Claxon vervangen
ZilverStrom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 04 januari 2010 08:06 PM

Hoi Allemaal,

Ik heb een Xsara Picasso 1.6 HDI van 2004.
Ik wil graag de claxon vervangen.
Maar waar zit hij?
Ik kan hem niet vinden.
En het geluid is nou niet van goh daar komt een auto aan.

Groeten,
Richard

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI 2004 tuned 130pk

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 05 januari 2010 10:26 PM
  [ # 1 ]

Klopt helemaal! Als ik op mijn claxon druk, of mijn broer op zijn claxon in zijn Grand Picasso, dan heb je het idee dat er een 205 de hoek om komt. Nee, daar maak je geen indruk mee.

De claxon zit in het motorruim. Meestal in de buurt of voor de radiator. Soms zit de claxon verstopt tussen de bumper en het motorruim. Het is meestal een van de eerste dingen die je tegenkomt, direct achter de bumper. Het geluid moet immers goed te horen zijn, dus zit de claxon vlak achter de bumper. Lokaliseren is makkelijk als de claxon wordt ingedrukt. Iets minder leuk voor degene die moet zoeken, maar je hebt hem dan wel snel gevonden. Kijk eens van onderaf achter de bumper omhoog, met de motorkap geopend. Vaak zie je hem dan zo zitten. Met een steeksleutel is hij zo los te halen, stekkertje los, en vervangen voor een “stoerder” exemplaar.

Ben benieuwd of je de claxon zo kunt vinden, wil hem zelf ook een keer upgraden!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
ZilverStrom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 05 januari 2010 10:54 PM
  [ # 2 ]

Ik ga binnenkort eens even goed op zoek in die buurt.

Ik wil een Nautilus claxon gaan monteren.
Tenminste een beetje meer geluid.

Zodra ik meer weet laat ik het weten.

Thanks.

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI 2004 tuned 130pk

Profiel  
 
Gepost: 05 januari 2010 10:58 PM
  [ # 3 ]

Jullie kennen de wetgeving rond het gebruik van claxons? Waarom dan die fixatie op meer geluid en vooral, waarom zou een grote auto ook meer lawaai moeten maken dan een kleine?

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 05 januari 2010 10:58 PM
  [ # 4 ]

Fijn, ik ben benieuwd. Nautilus? Is dat een scheepshoorn of zo? Wink

Het zoeken naar de claxon gaat met zijn tweeen heel eenvoudig, zoals ik al beschreef. Moet je alleen iemand zo gek weten te vinden die met zijn oor gaat luisteren waar het geluid vandaan komt. Wel de meest snelle methode!

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 05 januari 2010 11:04 PM
  [ # 5 ]
graddus schreef:

Jullie kennen de wetgeving rond het gebruik van claxons? Waarom dan die fixatie op meer geluid en vooral, waarom zou een grote auto ook meer lawaai moeten maken dan een kleine?

Ik denk, en ik spreek nu voor mijzelf, dat het niet zozeer om de kracht van het geluid gaat, maar om de toonhoogte. De claxon die standaard op een Picasso zit klinkt als een natte scheet.
Op mijn vorige auto, een Mazda 626, had ik een dubbeltonige claxon. Geen herrie, maar een volwassen, en luxe geluid.

Het viel dus wel even tegen toen ik de claxon probeerde bij de Picasso.
In mijn geval zou ik graag weer zo’n dubbeltonige claxon willen hebben. Je gebruikt hem bijna nooit, maar als je hem dan gebruikt, laat het dan wel goed klinken.
Gelukkig koop je bij automaterialenzaken claxons die aan de wetgeving voldoen. Tenzij anders vermeld, als er dus de melding op staat, niet te gebruiken op de openbare weg. Die laat ik liggen.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
vanD
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 17-10-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.6THP Ligne Business
- C3 Pluriel 1.4 Caractere
Gepost: 05 januari 2010 11:49 PM
  [ # 6 ]

Ik ben het er helemaal mee eens! Ook bij mij gaat het niet om de herrie zelf, maar om de toon van het geluid. In mijn vorige (Xsara) Picasso heb ik de claxon ook laten vervangen, of beter: een tweede hoorntje erbij geplaatst, zodat het dubbeltonig is. Dat klinkt een stuk beter! De claxon zit inderdaad verstopt achter de bumper. Ik heb het de garage laten doen die het tijdens onderhoud in de leaserekening “verstopt” heeft. Mijn huidige Grand C4 Picasso heeft ook wee zo’n lullig toetertje. Daar reageren omstanders alleen op met in de lach schieten. Een ligne business, “het hart van het gamma” volgens Citroen en dan zo’n knullig ding erop. De nieuwe liggen al klaar, nu de garage nog lief aankijken (en m’n werkgever, deze auto is niet geleasd maar gekocht). En anders doen we’t zelf. Als het weer ietsje beter is dan deze sneeuwrommel…..
Dus: lekker doen, die nieuwe toeter!  Smile

Profiel  
 
ZilverStrom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 06 januari 2010 12:05 AM
  [ # 7 ]

Het is inderdaad een standaardclaxon die ervoor moet zorgen dat je in bepaalde situaties deze kan gebruiken. Helaas maakt een fietsbel bijna meer geluid.
Aangezien ik al een paar situaties meegemaakt heb dat ik deze moest gebruiken omdat medeweggebruikers niet opletten had mijn claxon weinig effect.
Vandaar de upgrade naar iets wat een beetje meer geluid maakt.
Niet vanwege grote auto’s veel herrie.
Nee mijn turbo van de diesel maakt meer herrie als ik hem goed gebruik.

Citroen Xsara Picasso 1.6 HDI 2004 tuned 130pk

Profiel  
 
robbedoes50
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 25-01-2007

Gepost: 30 januari 2010 04:12 PM
  [ # 8 ]

je zou je bijna schamen om te toeteren

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook