Beste forumtechneuten,
vandaag heb ik de versnellingsbak eraf gehaald om de koppelingsplaat te vervangen. Dat was wel nodig ook want er zat nog maar
weinig voering op. Alles ziet er netjes uit, wel erg vet maar dat maken we schoon.
Een aantal vragen:
- hoe bepaal je of je de (vinger)drukgroep moet vervangen? Of is het altijd het beste dit te doen?
- idem voor het druklager, de achterkant van het stempel is op de plaatsen waar de vork contact maakt licht (0,5mm) ingesleten.
- het stempel van het druklager is nu gesmeerd in de bus die het versnellingsbakhuis in gaat. Moet dit en zo ja, met welk soort vet?
Alvast bedankt voor de antwoorden
PB (met zwarte handen)
Rijden als een Godin in Nederland.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Druklager altijd vervangen. Je wil niet over een jaar de zaak er weer uithalen voor een lager van 4 tientjes. De drukgroep zou last kunnen krijgen van “vermoeide” veren. Ik zou deze, als hij meer dan 120k is meegegaan, ook vervangen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij twijfel: Altijd vervangen, zowel de drukgroep als het druklager. Het is nogal wat werk om de bak er nogmaals af te halen.
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PB,
Niet gokken. Gewoon vervangen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vergeet niet het toplager (het lager wat in je vliegwiel zit en waar je prise-as in geplaatst wordt) te vernieuwen…
Nou, da’s overtuigend. Op naar Citrotech!
Rijden als een Godin in Nederland.




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Zo! Je bent dinsdag gelijk nog fanatiek gaan klussen lees ik.
Succes!
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Ja, de klus was op een haar na gevild. De bak zal nog maar met een bout vast. Wel ondersteund natuurlijk.
Meteen maar de takel eraan en de laatste bout eruit. Toen lag de bak er zo naast, hoor.
Wat ik al dacht, koppelingsplaat versleten. Vandaag bij Citrotech een nieuw koppelingsgroep gehaald (plaat, drukgroep, druk- en toplager). In het weekend gaat de boel er (hopelijk) weer in.
Meteen ook de overlapdruk van het stuurhuis laten bijregelen. Het wazige middengebied is nu een stuk beter.
Toffe zaak trouwens, onwijs aardige mensen en vaklui!
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.