Totaal aantal Berichten: 102
- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Zo kalmpjes aan zie je steeds meer “to do” klusjes. Afgelopen weekend de schade deur ontmanteld en de onderdelen zorgvuldig opgeborgen. De boardplaat is danig aangetast door water en moet worden vervangen. Dat heb ik net gelezen hoe dat moet!
Één van de klusjes is het afstellen van de rechtervoordeur. Ik denk dat die ook een beetje is ontzet, maar in ieder geval is de afstelling om zeep. Een kaboutertje past op zijn zij tussen raam en rubber.
Hoe stel ik het scharnier af naar binnen? Moet daarvoor de deur er eerst uit, of kan ik erbij met de deur in de scharnieren?
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bijstellen gaat door het scharnier van het chassis los te draaien (hoeft er volgens mij niet geheel vanaf) en dan een plaatje erachter los te halen. Let er tijdens deze operatie op dat je portier niet tegen je voorscherm valt, anders heb je daar lakbeschadiging. Je kunt hiervoor een bokje of krik gebruiken die je onder de achterkant onder je portier zet (met de krik niet opkrikken daar !) en zet de auto in de laagste stand om te voorkomen dat krik of bokje krachten uitoefenen op het portier terwijl je in en uit stapt.
Mocht het loshalen van dit plaatje op deze manier niet mogelijk blijken, dan moet het portier er toch uit. Geen moeilijke klus trouwens, je hebt alleen een lange platte schroevendraaier nodig voor de onderste scharnierpen. Dit is tevens de enige scharnierpen die los moet. Omdat ik zelf geen dergelijk lange schroevendraaier heb, gebruik ik een doppenset met verlengstangetjes en een bit-adaptor die hiervoor uitermate geschikt is.
Let wel op: bij het weghalen van een enkel plaatje valt het gehele portier boven of onder naar binnen en klopt dit misschien niet meer met de lijn van het aangrenzend plaatwerk (regen-drup verhaal). Er zijn al diverse topics geschreven over het uitlijnen van plaatwerk.
Let ook op of het portier na bijstellen nog goed in het slot valt en sluit.
Groetjes en succes,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Het scharnier hoeft inderdaad niet helemaal los. Een paar slagen is voldoende om speling te krijgen en de plaatjes ertussenuit te wippen. Ik kon er mooi bij met een ringsleuteltje. Dat blokje onder de deur voorkomt ook dt je afstelling verloopt. Ik heb nu alleen een boze kabouter die op het raam tikt als hij naar binnen wil.
Ooit, ooit, ooit zal ik het snappen. Ik heb al kennis genomen van de hydrauliek. Niet dat ik dat dan ook snap.

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik ben blij dat ik kon helpen alleen wie is de kabouter en waarom wil ie naar binnen ?

Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
melloyello schreef:Een kaboutertje past op zijn zij tussen raam en rubber.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Nu de zweefteef droog staat, ga ik kalmpjes aan dingen aanpakken.
Als eerste doe ik de deurpanelen. Daar staan er van zo bol, dat de slinger aanloopt en het raam amper open en dicht te draaien valt. En dat kan niet met dit mooie weer.
Uiteraard zit er geen plasticje meer voor de gaten.
Nu heb ik een stukje lakboard gehaald om die te bekleden. De nietjes en klemmetjes zijn losgehaald. Dat gaat prima met een ouwe speedboor. Het puntje een stukje ombuigen en je hebt een prima ontnieter. De dikke lange nieten die rond de armsteun zitten, heb ik eerst aan de achterkant weggeslepen met een slijptol. Dan blijft de zwarte strip beter heel.
Die zwarte strip, dat lijkt ook wel board, klopt dat?
Verder is de overgang tussen stof en leer afgeplakt met een dik papier. Is dat vanwege de bescherming van het leer voor de nietjes?
Ik weet niet zeker of ik ga nieten of lijmen, maar indien lijmen, is er dan nog een voorkeur voor lijm?
Vragen, vragen, vragen…..
Vorig jaar heb ik mijn deurpanelen vernieuwd. Ik heb 4 mm dik watervast triplex gebruikt. Dit is iets dikker dan het originele board. Ik heb wel wat geknutseld om de klemmetjes passend te maken op de dikkere 4 mm plaat. Terplaatse van de klemmetjes aan de binnen zijde het plaatmateriaal wat dunner gemaakt. De originele kunstlederen bekleding heb ik terug gemonteerd. Ik heb overal gezocht naar nietjes met een lengte van max 4 mm. Uiteindelijk bij de Praxis gevonden. Met geschikte nietjes en een standaard niet apparaat is de klus snel te doen. Bij mij was er ook geen folie meer in de deuren. Nieuwe folie plakken is erg aan te raden.
succes
Op het Jaguar forum is daar een discussie over geweest en daar werden rvs nietjes genoemd omdat de gewone nietjes gaan roesten. Misschien is dat belangrijk genoeg om aandacht aan te besteden.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Zijn rvs nietjes niet een beetje “overkill” voor deurpanelen die al 39 jaar meegaan?
Het doorroesten van de nietjes vormt geen probleem.

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Het boardplaatje is nu kaal en is net een wokkel.
Met lijmtangen en een balkje op het nieuwe boardplaatje geklemd en de maat overgetrokken. Ook de gaten op die manier overgenomen. De pasvorm van het paneel is wel goed, maar de gaten rooien nergens op.
Bovendien ben ik nu geneigd om toch maar een plaatje triplex te nemen, want baord is wel erg slap. Zelfs als alle componenten er weer opzitten.
Ik kan nu wel gewoon weer het raampje openslingeren (en weer dicht).

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dat board slap is is niet zo belangrijk als je maar voldoende klemmetjes gebruikt om paneel tegen portier te klemmen. Ook triplex kan krom trekken wat wellicht meer kracht kost om dit weer vlak te trekken dan board, hierdoor is board dan weer beter geschikt.
Heb in het verleden eens geïnformeerd voor portier-paneel restauratie en professionele bedrijven gebruiken een kunststof achterwand, het is maar een idee.
Ziet er in ieder geval weer mooi uit !
Succes,
Bart

- ID/DS DS20 Pallas
- 2CV kitcar
Kunststof is wel een goed idee. Een vriend zit in de reclamebusiness en maakt borden van kunststof.
Hij heeft ook van dat hele goeie dunne dubbelzijdige lijmtape.
Ik denk dat ik hem binnenkort met een bezoek vereer…..
Ik had in mijn vorige post een link naar een ander autoforum en daar post iemand die dit professioneel doet en die zegt dit:
en gewoon platen van de gamma hardboard is niet aan te raden.
zijn zeer snel krom.als je het wilt doen gebruik dan masoniet watervast.
deze trekken niet krom.
Doe er mee wat je wilt, ik denk dat er van triplex ook weinig overblijft, het gaat in ieder gevan krom trekken.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bartjes schreef:Dat board slap is is niet zo belangrijk als je maar voldoende klemmetjes gebruikt om paneel tegen portier te klemmen. Ook triplex kan krom trekken wat wellicht meer kracht kost om dit weer vlak te trekken dan board, hierdoor is board dan weer beter geschikt.
Volgens mij maakt het geen donder uit hoeveel klemmetjes gebruikt. Als een materiaal krom trekt door vocht zijn die krachten te groot voor die klemmetjes. Je moet of materiaal gebruiken dat niet krom trekt, of ervoor zorgen dat er gaan vocht bij komt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Board zou goed moeten zijn. het kromtrekken is een gevolg niet een oorzaak. In plaats van het gevolg op te lossen moet je de oorzaak oplossen, en dit is zoals al genoemd vocht. Dus: goede raamrubbers, gaatjes onderin de deurbak open en de rubberflappen aan de binnenzijde van de deur goed waterdicht plakken. Mij originele panelen zijn na 46 jaar nog kaarsrecht (alleen het schuim is op).
Groet,
Jeroen.