











































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat doosje met de gele stip is het zeker niet. Daar zit de gaskleps ergens dacht ik, maar ben ik even niet zeker van.
Dat doosje wat ik net al vertelde is zeker de LMM. Of het open kan en hoe je het moet stellen weet ik niet, maar het is wel de LMM.












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb even in de Haynes gekeken voor je.
Het zwarte ding met gele sticker is volgens de Haynes: Throttle valve switch.
Als je goed kijkt zal je daar ook je gaskabel in de buurt zien






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
blauw wijst naar het lucht filter huis. als je niet weet of er een nieuw filter in zit, zou ik die vervangen. ademt ze schone lucht. ook beter voor de Turbo zelf !
rood wijst naar zwarte kastje wat op LMM-huis zit. zwarte dekseltje klikt er op, zit meestal met wat extra kit oid vast tegen vocht. in LMM-huis zit een klep met hieraan een sleepcontactje wat in dat zwarte kastje zit. volgens mij niet aankomen, toch ?
groen wijst toch naar de stelschroef voor de CO ?? (ik zit daar nooit zelf aan !!)
(ff Arjan’s foto misbruikt )
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er mist op de foto dan ook een grote rode sticker waarop staat dat je van die luchtmassameter af moet blijven.
Zelfs mensen die precies weten wat ze doen hebben moeite met het afstellen. Beter dus gewoon inderdaad afblijven.
Het komt voor, dat zo’n sleepcontact zodanig versleten is, dat het niet echt goed contact meer maakt en dat heeft dan inderdaad wat horten en stoten tot gevolg.
ja maar goed, voor de APK reed ie goed, daarna niet meer.
Dan moet je dus wat aanpassen.
Moet die LMM open of moet er aan de imbusschroef daarboven gedraaid worden



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Luchtmassameter dicht laten!
Wie heeft die auto afgestelt voor de APK?
Laat die het dan weer oplossen.
INDERDAAD: AFBLIJVEN VAN DIE LMM!! Zeker als je niet echt weet wat het is. Vraag aan Roy wat hij heeft gedaan. Ik zou het heel onverstandig vinden als hij de veerspanning heeft veranderd. Er zijn ook andere manieren om de boel even voor de gek te houden. Het zo afstellen van de veer dat hij stationair goed loopt is zeker geen garantie dat hij dan goed rijdt. Er zijn maar heel weinig mensen die een LMM kunnen afstellen, zeker zonder fabrieksgegevens en meetapparatuur.
Ik denk niet dat Roy dat gedaan heeft, maar de APK-man. Zo te zien is de LMM ook niet open geweest, lijkt met inderdaad ook niet de bedoeling.
Het zal dan wel de stelschroef (groene pijl op foto) geweest zijn.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Je zou het die APK man natuurlijk kunnen vragen.
Maar die ‘groene pijl’ is dus alleen voor stationair afstelling.














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
freek schreef:INDERDAAD: AFBLIJVEN VAN DIE LMM!! Zeker als je niet echt weet wat het is. Vraag aan Roy wat hij heeft gedaan. Ik zou het heel onverstandig vinden als hij de veerspanning heeft veranderd. Er zijn ook andere manieren om de boel even voor de gek te houden. Het zo afstellen van de veer dat hij stationair goed loopt is zeker geen garantie dat hij dan goed rijdt. Er zijn maar heel weinig mensen die een LMM kunnen afstellen, zeker zonder fabrieksgegevens en meetapparatuur.
Freek, ik stel al jaren lang LLM’s af. Zonder fabrieksgegevens. Nooit één klacht gehad, enkel blije klanten. Veel problemen met inhouden en stotteren worden veroorzaakt door een verkeer afgestelde LMM. Heel veel garages knallen er dan een andere (dure) LMM in, terwijl dat vaak niet nodig is.
Met een goede CO meter en een beetje geduld kun je een LMM heel erg goed zelf afstellen. Je moet natuurlijk wel goed opletten wat je doet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kan jij dat dan voor Griemer doen, Waterman?














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
als hij dat wil en als het nodig is zou dat eventueel mogelijk zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
garagestmarien schreef:Maar die ‘groene pijl’ is dus alleen voor stationair afstelling.
Er is mij anders verteld…
Ik dacht dat het de schroef was die op deze foto net onder het vacuumslangetje zit.
Net boven de olievuldop. Er zit ook een veer onder deze schroef. Als ik aan deze draai gaat de auto hoger of lager stationair lopen.
Waar die groen pijl op de andere foto naar wijst is mij niet bekend. Ik zou eens moeten kijken of dat echt wel een stel mogelijkheid is.














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan heeft gelijk. De schroef met de veer er onder is voor het stationair toerental. De schroef die wordt aangeduid met de groene pijl is voor het CO-gehalte. Dit is een inbus 5 of 6. Als je met het in en uitdraaien van deze schroef een knappe CO waarden kunt krijgen hoef je NIETS aan de LMM te doen. Lukt dat niet dan KAN het nodig nodig zijn om de LMM te verstellen of te vervangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27973
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kijk weer wat geleerd, zo te zien zijn we eruit waar alles nu zit.
Wat is eigenlijk het stationair toerental van een T2?
Ik heb het idee dat die van mij wat hoog loopt, maar als ik hem lager zet dan loopt die ook prima. Maar tijdens het warmer worden van de motor een periode heel slecht, wat bij een stoplicht niet echt handig is.