Afgelopen zondag ben ik weer eens heerlijk gaan rijden. Plotseling begon mijn koppeling te piepen toen ik deze intrapte. Als ik hem weer liet opkomen, was het geluid weg. Het koppelen zelf gebeurde echter zonder problemen.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Verplaatst naar het juiste gedeelte van het forum, hier kun je wellicht een goed antwoord vinden op je vraag!
Succes!
Emiel





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Druklager kapot.
Citroen!
dat is dan een probleem. Moet, om dit druklager te vervangen, niet de hele motor eruit? Zo ja, dan heb ik nog wat te doen.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Motor kan blijven zitten (mits ondersteund/opgehangen). Versnellingsbak moet er wel uit.
Heb je al in het WPHB gekeken?
Citroen!
nee nog niet. Zal ik direct doen. Scheelt dan toch veel werk.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Koppeling wisselen kan, als je je écht kwaad maakt in een uurtje of 10. Maar, als je het nooit gedaan hebt reken dan maar op 16 tot 20 uur werk met een beetje pech..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
DriverD schreef:Druklager kapot.
Kan ook nog het priseas toplager zijn, dat kan je beter als de boel uitelkaar ligt ook vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik rijd rond met een versnellingsbak die juist andersom reageert: herrie tijdens het rijden (gekoppeld), en met ingetrapte koppeling is de herrie weg (ontkoppeld), ongeacht wagensnelheid/motortoerental.
Welk defect onderdeel veroorzaakt dit gedrag?
(zelf kom ik uit op prise-as-lager)



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Imo toch een intern versnellingsbak / diff probleem (lager).
In gekoppelde toestand doet het prise-as lager immers niets, vliegwiel en prise-as draaien dan als één geheel rond.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar het druklager kan dan wel rammelen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
jantje1948 schreef:Maar het druklager kan dan wel rammelen.
Die zou dan tegen de drukgroep aan moeten ‘leunen’ om de rammel te veroorzaken?
Vrije slag vergroten (?)





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, maar het is wel het begin van het einde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wacht even jongens, hij zegt dat de koppeling piept als hij het pedaal intrapt en dat het piepen ophoudt als de koppeling weer helemaal is losgelaten. En wat gebeurt er als je het pedaal intrapt? Het druklager wordt tegen de drukgroep aan gezet met grote kracht en het binnenste deel van het druklager moet gaan meedraaien met de drukgroep terwijl het buitendeel van het druklager vast wordt gehouden door de vork.
Stel dat het druklager zo gaar is dat het helemaal niet meer wil draaien, dan slipt dat hardstalen binnendeel over de vingers van de drukgroep of over de lamellen van de diafragmaveer.
Ik denk dat zoiets heel nare geluiden gaat geven en ik zou die versnellingbak er per direct uit hijsen voordat je nog veel meer van die nare geluidseffecten daar in de boeg van het schip gaat waarnemen.





























Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Han, er zijn nu 2 patienten met een ongeveer tegengestelde klacht. Ik antwoordde op de 2e.
Groeten,
Jan
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Ik rijd rond met een versnellingsbak die juist andersom reageert….
Excuses voor het misverstand.
Diefstal van topic…