1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Chroom op dashboard ervaring gezocht
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 29 januari 2010 11:19 PM

Zoals denk ik bij de meeste DS dashboards is het chroom op de kunststof onderdelen van mijn dashboard nogal versleten. Hierbij bedoel ik de dunne randjes rondom de klokken en op de ventilatieroosters. Ik wil dit ook graag restaureren.

Nu zijn er zoals ik nu kan overzien twee opties:

1. Spuiten met chroomverf en daarna stevig aflakken;

2. Chroomfolie met het setje zoals verkrijgbaar bij Dirk Sassen.

Wie heeft er ervaring met een van deze methoden?

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 30 januari 2010 12:39 AM
  [ # 1 ]

Ik heb weleens chroomverf gebruikt. Heeft een glans die een beetje neigt naar zilver en het effect is het beste op een zwarte ondergrond. Werkt wel voor onderdelen die niet vol in het zicht zijn maar zal niet de echte glans van chroom halen.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 30 januari 2010 12:40 AM
  [ # 2 ]

Geen eigen ervaring ermee, ben wel benieuwd.

Citroen!

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 30 januari 2010 11:07 AM
  [ # 3 ]

Ik heb het gedaan met een zilverstift uit de modellenwinkel. Eerst goed reiningen. Je krijgt een heel aardig resultaat. Na een paar jaar wel weer eens overdoen.
Afplakken lijkt me toch bijna niet te doen!? Dat setje van Stassen lijkt me ideaal, kost 29 euro zie ik. Dat is zelfklevend neem ik aan? Ik beschouw het als een goede tip, dank je!

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 30 januari 2010 07:39 PM
  [ # 4 ]

Ik ga de set van Dirk Sassen proberen. Ik zal foto’s van het resultaat posten. De folie kan je denk ik met zeepsop aanbrengen zodat je het nog kan verschuiven. Het droogt dan mooi strak op.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 30 januari 2010 10:53 PM
  [ # 5 ]
CitroJaap schreef:

Ik ga de set van Dirk Sassen proberen. Ik zal foto’s van het resultaat posten. De folie kan je denk ik met zeepsop aanbrengen zodat je het nog kan verschuiven. Het droogt dan mooi strak op.

Succes, ik ben benieuwd!

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 31 januari 2010 10:26 AM
  [ # 6 ]

Ik heb weleens geexperimenteerd tbv chroomlaag in plastic kapjes van achterlichten. Het komt er eigenlijk op neer dat je je chroomeffect kwijt bent op het moment dat je het probeert af te lakken . Dan wordt het donkergrijs. Ik heb het dan over verf met chroomeffect uit een spuitbus die niet veegvast is. Je kunt ook zilverkleurige lak kopen die glimt minder en is wel veegvast maar raakt ook zijn glans kwijt als je hem aflakt. Voor het dashboard is chroomverf uit de modelbouw redelijk geschikt maar het glimt nooit zo mooi als het chroomlaagje dat er van zichzelf op zit. Ik ben erg benieuwd naar dat setje van Sassen ik had het nog niet in zijn assortiment gezien.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 01 februari 2010 04:31 PM
  [ # 7 ]

Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen. Volgens mij is het belangrijker dat alles chroom of zilver of alu is (‘hoort zo’ zeg je dan als iemand er wat van zegt Wink) dan ‘plaatselijk herstelwerk’ met zichtbare verschillen.

Voor de klokken heb ik eens ge-experimenteerd met alufolie; randje met lijm insmeren, ruim velletje strakgerold alu folie er op en dan met mesje (strak)langs het randje uitsnijden.
Totdat het een keer oprimpelt voor je mesje uit….. Moet in 1 keer goed. Verder bleef het ook niet goed plakken.
Dus verven met modelbouwverf dan maar.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 01 februari 2010 06:36 PM
  [ # 8 ]
camemBert schreef:

Voor de klokken heb ik eens ge-experimenteerd met alufolie; randje met lijm insmeren, ruim velletje strakgerold alu folie er op en dan met mesje (strak)langs het randje uitsnijden.
Totdat het een keer oprimpelt voor je mesje uit….. Moet in 1 keer goed. Verder bleef het ook niet goed plakken.

Dat heb ik ook geprobeerd, maar dan met strookjes gesneden van een of andere sticker die mooi chroom was. Maar waarom zouden we zo liggen te prutsen terwijl Dierk aus Deutschland kant-en-klare sticker te koop heeft!
surprised

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 februari 2010 04:51 PM
  [ # 9 ]
CitroJaap schreef:

Ik ga de set van Dirk Sassen proberen. Ik zal foto’s van het resultaat posten. De folie kan je denk ik met zeepsop aanbrengen zodat je het nog kan verschuiven. Het droogt dan mooi strak op.

Heb je inmiddels deze set binnen? Ik ben best benieuwd namelijk!

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 20 februari 2010 08:32 PM
  [ # 10 ]

Ik heb de set binnen. De set ziet er goed uit. Er zit al applicatiefolie overheen zodat je het makkelijk kan verwerken.

Ik heb het dashboard opnieuw gelakt met krimplak, gekocht bij Pieterpaint in Schiedam. Ik heb het dashboard eerst schoon gestraald en daarna gespoten. Na het spuiten een nachtje in een oven gelegd op 60 graden. Ging geweldig!

Ga binnenkort met de chroom beginnen.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 21 februari 2010 12:15 AM
  [ # 11 ]

Dat was een flinke oven dan. Kun je daar iets meer over vertellen?

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 21 februari 2010 09:02 PM
  [ # 12 ]

Ik heb een oven gebruikt welke normaal wordt gebruikt voor het smelten van glas. Deze oven kan tot 900 graden celcius, maar je kan hem natuurlijk ook instellen op 60 graden. Die oven is 1,5 x 1 meter. Wink

Spuitcabines bij autospuiters worden volgens mij ook op deze temperatuur gebracht.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 24 februari 2010 08:13 PM
  [ # 13 ]
CitroJaap schreef:

Ik heb de set binnen. De set ziet er goed uit. Er zit al applicatiefolie overheen zodat je het makkelijk kan verwerken.
.....
Ga binnenkort met de chroom beginnen.

Ik heb de set ook binnen. Omdat je met die applicatiefolie kunt werken neem ik aan dat het niet verstandig is om met zeepsop te gaan werken?

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 24 februari 2010 10:59 PM
  [ # 14 ]

De applicatiefolie gebruik je om de folie die je wil plakken goed op zijn plaats te houden. Wij gebruiken deze folie voor bijvoorbeeld het plakken van letters zodat je alles goed in positie houdt.

Je kan evengoed water gebruiken onder de folie, je moet de applicatiefolie dan alleen een nachtje laten zitten tot alles goed droog is. Daarna kan je het er af trekken.

Plaatwerk poedercoaten wordt helemaal niets denk ik, ik heb wat onderdelen onder de kap laten coaten zoals het beugeltje van de wisservloeistof, de luchthappers welke in de voorbumper zitten etc etc. Dit is op zich prima, er zitten alleen wel kratertjes op en andere onregelmatigheden. Het plaatwerk moet eerst strak worden gemaakt met wat plamuur en grondverf daarna kan je spuiten. De poeder hecht alleen aan kaal staal, je krijgt de lijn van je auto op die manier nooit strak.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
Frank Selen
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 03 maart 2010 12:15 AM
  [ # 15 ]

Ik heb de asbak en het bakje gedaan: Klik.

Groetjes, Frank

1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook