Citroën C3 slaat automatisch af…
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 juli 2004 02:34 AM

Nee dit hoort niet in techniek o.i.d. Het is wel iets wat je normaal gesproken niet zou willen meemaken…Maar lees verder…

Op de Autosalon van Parijs, komend najaar, zal Citroën op de C3 een Stop & Start-systeem presenteren. De verwachting is dat de C3 met dit systeem gemiddeld 6 procent minder brandstof verbruikt.

De motor van een C3 die is uitgerust met het Stop & Start-systeem, slaat af als de auto stilstaat of stationair loopt. Wanneer de C3 dus voor een rood licht of in de file staat, draait de motor niet. Als vervolgens het gaspedaal weer wordt beroerd, slaat de krachtbron weer aan.
De verwachting is dat tijdens ritten in de stad, de C3 10 procent minder brandstof verbuikt. Bij een gecombineerde rit is dat 6 procent.
Uit onderzoeken is gebleken dat auto´s tijdens een rit doorgaans 30 procent van de tijd stilstaan. Met het Stop & Start-systeem kan de uitstoot van CO2 worden gereduceerd; bovendien is de auto geruisloos als hij stilstaat. Als het systeem is geïntroduceerd op de C3, zullen later meer modellen van PSA met Stop & Start worden uitgerust. Bij Citroën Nederland is het nog niet bekend of het Stop & Start systeem op korte termijn in ons land wordt aangeboden.

Tekst: Nic de Boer

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 juli 2004 03:08 AM
  [ # 1 ]

Klinkt interessant, ik heb het al eens eerder op TV gezien, weet niet meer welk merk dat was (was geen PSA). Ik zet nu ook weleens de motor af als ik voor een stoplicht sta dat lang op rood staat of in een file waarin je 2 min. stilstaat om daarna 1 meter te kunnen rijden.

Ik vraag me toch af hoe ze het doen met de accu enzo, als je vaak stilstaat en de motor draait niet en de lampen, radio, etc aanstaan?

Ik zal het wel zien op de auto salon in Parijs. Wie gaat er allemaal naar die beurs? misschien kunnen we daar een kleine forum-meeting houden? Wellicht kunnen we gaan carpoolen om de vervoerskosten voor ons allen laag te houden Confused:

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 juli 2004 04:10 AM
  [ # 2 ]

Audi a2 3 liter heeft dat ook en nog een paar andere dacht ik….
Lijkt me alleen erg traag als je rap weg wil bij het stoplicht…
Vreet ook startmotoren denk ik…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
xantippe
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007

- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Gepost: 05 juli 2004 04:27 AM
  [ # 3 ]

Begin jaren ‘90 had leverde Volkswagen dit systeem ook op de Golf Diesel. Dat ding is nooit een succes geworden. Bestuurders kregen vaak blikken van medeweggebruikers zo van….“leer rijden man”. Het was ook net alsof je steeds je motor liet afslaan omdat je niet met je koppeling overweg kon.

Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit

Vorige

Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 juli 2004 05:47 AM
  [ # 4 ]

Bestuurders kregen vaak blikken van medeweggebruikers zo van….“leer rijden man”. Het was ook net alsof je steeds je motor liet afslaan omdat je niet met je koppeling overweg kon.

Dat hebben sommige mensen nog steeds, zoals een vriend van mij, hij beweert dus dat hij niet in een Diesel kan rijden en daarom slaat de motor steeds af.

Ook leuk is een les-auto met een leerling achter het stuur bij het stoplicht. Vaak slaat de motor dan ook af, maar de leerling irritant aankijken is meestal ook 100% garantie voor een afslaande motor. Hoewel, laatst sloeg de motor van mijn ZX af toen ik dit geintje probeerde Surprisedops:

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 06 juli 2004 12:42 PM
  [ # 5 ]

in zwitserland zetten de meeste mensen hun motor uit als ze te lang voor een stoplicht of spoorwegovergang stil staan…. starten ze m wel op tijd he….
volgens mij zijn er niet veel mensen die dat hier doen (ik ook niet…)

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 juli 2004 01:17 PM
  [ # 6 ]

Vroeger misschien hier ook, maar neem nou bijv. mijn pa….Voor zijn werk rijdt hij 6 of 8 keer per dag over de zelfde spoorweg overgang…
Er staat nu 350.000 op de teller met 1 startmotor…dat redt je echt niet als hij steeds zijn motor had moeten afzetten.

Afslaande dieselmotor? Het is een kunst op zich alhoewel het niet onmogelijk is…
Met de chrysler is het ons ooit eens gelukt tot 60 km/pu te rijden zonder gas te geven…Gewoon langzaam de koppeling op laten komen en dan doet de motor de rest…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12434
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 juli 2004 09:37 PM
  [ # 7 ]

Ja maar die eikel heeft moeite met wegrijden, terwijl een benzine auto geen probleem voor hem is. Hij heeft in mijn Xsara, Saxo, 306, huur-Opel, Nissan, Fiat, etc etc Diesel auto gereden en iedere keer hetzelfde. Ja je heb van die aparte gevallen Rolling Eyes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook