vanochtend ging spontaan het motertemperatuurlampje aan in combinatie met een fel Stop signaal.
gelukkig bijna thuis. Thermostaat verwijderd geen effect, luchtkanaaltje in waterpomp doorgestoken, geen effect. De electrische fan doorverbonden geen effect. Het motorblok voelt aan de linkerzijde warmer aan dan aan rechterzijde. Nu wil de de radiateur demonteren.
weet iemand waar dit staat in het werkplaatsboek?
moet de luchttunnel worden verwijderd?
zit de radiateur aan onderzijde met 2 bouten vast?
het betreft een 23 ie uit 1973
23ie





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Draait de fan? Zit er een luchtbel in het systeem? (lijkt vreemd, maar heb ik ook gehad door na vullen gelijk de dop er op te draaien). Als de radiateur er inderdaad uitmoet: reservewiel, dwarsbalkje, stang tussen koplampen, kabeltje en luchttunnel eruit. 2 bouten aan onderkant van traverse eruitdraaien. Steun naar motorophijsbeugel eraf. Dan moet hij eruit kunnen na demontage van de slangen (onderste is niet fijn!) en kabels voor elektrische fan.
Succes, maar ik vraag me af of het bij normaal rijden bij deze temperatuur plotseling aan de radiateur ligt. Ongelijkmatige warmteverdeling kan ook duiden op een losse waterpompschoep!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb vorig jaar iets dergelijks gehad. ANWB-meneer had het bij het juiste eind: uw nieuwe LPG-installatie weekt aangekoekte roest los omdat het blok nu heter wordt en zo raakt de radiateur verstopt.
Heb je temp.meter?
jantje1984, ja de fan draait de electrische fan heb ik doorgelust dus deze draait continu.
Vlietmansje, ik heb geen gas, maar vorig jaar heeft de garage een verstop kanaaltje gehad in de waterpomp waardoor deze niet ontluchte. Dit heb ik nu weer gedaan, er zit kennelijk rommel in het blok.
Is het blok nog te spoelen met een of ander schoonmaakmiddel?
23ie





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Spoelen kan, met het gevaar dat de loskomende troep zich ergens anders ophoopt….
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het 2300 blok heeft een nare neiging veel sneller verstopt te raken als een 2100 of 1985cc blok. Bij de 2300 motor is er gewoon veel minder ruimte tussen de cilindervoeringen en het blok. Vermoedelijk heeft er gedurende langere tijd geen koelvloeistof maar gewoon water in het blok gezeten, met alle vervelende gevolgen van dien… Je kunt spoelen, maar zoals DriverD zeg heb je grote kans dat de troep ergens anders gaat zitten. Spoelen zou IK doen zonder radiateur. Gewoon de boel afstoppen en via het thermostaathuis en de aftap-plug aan de zijkant van het blok (achter de startmotor) met de tuinslang proberen de bagger uit het blok te krijgen. Maar eigenlijk is er maar één échte oplossing: Kop er af en uitbaggeren die zooi…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, ik wilde de topic-starter niet wanhopig maken, maar dat is de enige echte oplossing….
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een kanaaltje in de waterpomp waardoor deze beter ontlucht kan nooit van buitenaf gangbaar gemaakt worden. Dan kan het koelwater ook naar buiten! Ik denk dat je het gaatje bedoelt waardoor je de zaak kan olien.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Smeren is alleen mogelijk bij de waterpompen van de langeslag motoren. De waterpompen van de korteslag motoren hebben een blind gat.
Citroen!
Ik zou zoals Waterman voorstelt het motorblok eerst gaan spoelen en idd zonder aangekoppelde radiateur. Daarbij tevens de afgekoppelde radiateur goed doorspoelen. Deze kan ook verstopt zijn geraakt door al losgekomen stukken roest of kalk.
jantje 1948,
als de thermostaat is verwijderd zie je het ontluchtingsgaatje van de waterpomp, hiervoor hoeft de waterpomp niet verwijderd te worden, systeem is al gedeeltelijk leeg
ik ga radiateur verwijderen, een (hopenlijk doorzichtig) vat maken met aansluitingen voor radiatorslangen en dan spoelen met draaiende motor.
23ie





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, dat wist ik niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Smeren is alleen mogelijk bij de waterpompen van de langeslag motoren. De waterpompen van de korteslag motoren hebben een blind gat.
nee hoor. a;s je er boven olie in druppelt komt dat er na verloop van tijd onder weer uit. dat smeert de as.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
hlooman schreef:Nu wil de de radiateur demonteren.
weet iemand waar dit staat in het werkplaatsboek?
moet de luchttunnel worden verwijderd?
zit de radiateur aan onderzijde met 2 bouten vast?het betreft een 23 ie uit 1973
De verwijdering van de radiateur staat heel duidelijk beschreven op de franse dsclub55 site:
Dsclub55 - radiateur verwijderen
Ook als je geen frans kunt, heb je aan de duidelijke foto’s al voldoende.
Succes
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Schermen verwijderen? Voor een radiateur? hahaha! Da’s écht niet nodig hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Klopt natuurlijk, in het Frans staat er helemaal onderaan een zinnetje dat zoiets zegt als: “Verwijdering van de voorschermen is niet nodig voor verwijdering van de radiateur, tenzij dit gevolgd wordt door veel zwaardere/grotere klussen(remklauwen, besturing, etc.”
Zo gek zijn die Fransen toch ook weer niet!
Hydro
Elle va comme les pompiers!