Electrische problemen
acoom
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 08 februari 2010 03:22 PM

Ik heb een 1965 DS Pallas en het heeft veel electrische problemen. Ik denk dat iemand van de vorige eigenaars heeft een slechte electrische restauratie gedaan.

Dus, ik denk dat het best idee is de ‘wiring loom’ volledig te vervangen.

Mijn vraag is, is het mogelijk om een nieuw compleet wiring loom voor een 1965 DS Pallas te kopen? Hoeveel mag dit kosten?

Heeft iemand een aansluitschema voor dit model? Of waar kan ik het vinden?

Ik wacht op jullie antwoorden. Bedankt.

Groetjes,
Andrew

Een Nieuw-Zeelander in Spanje.

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 08 februari 2010 03:42 PM
  [ # 1 ]

Hier is een schema:

Schema

Nieuwe kabelboom onder andere te verkrijgen bij Dirk Sassen, ik heb er de mijne ook gekocht past redelijk goed, slechts enkele modificaties waren nodig!

Kabelboom

Succes!

Profiel  
 
acoom
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 08 februari 2010 03:55 PM
  [ # 2 ]

Hartelijk dank voor jouw snelle reactie!

Ik zal zeker deze verkoper contacteren.

Een Nieuw-Zeelander in Spanje.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 februari 2010 04:53 PM
  [ # 3 ]

Of bij geert bukkems http://www.p-d-o.nl

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
acoom
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 08 februari 2010 04:59 PM
  [ # 4 ]

Nog een keer bedankt!

Een Nieuw-Zeelander in Spanje.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 14 februari 2010 03:06 PM
  [ # 5 ]

Ik heb mijn hoofd kabelboom voor een eind ‘67-er ook bij Geert Bukkems (Citroworld) gekocht en ben daar prima tevreden over. Als je precies aangeeft welk model je hebt en welke opties, kun je de kabelboom naar wens laten samenstellen. Het is wel de duurdere categorie kabelbomen. Van horen zeggen (o.a. van DS specialist) begrijp ik dat de goedkope kabelbomen (voor ongeveer de halve prijs) en stuk slechter zijn en aansluit fouten bevatten, waardoor je lang kunt puzzelen.

Wel had Geert van de zomer wat problemen met de leveringstijd van de kabelboom, hij heeft dat overigens netjes opgelost. Maar het is dus goed om het even na te vragen als je bestelt. Ik hoop dat het probleem ondertussen opgelost is.

Het zelf vervangen van de hoofd kabelboom heeft mij overigens 7 dagen werk gekost, met wat andere bijkomende klusjes. Let er bijvoorbeeld vooral op dat je choke kabel niet teveel verbogen of geknikt wordt. Wel een leuke klus om te doen.

Kritisch vraagje: moet je wel de hele hoofd kabelboom vervangen? Ik heb begrepen dat alleen de hoofd kabelbomen uit de periode 67 - 70 kwalitatief slecht zijn. Kun je niet alleen de delen waaraan gerommeld is vervangen? Of is het meer omdat je de bestaande installatie niet meer vertrouwt?

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 14 februari 2010 03:18 PM
  [ # 6 ]

De goedkopere kabelbomen komen uit het verre Oosten en zijn niet zo goed als de op maat gemaakte.
Je kan vervangen wat je zelf wil, er moet natuurlijk niets.

Citroen!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 17 februari 2010 12:31 PM
  [ # 7 ]

Ik heb eens zo’n brakke kabelboom uit elkaar gehaald. Het viel me op dat alleen de zwarte bedrading vergaan was. Het lijkt me een tijd-kosten - afweging.

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 17 februari 2010 02:02 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn kabelboom was ook het koper aan het vergaan of reeds vergaan. De koperen delen die in redelijke staat zijn, zijn groen uitgeslagen, de slechte delen zien er uit als wit poeder, dan in je handen verbrokkeld en uit elkaar valt.

Maar ik had dan ook de berucht slechte variant uit de jaren 1967 - 1969 (kabelboom met de accu rechts). Daarbij is zowel de isolatie als ook het koper slecht (verkeerde legering).

