Totaal aantal Berichten: 102
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Inmiddels de verbindende randbalken afgekort, ingekeept en op de kolommen gelegd. Deze zitten mooi ingesloten in het lijf van de kolommen, zodat ze nog niet vast hoeven.
Vandaag bij Howard zijn motorbloktakeltje gehaald. Daarmee heb ik de stapel liggers uitgesorteerd en de achterste vloerligger al bij het juiste spant gelegd. Die past er mooi tussen, hetgeen wil zeggen dat de ankers goed staan.
En toen werd het donker en kon ik jullie updaten.
Morgen de andere twee liggers op hun plek bij de spanten leggen en dan zaterdag de buurman met zijn heftruck vragen. Niet vergeten morgen uit de montage een gatzoeker mee te nemen. Dat werkt beter dan een middelvinger.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Vandaag bij de buurman geweest en hij is bereid om mij te assisteren met het inhijsen van de balken, ware het niet, ..................dat zijn heftruck 2 centimeter te hoog is.
Nou zou ik dus de volgende volgorde in acht kunnen nemen:
Voorste balk met de onderste gaten van de ligger in de bovenste gaten van de kolommen,
middelste balk met de onderste gaten van de ligger in de bovenste gaten van de kolommen,
achterste balk op hoogte,
middelste balk demonteren en op hoogte opnieuw monteren,
en tenslotte de voorste balk demonteren en op hoogte opnieuw monteren.
Ach laat ik het maar zelf proberen:
aan 1 zijde optillen en 2 M10 er doorheen.
Mijn baas zegt dat je een olifant aan een M10 kunt ophangen. Dan kan er toch een compleet circus aan twee?
Dan zakken laten tot dat hij steunt:
Takeltje omzetten en krap opbinden:
en opnieuw zo hoog mogelijk hijsen:
Daarna M16 bijplaatsen naast de M10 en de M10 daarna vervangen door M16. Vervolgens een gat zoeken aan de andere kant om de ligger tijdelijk te zekeren:
Daarna het takeltje los, zakken laten en onder de ligger met een plankje ertussen en een bandje er om opdrukken tot de goede hoogte:
En dan haal je het volgende balkje:
Twee gedaan, nog 1 te doen.
Kan ik morgen al vroeg beginnen balken in te leggen.
Ik heb vandaag op mijn werk aangepaste balkdragers laten maken voor de raveling van het trapgat en het antidakdeukluik.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Het was weer een arbeidzaam weekendje.
Zover was ik zaterdagmorgen:
Na het inleggen van de laatste ligger de balken op maat gezaagd, uitgekeept en ingelegd:
De balkankers keurig ingelaten:

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Het was mooi weer en Anne bonjourde mij naar buiten:
“Vort, aan je garage. Hoe eerder jij klaar bent, des te eerder ben je met je gereedschap uit mijn frettenschuur verdwenen.”
En dus ging ik aan de gang.
Eerst heb ik de stapel met halfspanten wat dichterbij gezet. Als ik die van boven af moet pakken is het wel lekker als ik er bij kan.
De oprijbaan voor de takel; voor de AZU ga ik een andere constructie maken.
De motortakeloprijbaan vanaf de binnenkant:
De verdiepingsvloer vanuit het trapgat:
En toen stond ze “binnen”.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
De laatste planken vanavond vastgetimmerd en een uithouderframepje gemaakt met zware balken om de spanten van beneden af te kunnen pakken. Zo’n motortakel heeft steunwielen die evenwijdig aan de last lopen. Zou ik de spanten aanpikken, dan moet ik ze eigenlijk over de rand trekken. En dat wil ik niet met het oog op beschadiging van de laklaag. Ik heb dan ook twee uithouders gemaakt met antiafrolrandjes om de wielen op af te laten steunen en dan kan de last tussen de wielen omhoog tot over de rand. En dan rijd ik hem terug van de rand om het spant over te pakken en op zijn plaats te hijsen.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
De buren kunnen gerust zijn, de spanten naar boven krijgen lukt niet met het takeltje. Die lippen blijven overal achter hangen. Ik ben denk ik wel 20 keer de trap op en af geweest.
Toch maar even wachten tot het weekend, dan vraag ik de buurman met zijn heftruck.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Vrijdagmiddag de buurman ingeseind en zaterdagmorgen heeft hij het pakkie op de rand gezet.
Vervolgens het pakketje vastgezet tegen spontaan omvallen en één voor één de spanten bij de goede kolommen gelegd.
Vervolgens eerst met de spanten in het midden begonnen, want die kon ik goed pakken.
Ook hier weer een langere dunnere bout om het spant over te kunnen pakken.
Het tweede halfspant na het vastzetten een stukje opdrukken om aan te sluiten bij het eerste halfspant. Met een spanband het andere spant voor de boutgaten getrokken.
1 gedaan, nog 2 te doen.
Voor de gevelspanten heb ik een stellage gemaakt met een steiger om de takel op te rijden. Anders kwam ik niet netjes onder het midden van het spant uit.
En toen stond het tweede spant. De deuropening moest er ook nog in. Zoals het hier lijkt, ging het niet. Uiteindelijk heb ik de delen weer gedemonteerd en 1 voor 1 er tussen gemonteerd. Dat laatste viel niet echt mee, want ik denk dat er geen rekening is gehouden met de dikte van de kopplaat. Deze heeft een schuine aansluiting en was duidelijk een beetje te lang. Ik denk dat de verdiepingsligger nu een negatieve zeeg heeft, maar hij zit ertussen.
Best nog wel een boet!
Onder het blauwe zeiltje de Azu.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Wat een luxe! Vier dagen vrij om te klussen.
Op koninginnedag het laatste spant er in gezet en een begin met de dakbalken gemaakt. Tot mijn blijde verrassing kwamen Frans en Joke hun campertje showen en heeft Frans zich bijzonder verdienstelijk gemaakt met het samen inleggen van de dakbalken en het schelden op de windverbanden. Totdat ik erachter kwam dat in dit geval de tekenaar wel had nagedacht en ik minder. Helaas zit er 1 windverbandplaat te hoog, dus daar moet er iemand van de montage bijkomen om dat weer recht te breien. Het was donderdagavond nog heel gezellig tot in de late uurtjes en vrijdag hebben we de laatste dakbalken er in gelegd.
Nog geen pannenbier, maar wel de vlag in top.
Vandaag alle dakbalken met houtfretten vastgebout en ongeveer de helft van het dakbeschot er op getimmerd. Tijdelijk een stukje plastic er overheen tegen de regen. Het is van dat dikkere krimpfolie van 0.15mm dus dat houdt wel een paar maanden.
Op de foto een deel van het middenstuk; de zijkanten heb ik naderhand nog gedaan.
Echt wel een beste boet!

Totaal aantal Berichten: 10635
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat de meeste forummers het woord boet niet kennen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Dinsdag 30 juni moest ik met Anne naar het VU voor controle en toen zijn we meteen doorgereden naar het brabantse land. Daar schijnen de mooiste stenen vandaan te komen.
Meteen 6000 van die jongens besteld en de levertijd zou een goeie week zijn. Niet dus. Volgende dag eind van de middag belden ze al dat ze de volgende dag zouden leveren. En het was nog zo vol op mijn pad!
Woensdagavond camper gestart aan de accu van de snoek en aan de weg gezet.
Vervolgens de Azu met de heftruck naar boven.
Donderdag stenen in ontvangst genomen en op de camperplek laten zetten.
De stenen staan op het soort pallets dat als je er naar kijkt, dan storten ze bijna al in.
Gisteren een zootje europallets van mijn werk meegenomen en vandaag bij de buurman zijn heftruckje geleend.
Waaibomenhoutpallet op de euro en dan met de palletwagen naar de goede plek in de garage gereden. Dat valt niet mee over die halfverzakte tegels. Twee pallets kon ik niet met de heftruck wegkrijgen, omdat het pad al aardig begon te verzakken onder het gewicht van heftruck en stenen. Gelukkig heeft mijn grote vriend Howard : een stenenklem gemaakt, waardoor ik in 1 greep 8 stenen klemmend oppak. Twee pallets dus uitgelopen naar de metselplek. Inmiddels staat de camper weer op zijn oude vertrouwde plekje met een verse onderhoudsvrije accu. Een superdeluxe die ik niet aan de druppellader hoef te zetten, want dat bevalt slecht. Gewoon afkoppelen van de verbruikers en klaar.
Dinsdag komt er een pallet cement/kalk en 3 bigbags zand. Een molentje moet ik bij een andere vriend ophalen en dan vanaf vrijdag metselen.
Morgen nog wat voorbereidend werk met het uitzetten van de metselprofielen en de lagenmaat.
Op internet heb ik een metselhulp aangeschaft http://www.metselhulp.nl en daarmee schijn je dus op een redelijk eenvoudige manier een strak speciebedje te kunnen maken.
Maar, wie ik ook spreek, als ze horen dat ik nog nooit heb gemetseld en dat ik het zelf ga doen, ik krijg altijd meewarige blikken…..?

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Zo zachtjes aan krijg ik een diep respect voor Frans.
Ik heb maar een dikke 5000 stenen te metselen, maar Frans denk ik eerder 500.000 stuks. Ik weet niet of hij ze geteld heeft, maar hij zal het ongetwijfeld bij benadering kunnen zeggen.
Ik heb het metselen in 3 fases verdeeld. Eerst de kant aan de tuin met de zijdeur en de ramen, vervolgens de kant grenzend aan de buurman en als laatste de 2 topgevels. De voor en achterkant neem ik respectievelijk mee met de zijkanten.
Inmiddels staat de ene wand bijna. Ik ben tot aan lateihoogte gekomen. Boven de latei nog een 8 of 9 lagen en dan zit die kant er in. Dat heugelijke feit verwacht ik zaterdag te hebben bereikt. Vervolgens moet ik de troep omzetten naar de andere wand en die metselen. Daar zitten geen ramen of deuren in, dus ik verwacht daar elke dag een 50 cm hoogte van te metselen. Dat moet volgende week zaterdag zover zijn.
En dan blijft er nog 1 week bouwvak over voor de topgevels.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Ik zat zo vanmorgen op de rand van mijn bed voor mij uit te mijmeren"en stelde mij de eerste maandag na mijn vakantie voor:
“Hé Timo, wat heb jij gedaan in je vakantie?”
En dan moet ik zeggen dat ik 13,5 ton stenen, 5 ton zand en 1 ton cement minimaal 2 à 3 keer in mijn handen heb gehad. Grof gezegd is dat 2,5 ton per dag.
Ze nemen me daar nooit meer serieus…..
Een indruk van de werkzaamheden tot nu toe:
Zo vol was het pad.
De eerste lagen. Die ik meerdere keren heb gelegd omdat het verband niet klopte, de voegen te groot of de voegen te klein waren.
Hier kun je goed het verband zien.
Die halve steentjes betekenen: oppakken, doorhakken, wegleggen, met stenenklem oppakken, naar metselplek lopen en neerleggen. En dan met metselen heb je ze uiteindelijk voor de laatste keer in je handen.
En dit is de muur aan de andere kant, op halve hoogte.
Een mens wordt er toch bedrevener in. Kreeg ik de eerste dag met moeite 4 lagen gedaan; nu zit mijn record op 11 lagen op een dag.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Kijk hem daar nou ‘s staan met zijn guitige oogjes, zijn dikke neus en zijn grote lachende mond. Steekt hij nou zijn blauwe tong naar mij uit?
Camper weer terug op zijn plekje en in den lande een 1500 zwarte tuile du nord opgedoken.
Nog ongeveer een 500 te weinig. Heeft iemand die toevallig nog liggen in zijn achtertuin?

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Het werk gaat gestaag door, alleen weinig spectaculairs.
Binnenwanden beneden zitten er in, krachtstroom aansluiting gemaakt, vorige week een deel van de verlichting beneden bedraad, pannen op 1 (lage zijkant er bijna op. Panlatten op het hoge dak aan 1 kant erop, zaterdag komen de kids helpen pannen leggen.
Tussendoor nog een halve frettentuin voor Anne gemaakt.
http://www.dancingferrets.nl/Frettentuin.html

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Elke dag na mijn werk weer een paar rijtjes van de topgevel aan de achterkant. Het schiet niet echt op. Vaak teveel regen om wat te kunnen doen of ben je net bezig en komt er weer zo’n hoosbui. Gauw het metselwerk afdekken om smet en uitspoelen van de specie te voorkomen.
Ik ben van de steiger weg geregend.
Gelukkig heb ik wel de stroom definitief kunnen aansluiten.
Tjonge, wat een bonk licht binnen.
Ook de poetsbrug even geprobeerd, stekker erin, knopje omhoog en toen alles uit (van de garage dan). Aardlek werkt prima!
Nu had ik er een andere stekker aangezet, want ik heb 16A aansluiting en geen 25A. Ook een beetje overdreven, een 25A voor slechts een poetsbrug.
Nou verbaasde mij het al dat er in de stekker een blauwe draad aan een fase zat, maar daar verder niet meer bij stilgestaan, gewoon 2 zwarte fasedraden, een blauwe nul en een geelgroene aarde aan de stekker gefabriekt. Die stekkerwissel was al een paar maandjes geleden, dus daar nooit meer aan gedacht.
Kast opengemaakt en daar zat aan de hoofdschakelaar 2 zwarte draden en 1 blauwe. En de geelgroene verbonden met de aarde aan de kast en die was weer doorverbonden aan de blauwe nul…..
Kennelijk heeft de vorige eigenaar er een langer snoer aangezet en beschikte slechts over een vieraderige draad, waarbij de blauwe gemakshalve als fase werd gebruikt, en de aarde als nul…