens geexperimenteerd tbv chroomlaag in plastic kapjes van achterlichten. Het komt er eigenlijk op neer dat je je chroomeffect kwijt bent op het moment dat je het probeert af te lakken . Dan wordt het donkergrijs. Ik heb het dan over verf met chroomeffect uit een spuitbus die niet veegvast is. Je kunt ook zilverkleurige lak kopen die glimt minder en is wel veegvast maar raakt ook zijn glans kwijt als je hem aflakt. Voor het dashboard is chroomverf uit de modelbouw redelijk geschikt maar het glimt nooit zo mooi als het chroomlaagje dat er van zichzelf op zit. Ik ben erg benieuwd naar dat setje van Sassen ik had het nog niet in zijn assortiment gezien.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen. Volgens mij is het belangrijker dat alles chroom of zilver of alu is (‘hoort zo’ zeg je dan als iemand er wat van zegt ) dan ‘plaatselijk herstelwerk’ met zichtbare verschillen.
Voor de klokken heb ik eens ge-experimenteerd met alufolie; randje met lijm insmeren, ruim velletje strakgerold alu folie er op en dan met mesje (strak)langs het randje uitsnijden.
Totdat het een keer oprimpelt voor je mesje uit….. Moet in 1 keer goed. Verder bleef het ook niet goed plakken.
Dus verven met modelbouwverf dan maar.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Voor de klokken heb ik eens ge-experimenteerd met alufolie; randje met lijm insmeren, ruim velletje strakgerold alu folie er op en dan met mesje (strak)langs het randje uitsnijden.
Totdat het een keer oprimpelt voor je mesje uit….. Moet in 1 keer goed. Verder bleef het ook niet goed plakken.
Dat heb ik ook geprobeerd, maar dan met strookjes gesneden van een of andere sticker die mooi chroom was. Maar waarom zouden we zo liggen te prutsen terwijl Dierk aus Deutschland kant-en-klare sticker te koop heeft!
Groetjes, Frank

Totaal aantal Berichten: 2142
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
CitroJaap schreef:Ik ga de set van Dirk Sassen proberen. Ik zal foto’s van het resultaat posten. De folie kan je denk ik met zeepsop aanbrengen zodat je het nog kan verschuiven. Het droogt dan mooi strak op.
Heb je inmiddels deze set binnen? Ik ben best benieuwd namelijk!
Ik heb de set binnen. De set ziet er goed uit. Er zit al applicatiefolie overheen zodat je het makkelijk kan verwerken.
Ik heb het dashboard opnieuw gelakt met krimplak, gekocht bij Pieterpaint in Schiedam. Ik heb het dashboard eerst schoon gestraald en daarna gespoten. Na het spuiten een nachtje in een oven gelegd op 60 graden. Ging geweldig!
Ga binnenkort met de chroom beginnen.
Dat was een flinke oven dan. Kun je daar iets meer over vertellen?
Ik heb een oven gebruikt welke normaal wordt gebruikt voor het smelten van glas. Deze oven kan tot 900 graden celcius, maar je kan hem natuurlijk ook instellen op 60 graden. Die oven is 1,5 x 1 meter.
Spuitcabines bij autospuiters worden volgens mij ook op deze temperatuur gebracht.
CitroJaap schreef:Ik heb de set binnen. De set ziet er goed uit. Er zit al applicatiefolie overheen zodat je het makkelijk kan verwerken.
.....
Ga binnenkort met de chroom beginnen.
Ik heb de set ook binnen. Omdat je met die applicatiefolie kunt werken neem ik aan dat het niet verstandig is om met zeepsop te gaan werken?
Groetjes, Frank
De applicatiefolie gebruik je om de folie die je wil plakken goed op zijn plaats te houden. Wij gebruiken deze folie voor bijvoorbeeld het plakken van letters zodat je alles goed in positie houdt.
Je kan evengoed water gebruiken onder de folie, je moet de applicatiefolie dan alleen een nachtje laten zitten tot alles goed droog is. Daarna kan je het er af trekken.
Plaatwerk poedercoaten wordt helemaal niets denk ik, ik heb wat onderdelen onder de kap laten coaten zoals het beugeltje van de wisservloeistof, de luchthappers welke in de voorbumper zitten etc etc. Dit is op zich prima, er zitten alleen wel kratertjes op en andere onregelmatigheden. Het plaatwerk moet eerst strak worden gemaakt met wat plamuur en grondverf daarna kan je spuiten. De poeder hecht alleen aan kaal staal, je krijgt de lijn van je auto op die manier nooit strak.
Ik heb de asbak en het bakje gedaan: Klik.
Groetjes, Frank