Suggestie voor Acoom voor controle oude kabelboom (als conditie kabelboom verder goed is):
1.) Bestudeer het electrisch schema van je auto (zie werkplaatshandboek),
  zowel het schema als de kabel aansluit lijst
2.) markeer eerst alle aansluitingen (voorals als kleurkode stekkers niet meer duidelijk is),
  gebuik onderdeel nummers uit schemas (eerste tabel)
3.) trek alle aansluitingen van je kabel boom los
4.) meet met lampje of multimeter iedere aansluiting en draad door (check ook lekkage naar andere draden)
5.) na reparaties nu weer stuk voor stuk aansluiten en testen

Zo zie je of je oude kabelboom werkt volgens het schema en wat er eventueel mis is. Nu kun je hopelijk de storing(en) verhelpen, eventueel door 1 of 2 draden te vernieuwen of parallel te trekken.

Deze methode scheelt je het nodige demontage werk en aanschaf van een nieuwe kabelboom. Het kost je wel tijd en het is een aandachtig klusje, maar dat is installatie van een nieuwe kabelboom ook!

Ik heb bovenstaand punten 1 t/m 4 ter controle ook zo met mijn nieuwe kabelboom gedaan, om zeker te weten dat alles klopte en dat ik snapte welk onderdeel wat was. Voordeel was wel dat ik het met nieuwe (genummerde kabelboom) gewoon aan de keukentafel kon doen.

Succes!

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 17 februari 2010 02:43 PM
  [ # 9 ]
Hydro schreef:

Maar ik had dan ook de berucht slechte variant uit de jaren 1967 - 1969 (kabelboom met de accu rechts). Daarbij is zowel de isolatie als ook het koper slecht (verkeerde legering).

En dat geldt bovendien alleen voor de DS-types, niet voor de ID’s en afgeleide varianten.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 18 februari 2010 12:27 PM
  [ # 10 ]

mmmmm, ik weet niet of het tot die types beperkt is eigenlijk. Mijn Dsuper van eind ‘69 (modeljaar ‘70) had ook een heel slechte kabelboom. Mijn accu staat links en het is dus geen DS.

Toen ik haar kocht had ik de brakke bedrading onder de kap wel gezien. Ik dacht toen nog dat het wellicht alleen onder de kap zou zijn ivm de wisselende temperaturen door het warm worden van de motor. Ik ben begonnen onder de motorkap om de draden te checken en te volgen tot waar ze slecht waren. Al gauw was ik bij het schutbord aangekomen, maar de bedrading was nog net zo slecht. En inderdaad alleen de zwarte draden. Het plastic verkruimelt en het koper was overal groen uitgeslagen en op sommige plekken wit. Ik wist toen nog niet dat er vervangende kabelbomen zijn. Ik heb mijn dashboard verwijdert, alle uiteinden van de draden met schilderstape gelabeld en vervolgens de draadboom in de lengte opengesneden. Daarna draad voor draad een nieuwe draad er naast gelegd en de oude verwijderd. Daarna alles met tape weer ingewikkeld tot kabelboom. Een redelijk tijdrovende klus maar toch best leuk. En ik moet zeggen erg bevredigend als je opeens wel weer een oliedruklampje hebt dat werkt en bij omdraaien van de sleutel ook de startmotor opeens wel draait!! Eerst was de auto alleen te starten via het startrelais op de accu. Ik heb alleen de zwarte draden vervangen, de andere kleuren (voornamelijk groen) waren nog perfect.

Furrie

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 22 februari 2010 01:52 AM
  [ # 11 ]

Nog een tip voor een leverancier van kabelbomen:
  ID-Andre-DS te Nieuw en St Joosland (Zeeland)
  http://www.idee-andre-ds.com

Hij maakt (en installeert) ze zelf. Ik ben er een paar maanden geleden langs geweest om tijdens mijn kabelboom vernieuwingsklus een onderdeel te kopen en hij maakte een goede indruk, dus ik vermoed dat je er een kwalitatief goede kabelboom kunt kopen.

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 februari 2010 10:27 AM
  [ # 12 ]

[off-topic]Over dit bedrijf heb ik ook heel andere berichten gehoord….[/off-topic]

Citroen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook