2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Onregelmatig lopen 2.3 IE
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 mei 2010 01:44 AM
  [ # 16 ]
CitroJaap schreef:
citroen23 schreef:

extra luchtschuif die blijft openstaan ?? koude startinjecteur die blijft inspuiten tgv defecte thermotijdschakelaar ?? alle 4 injecteur fff doormeten vanaf de ECU stekker…. gasklepschakelaar correct afgesteld ???? etc,etc…..meten,meten en nog eens (door)meten.

Citroen23, je geeft me meer vragen dan antwoorden… Dank voor deze suggesties, maar kan je ze wat toelichten?

Met de extra luchtschuif bedoel je denk ik de schuif die dicht gaat door het opwarmen van de motor welke is gemonteerd in het koelwatersysteem. Deze functioneert goed, ik heb deze getest met heet water voordat ik hem inbouwde. Uiteraard kan dat nu anders zijn, maar de motor loopt koud en warm slecht. Thermotijdschakelaar? Waar zit die? De koudstart injecteur weet ik te zitten. De injectoren zijn splinternieuw, het blok is gereviseerd en de injectoren zijn toen allevier vervangen. De gasklepschakelaar stond goed afgesteld, de motor liep tot gisteren perfect. In het WPH staat niet veel over het meten van de elementen, behalve de werkzaamheden met het Bosch controle apparaat.

Alles wat ik genoemd heb staat uitgebreid beschreven in het WPHB !! Daarin staat ook hoe je met een multimeter de componenten kan testen er staan zelfs de ohmse waarden bij. Aangezien hij zowel bij koude als warme motor slecht loopt zou het nog de gasklepschakelaar kunnen zijn (hij is immers niet nieuw). Ook het aanzuigen van VALSE lucht geeft de door jou genoemde symptomen. bijv de rubbers op de inlaatkanalen zijn die goed dicht ?? slang tussen filter en inlaattunnel goed ??? als de extra luchtschuif half blijft openstaan (heb ik meegemaakt met een Cx) dan loopt hij zowel warm als koud beroerd. Wat je zeker fff moet aanschafen en een must is voor de injection liefhebber is de ringband:
“elektronisch bediende benzineinspuiting cursus” 30 pagina’s met alle ins en outs over de werking van het injectie systeem van de DS (€12,-). alle injecteurs (ohms) doormeten vanaf de ECU is bedoeld om de gehele bekabeling te testen (Waneer ze alle 4 dezelfde ohmse waarde hebben is dat dus goed).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2010 02:02 AM
  [ # 17 ]
CitroJaap schreef:

Oscar,

Als het injectiesysteem de brandstofpomp niet aanstuurt dan is het logisch te veronderstellen dat de veranderingen in geluid van de brandstofpomp het onregelmatig lopen veroorzaakt.

De pomp wordt juist wel door het injectiesysteem gestuurd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 15 mei 2010 09:43 AM
  [ # 18 ]

Citroen23 Bedankt voor je uitleg! Ik heb zal alle slangen rondom het inlaatspruitstuk controleren op valse lucht. Ik zal nog even beter in het WPHB kijken…. Het injectiecursusboek heb ik nog ergens liggen denk ik.
Ik laat het weten.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 mei 2010 09:46 AM
  [ # 19 ]

Mocht je ze niet kunnen vinden dan scan ik ze wel fffff in. (Indien ik me nog kan bedenken in welke map dat ook al weer stond).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 15 mei 2010 09:49 AM
  [ # 20 ]

Jantje1948, de brandstofpomp wordt inderdaad door het injectiesysteem aangestuurd. Wordt hij echter ook gemoduleerd aangestuurd. D.w.z. past de ECU het toerental aan van de brandstofpomp. Ik hoor duidelijk het geluid van de brandstofpomp veranderen in hetzelfde ritme als het onregelmatig lopen van de motor.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 15 mei 2010 11:16 AM
  [ # 21 ]

Niet modulered. de enige die daar voor in aanmerking komen zijn de injecteurs. staat een bloksignaal op van 3 a 3,5V max. hiermee kan men dus de openingstijd van de injecteurs bepalen = langer open bij vollast. de pomp staat gewoon spanning op. de druk wordt al afgeregeld door de drukregelaar van iets meer dan 1.9 bar.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2010 12:47 PM
  [ # 22 ]

De pomp hoort dus aan te staan, met een constant toerental, of uit.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 15 mei 2010 03:39 PM
  [ # 23 ]

vacuum dozen op schutbord al gecontroleerd ?

wil nog wel eens ,dat deze na lange stilstand de geest geven
doen het eerst nog even goed, maar soms is de membraam verdroogd en scheurt dan na een tijdje ,nadat ie weer in gebruik is genomen

of dat het beluchtings-gaatje verstopt zit

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 15 mei 2010 11:11 PM
  [ # 24 ]

Ik ben weer wat verder. Begonnen met meten, ik heb bij de plaatselijke bouwmarkt een manometer gekocht voor het water van de CV. Daar zit een 1/4” aansluiting achterop welke past op een nippel voor een compressor. Beide op elkaar geschroefd, en de nippel op de brandstofslang van de koudstart injecteur gezet. Motor laten lopen en geconstateerd dat de druk van de brandstof keurig rond de twee bar blijft hangen. Werkt super!! Kosten, 13 euro!!

Wel schrikken om te zien dat de druk binnen twee seconden nadat de motor stilvalt terugvalt naar nul… Dat moest volgens mij wel wat langer duren. De terugslagklep in de brandstofpomp is dus blijkbaar niet meer wat het was…

Daarna de motor maar eens een uurtje laten lopen stationair. Even lekker warm laten worden op zijn gemakje. Na een uurtje weer gaan rijden, nu gaat alles ok. Motor rijdt lekker, maar… na enkele km’s weer problemen. Snel binnendoor naar huis en thuis weer stationair laten lopen. Weer onregelmatig. Ik krijg hem in zijn 1 en achteruit nauwelijks van zijn plek zonder dat de motor afslaat. Toen de slang van de vollastsensor afgetrokken. Ineens loopt de motor goed. Slang er weer op, weer problemen. Ik zal morgen eens een andere vollastsensor plaatsen. Ik vermoed dat daar de problemen vandaan komen. Voor zover is weet is deze universeel en is de druksensor per motor verschillend. Morgen verder…

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 mei 2010 11:18 PM
  [ # 25 ]

meet em eerst een door!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 310
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 16 mei 2010 01:19 AM
  [ # 26 ]
CitroJaap schreef:

Na jaren werk is mijn DS 2.3 IE eindelijk klaar. Vanmorgen APK gedaan en geslaagd. Op de terugweg van het keuringsstation begon de motor ineens slecht te lopen. De auto hapert tijdens het rijden en komt niet op snelheid. Als ik het gas dieper in druk doet de motor niet veel. Met minder gas rijdt ze beter dan met veel gas.

Stationair loopt de motor ook niet geweldig, Om de drie seconden houdt de motor even in om daarna weer door te gaan. De motor schudt dan ook een beetje. Het blok is volledig gereviseerd en gebalanceerd. Normaal loopt ze zeer rustig.


Zie deze link van AMT misschien heb je er iets aan.

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Pas-op-met-verouderde-benzine-1998-01.htm

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 mei 2010 02:13 AM
  [ # 27 ]
CitroJaap schreef:

Ik ben weer wat verder. Begonnen met meten, ik heb bij de plaatselijke bouwmarkt een manometer gekocht voor het water van de CV. Daar zit een 1/4” aansluiting achterop welke past op een nippel voor een compressor. Beide op elkaar geschroefd, en de nippel op de brandstofslang van de koudstart injecteur gezet. Motor laten lopen en geconstateerd dat de druk van de brandstof keurig rond de twee bar blijft hangen. Werkt super!! Kosten, 13 euro!!

Wel schrikken om te zien dat de druk binnen twee seconden nadat de motor stilvalt terugvalt naar nul… Dat moest volgens mij wel wat langer duren. De terugslagklep in de brandstofpomp is dus blijkbaar niet meer wat het was…

Daarna de motor maar eens een uurtje laten lopen stationair. Even lekker warm laten worden op zijn gemakje. Na een uurtje weer gaan rijden, nu gaat alles ok. Motor rijdt lekker, maar… na enkele km’s weer problemen. Snel binnendoor naar huis en thuis weer stationair laten lopen. Weer onregelmatig. Ik krijg hem in zijn 1 en achteruit nauwelijks van zijn plek zonder dat de motor afslaat. Toen de slang van de vollastsensor afgetrokken. Ineens loopt de motor goed. Slang er weer op, weer problemen. Ik zal morgen eens een andere vollastsensor plaatsen. Ik vermoed dat daar de problemen vandaan komen. Voor zover is weet is deze universeel en is de druksensor per motor verschillend. Morgen verder…

Als het nodig is heb ik er nog wel een liggen!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 16 mei 2010 10:59 AM
  [ # 28 ]

Ik denk dat je zelf al een mogelijke oplossing aangegeven hebt. Had je nu al een nieuw brandstoffilter geplaatst?

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 16 mei 2010 01:17 PM
  [ # 29 ]

Nee, ik heb nog geen ander filter geplaatst. Eerst meten! De brandstofdruk is zeer constant 2 bar, dus brandstof(druk) is waarschijnlijk niet het probleem.

Ben aan het meten gegaan. Vollastschakelaar geeft de goede waarden. Als het motor uitgaat valt de weerstand terug naar nul, is volgens het WPHB OK. De druksensor geeft weerstand nul op de uiterste twee aansluitingen 7 en 15. Volgens het WPHB is deze sensor dan overleden… Ik had nog een tweede liggen die geeft ook nul.. Lag ook al een paar jaar in een vochtige zeecontainer.

Ik zal eens bij Herman Jansen langsrijden om te zien of hij er nog een in een schuur heeft liggen die wel goede waarden geeft bij het doormeten. Het WPHB schrijft over het galopperen van de motor als de slangen verkeerd om zitten. Dat is niet het geval, de motor galoppeert echter wel. Dat is een goede beschrijving van het verschijnsel.

@Citroen23 bedankt voor de tip van het doormeten, er staat inderdaad duidelijk in het WPHB hoe je het hele systeem met een universeelmeter kan doormeten. Van kabelboom tot organen. Kost wat tijd en geduld, als je alles stap voor stap doorloopt kom je vanzelf bij de oorzaak van het probleem.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 25-11-2008

Gepost: 10 april 2011 09:26 PM
  [ # 30 ]

Ben na veel hulp van Herman Jansen eindelijk tot een oplossing gekomen.

Ik ben er eerst zelf achter gekomen dat een pakking van een inlaat spruitstukbocht lek was door met een verlengslangetje op een bus remmenreiniger alle aansluitingen op de cilinderkop onder te spuiten met remmenreiniger met een lopende motor en te luisteren naar de motor. Bij een lek hoor je de motor versnellen.

Daarmee liep de motor wel beter, maar nog lang niet goed. Ik heb de auto toen naar Herman toegebracht om hem te laten zoeken. Dat was helaas ook geen sinecure. Alles klopte, alle sensoren geven goede waarden. ECU vervangen, ook zonder soelaas.

Uiteindelijk hebben we de ECU vervangen voor een iets ouder type, samen met de bijbehorende vacuümdoos ook voor een DX5 met een luchttemperatuur sensor in het luchtfilter. Dat was de oplossing! De motor loopt nu goed, de auto rijdt heerlijk.

Ik het deze motor destijds met ECU en vacuümdoos gekocht op Marktplaats en “zelf” gereviseerd zoals elders op het forum is te lezen. Blijkbaar hoorde deze ECU en vacuümdoos niet bij deze motor…..

Ik zweef nu dagelijks met mijn DS over de Nederlandse wegen. Echt genieten!

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook