Koppelingstypen CX
Sebastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 06 maart 2010 03:52 PM

Hallo, zal me even voorstellen,
Mijn naam is Sebastiaan en ben de trotse eigenaar van twee CX
Een 2400GTI uit 1980 en een GTI turbo uit 1985.

De 2400 is toe aan een nieuwe koppeling
Ik heb op Ebay een adres in Engeland gevonden waar ik voor 110 euro een Valeo koppeling voor een 2500 GTI Turbo kan kopen.

Heeft iemand een idee of deze ook in de 2400gti past?
In dat geval koop ik er gelijk 2.

Ik heb me laten vertellen dat de koppeling van een 2500 gti wel in een 2400gti past

Thnx!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 maart 2010 04:04 PM
  [ # 1 ]

De site van Valeo zelf geeft voor beide types dezelfde set, de 006748.
Dus mag je aannemen dat deze onderling verwisselbaar is.
Overigens: ik heb voor mijn CX ook een Valeoset van 116,- euri, gewoon in Nederland…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 maart 2010 04:51 PM
  [ # 2 ]

Toch is dat raar: ik weet niet beter dan dat een GTi Turbo een verzwaarde koppeling heeft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 06 maart 2010 06:30 PM
  [ # 3 ]

Valeo is de productie aan het downsizen. Ik meen dat er voor de dieseltypes ook nog maar 1 type koppeling verkrijgbaar is…...

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 06 maart 2010 06:50 PM
  [ # 4 ]

Ik had begrepen, dat ze over een (afzienbaar) tijdje helemaal geen CX koppelingen meer maken.

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3874
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 07 maart 2010 12:15 AM
  [ # 5 ]

mijn 2400i had ook een koppelingsprobleem (op/versleten), althans het grootste probleem was om er een vervanger voor te vinden. die was er niet zomaar.
de eerste leek goed, maar deed het niet (motor moest er weer uit…... nono )
de 2e droog geprobeerd, deed en doet het wel.

wat ik heb begrepen is:
de originele set van Citroen voor de 2400i is er uiteraard niet meer.
de Valeo vervanger ook niet
de Valeo vervanger/opvolger van de Valeo vervanger is niet de goede, past niet ! mijn originele oude en die opvolger vervanger zijn naast elkaar gehouden, geprobeerd op een losse prise as - dit door een notabele kenner verricht (niet zijnde ondergetekende).
iemand van hier ook dergelijke ervaring / kennis ??

mijn Prestige rijdt met de laatste losse (nieuwe) delen die mijn garage had, maar voor de volgende 2400i is het dus lastiger….

dus tijd voor een goede / nieuwe oplossing !
reviseren een optie ??

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
Sebastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 07 maart 2010 02:00 AM
  [ # 6 ]

Dank voor de tips!,
ik ga na het weekend nog eens verder informeren/rondbellen.
Volgens Peter van Bemmelen hier in Delft was het geen probleem om een koppeling van een 2500 gti in een 2400 gti te plaatsen, ik wil dit alleen wel graag zeker weten voordat ik twee keer mijn motor moet in en uitbouwen, alhoewel de tweede keer natuurlijk wel veel sneller gaat Smile


Ik heb bij cx-basis deze koppeling gevonden
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=3955&products_id=644
maar die kost dan weer 444 euro’s Sad

@Waterman
Verzwaard hoeft niet perse meteen te betekenen dat ie niet past, toch?

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 07 maart 2010 10:22 AM
  [ # 7 ]

Hier heb je er nog eentje van Ebay: http://cgi.ebay.de/Kupplungssatz-Kupplung-Citroen-CX-2400-1976-1984-neu_W0QQitemZ160382783055QQcmdZViewItemQQptZAutoteile_Zubehör?hash=item25578f0e4f
De plaat lijkt me Valeo, kan het alleen van de rest niet zeggen…

Verzwaarde koppeling voor een turbo-uitvoering lijkt me niet voor niets: je hebt geen donder aan een ‘universele’ koppeling die doorslipt onder het koppel van een Turbo…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 maart 2010 10:24 AM
  [ # 8 ]

Een standaard GTI koppeling in een turbo doet het 20.000 km als je mazzel hebt. Maar ik heb ze er na 5000km ook weer uit zien vliegen. Gelukkig is het maar 16 uur werk om een koppeling te vervangen, dus dat kun je wel gokken haha

Nou is het wel zo dat er tegenwoordig nogmaar een aantal typen koppelingen worden geleverd, dus kan het best zo zijn dat je, als je een koppeling voor een 2500 gti besteld, je een koppeling krijgt die ook voor een turbo gebruikt kan worden. In “mijn” tijd was dat echter niet zo en moest je expliciet een turbo-koppeling bestellen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Sebastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 27-05-2009

Gepost: 07 maart 2010 07:28 PM
  [ # 9 ]

@waterman, ik vroeg me het omgekeerde af.. past de koppeling van een GTI Turbo ook in een 2400 GTI

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 maart 2010 02:58 PM
  [ # 10 ]

Ja dus, want zoals ik al aangaf geeft Valeo geen andere optie (meer).

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Praxidus
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 236
Geregistreerd: 16-08-2016

Gepost: 19 mei 2017 02:38 PM
  [ # 11 ]
cx25gtit2 schreef:

mijn 2400i had ook een koppelingsprobleem (op/versleten), althans het grootste probleem was om er een vervanger voor te vinden. die was er niet zomaar.
de eerste leek goed, maar deed het niet (motor moest er weer uit…... nono )
de 2e droog geprobeerd, deed en doet het wel.

wat ik heb begrepen is:
de originele set van Citroen voor de 2400i is er uiteraard niet meer.
de Valeo vervanger ook niet
de Valeo vervanger/opvolger van de Valeo vervanger is niet de goede, past niet ! mijn originele oude en die opvolger vervanger zijn naast elkaar gehouden, geprobeerd op een losse prise as - dit door een notabele kenner verricht (niet zijnde ondergetekende).
iemand van hier ook dergelijke ervaring / kennis ??

mijn Prestige rijdt met de laatste losse (nieuwe) delen die mijn garage had, maar voor de volgende 2400i is het dus lastiger….

dus tijd voor een goede / nieuwe oplossing !
reviseren een optie ??

Hoi,
Wat was het probleem met de Valeo opvolger? Niet kunnen ontkoppelen/schakelen?
Zit met hetzelfde probleem voor mijn 2400 GTI nu.
Is er al een oplossing, naast het monteren van een 2500 GTI Turbo.
CX basis levert nog sers/platen voor de 2400 ie en GTI. Iemand ervaring?

DS 21 Pallas ‘66, GS 1300 Pallas ‘77, CX 2400 GTI ‘78, SM 2,7, ‘73, Lancia Flavia 1800 Coupé ‘67, VW Golf 1 ‘78, Fiat 600 ‘72, Rap Imperial ‘59 (ex GSA X3, Peugeot 403 Familiale Diesel ‘65, 2CV club ‘79, MGB ‘69)

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3874
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 19 mei 2017 04:03 PM
  [ # 12 ]

Je kan overwegen om contact te zoeken met Martens in Limmen. Dat is het adres die kundig is op dit gebied. Misschien heeft die een vervanger voor de 2400inj. (heeft ie wel voor mijn GTI Turbo)

Ik hoop dat je er achter komt wat er nu bij de jouwe niet klopt…

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 mei 2017 04:15 PM
  [ # 13 ]

Ik denk dat de CX specialisten ook prima antwoord hebben op dit koppeling probleempje. Bijvoorbeeld D’oro in utrecht…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 mei 2017 04:16 PM
  [ # 14 ]

Koppelingen is natuurlijk wel echt naar als ze niet meer leverbaar zijn.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het opnieuw laten ‘bekleden’ van een koppelingsplaat?
toegegeven, je drukgroep moet je dan alsnog vervangen, maar die schijnt voor meerdere cx-en te passen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 19 mei 2017 04:20 PM
  [ # 15 ]

Koppelingen kun je hier laten reviseren:

http://www.merciparts.nl/revisie

Zij hebben de machines overgenomen van het vroegere “Raydo Amsterdam” waar ik vele jaren allerlei obscure koppelingen en remvoeren heb laten opknappen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook