1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Dspecial bijna end of story
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 februari 2010 07:55 PM

Afgelopen middag werd ik opgebeld door mijn schoonvader, hij had bij een sloperij in de omgeving een lichtgrijze D-special zien staan en mij omdat m’n hartje nog steeds sneller begint te kloppen bij het zien van een dame:P:D.

Het plaatwerk is erg slecht, koplamprandjes en dergelijke zitten roestplekken. (dus ook echte plekken). Elk plaatwerkdeel heeft wel een slechte plek. Polyester wit dak. (met een paar groene plekken:P)

Chassis lijkt opmerkelijk hard, of lijkt in ieder geval mee te vallen in vergelijking met het plaatwerk. Regengootjes, kofferbak en c-stijlen lijken nog goed hard. Bruine skai-bekleding, voorstoelen minder, achter nog heel netjes. Het is een 4-bak.

De sloophamermeneer dacht omdat ze niet startte dat het vast de contact-puntjes waren en vanwege de ‘oude’ techniek van weleer de auto nog wel weer richting hemel zouden krijgen. Nu komen we bij het gevoeligste punt: Is het nog waard deze DS nog te redden? APK is nog maar net verlopen en ik vraag me af hoe makkelijk je dat er weer op krijgt en zoja met hoeveel pegels dit gepaard gaat.

Voor het geld wat deze meneer vraagt voor de DS hoef je het eigelijk niet te laten, tis meer een oud-ijzerprijs dan een reele waarde voor een restauratie-object.

Heb met mezelf afgesproken dat voor ik uberhaubt aan kopen denk de DS eerst lopend moet zijn, kun je tenminste kijken hoe vlot ze omhoog gaat en zoja hoe lang ze dat volhoudt. Natuurlijk hoor je dan ook meteen de motor even lopen.

Wat zeggen de experts?:)

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 februari 2010 07:59 PM
  [ # 1 ]
DS-lover schreef:

Wat zeggen de experts?:)

Dat ze zonder foto’s eigenlijk geen goed beeld van die auto kunnen krijgen en je dus ook niet zo makkelijk een GOED advies kunnen geven Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 15 februari 2010 08:02 PM
  [ # 2 ]

of ze het waard is hangt natuurlijk in grote mate af hoe ernstig ze door de roest is aangetast.
En ook of je veel zelf kan doen. Het feit dat ze op een sloop staat is mijns inziens geen goed teken. Ik denk dat er niet veel mensen zijn die een DS zo maar weg brengen…..maar uiteraard kan het meevallen.
Het zou handig zijn om te weten waarom ze daar staat en waar ze vandaan komt. Wellicht is daar achter te komen? Misschien is er hier wel iemand die haar kent als je wat meer details kunt/wilt geven over haar huidige slaapplaats.
En zoals Waterman al terecht opmerkt: foto’s maken het wellicht mogelijk een beter advies te geven

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 februari 2010 08:09 PM
  [ # 3 ]

Klopt, foto’s zijn altijd makkelijk! Ik ga daar nog even achteraan maar omdat schoondaddy om 5 uur belde en ik een uurtje later in de wolken naar de sloperij vertrok ben ik vergeten om mn camera mee te nemen. (het was inmiddels ook al een beetje schemerig dus ik wil zowieso nog een keer bij daglicht gaan kijken).

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 februari 2010 08:14 PM
  [ # 4 ]

Is dat deze DS, die medeforummer Timo in het sloperijendraadje heeft gepost? (nog een plaatje)

Edit: zo ja, dan ziet ‘mijn’ Ondode Dame er van buiten alvast een stuk beroerder uit Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 februari 2010 08:16 PM
  [ # 5 ]

Oei… al sinds eind 85 in NL… dat voorspelt niet veel goeds voor het chassis.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 februari 2010 08:17 PM
  [ # 6 ]

Potverdikkie, dat is der inderdaad!

Nog meer foto’s gewenscht?

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11896
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 februari 2010 08:20 PM
  [ # 7 ]

Maar natuurlijk! Een DS is áltijd eye candy Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 februari 2010 08:37 PM
  [ # 8 ]

Als de basis goed is, dus het chassis, is hij de moeite waard. Alles is te vervangen, maar een verrot chassis is een drama.

Als het chassis goed is en jij wilt haar niet, laat dat dan even aan me weten want dan laat ik haar ophalen en krijgt ze een nieuwe kans.

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 februari 2010 08:50 PM
  [ # 9 ]

Is prima Han, ik vroeg me alleen wel af of iemand van het forum hier tijd en zin heeft om met mij even een kijkje te nemen bij deze dame. Mag dan wel aardig bijgeleerd hebben van mij Dsuper5 maar het is altijd goed om een echte kenner erbij te hebben en 2 paar ogen zien meer dan 1.

Alvast bedankt!

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 februari 2010 08:55 PM
  [ # 10 ]
DS-lover schreef:

Heb met mezelf afgesproken dat voor ik uberhaubt aan kopen denk de DS eerst lopend moet zijn, kun je tenminste kijken hoe vlot ze omhoog gaat en zoja hoe lang ze dat volhoudt. Natuurlijk hoor je dan ook meteen de motor even lopen.

Persoonlijk zou het mij geen drol kunnen schelen of ze nu loopt of niet. Een motor-wissel is een peulenschil t.o.v. het opknappen van een eventueel rot chassis. Daarnaast is goed plaatwerk duurder dan een netjes lopend donor-blok.
En zo ook het omhoog komen van de wagen, ik neem aan dat je de hydraulica toch onder handen neemt voor je haar in gebruik gaat nemen.
Kortom, daar zou ik de eventuele aankoop niet vanaf laten hangen.

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 februari 2010 09:02 PM
  [ # 11 ]

Het kan mij wel degelijk wat schelen, ik moet aan het vervoer alleen al niet denken. Daarnaast heb ik liever dat de auto technisch goed is dan dat het plaatwerk er goed uit ziet. APK is net paar dagen verlopen dus met een klein beetje geluk kun je der misschien nog voor weinig door de APK heen krijgen, het nodige (achterstallig) onderhoud doen en gaan met die banaan. Ik kan wel leuk een motorwissel enzo gaan doen maar als student zijnde vermijd ik liever dit soort capriolen;)

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
DS-lover
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 117
Geregistreerd: 30-06-2008

- ID/DS Dsuper
Gepost: 15 februari 2010 09:13 PM
  [ # 12 ]

Je hebt opzich wel een punt Patje74 en daarom zou ik graag iemand meewillen om de DS eens nader te onderzoeken. Als het nu een kleinigheid blijkt te zijn dan kan het zoals jij zegt zeker de moeite waard zijn.

Proud owner of a 71’ Citroen DS

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 15 februari 2010 09:20 PM
  [ # 13 ]

Als je haar goed wilt onderzoeken moet ze op de operatietafel, benen wijd, je kent het wel. Zonder dollen, ze moet wel op de brug om het goed te kunnen bekijken. Spatborden er af zou ook mooi zijn, die zijn zoals je weet er zo vanaf. Ik zoek al een tijdje naar zo’n dame voor niet te veel pecunia en ik wil er alles aan doen, maar ik ga niet een heel masjien kaal plukken en van scratch opnieuw beginnen, daar ben ik te oud voor en ik wil rijden.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 februari 2010 09:28 PM
  [ # 14 ]

Zoals de auto er nu bij ligt, is er weinig te zeggen over het chassis.
Als je de onderkant ziet en ook maar enige twijfel hebt: Niet aan beginnen.

Citroen!

Profiel  
 
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 16 februari 2010 01:50 PM
  [ # 15 ]

Als je die auto goed gaat bekijken is het inderdaad handig iemand mee te nemen met verstand van zaken , de auto op de brug te bekijken en bij twijfel gewoon lekker niet doen .
Vergis je niet , wat betreft het plaatwerk is een een berg werk aan , andere gebruikte deuren en schermen in een goede staat zijn duur , spuiten is ook al niet goedkoop en als je dan ook nog laswerk aan de auto hebt dan gaat het waarschijnlijk weer net als met die zwarte die je had , veel ellende en niks opgeschoten Wink

Als je de auto gaat bekijken ga dan als volgt te werk :
open eerst het kofferdeksel en bekijk de bodem , en dan met name de driehoekjes aan de kant van de bumper , dan bekijke je en voel je de aanhechting tussen hoedenplank en binnenschermen , de gootjes en rubberhouders .
Demonteer de achterschermen en bekijk de bumpersteunen de de bovenste hoek van het binnenscherm , naar de voorzijde van de auto toe (ter hoogte van de hoedenplank)

Als daar al ellende zit gewoon laten staan want reparatie , zeker als je het moet uitbesteden , is duur en tijdrovend .

Dan controleer je de c stijlen , aan de onderzijde hoort er een plaatje in te zitten met een gaatje , en er hoort een rubberhouder te zitten , als dat nog aanwezig is zijn de stijlen goed .

Dan controleer je de b stijlen , aan de onderzijde willen die nog wel eens roesten , let vooral op de rubberhouder , als die nog netjes aanwezig is dan zit er weinig ellende .

Vervolgens controleer je de longerons en de tank bodemplaat :
de longerons verbinden de bodemplaten aan de binnendorpels , let er goed op dat de opstaande rand nog strak is , en als er aan gelast is dat het netjes is gebeurt , vooral in de voorste hoeken wil de longeron nogal eens verrot zijn , de longeron loopt door tot de tank bodemplaat , let ook daar goed op rottigheid .

De paddestoeltjes zitten in het midden van de bint en zijn op een driehoekige plaat gemonteerd , check die plaat goed aan de randen want daartussen zit de meeste ellende .

De voorste kriksteunen ook lkangs de randen checken omdat de meeste ellende tussen de platen in zit .

De longerons moet je overigens ook aan de binnenzijde van de auto controleren , haal de bekleding (matten) aan de voorzijde weg en sla een paar keer goed met de hand op de opstaande delen aan de voorzijde , vaak is die plaat losgerrot en dat hoor je direct , goed in die hoekjes kijken en desnoods met een schroevendraaier even prikken , is toch een sloper dus dat zal geen probleem zijn .

Verder kun je nog naar de dakgoot kijken en dan met name aan de voorkant van de auto aan de binnen zijde en aan de achterkant van de auto aan de binnenzijde .

Dat zijn zo’n beetje wel de punten die je goed moet bekijken , want daar zit bij een DS nu eenmaal de meest voorkomende ellende Wink

Je kan natuurlijk ook een beter basis zoeken , moet voor een paar duizend €uro wel te vinden zijn , ik weet nog wel een D Special uit 1971 met platte klink , kogelhard ongerestaureerd chassis en plaatwerk met een vlekje en een plekje , moet voor het mooie gespoten worden , bruin skai interieur in nette staat met uitzondering van de bestuurdersstoel , start , loopt , gaat netjes omhoog en omlaag , heeft ruim 12 jaar verwarmd binnen gestaan en heeft geen Nederlands kenteken , prijs is ergens rond de : €2000,00 Wink en mag uitvoerig gecheckt worden al dan niet op een brug Wink

Succes ermee Wink

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook