4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
koppeling grijpt ‘happend’ aan… SHAME!... toch losse motorsteun(moer)..
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 22 februari 2010 08:25 PM
  [ # 46 ]

Het is natuurlijk wel van belang dat een correcte montage invloed heeft op de levensduur. Als je motor/versnellingsbak na montage van een nieuwe motorsteun niet mooi in evenwicht ligt slijt de niet goed afgestelde steun, evenals de niet vervangde, harder dan je wilt.
Als de montage wel goed was kun je een discussie starten over de kwaliteit, en dan lijkt een nieuw topic me de juiste oplossing.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 februari 2010 03:19 PM
  [ # 47 ]
repelsteeltje schreef:

Als je motor/versnellingsbak na montage van een nieuwe motorsteun niet mooi in evenwicht ligt slijt de niet goed afgestelde steun

Wat bedoel je met ‘mooi in evenwicht’? alleen de steunhoogte van 91mm, of meerdere afstellingen? Kan met de motorwissel iets mis gegaan zijn?

Losse rubbers zijn onderweg, kan ik ze vergelijken bij de ombouw/vervanging. Slechte zijn maar 22000 km mee gegaan.

Ik bedacht mij dat bij achteruitrijden ik het euvel niet voelde, maar dat zal komen omdat het as koppel bij wegrijden de motor in de blokken naar beneden drukt. Klopt toch?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 februari 2010 03:22 PM
  [ # 48 ]

Bij vooruit rijden worden ze in de blokken gedrukt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 23 februari 2010 08:02 PM
  [ # 49 ]

Mooi in evenwicht:

Het motor/versnellingsbakaggregaat rust aan de achterzijde op twee motorsteunen en hangt
aan de voorzijde in rubbers aan de dwarstraverse.
Het is van belang dat je de juiste balans/krachtsverdeling vindt. Als je het aggregaat tijdens het monteren aan je kraan laat hangen, net boven z’n rustplaats, zie je dat je wat schuifmogelijkheden hebt. De motorsteunen moeten mooi op hun steunen komen te rusten.
De M9-bouten waarmee je dwarstraverse op de langsliggers vastzet moet je met de hand er in kunnen draaien, dan ligt het aggregaat op z’n juiste plek.
De versnellingsbak is via de remklauwen met 4 M9-bouten bevestigd aan de dwarstraverse. Daartussenin zie je dat de dwarstraverse een onder- en bovenrubber gemonteerd zit. De bak moet zo hangen dat hij rechts en links gelijk hangt, de dwarstraverse-kap moet links en rechts dezelfde afstand tot de dwarstraverse hebben.
Die hoogte kun je sturen door bijv. je rechtermotorsten hoger of lager te zetten. Uitgangspunt moet een vaste hoogte zijn, en dat is dus de (goed afgestelde) linkermotorsteun.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk omschreven heb…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 februari 2010 01:11 AM
  [ # 50 ]
jantje1948 schreef:

Bij vooruit rijden worden ze in de blokken gedrukt.

Dat is niet helemaal waar: Om te rijden moet de motor koppel leveren. Op de motorsteunen komt een tegenkoppel, dat kan resulteren in een veel hogere opwaartse kracht dan de zwaartekracht (natuurlijk alleen op 1 van de motorsteunen).
Heeft de leverancier ook de bovenste rubbers in de steunen vervangen (controleer dat maar eens!)?

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 februari 2010 01:02 PM
  [ # 51 ]
DriverD schreef:

(natuurlijk alleen op 1 van de motorsteunen).
?

leg eens uit drivert

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 februari 2010 01:04 PM
  [ # 52 ]

De motor heeft een draairichting. Torsiekracht komt dus vooral op één kant te staan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 februari 2010 01:07 PM
  [ # 53 ]

aha. zo’n vermoeden had ik al.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 01 maart 2010 01:19 AM
  [ # 54 ]

Gisteren de re motorsteun er uit gehad, geen speling. met motorkap open opgetrokken in 1 en geen motorbeweging /kanteling te zien.
Aandrijfassen ook gecontroleerd, li wiel omhoog, wiel er af, lopen en schakelen in 1, koppeling op en in, geen schokken. Wel even de topic titel aaangepast, het is geen rammel, maar meer een ‘happend pakken’ van de kopp.plaat.
Zit toch echt in de drukgroep ben ik bang. Of zie ik nog wat over het hoofd?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 maart 2010 11:19 AM
  [ # 55 ]

Ja,

Je verwaarloost de dynamische krachten. Bij optrekken en afremmen op de motor kantelt deze. Dat zie je echt niet als je de motorkap open hebt, ook niet bij de test met een wiel los. Deze test is overigens niet bepaald fijn voor je diff, zoals eerder uitgelegd.

Tip: Motorsteunen eruit (in ieder geval de rechtse) en BEIDE rubbers erin vervangen (en dan GOEDE rubbers gebruiken)!

Citroen!

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 01 maart 2010 12:59 PM
  [ # 56 ]

door het blok heen en weer te bewegen met bijvoorbeeld een stang als voor kracht, kun je wel redelijk inschatten hoe stevig de rubbers nog zijn.

.komma

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 01 maart 2010 01:34 PM
  [ # 57 ]
DriverD schreef:

Ja,

Je verwaarloost de dynamische krachten. Bij optrekken en afremmen op de motor kantelt deze. Dat zie je echt niet als je de motorkap open hebt,

Bij motorkap verticaal en dan optrekken voel ik het ‘happen’ maar zie dan de motor er niet bij bewegen, . Ik kijk boven op het inlaatspruitstuk IE.

DriverD schreef:

ook niet bij de test met een wiel los. Deze test is overigens niet bepaald fijn voor je diff, zoals eerder uitgelegd.

Bij hogere toeren klopt dit, maar bij stationair draaien draait de boel niet erg hard, was vooral bedoeld om beweging/geluiden in de aandrijfas te zien/horen, maar zonder weerstend treedt het ‘happen’ niet op.

DriverD schreef:

Tip: Motorsteunen eruit (in ieder geval de rechtse) en BEIDE rubbers erin vervangen (en dan GOEDE rubbers gebruiken)!

Ik vergat er bij te vertellen dat ik de re motorsteun los heb gehad en geen speling kon constateren.Ik kon het draadeind wel iets kantelen in de steun maar zeker niet zover dat ie de metalen kap raakte, wat een indicatie van een versleten steun moet zijn.

Ik zal eens met open motorkap op het spatbord liggend de steun voelen en door iemand de DS laten optrekken in 1.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 01 maart 2010 01:54 PM
  [ # 58 ]

Omdat er geen speling/zichtbare slijtage/verkeerde montage e.d. lijkt te zijn toch maar ‘s reageren. Het is al eerder geroepen geloof ik, maar check ‘s of er geen water of olie op je koppeling lekt. Wat je beschrijft lijkt heel erg op wat mijn BX ook heeft en daar is de oorzaak waarschijnlijk olielekkage op de koppelingplaat. Wat daar dan weer tegen pleit, is dat ‘t bij jou juist optrad toen ‘t zo koud was, terwijl ik er sinds het koud was juist minder, of eigenlijk geen, last van heb gehad.

Ik heb de laatste 2 pagina’s niet gelezen, dus wellicht is dit een totaal overbodige reactie, maar ik dacht laat ik ‘t toch eens roepen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10589
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 maart 2010 03:50 PM
  [ # 59 ]
jantje1948 schreef:

Lekt er misschien koelwater uit de waterpomp?
Die kan het koppelingshuis inlopen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 01 maart 2010 03:58 PM
  [ # 60 ]

onze dame, 1967, happert ook een al een jaartje of twee. We hebben de halfautomaat zo afgesteld dat deze later aangrijpt. Dat scheelt. Maar toch.. Dit komt door lang stilstaan, dan zijn de koppelingsplaten niet meer je van het. Het gaat ook niet weg na veel rijden. Boze tongen beweren dat vervangen van de koppeling de enige remedie is. Ik ben bang dat dat in ons geval de waarheid is.


Natuurlijk kan het aan van alles liggen, Succes met zoeken! eventueel even langs een specialist rijden, die kan live met ogen en orden meestal heel goed een diagnoze stellen.


groet!

.komma

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook