Aanschaf Xsara Picasso: ervaringen?
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 10 februari 2010 12:00 PM

Hey allemaal,

De BX 1.4 TGE bij ons thuis (wagen van de moeder) wordt binnenkort vervangen door een Xsara Picasso. Wegens leeftijd van de moeder werd de BX (zonder servo) te moeilijk en met alle andere vereisten voor een wagen was dit de beste keuze na lang zoeken tussen allerlei MPV’s en dergelijken.

Een Xsara Picasso dus. We hebben bij een garage in de buurt eentje op de kop getikt voor 5900 euro, met een 2.0 HDI, van 2002, met 129.000 km; wat handige opties (airco, e.d.), ...

Nu, het duurt nog wel even voor hij er is, en ook al wordt het niet mijn wagen, wil ik in naam van de moeder toch wel even wat rondvragen, als in:
- Wat valt er te verwachten van de motor? Qua vlotheid, verbruik, lawaai, ... ?
- Zijn er dingen die ik zeker in het oog ga moeten houden in de toekomst? Kwaaltjes die bij deze motor of deze wagen vaak terug komen?

Andere handige ervaringen of tips met/over de wagen zijn zeer welgekomen!
Ik ben in ieder geval al bijna even benieuwd als de moeder om er een eerste lange rit mee te gaan maken.

Profiel  
 
tgv
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 04-04-2007

Gepost: 10 februari 2010 04:47 PM
  [ # 1 ]

Hi Thorens,

Lijkt verdorie wel onze dame Smile. Ook xsara picasso 2.0 HDI uit 2002. Alleen heeft onze dame een kleine 70.000 km meer op de teller staan.
Over het grote geheel ben ik best tevreden. Rijcomfort en rust in de auto is zondermeer acceptabel. Verwacht van de motor geen tijgersprongen, maar in het dagelijkse verkeer kun je best meekomen. Zou bijna zeggen: vraag de garage eens om een proefritje, kun je het zelf ervaren. Voor wat betreft brandstofverbruik: op de autosnelweg lust de dame wel een slokje (1:15), maar op de “rustige” 80km wegen is een verbruik van 1:20 zeer goed mogelijk.
O ja: de kwaaltjes: niet echt, behalve wat kleine ongemakken. Zo werkt de sleutel bijvoorbeeld niet goed, openen via de afstandsbediening is een beetje behelpen. Ik moet nog eens gaan bekijken of ik de sleutel zelf ga repareren (rubber rondom drukknop afgebroken) of dat ik een nieuw huis voor de sleutel laat komen.
Waar ik wel op zou letten is het kilometrage en het onderhoud. Bij onze dame is twee jaar geleden de 160.000 km beurt geweest, en die loopt nogal in de papieren. De 160.000 km beurt is volgens mijn dealer een van de grootste beurten die een Picasso (diesel althans) krijgt.

Succes, en veel plezier met de nieuwe aankoop.
Grtz, Theo.

Profiel  
 
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 10 februari 2010 05:21 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reply! Proefritje is niet nodig, we hebben hem al gekocht, hoor. Het is eerder voor het dagelijkse leven met de auto dat ik mijn vraag stelde. Smile

De 160.000 km beurt is een goede tip verder!

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 11 februari 2010 03:21 PM
  [ # 3 ]

Mijn Picasso (ook 2.0 HDi) kan heel goed mee met het verkeer. Natuurlijk zijn er altijd mensen die nog sneller kunnen optrekken, maar die fase ben ik inmiddels ontgroeid. Je merkt door de aanwezigheid van de turbo nauwelijks dat je maar 90 pk tot je beschikking hebt.
Echte minpunten kan ik niet noemen. Mijn auto heeft inmiddels 217.000 km gelopen. De gehele onderhoudshistorie heb ik in mijn bezit. Hierin valt te lezen dat de auto altijd netjes zijn beurten heeft gehad, en dat alleen de slijtage gevoelige onderdelen zijn vervangen.
Eén onderdeel begeeft het inderdaad nog al eens, en dat zijn de knopjes van de afstandsbediening. Gelukkig kun je deze via internet voor ongeveer 30 euro bestellen. Je krijgt dan een nieuwe afstandsbediening, binnenwerk moet je zelf even overzetten.

Ik haal met mijn auto gemiddeld 5,6 liter per 100 km. Ik rijd normaal, dus gewoon 120 op de snelweg, en ik rijd gewoon mee met het verkeer. Misschien ligt dit ook aan het feit dat mijn Picasso eigenlijk haar hele leven alleen maar op de snelweg is geweest.

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 12 februari 2010 12:00 AM
  [ # 4 ]

Gefeliciteerd met je Xsara Picasso !

Ik had eerst een 1.8 16v gekocht, maar omdat ik toch meer ging rijden dan gedacht en het niet al te zuinig rijden van de 1.8 16v al snel ingeruild voor een HDI.

Inderdaad ook hier de knopjes kapot van de afstandsbediening.
Die van mij staat nu op 230.000km, bij 160.000km netjes de distributie vervangen.
Verder is bij aflevering van mijn Picasso de koppeling vervangen, deze ging loodzwaar en was echt aan vervanging toe.

Verder komt de 90PK goed mee, ik rijd gemiddeld 1 op 18.

Groet,
Bob

Profiel  
 
Thorens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 26-11-2009

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 90
Gepost: 12 februari 2010 10:32 AM
  [ # 5 ]

Fijn om te horen allemaal, als de afstandsbediening het enige is dat quasi garantie gaat sneuvelen, dan valt dat heel goed mee. Ik wist dat het een goede keuze zou zijn, de moeder gaat veel plezier beleven aan die wagen. Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook